V souvislosti se stanoviskem Učitelského profesního sdružení v textu Jany Karvaiové požádal portál Česká škola o vyjádření ministerstvo školství. Ptali jsme se, co ministerstvo říká na kritiku, že „sčítání“ probíhá bez souhlasu zákonných zástupců a že je nedůstojné až rasistické.
Z oddělení vnějších vztahů a komunikace jsme dostali následující odpovědi.
Není problém, že „sčítání“ se děje bez souhlasu zákonných zástupců?
Kritici označují „sčítání“ za nedůstojné a rasistické...
Ředitelé odpovídají na dotaz: "Kolik je ve vaší škole žáků, kteří mohou být diskriminováni, protože je někdo považuje za příslušníka skupiny, která v běžném životě bývá často zdrojem diskriminace" a jde pouze o kvalifikovaný odhad bez vazby na konkrétní žáky.
Jak jsou výsledky „sčítán“í využity?
Tyto informace jsou zjišťovány v rámci plnění rozsudku v záležitosti D. H. a ostatní proti ČR a jsou každoročně předkládány Výboru ministrů Rady Evropy. Letošní kvalifikované odhady budou k dispozici po jejich zpracování v průběhu listopadu - prosince, tedy ve stejném termínu jako všechna další data k novému školnímu roku. Poté bude Ministerstvo školství podávat zprávu v uvedené záležitosti jak Výboru ministrů Rady Evropy, tak i eurokomisařce Věře Jourové.
8 komentářů:
Takže odhadovat může každý jak chce. Nebo si to může cucat z prstu. A na tak kvalitních datech stojí rozsudky evropského soudu pro lidská práva. Já odhaduji, že prezident ČR a jeho mluvčí jsou Romové. Jaký závěr o nich (nikoli o mně)z toho chcete udělat?
Tak to je ještě horší, než jsem si myslel.
"Kolik je ve vaší škole žáků, kteří mohou být diskriminováni, protože je někdo považuje za příslušníka skupiny, která v běžném životě bývá často zdrojem diskriminace" a jde pouze o kvalifikovaný odhad bez vazby na konkrétní žáky. "
Takže, když si ředitel školy plné Romů bude myslet, že nikdo u něj diskriminován být nemůže, napíše předpokládám nulu. Když si jiný bude myslet, že 10 Romů mu šikanuje celou školu, napíše třeba 200?
Většinová společnost je také diskriminována a je na ni pohlíženo předem jako vinnou za všechny problémy Romů. Proč mé "bílé" dítě nemůže být započítáno?
Pokud jde o rozsudek D. H., pak se MŠMT má ptát přímo a jednoznačně na počty Romů a nekalit pokrytecky vodu nesmyslně formulovanou otázkou, na kterou lze odpovídat jakkoliv. Hodnota těchto "kvalifikovaných" odhadů je nicotná, taková čísla si může kdokoliv kdykoliv vycucat z prstu. Pokud tohle stačí Jourové&EU, pak je to smutný obrázek kvality a smysluplnosti jejich práce.
Tak to je fakt horší, než jsem předpokládal:
- ředitelé kvalifikovaně odhadují počty
- kolik je ve vaší škole žáků, kteří mohou být diskriminováni
- odhad bez vazby na konkrétní žáky
- tyto informace jsou zjišťovány v rámci plnění rozsudku v záležitosti D. H. a ostatní proti ČR a jsou každoročně předkládány Výboru ministrů Rady Evropy.
Tak už máme konečně jasno. MŠMT posbírá data a okamžitě je přepošle Jourové a výboru ministrů. Ti okamžitě informují patřičné aktivisty a sdělovací prostředky a rozjíždí se známy kolotoč o rasismu, xenofobii, segregaci, fašismu.
Rozsudek je z roku 2007. To znamená, že MŠMT si plní své domácí úkoly "odpovědně" již 9 let.
Možná by mohli ti ředitelé dostávat i nějaké neoficiální pokyny, jak správně odhadovat, aby z těch zpráv šlo vyčíst nějaký pozitivní posun...
To ještě někoho nenapadlo?
---
Jinak ta metoda mi přijde podobně přesná a přímá, jako kdyby třeba vojenský kuchař odhadoval, kolik toho má navařit, vážením výkalů celého pluku. A protože práce s výkaly není úplně fajn, tak se to odhadne...
Opravdu zajímavé. Protože každý ředitel je schopný a zajišťuje dodržování zákonů, neexistuje, aby na jeho škole někdo někoho diskriminoval, musí být odhad 0. No ale to se zase objeví školní inspekce, protože jí to bude podezřelé. Chudák ředitel. vlastně se musí přiznat k nedodržování zákonů.
Když jsem loni vyplňoval formulář ČŠI o romských dětech, naskočila po otázce na celkový počet žáků ve škole jako druhá "z toho počet romských žáků". Vyplnil jsem 0 a čekal jsem ukončení dotazníku pro bezpředmětnost. Nikoliv, následovaly - kolik z nich (rozumějme romských žáků) se vyučuje dle RVP, kolik je v 1. ročníku, kolik je v 9. ročníku, kolik dle přílohy pro LMP, kolik dle LMP v 1. ročníku, kolik dle LMP v 9. ročníku. Prostě dostanete opakovanou šanci tu svou nulu opravit.
Hlavním bodem kontrolní činnosti je výkaznictví
sestra Tonička:
"Náměstek pro léčebně-preventivní péči důrazně upozorňuje, že procento preventivních prohlídek se má pohybovat kolem celostátního průměru, to jest 17%."
Doktor Šafránek:
"Proč?"
sestra Tonička:
"No protože když máme prevencí míň, jsme podezřelí, že nic neděláme, když víc, jsme podezřelí, že si ty čísla cucáme z prstu."
Doktor Šafránek:
"Tak si příště vycucáme ten průměr."
sestra Tonička:
"Z vás bude obvoďák jedna radost."
ukázka z filmu Jak básníkům chutná život
https://www.youtube.com/watch?v=0bfPmKkKD_c
Okomentovat