Richard Veleta: Dnes je Den vzdělanosti

čtvrtek 7. dubna 2016 ·

Dnes je 7. duben, na kterýžto připadá významný den, Den vzdělanosti. Svátek se odvíjí od aktivit Karla IV.; jednoho z několika politiků, kteří v našem teritoriu brali vzdělanost vážně a něco reálného pro ni i udělali.

V tuto sváteční chvíli si, jako rodič školáků, kladu otázku, co dnes může školství udělat pro vzdělanost.

Zformuloval jsem si pár následujících bodů a omlouvám se za heslovitost a zjednodušení:

  • zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
  • omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
  • zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
  • zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
  • více používat digitální technologie,
  • zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
  • zařazovat do vyučování více krásy a umění,
  • více zpívat a hrát si.

11 komentářů:

Nico Pytlik řekl(a)...
7. dubna 2016 22:55  

Nakonec, proč ne.
A učit se jazykům, matematice, společenským a přírodním vědám by se děti mohly až odpoledne po škole.

poste.restante řekl(a)...
8. dubna 2016 0:00  

◾zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
Jsem pro. Tak co vyhodíme? Malou násobilku? Vyjmenovaná slova? Savce? Lišejníky?

◾omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
Ovšem. Ale pouze s žáky, kteří nejsou pod vlivem návykových látek a nemají kázeňské problémy. Nejsem blázen a nemíním se nechat zavřít.

◾zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
Samozřejmě. Vysedávat u počítače musí děti přece doma.
Posílit tělocvik je třeba. Nejlépe na úkor nějakých zbytečných předmětů, kde se vyžadují memorování encyklopedií. Třeba přírodopis. Taky matematiky je zbytečně moc.
Rozhodně se ale nesmí omezit etická výchova.
Asi bude ale třeba najít náhradní program pro stále více žáků, uvolněných z TV.

◾zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
Proboha proč? Fyzickou práci budou dělat v budoucnosti roboti.

◾více používat digitální technologie,
Pravda. Jinak se s nimi běžný žák mimo školu téměř nepotká a to je špatně. Budoucnost je v IT gramotnosti a ne v jazykové gramotnosti. Kontrolu gramatiky přece umí každý Word.

◾zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
Správně. Žáci by mohli například budovat ubytování pro uprchlíky. Nebo pomáhat v domovech důchodců roznášet obědy a léky.
Jen aby nikdo nešťoural s hygienickými předpisy a zákony proti dětské práci.

◾zařazovat do vyučování více krásy a umění,
Doporučoval bych literární skvosty z pera pánů Feřteka a Velety. Hlavně hodně blogů.

◾více zpívat a hrát si.
Už se těším. Ach to bude krása.
A pracovní trh to určitě ocení.

Tleskám.
Tak obsažný a výstižný popis toho, co máme považovat za skutečnou vzdělanost a jak jí můžeme dosáhnout, jsem ještě nikdy nečetl.

Nico Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2016 0:22  

Kdo je ten člověk?
Porozhlédl jsem se po netu, a koukám, kolik organizací a kolik lidí se otáčí kolem vzdělávání. Tedy spíš kolem toho, jak by se to mělo správně dělat. Je skoro s podivem, že ještě vůbec někdo normálně učí.

tyrjir řekl(a)...
8. dubna 2016 2:08  

Zatím se pouze učíme privatizovat školy, obavy jsou namístě. Příprava a průběh prodeje, jakož i další podpora zprivatizované školy ze strany obce má svá pravidla, která napadnou každého. Soukromé základky budou umět nulové školné, začleňování bude součástí jejich nabídky a učitelé budou na tom platově dobře. Postupně se během příštích 20 let oprostíme i v základním školství od předsudku, že podnikání do školství spíše nepatří. V tomto období se poměr soukromých ZŠ vyšplhá až na 30-35%, přičemž svou soukromoprávní povahu nebudou tyto školy přehnaně komunikovat. Ne snad proto, že by chtěly něco zamlčovat nebo naopak troubit do světa. Soukromoprávní nebo veřejnoprávní povaha totiž nebude příliš důležitá, nebude hlavním znakem, podle kterého se rodiče budou rozhodovat. Postupně zmizí pitomý princip, že soukromé školy jakoby nabízejí za školné něco navíc. Bude nám úplně stačit, že naše děti se v té škole cítí dobře...

...Na otázku, proč rodiče soukromé školy zakládají, je odpověď poměrně jednoduchá. Veřejné školy budou čím dál více inkluzivní a rodiče mají zájem na tom, aby se učitelé ve školách věnovali především jejich dětem a nemuseli se zdržovat s dětmi s různými druhy postižení, které nejsou schopny zvládat výuku na úrovni základní školy...


Řekl R. Veleta v komentářích k článku "Rodiče zakládají vlastní školy. Veřejné základky se jim nelíbí" v úterý 5. dubna 2016
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/prectete-si-rodice-zakladaji-vlastni.html

Zredukovat faktografické učivo a ušetřený čas věnovat na následující akce:
omezit třídní boj (tj. výuku ve třídách) a vyjít s žáky do světa (exkurze, výpravy, návštěvy, expedice…),
zařazovat pohyb a tělocvik každý den,
zařazovat ruční práce s materiálem alespoň 2x týdně,
více používat digitální technologie,
zařazovat do vyučování veřejně prospěšné práce (pro komunitu, pro přírodu, pro potřebné…),
zařazovat do vyučování více krásy a umění,
více zpívat a hrát si.


Napsal R. Veleta v článku "Dnes je den vzdělanosti" ve čtvrtek 7.4.2015

Vítejte ve Škole Budoucnosti. :))) J.Týř

krtek řekl(a)...
8. dubna 2016 4:34  

Zazpíváme si!!!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. dubna 2016 6:42  

"Kdo je ten člověk?"

Blázen?

Tajný Učitel řekl(a)...
8. dubna 2016 9:04  

Pane Veleto, tady nemáte šanci. Kdybyste tak propagoval více kázně, více drilu, víc peněz, návrat fyzických trestů, vyloučení apod., to by vám zdejší věrní aplaudovali.

Nico Pytlik řekl(a)...
8. dubna 2016 9:52  

A kdyby byl pan Veleta ministr školství, v návalu blaha bychom omdleli.
Zvláště pak my, pytlici.

mirek vaněk řekl(a)...
8. dubna 2016 15:08  

Kolegové věnujte se názorům pana Velety. Opravdu se bojím, že to je budoucnost školství. Že tak je naplánovaná, všechny kroky k tomu směřují a my s tím nic nenaděláme.
Politická reprezentace státu nic jiného nepřipustí.
Už toho moc k privatizaci nezbývá. Nějak odměnit své věrné musí.

CatCatherine25 řekl(a)...
8. dubna 2016 18:46  

Politická reprezentace se občas mění a také občas mění svoje stanoviska. Uvidíme.

tyrjir řekl(a)...
8. dubna 2016 19:18  

Jde o to, jestli by ta změna byla k lepšímu nebo k horšímu. R. Veleta, bohužel, ví myslím dost přesně, o čem mluví a nemluví do větru. Mnoho věcí v práci MŠMT a jím řízených organizací v posledních deseti patnácti létech tomu myslím , bohužel, dost jasně nasvědčuje. J.Týř

Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/msmt-karierni-rad-v-bodech.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/04/katerina-valachova-ke-dni-vzdelanosti.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/03/aktuality-cst-linkovani-skolnich-sesitu.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.