Středoškoláci se domluvili s ministryní na balíku změn k podpoře výuky matematiky

pondělí 23. května 2016 ·

Zástupci České středoškolské unie se po svém apelu na poslance, aby nehlasovali pro novelu školského zákona, která zavádí povinnou maturitu z matematiky, dnes sešli s ministryní školství Kateřinou Valachovou. Řešili s ní, jak předmět zlepšit tak, aby z něj žáci zejména středních odborných škol, kteří jsou ve zkoušce často neúspěšní, zvládli odmaturovat. Během jednání s ministryní a rodiči z Fóra rodičů se domluvili na balíků několika změn výuky matematiky.


„Součástí balíku změn je úprava rámcových vzdělávacích plánů jednotlivých oborů včetně zvážení rozsáhlosti látky, rozdělení vyučování na skupiny, další vzdělávání současných učitelů, zkvalitňování pedagogických fakult nebo pořádání konferencí matikářů pro sdílení dobré praxe moderních způsobů výuky,“ představuje společné plány Štěpán Kment, předseda České středoškolské unie.

V současném systém je řada učitelů, kteří zavádí do výuky různé interaktivní či skupinové metody práce se třídou, ale podle středoškoláků je matematika stále ve většině vyučována frontálně a na základě memorování vzorců a postupů. Další potíž vidí hlavně na gymnáziích v nedostatku času na probrání a pochopení veškeré látky dopodrobna, tak jak je stanoveno. Naplánované kroky České středoškolské unie a ministerstva školství by měly pomoci výzvy řešit.

Plán konferencí matematiků pro sdílení dobré praxe by měly sloužit k výměně zkušeností kantorů navzájem a potažmo ke změnám v běžných hodinách středoškoláků. Se zaměřením na celoživotní vzdělávání pedagogů přichází návrh na školení pro učitele přímo v jejich školách. V neposlední řadě se též chce ministerstvo zaměřit na zvyšování prestiže a zlepšování pedagogických fakult.

11 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. května 2016 v 22:48  

Paráda. Tak ještě školníkovic psi, a vystřídají se u ministryně všichni. Tedy až na ty učitele.
Pokud by příčinou problémů s matematikou byla vesměs jen frontální výuka, pak by to bylo ještě docela dobrý. Tedy strávil jsem ve škole jako žák či student nemálo let... ale asi jsem měl štěstí na jasnozřivé učitele.

mirek vaněk řekl(a)...
24. května 2016 v 7:43  

No to je zajímavé, všichni ví jak vyučovat matematiku a už deset let vyučování matematiky przní. Názory učitelů nikoho nezajímají. Už víc jak deset let jsou učitelé matematiky ignorováni protože nepodporovali dostatečně slavnou reformu. Noviny odmítali otiskovat články didaktikům, kteří upozorňovali na nebezpečí reformy, ministerští pracovníci před nimi utíkali a odmítali s nimi jednat. A i teď, když je jasné, že nezvládnuté tzv. moderní metody ve výuce matematiky měly na stav matematických kompetencí zničující vliv, tak i teď se stále zájmové skupiny na ministerstvu snaží prosazovat další prznění matematiky.
Kdy konečně bude o výuce matematiky rozhodovat někdo, kdo tomu rozumí? Tým lidí, kteří znají problémy vyučování na jednotlivých typech školy. Kdo má nadhled.
Uvědomte si, že na pedagogických fakultách se řeší výuka především na 1. stupni a případně na 2. stupni! Středoškolská didaktika je doménou přírodovědeckých fakult. A tam se často řeší víc odbornost než didaktika a hlavě didaktika pro gymnázia. Opravdových odborníků je minimum. A často v důchodovém věku. Mladým chybí zkušenosti.

Podívejte se na stav učebnic. Je to děs. A nejen v matematice.

Jiri Janecek řekl(a)...
24. května 2016 v 7:57  

Člověk by se měl umět radovat z mála... Pozitivní je, že je to zpráva ČSU a ne mimisterstva a žádné pozitivní vyjádření Valachové tam zatím není.

Celkem bych čekal vyjádření k těmto nápadům ze strany matematiků z PedF a nějaké unie učitelů matematiky.

Podle mne ještě horší než frontální výuka je to memorování postupů. Nemůže být nic krásnějšího než pokaždé sám odhalovat poznání nashromážděné celým lidstvem v průběhu 5000 let. Jen by to chtělo nejaké udělátko na mazání paměti, jak měli Muži v černém...

Eva Adamová řekl(a)...
24. května 2016 v 8:03  

Jsem z toho úplně paf. Jak je možné, že i když se v minulosti vyučovala matematika podle všech úplně zparchantěle frontálně a to ještě v počtu až 40 žáků (nás bylo na gymplu ve třídě 37 a na základkách byl tento počet v 70. a 80. letech minulého století úplně běžný), vystudovala celá řada lidí mat-fyz, technické obory a učitelské obory s matematikou naprosto bez problémů a kupodivu jsou to myslící lidé a ne cvičené opičky s naučenými postupy. Nebude on ten problém někde jinde, milí studentíci?

mirek vaněk řekl(a)...
24. května 2016 v 8:12  

Ještě jednu připomínku. Konference matematiků i výměna zkušeností probíhají. Jen by si toho museli středoškoláci a úředníci chtít všimnout.

Problém mají jen učitelé, kteří se na ty konferemce těžko dostávají. Jednak je málo peňez na vzdělávání a někdo musí učit.
Možná se na to teď vrhnou neziskovky a úředníci a ředitelé to dostanou příkazem. Že by dostali peníze, toho se nebojím.

