Český rozhlas: Počet soukromých základek raketově roste, zřizují je i nespokojení rodiče

pondělí 15. srpna 2016 ·

Od září začnou učitelé v Česku vyučovat na téměř 40 nových soukromých základních školách. Zatímco v předchozím školním roce jich bylo u ministerstva zapsaných 157, v tom letošním jich bude 195. Jde o vůbec největší nárůst za posledních několik let. Nové školy vznikají například kvůli tomu, že je v některých regionech nedostatek vzdělávacích zařízení a také rodiče mají větší zájem o alternativní výuku. Jenže podle Svazu měst a obcí jde o dlouhodobý trend, který stát podceňuje. Informuje o tom Český rozhlas.

Ministerstvo školství vysvětluje nárůst soukromých škol mimo jiné nedostupností škol v některých regionech, poptávkou po alternativním způsobu výuky nebo menším počtu žáků ve třídě. „Ministerstvo si rozhodně nemyslí, že školy zřizované obcemi selhávají a kvůli tomu musí vznikat soukromé školy,“ říká k tomu pro Český rozhlas mluvčí ministerstva Jarmila Balážová.

Loňský průzkum ale ukázal, že třicet procent rodičů považuje český vzdělávací systém za špatný a domnívají se, že je potřeba ho změnit. Český rozhlas k tomu cituje Boba Kartouse z EDUin: „Jsou to ti, kteří určují směr ve společnosti. Pokud tenhle trend nabude významnějšího rozměru, tak hrozí to, že se společenské, socioekonomické elity vyčlení.“

Celý text naleznete zde

8 komentářů:

CatCatherine25 řekl(a)...
15. srpna 2016 10:15  

"Nové školy vznikají například kvůli tomu, že je v některých regionech nedostatek vzdělávacích zařízení a také rodiče mají větší zájem o alternativní výuku."

Je velmi pravděpodobné, že nové školy vznikají mimo jiné i proto, že se nespokojení rodiče obávají inkluze, která měla být "spuštěna" od 1. září tohoto roku.

Tento trend bude zřejmě pokračovat.

Zdeněk Nutz řekl(a)...
15. srpna 2016 13:49  

No ano, jasně že, však proto to harašení s inkluzí je. Pošpinit v očích veřejnosti státní školství je hlavním cílem, který má vést k tomu, aby soukromé školy měly důvod nejenom vzniknout ale i na malých městech vybírat poměrně nehorázné školné. Chcete příklady???

Zdeněk Nutz řekl(a)...
15. srpna 2016 13:52  

Jinak ta otřepaná fráze jak so ministerstvo něco myslí nebo nemyslí je už taky docela trapná. Co takhle složit nějaké argumenty? Třeba seznam těch nových škol, kolik vybírají, kdo je zřizuje a proč.
Jenže my se dozvíme takovou blbost, že ministerstvo si něco nemyslí. To by mě fakt zajímalo, kde má to ministerstvo ten mozek!!!

Fanda Moudry řekl(a)...
15. srpna 2016 17:12  

Je vidět, že rodiče už mají o své ratolesti strach i na 1.stupni ZŠ. Nedělejme si iluze, inkluze naplno začne až od 4.9. 2017. Toto je jenom zahřívací kolo a rodiče jsou si toho plně vědomi. Z 1. stupně je pak nejrychlejší cesta na osmileté gymnázium. Tam se s inkludovanými dětmi s IQ pod 70 již elita nesetká. Studenti se nesetkají ani se sociálně slabými. A z veřejného školství se stane podobný typ školy jako byly školy praktické. Otázka zní takto. Za jak dlouho dojde k přeměně?

CatCatherine25 řekl(a)...
15. srpna 2016 19:47  

Někteří pedagogové od začátku inkluzivního procesu tvrdí, že v něm vůbec nejde o postižené děti, nýbrž o privatizaci základního školství. Zdá se, že se tento názor potvrzuje. Takže budeme mít školy inkluzívní a školy exkluzívní a budeme tomu říkat "společné vzdělávání".

Eva Adamová řekl(a)...
15. srpna 2016 20:27  

"A z veřejného školství se stane podobný typ školy jako byly školy praktické. Otázka zní takto. Za jak dlouho dojde k přeměně?"

V Praze, kde po 1. stupni odchází na osmiletá gymnázia přes 30 % dětí a další podstatná část na specializované základky (na jazyky, matiku apod.), je už tato přeměna v plném proudu.

Zdeněk Nutz řekl(a)...
15. srpna 2016 22:19  

Z veřejných škol se stanou školy amerického typu šedesátých let s bezpečnostní službou, detektory kovů s kamerama i na záchodech aučitelé takových škol budou outsaidři spllečnosti.
Cílem nebude děti učit, ale uhlídat a přežít. Financování bude podhodnoceno (tak to už bychom měli).

Miloslav Novotný řekl(a)...
16. srpna 2016 21:37  

Nepřátelé českého národního školství, jako např. podnikatelka a obchodnice se vzděláváním prvňáčků Nováčková, zažívají boom. Za pár let nebude stačit utíkat, až rodiče absolventů těch svépomocných "škol" pochopí, že svým dětem zaplatili vymazlený kurz čtení, psaní a počítání. Znáte snad takovou rodiči založenou školu, kde učitelka není máma jednoho z žáčků? Umíte si představit, že bez profesionální přípravy by byla schopná rozvíjet všechny děti stejně? Co bude s takovou "malotřídkou", až rodiče-zakladatelé postoupí do druhého stupně nebo na VG? Čest výjimkám, ale tahle "vlna zájmu" je kolosální privatizační podvod, jak řečeno výše. Jsem synem elementaristky z vesnické malotřídky, kterou jsem absolvoval kdysi dávno v padesátých, ale dobře si pamatuji, jaké problémy máma měla s žákem, který jí oslovoval mami. I když mě máma dost "solila", stejně mi spolužáci předhazovali, že mám protekci. Nevěřím, že první stupeň je pro každého nějaká hobby-brnkačka, i když sám jsem uměl, jistě ne vlastní zásluhou, číst už při nástupu do první třídy.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.