Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se vyjádřila k aktuální situaci ve výchovném ústavu v Chrastavě, kde došlo v minulých týdnech k výměně vedení.
"Soňa Cpinová, pověřená řízením ústavu, je odbornice a má dobrou pověst. Moudře sestavila tým uznávaných odborníků na ústavní a ochrannou výchovu, o kterých nepochybuji. Samozřejmě mi však záleží na bezpečnosti občanů v Chrastavě. Ve výchovném ústavu je v současnosti jeden, dříve dva či tři chlapci v ochranné výchově, kteří za sebou mají složitou minulost s trestními konotacemi. Ostatní chovanci ústavu nikoliv," uvedla ministryně Valachová.
Celé vyjádření ministryně Valachové k situaci v Chrastavě lze nalézt v záznamu (MP3).

Ministryně Valachová k situaci ve VÚ Chrastava
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Jojo. Přísné zacházení je děti omezující, mírné zase děti nezvládající.
Pozorně jsem si poslechla zvukový záznam vystoupení paní ministryně a zarazilo mne několik věcí.
1. Jedním dechem tvrdila, že v Chrastavě byl nepořádek, kdežto v jiných podobných výchovných zařízeních je vše v pořádku, a zároveň, že opakovaně selhala inspekce, která ten nepořádek v Chrastavě neodhalila. Jak si ale v tom případě může být jistá, že zřejmě povrchně pracující inspekce řádně zkontrolovala ostatní zařízení a že rovněž neselhala?
2. Zaujalo mne dále, jak alibisticky hodila problém neinformovanosti starosty Chrastavy na odstoupivší ředitelku. Prý neinformovala starostu o složení chovanců, ačkoliv jí to ministerstvo nezakázalo a ani jí to nezakazuje žádný zákon. On jí to ale zřejmě ani žádný zákon nenařizuje, neboť informace o problémových dětech jsou přísně důvěrné.
3. Ministraně si prý prostudovala papíry o chovancích. V tomto případě bych řekla, že není nad osobní zážitek. A ne že do ústavu přijede avizovaná kontrola, před kterou se problémoví chovanci budou chovat jako svatoušci, ale ministryně by se tam mohla nechat na chvilku zaměstnat inkognito, a to by teprve viděla ten frkot.
Zaměstnanci chrastavského ústavu dostali od MŠMT nějaký zvláštní zákaz vyjadřovat se k situaci v ústavu do médií? Pokud ano - PROČ? Zanikne v Chrastavě zrušením ústavu definitivně učňovské školství trvající od roku 1984? Komu a čemu to poslouží? Kolik procent chovanců se v Chrastavě vyučilo a jaký je v tomto směru stav v jiných ústavech, které paní ministryně považuje za lepší?
Viz Události a komentáře 9.5.2016 (od 51. min.):
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/216411000370609#t=0m51s
Diskriminace dětí ve všech základních školách v České republice, ve kterých už je jen tuším cca 15 % mužů, vládě, MŠMT a jeho organizacím, zřizovatelům škol, zaměstnavatelům, rodičům, paní ombudsmance, Evropské komisi atd. nevadí?
Mají nebo nemají děti právo být vychovávány i mužským vzorem? Na to ve školství žádná genderová pravidla a kvóty neplatí? Proč má paní ministryně za hlavního poradce genderového specialistu, který, pokud vím, v regionálním školství nikdy nepůsobil a nyní má na starosti Kariérní řád učitelů orientovaný převážně manažerským směrem a zanedbávající profesní rozvoj všech učitelů?*
*Viz též zúžení pojmu "Profesní rozvoj" ve školeních vypsaných NÚV:
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/nuv-spousti-prihlasovani-na-podzimni.html
https://kurzy.nuv.cz/element/16-profesni-rozvoj/
Proč se MŠMT namísto účinnějšího řešení podstatných, systémově důležitých obecných problémů (viz výše) angažuje při veřejném řešení jednotlivostí tak, tak to dělá například ve výše uvedeném chrastavském případu?
J.Týř
Jak jistě víte, nepatřím zrovna k příznivcům paní ministryně Valachové, ale v tomto případě bylo její rozhodnutí racionální a opíralo se o relevantní fakta. O situaci mi podrobně referoval dr. Jiří Pilař, takto můj předchůdce v čele Asociace speciálních pedagogů. Jako odborník v oboru etopedie s mnohaletou praxí v práci s dětmi a mladistvými umístěnými ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy na místě několikrát byl, a o práci tamních vychovatelů se vyjadřoval velice kriticky.
Tohle je bohužel setrvalá bolest výchovných zařízení, umístěných v malých obcích: kvalifikovaný personál zde prostě neseženete, takže způsoby "umravňování" chovanců velmi často vedou jen k tomu, že z nich vyrostou jedinci daleko horší, než by při jiných způsobech práce vyrůst mohli.
Což naprosto neznamená, že by snad měly být benevolentně přehlíženy skutečné prohřešky - systém hodnocení by ale měl být spravedlivý (což v Chrastavě opravdu nebyl), a všem dokonale srozumitelný (v Chrastavě prý chovanci s hraničním či ještě slabším intelektem některým složitě formulovaným pravidlům zkrátka nerozuměli). Rozsah trestů za kdeco údajně silně převyšoval pokusy motivovat k žádoucímu chování pozitivně.
Pokud by se ministerstvo pro jednou oprostilo od ideologizujících pohledů a nechalo si poradit od skutečných odborníků s dlouholetou praxí, měl bych pro jednou konečně důvod zvednout palec nahoru.
Okomentovat