Máte slovo s Michaelou Jílkovou: Začleňování znevýhodněných dětí do běžných škol

pátek 6. listopadu 2015 ·

"Od nového školního roku bude mít možnost chodit do běžných základních škol víc dětí s poruchami chování, učení, mentálním postižením, nebo třeba děti sociálně zanedbané. Říká se tomu inkluze, tedy začleňování různě handicapovaných dětí do základních škol. Skončí tak jejich diskriminace? Nebo dojde k devastaci úrovně školství a odnesou to všichni žáci?" zeptala se moderátorka České televize Michaela Jílková v pořadu Máte slovo.

23 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 9:52  

Tato estrádní realityšou by si zasloužila drobný rozbor třeba v rámci mediální výchovy.
Pozvat si takhle paní Šiklovou a pana Höschla, aby to zkoukli a pokomentovali... Ale oni by na to asi nepřistoupili. Jsou to rozumní lidé.

tyrjir řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 10:48  

Českým politikům od Šumavy k Beskydům
Přestaňte, prosím, dělat z učitelů, rodičů a občanů Česka hlupáky. Dejte už konečně na školství jinde obvyklých 6 % z HDP. Postarejte se přitom, aby Antipedagogika nevítězila nad Pedagogikou. Přestaňte Pedagogy ve školách obtěžovat různými nesmysly. Nechte je vzdělávat a vychovávat děti k práci, která je pak bude poctivě živit. A k tvůrčímu kritickému myšlení, aby se v životě nenechaly zmást různými pitomostmi. A také k zodpovědnému rodičovství. Buďte rádi, že Pedagogy ještě máte.
Jiří Týř

luboš řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 10:59  

Ten náměstek Fidr se (kromě toho, že mele nesmysle) tak nějak divně kouká...

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 11:19  

V této šou jako obvykle zaznělo mnoho různých názorů, správných i zcestných.
Ti kteří věci rozumějí vystupovali klidně a věcně, ti kteří toho vědí mnohem méně, vystupovali demagogicky až agresivně, s výjimkou pana náměstka ministryně, který se projevoval jako vždy velmi kulantně.
Přitom obhajoval inkluzi jako o život a mluvil o tom, že se základní školy praktické určitě rušit nebudou ( tak o co těm speciálům vlastně jde, že?).
Podivuji se, že se ho nikdo nezeptal, jakou ty nezrušené základní školy praktické budou mít podobu a jak budou fungovat.

Budovy patrně zůstanou, ale mnohé z nich jsou upravené pro potřeby žáků s postižením, mají malé třídy, kam se nevejde počet žáků běžný v základních školách (20 - 30). Co s tím?

Vzdělávací program pro LMP bude zrušen ( nechápu proč), takže oficiálně se žáci budou učit podle základky a všichni budou mít individuální vzdělávací plán? To bude pěkný Kocourkov, když se v jedné třídě bude každý učit něco jiného.

Předpokládám, že do těchto tříd nezrušených základních škol praktických budou inkludováni žáci bez postižení. Které žáky jejich rodiče dobrovolně zařadí mezi " ty debily", jak se v nepedagogické veřejnosti často říká?

Kdo tento konglomerát bude vyučovat? Speciální pedagogové, běžní pedagogové, pedagogičtí asistenti nebo se děti budou učit navzájem, jak se teď o tom začíná mluvit?

Mnoho otázek a málo odpovědí. Kdo je bude zodpovídat a kdy?

tyrjir řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 11:39  

Pan náměstek, myslím, na závažné připomínky k tzv. společnému vzdělávání dost důvěryhodně neodpověděl. J. Týř
Poznámka: Kulantní = příjemný, zdvořilý, přijatelný
http://slovnik-cizich-slov-online.com/najit?cojeto=kulantn%C4%9B

tyrjir řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 12:10  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 12:17  

Jsou toliko dvě strany politické na světě: strana poctivých a strana nepoctivých; poznáte a rozeznáte je podle toho, kterak školství podporují.
Přislibujte si mně, poroučejte si mně, vyhrožujte si mně, přece zrádcem nebudu.
Proto jest obec, jest společnost, aby, co jednotlivý sám dovésti nemůže, spojené síly dokázaly.

