bEDUin: Vzdělávání ve školách je neosobní, myslí si žáci

pondělí 21. prosince 2015 ·


Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.


Co přinesl týden 14.12. – 20.12. 2015

Témata týdne: 



Výrok týdne:

„Když jsem ve škole, tak to vypadá, že jsou všichni (spolužáci) vygumovaní, nikdo nechce dělat věci spolu. Nevíme, co se bude učit. Nejde se s těmi dětmi kamarádit. Když můžeš věci dělat spolu, je to lepší. Jsou kluci, kteří dělají potíže, ti ještě tolik vygumovaní nejsou. Ostatní jsou jako stroje, dělají to, co jim řeknou.” Výpověď Honzy, žáka 5. třídy běžné ZŠ. Nemá žádné vzdělávací ani výchovné problémy, má ale pocit, že škola nedává smysl (Respekt).

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • NUDA, REZIGNACE, NEEFEKTIVITA: NEDOSTATEČNÁ OD STUDENTŮ ČESKÉ ŠKOLE
Poslední Kulatý stůl EDUin a SKAV měl neobvyklé a zajímavé panelisty. Na místech, kde obvykle sedí učitelé, ředitelé a experti na vzdělávání zasedli středoškoláci, respektive nedávní studenti SŠ. Šlo o aktivní mladé lidi s všestrannými zájmy, s nadáním, s potřebou měnit svět okolo sebe. I proto si vytvořili Českou středoškolskou unii, aby pomohli sobě i ostatním studentům na SŠ více promlouvat do dění na středních školách. Tématem diskuse bylo „Co vám dala škola“. Je tristní poslouchat, že těmto studentům připadá vzdělávání ve školách, kterými prošli, fádní, direktivní a neosobní. Velmi podobnou výpověď poskytuje o vzdělávání v běžné české škole Honza, žák 5. třídy. Stejně jako diskutující středoškoláci nemá žádné problémy se vzděláváním či výchovou, jen je po zkušenosti s jinou formou vzdělávání přesvědčen, že běžný „vzdělávací proces“ ve školách děti de facto robotizuje. Tyto významné a otevřené reakce dětí velmi úzce korespondují se snahou vytvářet paralelní vzdělávací systém, místo snahy o jeho reformu.
  • ŘÍZENÍ VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU: STRATEGICKÁ PRIORITA BEZ REÁLNÉ PODPORY
Strategie vzdělávání 2020 má vedle podpory rovnosti v přístupu ke vzdělávání a podpory učitelů právě řízení systému jako třetí prioritu. Zatímco v prvních dvou případech lze hovořit alespoň o deklaratorní snaze něco udělat (novela školského zákona a podpora specifických potřeb žáků, diskuse o ustavení kariérního řádu), v případě řízení systému se nedějí žádné viditelné kroky, které by měly situaci zlepšit. Z pohledu expertního Auditu, který nedávno EDUin ve spolupráci s nezávislými odborníky vydal, patří nekoncepční řízení ke slabinám vzdělávacího systému v ČR (str. 3). V komentáři pro LN upozorňuje Bob Kartous na zásadní faktory, které jakoukoliv koncepci v případě tak hlubokých společenských změn nelze obejít. V komentáři pro MF Dnes tentýž autor poukazuje na fakt, že pouhé zvyšování výdajů na vzdělávací systém neznamená automaticky zvýšení jeho efektivity.
  • PROMĚNA HODNOT SOUČASNÉ GENERACE VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ
Podle průzkumu zmiňovaného v článku HN je na vrcholu hodnotové pyramidy současných vysokoškoláků rodina a přátelé, následně osobní seberealizace a teprve poté pracovní kariéra. Podle článku ČTK se ukazuje, že je láká spíše jistota korporace či velké instituce a mají ambice stát se experty v dané oblasti, třetina chce „velet“ (žebříček nejpopulárnějších zaměstnavatelů absolventů na webu HN). Hodnotový koktejl ukazuje na relativní konformitu současné nastupující generace, která většinově netouží „udělat díru do světa“, osamostatnit se, hledat vlastní cestu. Často se usuzuje, že se tyto preference odlišují od generace jejich rodičů, kteří počáteční část své kariéry datují k 90. letům 20. století, která se nesla v atmosféře seberealizace prostřednictvím kariéry. Současné dělení generací však nedává úplně jednoduchou možnost to objektivně posoudit, neboť současná generace vysokoškoláků stále spadá podle ustálené klasifikace do generace Y, stejně jako lidé narození v 70. letech. Na (ne)proměnu důležitosti základních hodnotových rámců ukazuje průzkum agentury Ipsos z roku 2011: Kromě zabezpečení na stáří v něm lze vidět značnou konvergenci mezi postoji jednotlivých generací.
  • ZPRÁVA O VZDĚLÁVÁNÍ: U NÁS JE TO PROSTĚ COOL
Nedávno jsme v Beduínovi upozorňovali na propagační video Pedagogické fakulty UK v Praze. Video ve formě rapové skladby na téma studijních oborů, které fakulta nabízí, představuje studium na fakultě jako zážitek takřka nevídané podoby, který umožní absolventům stát se expertem v dané oblasti a znalcem pedagogiky a psychologie. Záměrem tvůrců pravděpodobně bylo vetknout videu humornou licenci, není to ale příliš patrné. Obraz, který video nabízí, je s ohledem na skutečnost krajně nedůvěryhodný. Poněkud povedenější, s patrným nadhledem operující video Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně neskrývá vysokou koncentraci „nerdů“. Většina propagačních videí VŠ v ČR se snaží představit studium humorným způsobem, což do značné míry deformuje představu o povaze, náročnosti významu studia na VŠ. Bob Kartous poukazuje ve starším článku na diametrální rozdíl v prezentaci českých VŠ a prestižních zahraničních univerzit typu Cambridge.

