Českému odbornému pedagogickému školství chybí koncepce budoucího profilu učitele

středa 30. listopadu 2016 ·

Už 70 let se těší česká pedagogika té výsadě, že je odborné pedagogické vzdělávání zakotveno v zákoně. Tehdejší Československo tak učinilo důležitý krok, na který řada dalších zemí ještě dlouho čekala. Současný stav vzdělávání budoucích učitelů je ale značně rozpačitý. Píše Romana Slaninová v aktuálním vydání Týdeníku Školství.

Jedním z největších problémů současného vysokoškolského vzdělávání učitelů je jeho roztříštěnost. V České republice se zájemci o tento obor mohou vzdělávat na 37 nejrůznějších fakultách, ale jen devět z nich je pedagogických.

Absolventi tak vstupují do praxe s různou mírou připravenosti nejen v odborných znalostech týkajících se jejich aprobovaného oboru, ale i znalostech pedagogických a didaktických. Podle Tomáše Janíka z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Brno českému odbornému pedagogickému školství chybí jednotná koncepce budoucího profilu učitele i vysokoškolských praxí.

Iva Stuchlíková (jcu.cz)
„Sami studenti si stěžují, že během studia mají málo praxe a že jim chybí propojení často velmi bohatých teoretických znalostí, které získali na vysoké škole, s tím, jak mají učit,“ říká Iva Stuchlíková z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity České Budějovice. „Jádrem vzdělání by mělo být propojení oborových, pedagogických a didaktických znalostí s tím, jak řídit výuku ve třídě, hodnotit a posuzovat. Pořád se tak vracíme k chybějícímu výukovému standardu. Způsoby výuky se neustále mění, ale otázkou zůstává, zda fakulty stíhají reagovat, přitom právě ony by měly s těmito novými metodami své studenty seznamovat. Změny, které se na fakultách dějí, jsou intuitivní, chybí jim výzkumný základ, přitom bychom neměli ztratit kontext s mezinárodní odbornou komunitou.“


Celý text naleznete v aktuálním vydání Týdeníku školství

5 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
30. listopadu 2016 9:41  

Českému školství chybí koncepce!!!

Pedagogický výzkum téměř neexistuje!!!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. listopadu 2016 10:54  

Jen další důvod odložit zmatený kariérní řád.

Marek Adler řekl(a)...
30. listopadu 2016 19:39  

Nebylo by lepší přesunout přípravu učitelů na VOŠ, zaměřit ji především na praxi a nehrát si na nějaké vysokoškolské studium? Stejně se na pedagogických VŠ nedělá nic z toho, co mělo vysokoškolské studium původně nabízet. Tedy vlastní výzkum.

Zcela absurdní situací pak je, že se učitel biologie a chemie do podrobností zabývá těmito obory, aby pak na základní škole učil čtvrťáky vlastivědu, sedmáky pracovní činnosti a deváťáky výchovu ke zdraví.

Ve škole student stráví za pět let asi tři týdny. A třeba třídní knihu (o jiných dokumentech nemluvě) uvidí poprvé po nástupu do školy.

tyrjir řekl(a)...
1. prosince 2016 18:32  

Co vlastně dělá NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ? Mrtvého brouka?

Viz též
Policie ČR vyšetřuje v MPSV Fond dalšího vzdělávání. MŠMT a sněmovní školský výbor ve věci NÚV spí?

tyrjir řekl(a)...
1. prosince 2016 19:00  

„Jádrem vzdělání by mělo být propojení oborových, pedagogických a didaktických znalostí s tím, jak řídit výuku ve třídě, hodnotit a posuzovat. Pořád se tak vracíme k chybějícímu výukovému standardu. Způsoby výuky se neustále mění, ale otázkou zůstává, zda fakulty stíhají reagovat, přitom právě ony by měly s těmito novými metodami své studenty seznamovat. Změny, které se na fakultách dějí, jsou intuitivní, chybí jim výzkumný základ, přitom bychom neměli ztratit kontext s mezinárodní odbornou komunitou.“

Zeptejte se, prosím, na tu nesrovnalost našeho MŠMT a NÚV, který je dlouhodobým nositelem dotovaných systémových vzdělávacích projektů, milé pedagogické fakulty. MŠMT má podle Kompetenčního zákona koordinovat veškeré vzdělávání v Česku a NÚV je organizací zodpovědnou za Rámcové vzdělávací programy. Jsou tyto dvě organizace schopné a ochotné se k tomu JÁDRU srozumitelně a poctivě VYJÁDŘIT?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.