Seriál týdeníku Ekonom o školství: Čeští učitelé? Vyhořelí a bez motivace.

čtvrtek 20. října 2016 ·

V dalším díle seriálu o školství se týdeník Ekonom věnuje situaci českých učitelů. „Jak se přesvědčil týdeník Ekonom, učitelé mají pocit, že ztratili svou autoritu, že neustále čelí kritice své práce a že jejich odbornosti – na rozdíl třeba od schopností lékařů – si nikdo neváží. Snadno propadají domnění, že jejich práce postrádá smysl, což se samozřejmě přenáší i na děti. Navzdory faktu, že učitelé se v průzkumech prestiže povolání umísťují na předních místech žebříčku, sami se cítí nedoceněni,“ píše se v úvodu reportáže.

Špatná pověst a nepřitažlivost učitelského povolání bývají mnohdy uváděny jako jeden z důvodů, proč do škol přicházejí spíše ti, kteří třeba v dřívějším studiu nedosahovali nejlepších výsledků. „Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů,“ domnívá se Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií České republiky.

Tomáš Bederka (cz.linkedin.com)
Z toho ovšem nelze usuzovat, že tito lidé budou špatnými učiteli. „To, že je někdo čtyřkař, ještě neznamená, že bude horší učitel než jedničkář. Kvalitní učitel musí umět pracovat s dětmi, zvládnout dynamiku třídy,“ upozorňuje Tomáš Bederka, student Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a spoluzakladatel studentského spolku Agora. Ze své zkušenosti ví, že na „peďák“ nechodí pouze ti, kteří jinde neuspěli, ale i „nadšenci“ do učení.

Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi, po pěti letech z něj však odešel. „Když jsem nastoupil, zjistil jsem, že polovina sboru je naprosto vyhořelá a demotivovaná provádět jakékoliv změny,“ přibližuje. Chybu ale nespatřuje v lidech samotných, nýbrž v rigidnosti školního systému, který člověka postupně semele. Snadno se pak přichází o zápal zlepšovat svou práci. Aby jej nestihlo totéž, co jeho kolegy, rozhodl se raději ze školství odejít, i když učit ho bavilo.

Uvítal by, kdyby český systém umožňoval zhruba po pěti až šesti letech vybrat si „pracovní volno“, během kterého by si mohl jednak odpočinout a jednak se třeba dovzdělávat v nových metodách učení, jako je to běžné například v Polsku.


Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Ekonom

18 komentářů:

Nowak řekl(a)...
20. října 2016 10:58  

T. Bederka - ukázka světlé budoucnosti.

Fanda Moudry řekl(a)...
20. října 2016 11:17  

Školství je přece prioritou. Učitel přece nemůže vyhořet. Není to přece povolání, ale poslání.
A nyní vážně: 1/3 kolegů jsou vskutku vyhořelí jedinci, 1/3 ještě vzdoruje díky alkoholu, 1/3 to ještě dává. Kantorům opravdu není co závidět.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2016 11:55  

Syndrom vyhoření je u učitelské profese vcelku aktuální problém.
Hlavní příčinu vidím v tom, že za neustálého tlaku ze všech stran, neobjektivní kritiky z médií, systematicky krmené třeba právě z prostředí neziskovek, finančního i společenského nedoceněni a rostoucí byrokracie dochází u učitelů k trvalé frustraci. Práce, kterou milovali, je prostě přestane těšit.

Na druhou stranu považuji za korektní zmínit, že mezi syndromem vyhoření u učitele a třeba zdravotní sestry z onkologického oddělení je přece jen trochu rozdíl.

tyrjir řekl(a)...
20. října 2016 12:39  

Co tomu říkáte pane Feřtku, pane Kartouzi, pane Václavíku, pane Šteffle, paní Straková, paní Nováčková atd.? Nešli byste si zaučit na dva tři roky do běžné veřejné školy za těch podmínek, které svými projevy spoluvytváříte a fixujete? Srovnejte si prosím váš plat s tím učitelským. Proč tepete především učitele a postoje školských odborů, Parlamentu, Vlády a MŠMT ČR necháváte víceméně bez povšimnutí? Co tomu říkáte, vážená paní ministryně školství?

NESTYDÍTE SE?