Inspirace z (a do) praxe

Přejeme vám příjemné vánoční svátky. V lednu se těšíme na viděnou v EDUpointu.

PF_eduin

Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

10 komentářů:

Jirka řekl(a)...
21. prosince 2015 13:55  

Jsou kluci, kteří dělají potíže, ti ještě tolik vygumovaní nejsou. Ostatní jsou jako stroje, dělají to, co jim řeknou.” Výpověď Honzy, žáka 5. třídy běžné ZŠ.

Rád bych se páťáka zeptal, jestli jsou VŠICHNI učitelé na jeho škole vygumovaní. Co rodiče, trenéři, sousedi? Pokud všichni, pak je to normální, ale přišlo to na kluka brzo. Jak potom proběhne odtržení od maminčiny sukně, no nevím. Asi jim zůstane na krku. Jen ho v tom podporujte. Už teď mu nezávidím těžký život mezi gumami. Možná najde nějaké nevygumované v nápravném zařízení. REBEEEL!

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 15:11  

Návrh řešení problému:

Zákony ČR i EU říkají, že české školství je (má být) demokraticky spravováno jeho nejvyšším správním orgánem zvaným MŠMT. MŠMT je povinno komunikovat přitom především se školami, zřizovateli a rodiči a řídit školství i prostřednictvím jím zřizovaných institucí (NÚV, NIDV atd.)

Vysokoškolsky vzdělaný učitel by měl mít při nástupu cca průměrný plat a platový postup min. dalších 50 %. Vynikající učitelé by k tomu měli být odměňování dalšími odměnami zejména z dispozice ředitelů škol a metodických orgánů úzce spjatých s učiteli a nikoli s cvachoidními pseudo odborníky z neziskovek. Pak by o učitelství vznikl přirozený zájem, na jehož základě by byli postupně špatní učitelé a ředitelé nahrazeni dobrými. Ulevilo by to dobrým učitelům, ředitelům a zřizovatelům škol, kteří to dnes v té svraboneštovicoidní mizérii českého školství nemají snadné.

Jestli chtějí aktivistické nevládní organizace typu Eduin pro české školství něco opravdu pozitivního udělat, budou muset mnohem, mnohem víc přemýšlet o obsahu a formě toho, co chtějí říci a dělat. Eduin by měl méně mentorovat a víc respektovat autoritu MŠMT, českých škol, zřizovatelů a rodičů. Mnohem víc, než dosud.

J. Týř


Nico Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 15:42  

Výpověď Honzy, žáka 5. třídy běžné ZŠ. Nemá žádné vzdělávací ani výchovné problémy, má ale pocit, že škola nedává smysl.

"Miluji školu, miluji školu! Chci do ní chodit i o víkendech a prázdninách!!!"
Úryvek z monologu dvanáctileté žákyně čtvrté třídy zš v připravované divadelní hře Šílenství Žofiino.

laimes28 řekl(a)...
21. prosince 2015 18:20  

roztomilé...s určitostí mohu tvrdit,že to nepsal žák páté třídy

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. prosince 2015 19:00  

Řada mých žákyň ještě nemá 15 let. Osobně bych se pak mohl dostat až do kriminálu.

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 19:33  

Nerozumím asi zcela tomu, proč takovýto týdenní profesní přehled nevydává například NÚV nebo profesní učitelská organizace např ve spolupráci UN. Co v tom směru dodnes udělalo MŠMT? Jak jsou koncipovány, řízeny a realizovány jeho informační aktivity? Co brání učitelům pustit nebo zapojit se s pomocí MŠMT do projektu zaměřeného na lepší informovanost veřejnosti? Proč to dělá neziskovka Eduin a nikoli učitelé a zřizovatelé škol ve spolupráci s MŠMT a třeba i se zaměstnavateli?
J. Týř

Fanda Moudry řekl(a)...
21. prosince 2015 22:08  

Je vidět, že naše známá obecně prospěšná společnost začala už řešit i vysoké školy. Což tak začít trochu historickým nadhledem počínaje Právnickou fakultou v Plzni a konče UJAK s.r.o.


J. Týř
21. prosince 2015 19:33

To by někdo musel na MŠMT pohnout zadkem.

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 23:22  

Škatulat se tam zahýbalo a ještě hýbe dost. Uvidíme, jaký to bude mít výsledek.
J. Týř

mirek vaněk řekl(a)...
22. prosince 2015 6:21  

No bojím se, že výsledkem bude odvolání ministryně. Důvod se najde.

Fanda Moudry řekl(a)...
22. prosince 2015 12:30  

Mirek Vaněk

Docela reálná představa.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.