Tomáš Feřtek: Za inkluzí stojí neziskovky, soukromé školy a imigranti aneb trocha hysterie...

neděle 11. září 2016 ·

V první školní den ocitl se autor tohoto blogu v diskusním pořadu Českého rozhlasu, do něhož volají posluchači. Řešila se inkluze. Taková kombinace pořadu a tématu před půl rokem znamenala příval rozhořčených telefonátů o zkáze českého školství hordami nevzdělavatelných dětí z praktických škol. Přišlo obávané datum, první školní den. A zatímco se redaktorka ptaIa, kolik dětí vlastně přestoupilo z praktické do běžné školy a zda to učitelé zvládnou, zavolala jen jedna paní v důchodu a zajímala se, jestli by se svým vzděláním mohla dělat asistentku. Jinak nikdo.


Tomáš Feřtek (www.eduin.cz)

O inkluzi se dnes zajímají už jen novináři, kteří mají pocit, že by měli dotáhnout načaté téma, a učitelé, kteří ji musí provádět. Pokud jste ochotni číst tento blog dál, patříte k té zjevné menšině, kterou něco takového ještě zajímá. Takže jste nejspíš už slyšeli, že oficiálně z praktických do běžných škol k prvnímu září přestoupilo 205 dětí. Což vzhledem k tomu, že na základních školách je zhruba 850 000 žáků, na invazi nevypadá. Navíc z těch dvou set jich je 140 v Praze a Středočeském kraji, ve zbytku republiky se fakticky nepohnul ani chlup. A novináři se ptají, jestli to není neúspěch inkluze, když vlastně do běžných škol nepřestoupil skoro nikdo.


Nevím, jak to vidíte vy, podle mě to není neúspěch. Snaha vytvořit školu pro všechny bez rozdílu talentu a handicapu běží už deset let. Na některých školách ještě déle. A pokud nějaký rodič stál o to, aby jeho dítě s nějakým problémem chodilo do běžné školy, už ho tam většinou dávno dal. Dvě třetiny takových děti už tam chodí. Je jich přes čtyřicet tisíc.

Sama novela o inkluzi žádné děti odnikud nikam nepřesouvá. Pořád záleží na rozhodnutí rodičů. Jediné, co se od minulého čtvrtka mění, je, že se zlepšují podmínky pro práci s takovými dětmi. Školy získaly zákonný nárok, aby dostaly zaplaceno za to, co dělají. To je také důvod, proč nebylo rozumné „inkluzi“ o rok dva odložit, „až na ni budou školy připravené“. Jediné, co bychom reálně odložili, by byly ty peníze. Práce a problémy by zůstaly.

A když už jsme u těch problémů. Fakt, že nenastala apokalypsa, neznamená, že neexistují problémy. Naopak. Plat asistentů byl doposud tak tragický (zhruba 13 000 Kč v nejlepším případě), že bylo obtížné do téhle funkce získat někoho kvalifikovaného. A je otázka, nakolik se to po jeho zvýšení na zhruba 18 000 Kč zlepší. Všechny děti s nějakým problémem by měly projít znova posouzením v poradně a je nejisté, jestli ty na to budou mít kapacitu. Zásadní je nedostatek speciálních pedagogů a profesionálů jako etopedů a ergoterapeutů v běžných školách… A tak podobně.

Jarní hysterie opadla, ale bizarní konspirační teorie v debatách kolují dodnes. Jedna říká, že inkluze je spiknutí neziskovek, které se chtějí přiživit na školství. Tuhle hypotézu při každé příležitosti iniciativně načechrá školský expert ODS Václav Klaus mladší. Mezi některými učiteli zase koluje, že si to celé objednali majitelé soukromých škol, aby zničili veřejné školství - a rodiče dětí z lepších rodin byli ochotnější za vzdělání platit. A obecné veřejnosti inkluze splynula s uprchlickou vlnou; jedno i druhé vnímala jako cílený útok na evropskou civilizaci a její sebevědomé elitářství. Poučné je sledovat, jak rychle takové emoční vzepětí může nabrat na síle a jak imunní je v tu chvíli vůči věcným informacím. Takže se můžeme pro příště jen utěšovat, že trocha hysterie…

Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

12 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
11. září 2016 v 22:12  

" Jediné, co se od minulého čtvrtka mění, je, že se zlepšují podmínky pro práci s takovými dětmi. Školy získaly zákonný nárok, aby dostaly zaplaceno za to, co dělají. "

Nějak jsem si té podstatné změny nevšimla, asi to někde pořádně drhne. Máme totiž na naší škole těžkého dyslektika, ke kterému nám slíbili - PP poradna a vedení školy - v novém školním roce asistenta, a kde nic tu nic. Přitom jsme k podobným dětem v letech minulých asistenty měli. Zíráte? No my také zíráme. Teď čekáme, že nám vypomůže alespoň školní asistent z šablon.

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. září 2016 v 22:19  

Jarní hysterie opadla, ale bizarní konspirační teorie v debatách kolují dodnes.