J.Týř

Eva Adamová řekl(a)...
20. října 2016 17:04  

„Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů,“ domnívá se Jiří Kuhn, předseda Asociace ředitelů gymnázií České republiky."

Spodní třetina maturantů jsou maturanti na učebních oborech s maturitou a mohu pan Kuhna uklidnit, ti se na učitelské obory nehlásí vůbec, a pokud ano, tak je nejsou schopni dokončit. Ta spodní třetina maturantů se možná týká spodní třetiny maturantů na gymnáziích.

"Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi, po pěti letech z něj však odešel. „Když jsem nastoupil, zjistil jsem, že polovina sboru je naprosto vyhořelá a demotivovaná provádět jakékoliv změny,“ přibližuje."

Bylo by dobré, kdyby někteří nepovažovali kantora, který si v klidu dělá svou práci, využívá v praxi lety prověřené metody a nenechá se natlačit do kdejaké inovativní blbiny, za kantora vyhořelého. Kecy takových Ferdanů, kteří ještě nic neodučili a zkušenosti mají mizivé jsou fakt dojemné. A mohu pana Ferdana ujistit, takové prchavé a těkavé jedince, kteří se záhy vypaří, semele kdeco.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. října 2016 18:28  

Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů

A jak velké zastoupení pedagogické spodiny má Jiří Kuhn ve svém sboru?

Antonín Ferdan přišel do školství s velkými nadějemi

Měl jsem na průmyslovce spolužáka z Dačic, který se jmenoval Antoním Ferdan. Žeby synek?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. října 2016 18:44  

"Studenti hlásící se na pedagogické fakulty se vždy rekrutovali spíš z té spodní třetiny maturantů"

Měřeno čím? Myslíte, že ti z horní třetiny by automaticky byli lepšími učiteli?

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. října 2016 19:25  

Absolvent matfyzu soudí na základě svých zkušeností, že co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta. Tušili jsme to. Tak to snad, abychom se s tím naučili žít.
Máme my to ale věci znalého senátora.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2016 19:31  

co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta
A co praktikující učitel, to úplný magor.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. října 2016 19:37  

Ještě, že se řídící pracovníci a školní inspektoři včas vysmekli.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. října 2016 21:01  

co uchazeč o pedagogické vzdělání, to trumpeta
"A co praktikující učitel, to úplný magor."

Zamyslel jste se někdy nad tím, proč zde pravidelně diskutuje jen tucet lidí?

Jirka řekl(a)...
20. října 2016 21:49  

Tajný: Zamyslel a bude to tím, že když mne někdo předběhne se stejným názorem nebo argumentem, pak rád mlčím, zvláště když to umí lépe vyjádřit.
Někdy ale není špatné k nim patřit. Tucet špinavců Záleží na tom čemu věříte a na kterou stranu se postavíte.

Radomír Palát řekl(a)...
20. října 2016 21:53  

Souhlasím s Jirkou...

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. října 2016 22:37  

proč zde pravidelně diskutuje jen tucet lidí

Není až tak důležité, kolik lidí tady diskutuje, ale kolik lidí sem nakukuje, a kdo to případně je.
To by nám mohl říci některý z pánů šéfredaktorů.
Děkuji! Hezký den!!!

poste.restante řekl(a)...
20. října 2016 22:49  

Tucet špinavců
Vytrénovali je, ozbrojili je a vypustili na nepřítele!


Juj. Hned mi stouplo sebevědomí.

A jinak souhlasím s příspěvkem kolegyně Adamové.
Obzvláště s posledním odstavcem.
To, že nějaký učitel "jenom" dělá poctivě svou práci a nevrhá se zběsile na každou "novinku", o které napsali na stránkách EDUINu, ještě neznamená, že je vyhořelý a nekompetentní.
Díky za připomenutí tohoto faktu.

(Jen je mi jaksi žinantní zařadit dámu mezi "špinavce").
:-)

Fanda Moudry řekl(a)...
20. října 2016 23:09  

Pan Tajný Učitel měl na mysli "veletucet pro tucet tuctů, tedy 144". Jen se trochu spletl, každý je omylný.

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. října 2016 6:18  

Patrim k Tuctu spinavcu? Prosim prosim ja chci!!!

poste.restante řekl(a)...
21. října 2016 18:30  

Mohu-li to tak říci, kolegyně Karvaiová, Vy do "tuctu" patříte automaticky.
;-)



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.