Stoprocentní zvýšení platů, zrušení víceletých gymnázií, metodická centra na okresech, důvěra učitelům, odborníci do škol

úterý 17. května 2016 ·

Expertní skupina o víkendu debatovala, jak zlepšit kvalitu druhého stupně základních škol.


Skupina čtyřiceti osobností, aktérů působících v oblasti vzdělávání, jednala během víkendu o stavu druhého stupně základních škol. Jedním z hlavních témat, kolem kterých se vedla debata, bylo určit, co vlastně chceme, aby se na druhém stupni žáci naučili. Diskutující se shodli na tom, že jde především o to, aby se děti naučily rozumět sobě a světu kolem sebe a aby byly ochotné aktivně se podílet na veřejném životě. Na závěr debaty jednotlivé skupiny navrhly opatření na zlepšení tohoto nejslabšího místa vzdělávacího systému v České republice.

Setkání aktérů vzdělávání se konalo již po čtvrté, jeho organizátorem je EDUin, o.p.s. a účastníky je paleta odporníků od ředitelek, učitelů po odborníky z oblasti vzdělávací politiky. Setkání je dvoudenní, koná se každý rok v květnu, skupina expertů se každý rok obměňuje a tentokrát bylo setkání věnováno druhým stupňům základních škol. Ty jsou totiž vlivem malé podpory učitelské profese, odchodů žáků na víceletá gymnázia a dalších faktorů místem, kde je učitelská práce nejobtížnější. Skupina se snažila pojmenovat důvody tohoto stavu a navrhnout opatření, která by ho mohla zlepšit.

Návrh: Zvýšit učitelské platy o sto procent

Zdůvodnění: Jen radikálně vyšší mzdy mohou dlouhodobě přitáhnout k profesi schopné lidi. Zvýšení v řádu procent a přesvědčení, že učitelství je donekonečna možné stavět jen na entuziasmu, je mylné.

Návrh: Zvýšit prestiž učitelské profese

Zdůvodnění: Kromě platů je nutné opakovaně a možná formou centrálně řízené kampaně pojmenovávat, proč je učitelská profese pro společnost při přizpůsobování se změnám moderního světa klíčová.

Návrh: Uskutečnit akční kroky k vybudování důvěry k učitelské profesi

Zdůvodnění: V současné době je patrná silná nedůvěra zřizovatelů a státu vůči učitelům a tomu, že svou profesi jsou schopni dobře zvládnout. Pedagogická zkušenost říká, že právě deklarovaná důvěra buduje odpovědnost.

Návrh: Vybudovat síť okresních metodických center

Zdůvodnění: V současné době je podpora práce učitelů formou mentoringu a pomáhajících profesí, speciálních pedagogů, etopedů atp., roztříštěná a náhodná. Je třeba vybudovat síť takových center po „okresech“, aby byla podpora pro každého pedagoga opravdu dostupná.

Návrh: Zrušit víceletá gymnázia

Zdůvodnění: Víceletá gymnázia odvádějí děti vzdělanějších rodičů mimo základní školy, což výrazně ztěžuje práci učitelů na druhém stupni.

Návrh: Umožnit vznik smíšených žákovských skupin napříč školou

Zdůvodnění: Žáci se nejvíce naučí mezi sebou. Je třeba změnit předpisy tak, aby škola mohla vytvářet žákovské skupiny bez omezení napříč školou. To dnes není možné.

Návrh: Umožnit odborníkům z oblasti umění, vědy i průmyslu vstup do škol

Zdůvodnění: Přítomnost nepedagogických odborníků z nejrůznějších oblastí života výrazně zvyšuje efektivitu učení. Hledejme cesty k tomu, aby mohli tito lidé třeba i na omezenou dobu během školného roku učit spolu s kmenovými učiteli školy. Hledejme cesty k co nejčastější párové výuce.

Tomáš Feřtek, moderátor debaty, řekl: "Některé z těch návrhů se mohou zdát radikální. Je proto třeba říci, že se jednalo o odbornou debatu a její účastníci jsou si vědomi praktických překážek při jejich realizaci. Šlo jim ale o to, jasně pojmenovat, co by pro zlepšení kvality druhých stupňů základních škol opravdu bylo třeba.“

7 komentářů:

Nico Pytlik řekl(a)...
17. května 2016 0:46  

Některé z těch návrhů se mohou zdát radikální.

Radikální? Ani jeden.
Ani zrušení jakékoli klasifikace, nebo dokonce povinné školní docházky se mi jako radikální nejeví. To tak možná převedení všech škol přímo pod ministerstvo školství.
Některé návrhy se mi ale nezdají realizovatelné a smysluplné vůbec. Třeba ta poněkud komická kampaň pro 'Zvýšení prestiže' nebo akčná kroky k 'Vybudování důvěry'. Což takhle dát učitelům do ruky účinné nástroje, namátkou třeba rákosku. To by byla prestiž a důvěra rázem, panečku!
K zamyšlení stojí táké skutečnost, že ani se jeden z návrhů netýká ředitele školy. Jako kdyby nebyl její součástí, nebo jako kdyby všechno bylo cajk. Což takhle přímá volba ředitele pedagogickým sborem? Abychom si přece jen trošku té radikality užili.

Josef Soukal řekl(a)...
17. května 2016 5:39  

"Umožnit vstup odborníkům... do škol": Předpokládám, že se ovšem budou muset seznámit se vším, co práci učitele provází. Pro začátek bych jim dal nastudovat patnáct set metodických stran týkajících se inkluze. To bude panečku nával!

mirek vaněk řekl(a)...
17. května 2016 8:46  

Skupina čtyřiceti osobností, aktérů působících v oblasti vzdělávání...

Kdopak to byl? Že je napadly takové geniální myšlenky. Že by to byli ti, co posledních deset let ovlivňují školství?
Pochybuju, že mezi nimi byli Sokol, Piťha, Průcha, Janík, Mařeš aj.

Jejich naturelu vyhovuje nejlépe zrušení všech škol a jako učitel umělec, psycholog - myšlenkový guru a vrátit lidi na stromy.
Hlavně ta duše a demokratické myšlení, že?

Zdeněk Nutz řekl(a)...
17. května 2016 9:37  

A to si každý z těch "expertů" platil, nebo zase nějací čerpači? My jsme tuhle seděli dva dny taky v hospodě a vypadly z nás podobné nápady. Máme je taky zveřejnit? Třeba úplně zrušit základní školy a udělat z nich víceletá gymnázia.
zajímavé jak někteří experti, aniž by věděli o čem je řeč, do všeho krákaj.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. května 2016 9:48  

Eduin nechce jmenovat, viz web Eduinu. Ale je tam fotogalerie.

Eva Adamová řekl(a)...
17. května 2016 11:56  

"Umožnit vstup odborníkům... do škol"

Zatím podle návrhu kariérního řádu bude odborník z praxe zařazen do stejné skupiny jako absolvent, tzn. dva roky v 11. platové třídě, po dvou letech atestační řízení, aby mohl být zařazen alespoň do 2. stupně kariérního řádu a do 12. platové třídy. Už vidím ty zástupy odborníků z praxe, kteří by možná po 20 letech strávených v průmyslu i učili, jak se do škol hrnou. Za těchto podmínek?

Tajný Učitel řekl(a)...
20. května 2016 11:59  

200% zvýšení platů, decentralizace švp, nastavení stejných výstupů v 5. a 8. třídě. zrušení SMZ, posílení role čši, pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání zš a sš pro účely interní kontroly i pro přehled mšmt.

Und vodotrysk.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.