Jan Fojtík: Nástroje pro tvorbu vlastních mobilních aplikací

pondělí 18. ledna 2016 ·

Popularita smartphonů mezi žáky středních škol je vcelku známou skutečností. V poslední době se tyto chytré mobilní telefony začínají masivně objevovat už i na druhém stupni základní školy, a to v takové míře, že se stávají standardním vybavením většiny žáků. S tím vyvstává otázka, zda je lze integrovat do výuky a za jakých podmínek, potažmo do jaké míry jich při výuce lze využívat.

Oprostíme-li se od etických, materiálních či sociálních problémů, které využití vlastních mobilních technologií žáky (BYOD) přináší, objevuje se zde jedinečný prostor či komunikační kanál, kterým učitel může oslovit širokou skupinu žáků a využít smartphone ve prospěch samotného vzdělávání. Jednou z možných cest je tvorba vlastních mobilních aplikací učitelem.

Ta tam je doba, kdy mobilní aplikace byly výlučnou doménou specializovaných vývojářů-programátorů a kdy učitel neměl vůbec možnost podílet se na vývoji mobilní aplikace jako učební pomůcky. Pokud už nějaká přeci jenom vznikla, většinou úplně nesplňovala učitelovu představu a dala se využít ve výuce pouze okrajově. S moderními technologiemi, především s nástupem HTML5, webových aplikací, javascriptových knihoven a frameworků či cloud computingu se otvírají nové možnosti, jak si vytvořit vlastní mobilní aplikaci.
Samotné vytvoření nové aplikace ale nestačí, ještě je třeba vyřešit problém, jak ji co nejsnadněji distribuovat na koncová zařízení žáků. I o to se některé cloudové služby postaraly a umožňují ji publikovat za určitých podmínek jak přes známé online obchody (Google Play, App Store, Windows Store), tak přímo jako instalační balíček pro konkrétní platformu (Android, Apple, Windows nebo i BlackBerry či Kindle).
Nyní se pojďme podívat na několik nástrojů, které lze pro vytvoření mobilních aplikací využít. [1]

1. Android Development Tools

Je až ironií, že některá vývojová prostředí, která jsou uživateli hodnocena velmi vysoko, jsou zdarma. Jedním z nejvšestrannějších je open source IDE Eclipse Classic. Pokud si do něj doinstalujete přídavné pluginy, v našem případě Android Development Tools (ADT), vznikne vývojové prostředí, které umožňuje vytvářet aplikace pro většinu hlavních mobilních operačních systémů, včetně Android, iOS, iPhone, i pro desktopové platformy jako Windows, Linux a Mac. Aktuální verze tohoto vývojového prostředí vyžaduje Javu ve verzi 7. Pro usnadnění práce se vyplatí doinstalovat i balíček standardních komponent, tzv. SDK Tools, který obsahuje knihovny pro podporu požadovaného aplikačního rozhraní (API).

Toto univerzální komplexní multiplatformní prostředí je ovšem určeno převážně vývojářům, kteří již mají hlubší programátorské znalosti a zkušenosti. Navíc pro svou velmi obsáhlou dokumentaci i náročnější počáteční konfiguraci si začátečník může o nějakém rychlém vytvoření smysluplné aplikace nechat zdát. Na druhou stranu správce projektu, editor, debugger, možnost verzování a velké množství zmiňovaných pluginů či podpora Unicodu splňuje všechny potřeby pro profesionální práci. Tento nástroj proto mohu doporučit jen zkušenějším učitelům-programátorům. [2]

2. Appmakr

Oproti předchozímu nástroji je cloudové vývojářské prostředí mobilních aplikací Appmakr pouze pro iPhone a Android. Jistou komplikací může být fakt, že pro přihlášení je potřeba mít vytvořen účet u Google+, Facebooku, Twitteru nebo Yahoo. Navíc nepodporuje Unicode, nelze tedy používat českou diakritiku, což mě osobně odrazuje od jeho použití ve výuce na ZŠ. Další značnou nevýhodou je, že Appmakr pro většinu funkcí (např. vytvoření formuláře, sdílení obrázků apod.) využívá nástroje třetích stran (Wufoo, Flicker, Picasa aj.), což znamená další přihlašování a tvorbu v odlišném prostředí.

Pozitivním prvkem je vcelku přehledná administrace projektu a balík hotových komponent, z kterých si uživatel může svou aplikaci poskládat. Lze se tedy obejít bez znalosti jakýchkoli programátorských principů a technik. Stojí za zmínku, že i bezplatná verze umožňuje publikovat zkušební aplikaci, a tak lze konečný výtvor vyzkoušet ještě před zveřejněním v App Store či Google Play, které již je ovšem za poplatek.

Princip tvorby aplikace v prostředí Appmakr

3. Appypie

Mnohem populárnější mezi běžnými uživateli je projekt Appypie, který se řídí sloganem „Make an App, As Easy as Pie“. Je to nejrychleji rostoucí cloud na bázi DIY (Do-It-Yourself = „Udělej si sám“), který umožňuje uživatelům bez znalosti programování vytvořit aplikace pro Android, Windows, iPhone, BlackBerry a Kindle, a ty navíc lze rovnou publikovat na Google Play či iTunes.

Samotná tvorba aplikace je velmi intuitivní, uživatelsky velmi přívětivá a k dispozici je velké množství šablon. Začít lze i bez registrace, ovšem u exportu aplikace do instalačního balíčku se bez ní již neobejdete. Po registraci je vaše e-mailová schránka bohatší hned o 7 e-mailů a, jak bývá zvykem, dodavatel se snaží vás přimět k placení. Ve FREE verzi bude aplikace obsahovat reklamy a na export do instalačního souboru .apk (Android, Kindle) či do .ipa (Apple) budete čekat 2 hodiny. Export pro BlackBerry a Windows je zpoplatněn, stejně jako publikování ve všech obchodech. Pokud byste oželeli měsíčně 12 dolarů za balíček BASIC, dostanete nástroj se všemi potřebnými službami pouze pro platformu Android. Pokud byste chtěli využívat všechny služby pro všechny dostupné platformy (balíček PLATINUM), bude vás to měsíčně stát už dolarů 40 (přehled verzí je zde). Ale i po zaplacení se musíte obejít bez české diakritiky. I tak je tento projekt velmi oblíben a hojně využíván, protože vše máte na jednom místě, aplikace vypadají profesionálně a není potřeba integrovat další nástroje třetích stran.



Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

1 komentářů:

Pablo řekl(a)...
18. ledna 2016 v 19:32  

Díky za zajímavý přehled!

Dovolím si článek trochu rozšířit: aplikace pro mobilní zařízení (iOS, Android, Windows Phone, ...) lze programovat i kombinací HTML+CSS+JS s využitím moderního frameworku Ionic a poté přeložit do nativní podoby pro konkrétní mobilní platformu.

Příkladem může být moje aplikace Boolean Lab (logické obvody)

Psát aplikace v Ionicu (vychází z moderního a populárního Angularu) je dle mého soudu snazší než v Javě (osobní názor). Ionic nabízí také širokou škálu nástrojů pro tvorbu aplikací, počínaje Ionic CLI, přes Ionic Creator, ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.