Expertní skupina o víkendu debatovala, jak zlepšit kvalitu druhého stupně základních škol.
Skupina čtyřiceti osobností, aktérů působících v oblasti vzdělávání, jednala během víkendu o stavu druhého stupně základních škol. Jedním z hlavních témat, kolem kterých se vedla debata, bylo určit, co vlastně chceme, aby se na druhém stupni žáci naučili. Diskutující se shodli na tom, že jde především o to, aby se děti naučily rozumět sobě a světu kolem sebe a aby byly ochotné aktivně se podílet na veřejném životě. Na závěr debaty jednotlivé skupiny navrhly opatření na zlepšení tohoto nejslabšího místa vzdělávacího systému v České republice.
Setkání aktérů vzdělávání se konalo již po čtvrté, jeho organizátorem je EDUin, o.p.s. a účastníky je paleta odporníků od ředitelek, učitelů po odborníky z oblasti vzdělávací politiky. Setkání je dvoudenní, koná se každý rok v květnu, skupina expertů se každý rok obměňuje a tentokrát bylo setkání věnováno druhým stupňům základních škol. Ty jsou totiž vlivem malé podpory učitelské profese, odchodů žáků na víceletá gymnázia a dalších faktorů místem, kde je učitelská práce nejobtížnější. Skupina se snažila pojmenovat důvody tohoto stavu a navrhnout opatření, která by ho mohla zlepšit.
Návrh: Zvýšit učitelské platy o sto procent
Zdůvodnění: Jen radikálně vyšší mzdy mohou dlouhodobě přitáhnout k profesi schopné lidi. Zvýšení v řádu procent a přesvědčení, že učitelství je donekonečna možné stavět jen na entuziasmu, je mylné.
Návrh: Zvýšit prestiž učitelské profese
Zdůvodnění: Kromě platů je nutné opakovaně a možná formou centrálně řízené kampaně pojmenovávat, proč je učitelská profese pro společnost při přizpůsobování se změnám moderního světa klíčová.
Návrh: Uskutečnit akční kroky k vybudování důvěry k učitelské profesi
Zdůvodnění: V současné době je patrná silná nedůvěra zřizovatelů a státu vůči učitelům a tomu, že svou profesi jsou schopni dobře zvládnout. Pedagogická zkušenost říká, že právě deklarovaná důvěra buduje odpovědnost.
Návrh: Vybudovat síť okresních metodických center
Zdůvodnění: V současné době je podpora práce učitelů formou mentoringu a pomáhajících profesí, speciálních pedagogů, etopedů atp., roztříštěná a náhodná. Je třeba vybudovat síť takových center po „okresech“, aby byla podpora pro každého pedagoga opravdu dostupná.
Návrh: Zrušit víceletá gymnázia
Zdůvodnění: Víceletá gymnázia odvádějí děti vzdělanějších rodičů mimo základní školy, což výrazně ztěžuje práci učitelů na druhém stupni.
Návrh: Umožnit vznik smíšených žákovských skupin napříč školou
Zdůvodnění: Žáci se nejvíce naučí mezi sebou. Je třeba změnit předpisy tak, aby škola mohla vytvářet žákovské skupiny bez omezení napříč školou. To dnes není možné.
Návrh: Umožnit odborníkům z oblasti umění, vědy i průmyslu vstup do škol
Zdůvodnění: Přítomnost nepedagogických odborníků z nejrůznějších oblastí života výrazně zvyšuje efektivitu učení. Hledejme cesty k tomu, aby mohli tito lidé třeba i na omezenou dobu během školného roku učit spolu s kmenovými učiteli školy. Hledejme cesty k co nejčastější párové výuce.
Tomáš Feřtek, moderátor debaty, řekl: "Některé z těch návrhů se mohou zdát radikální. Je proto třeba říci, že se jednalo o odbornou debatu a její účastníci jsou si vědomi praktických překážek při jejich realizaci. Šlo jim ale o to, jasně pojmenovat, co by pro zlepšení kvality druhých stupňů základních škol opravdu bylo třeba.“

Stoprocentní zvýšení platů, zrušení víceletých gymnázií, metodická centra na okresech, důvěra učitelům, odborníci do škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Některé z těch návrhů se mohou zdát radikální.
Radikální? Ani jeden.
Ani zrušení jakékoli klasifikace, nebo dokonce povinné školní docházky se mi jako radikální nejeví. To tak možná převedení všech škol přímo pod ministerstvo školství.
Některé návrhy se mi ale nezdají realizovatelné a smysluplné vůbec. Třeba ta poněkud komická kampaň pro 'Zvýšení prestiže' nebo akčná kroky k 'Vybudování důvěry'. Což takhle dát učitelům do ruky účinné nástroje, namátkou třeba rákosku. To by byla prestiž a důvěra rázem, panečku!
K zamyšlení stojí táké skutečnost, že ani se jeden z návrhů netýká ředitele školy. Jako kdyby nebyl její součástí, nebo jako kdyby všechno bylo cajk. Což takhle přímá volba ředitele pedagogickým sborem? Abychom si přece jen trošku té radikality užili.
"Umožnit vstup odborníkům... do škol": Předpokládám, že se ovšem budou muset seznámit se vším, co práci učitele provází. Pro začátek bych jim dal nastudovat patnáct set metodických stran týkajících se inkluze. To bude panečku nával!
Skupina čtyřiceti osobností, aktérů působících v oblasti vzdělávání...
Kdopak to byl? Že je napadly takové geniální myšlenky. Že by to byli ti, co posledních deset let ovlivňují školství?
Pochybuju, že mezi nimi byli Sokol, Piťha, Průcha, Janík, Mařeš aj.
Jejich naturelu vyhovuje nejlépe zrušení všech škol a jako učitel umělec, psycholog - myšlenkový guru a vrátit lidi na stromy.
Hlavně ta duše a demokratické myšlení, že?
A to si každý z těch "expertů" platil, nebo zase nějací čerpači? My jsme tuhle seděli dva dny taky v hospodě a vypadly z nás podobné nápady. Máme je taky zveřejnit? Třeba úplně zrušit základní školy a udělat z nich víceletá gymnázia.
zajímavé jak někteří experti, aniž by věděli o čem je řeč, do všeho krákaj.
Eduin nechce jmenovat, viz web Eduinu. Ale je tam fotogalerie.
"Umožnit vstup odborníkům... do škol"
Zatím podle návrhu kariérního řádu bude odborník z praxe zařazen do stejné skupiny jako absolvent, tzn. dva roky v 11. platové třídě, po dvou letech atestační řízení, aby mohl být zařazen alespoň do 2. stupně kariérního řádu a do 12. platové třídy. Už vidím ty zástupy odborníků z praxe, kteří by možná po 20 letech strávených v průmyslu i učili, jak se do škol hrnou. Za těchto podmínek?
200% zvýšení platů, decentralizace švp, nastavení stejných výstupů v 5. a 8. třídě. zrušení SMZ, posílení role čši, pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání zš a sš pro účely interní kontroly i pro přehled mšmt.
Und vodotrysk.
Okomentovat