Heleme se! Tak hysterie? A konspirace?
Možná by nebylo od věci, tedy pokud to má vůbec nějaký smysl, posčítat, kolikrát se kdo a kde bil za naprostou nezbytnost totální ikluze, kdy bezpočet dětí strádá v praktických školách nedostatkem kvalitního vzdělávání. Kolik televizních relací, článků v novinách, kulatých stolů, odkazů do zahraničí a knížecích rad odtamtud... Teprve, až lidé konečně pochopili, oč tu vlastně běží, začleňovači přibrzdili, jako že já nic, já spravedlivý žákomil.
A konspirační teorie tuzemské i zahraniční o vzdělávacích zvěrstvech páchaných na českých žácích? Tak to by bylo na pěkně dlouhý seznam. Že se aspoň trošku nestydíte, vy experte na pravdu. Aspoň trošku pokání by se patřilo. Tak patnáct let mlčet.

Janek Wagner řekl(a)...
11. září 2016 v 22:30  

Už jsem to psal v sousední diskusi: "Jarní hysterie opadla, ale bizarní konspirační teorie v debatách kolují dodnes. Jedna říká, že inkluze je spiknutí neziskovek, které se chtějí přiživit na školství." To přeci není konspirační teorie, ale prokázaný fakt, sdružení neziskovek si prostřednictvím Open society justice Initiative stěžovalo v listopadu 2012 Committee of Ministers na vadný akční plán české vlády (https://goo.gl/pmCtLN). Tato stížnost rozpoutala další kolo paniky na MŠMT a obavy o zamítnutí OP VVV, čímž ostatně proinkluzivní novelu zdůvodňoval v PSP ministr Chládek. Při čtení rozsudku v cause D.H. versus ČR, která je zcela na počátku proinkluzivní kampaně se přitom dočteme takovéto perly: "Organizace Minority Rights Group International, Evropská síť proti rasismu a Evropská romská informační kancelář ve svém stanovisku předloženém Soudu uvádějí, že ve zvláštních školách se děti učí podle zjednodušených osnov, které jsou údajně přizpůsobeny nízké úrovni jejich rozumového rozvoje. Tak například v České republice se u dětí navštěvujících zvláštní školy nepředpokládá znalost abecedy nebo čísel od 0 do 10 před třetím nebo čtvrtým rokem školní docházky, zatímco děti v běžných školách tyto znalosti získávají již v přípravných třídách."

poste.restante řekl(a)...
11. září 2016 v 22:48  

Hysterie se, hysterie tam.
Otázka je, čí reakce je/byla jak a v čem hysterická.

Možná by nám ale mohl odpovědět pan Feřtek na otázky, na které jsme zatím odpověď nikdy neslyšeli:

Jak pomůže dětem s LMP zrušení RVP ZV s přílohou LMP?
Jak jim pomůže, pokud nebudu vzdělávány v prostředí s kvalifikovanými učiteli, v menších třídách a podle programu uzpůsobeného jejich hendikepu?

Q. E. D. řekl(a)...
11. září 2016 v 22:50  

@Eva Adamová: Kamarád na škole vyfasoval autistu, po dotazu na asistenta se ředitelka jen podivně ušklíbla a řekla, že nesmí věřit všemu, co se píše v novinách.

mirek vaněk řekl(a)...
12. září 2016 v 6:50  

To není hysterie, to je fakt. Proč v rádiu plká pan Feřtek, který školy vidí z rychlíku, který ho veze k vyšším postům. Proč tam není někdo z kantorů dotčených škol?

Josef Soukal řekl(a)...
12. září 2016 v 7:51  

http://www.pedagogicke.info/2016/09/martin-odehnal-sliby-se-slibujou-blazni.html

Josef Soukal řekl(a)...
12. září 2016 v 14:29  

Z FB:
O tento příběh, který jsem si dnes vyslechla, se musím podělit. Paní učitelka ČJ na ZŠ má ve třídě inkludovaného žáka a k němu přidělenou asistentku padagoga. AP má základní vzdělání doplněné kurzem pro AP. Je září, kdy se opakuje učivo, tak paní učitelka dala žákovi na lavici katričky, na kterých byly napsány "rody" a další kartičky, kde byly napsány "vzory". Po AP chtěla, aby s žákem učivo procvičovala tím způsobem, že bude žák k rodům, přikládat kartičky se vzory...AP bude jen kontrolovat, zda pracuje správně. Po vysvětlení zadání se AP ptá: "Co to jsou ty vzory??
A já se ptám: Má paní učitelka možnost odmítnout přítomnost AP? Je to pro ni velká časová i psychická zátěž vyučovat ještě AP.

Ygrain řekl(a)...
12. září 2016 v 19:06  

Jak pomůže dětem s LMP zrušení RVP ZV s přílohou LMP?
Jak jim pomůže, pokud nebudu vzdělávány v prostředí s kvalifikovanými učiteli, v menších třídách a podle programu uzpůsobeného jejich hendikepu?


Tyhlety otázky, směřované nejen na pana Feřteka, poněkud zapadly. Nepmamatuju si, že by na ně někdo někdy odpověděl.

Josef Soukal řekl(a)...
12. září 2016 v 21:06  

Naprosto zásadní otázky. Bez jejich zodpovězení padá celá inkluzivní konstrukce. Jako falešný mýtus.

jir řekl(a)...
13. září 2016 v 20:36  

Z wikipedie: "Od ostatních forem zločinu se mafie liší nejen svou strukturou, ale také infiltrací do státu – mafie má své členy nebo lidi jí nakloněné na místech státních úředníků, politiků, soudců a policie. Díky tomu se jí daří nejen prosazovat své zájmy, ale také krýt svou činnost."

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. září 2016 v 15:48  
Tento komentář byl odstraněn autorem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.