Vít Tomis řekl(a)...
24. května 2016 v 9:01  

Jistě. Peníze se najdou na školení matikářů, která budou garantovat nějaké neziskovky a provádět teoretici, kteří ve škole již dlouho nebyli.

---
XXX se už několik let účastní mimoškolních projektů jako například Pražského studentského summitu, Českého modelu amerického kongresu, Evropského parlamentu mládeže a dalších. Na svém gymnáziu je předsedou tamějšího studentského parlamentu a dále se angažuje jako člen mediálního týmu Člověka v tísni. Zkušenosti čerpá i jako projektový manažer v produkční agentuře. Je zastáncem důležitosti občanské nauky a společenských věd na školách a kritikem frontálního způsobu výuky, který by rád, po vzoru některých skandinávských zemí, změnil.
---
Tak teď už jsem zcela klidný, když takový člověk bojuje za zlepšení výuky matematiky. Předpokládám, že se občas do hodin matematiky i staví.

Vít Tomis řekl(a)...
24. května 2016 v 9:10  

Tak jsem se podíval na předsednictvo ČSU. Kromě výše uvedených aktivit předsedy mě opravdu zaujaly i aktivity dalších členů přředsednictva.
Členka předsednictva působí v oblasti projektů, zahraničních záležitostí a fundraisingu.
Další člen: Mimo ČSU a školu se věnuje divadlu, architektuře a četbě. Účastní se několika politických simulací (MUN, EYP, PSS) a snaží se ve své škole založit parlament a školní časopis.
Další se rád věnuje studentskému parlamentu. Často také vyjíždí mimo školu na různé politické simulace, jakými jsou Český model amerického kongresu, Pražský studentský summit, Evropský parlament mládeže a Global-In Fellowship.

Pak se nedivím, že máte problémy s matematikou, milé děti.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2016 v 15:26  

Všechno se prostě stihnout nedá.
A pak ta zpropadená frontální výuka! Tak pootevřme okénko příkladů dobré praxe.
Poraďte mi někdo, prosím, jak v matematice přecházíte z aritmetiky do algebry. Jako že místo čísel jsou ve výrazech písmena. Nedaří se mi ve spredšítu už drahně let přimět žáky, aby do buňky nepsali např. =3*5, ale např. =B1*B2, a ta čísla zapsali do odkazovaných buněk. Někteří klidně spáchají i =3*B2, čemuž už vůbec nerozumím. Ale zase z druhé strany by to mohlo znamenat, že jsou už na půli cesty. Ještě pár měsíců a podstata tabulkových procesorů dolehne i k nim.
Možná, že se tu promítá ten můj věčný frontální boj z blbostí. Tedy na všech frontách...

Eva Adamová řekl(a)...
24. května 2016 v 19:38  

Vy učíte na SŠ, že? Jestli ona nebude potíž v tom, že tam už je na vytváření takovýchto skoro abstraktních představ pozdě. Já provádím podobné věci s žáky v informatice v 6. třídě a u většiny žáků no problem. Ono se v různých pedagogických příručkách skutečně dočtete, že dětský mozeček je k utváření různých představ a návyků přizpůsoben v určité době, a pokud se tato správná doba promešká bývá pozdě honit bycha. Koneckonců rodičů, kteří promeškali se svými dětmi vytváření alespoň minimálních pracovních návyků nejenom ke školní práci v období docházky na 1. stupeň, potkávám na každém rodičáku dost a dost. Prý i výmysl začít chodit do školy v šesti letech vzešel z toho, že je to nejvhodnější doba k učení se číst. A výmysl, že s algebrou by se mělo začít až na SŠ, jak v současné době bývá často navrhováno, je zřejmě z téhož důvodu hovadina. To bychom asi vhodnou dobu promeškali a udělali z mnoha dětí blbce.

Pavel Doležel řekl(a)...
24. května 2016 v 21:12  

"Kdy konečně bude o výuce matematiky rozhodovat někdo, kdo tomu rozumí? Tým lidí, kteří znají problémy vyučování na jednotlivých typech školy. Kdo má nadhled."

Já jsem matematiku neučil, ale jako Matfyzák mám jediný dojem - je prostě třeba makat, makat a makat. Bez počítání a přemýšlení to zkrátka nepůjde, ani přes politické simulace, ani přes jinou kratochvilnou činnost.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2016 v 22:00  

tam už je na vytváření takovýchto skoro abstraktních představ pozdě

Nu což...
Minulou sobotu mi na maturitním večírku řekli rozjaření chlapci, že se o mně říká, že jsem debil. Docela mne to překvapilo, a musím říci, že příjemně. Ne to, že jsem debil. To se dá v pytlikovské logice docela jednoduše dovodit. A taky ne to, že se to o mně říká. To vím od dospělých lidí už dávno. Překvapilo mne příjemně, že mi to řekli žáci. Hodní a upřímní hoši.
A prý že proto, že po žácích chci, aby mysleli. Dnes je takové jednání projevem debility.
Nu což.
Zase jsem řešili, kterak vygenerovat řadu čísel, která začíná, řekněme nulou, a každé další číslo má být o jedničku větší. Tuším, že se tomu říká aritmetická posloupnost. Padla otázka, čím, tedy kterými parametry bude ta generace dána. Jakože adresace buněk, a tak nějak podobně. Možná byly ty tři minuty na rozmyšlenou příliš krátká doba, nebo žáky spletlo, že jsem aritmetickou posloupnost nazval řadou čísel, když řadou je součet členů takové posloupnosti. Možná si nevšimli, že se na něco ptám, možná že se se mnou nebaví. Otázka tedy vyzněla jako otázka řečnická. Zase.
Nu což.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.