Karel Havlíček Borovský
http://azcitaty.cz/citaty/karel-havlicek-borovsky/#ixzz3qhyc5S00
http://www.databazeknih.cz/citaty/karel-havlicek-borovsky-192

Eva Adamová řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 16:29  

Jedním z problémů je, že to bude možná daleko víc o spolupráci rodičů, učitelů a pracovníků PPP poraden. Poradny jsou přetížené již nyní a nezlobte se na mne svou práci ve své podstatě nezvládají. Komunikace s učiteli probíhá formou dotazníku, kde např. matematice je vyhrazen jeden řádek. Dále tak, že se na škole z PPP poradny maximálně dvakrát dostaví na konzultace. Výsledky vyšetření jednotlivých dětí se podobají jako vejce vejci. Diagnóza LMP úplně vymizela. Nám se třeba jeden žák původně diagnostikovaný s inteligencí v hlubokém podprůměru během dvou let stal průměrně inteligentním. Rodiče však ve své valné většině důvěřují více těmto, nezlobte se na mne,. zpatlaným diagnózám, než kantorovi, který je s jejich dítětem víc než oni, přestože psycholog zkoumá dítě maximálně dvě tři hodiny jednou za tři roky. Pokud se nezmění systém poradenství a minimálně se neztrojnásobí jeho kapacita, pokud se nezlepší spolupráce škola, rodič a psycholog, odnese to celá řada žáků špatným zařazením, zdlouhavým přeřazením a psychickými problémy. A navíc poradny doporučení na přeřazení dávat nebudou, nedávají je v jasných případech už teď. Uvedu příklad, jak to funguje. Na naši školu vloni nastoupil chlapec s LMP a s dysfázií. Předběžná domluva mezi poradnou, učiteli a rodiči byla, že pokud to nebude moc zvládat nastoupí ve druhé třídě do praktické školy. Chlapec nezvládal, ale učitelka udělala taktickou chybu, ohodnotila ho, aby ho úplně neznemožnila, trojkami, ostatní žáci totiž u nás v první třídě mají nanejvýš jednu dvojku. Toho se chytla poradna a vzápětí i rodiče a dítě dále trpí mezi 28 žáky navíc bez asistenta, protože na toho se nepodařilo sehnat peníze. Proč taky trojkařovi dávat asistenta, že?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 16:37  

"Chlapec nezvládal, ale učitelka udělala taktickou chybu, ohodnotila ho, aby ho úplně neznemožnila, trojkami, "

To je mi povědomé...

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 18:05  

Hodnotím žáky výbornými, abych úplně neznemožnil sám sebe.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 19:32  

Samotné ministerstvo je totálně chaotické.Zatímco pan Fidrmuc hovoří nerušení praktických škol, ministrině hned na druhý den hovoří o povinnosti ředitelů praktických škol umožnit dětem vzdělání někde??? a hledat a doplňovat sbor. Proč? Ti učitelé léta učí a najednou asi nebudou moci(údajná neaprobovanost), takže rozpad škol cugrunt.Na jedné schůzce řečeno - děti, které se v současnosti již vzdělávají podle přílohy se budou vzdělávat až dokonce docházky. Kdežto v ministryně hovoří o vzdělávání pouze dětí druhého stupně. Takže ´BLÁZINEC na samotném MŠMT. Když nevědí oni,jak mohou ti ostatní účatníci tohodle blbince?

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 22:47  

MŠMT a jeho našeptávači sami netuší, co rozpoutali a ještě rozpoutají a jaké to bude mít důsledky.
Chaos je slabé slovo.
Paní ministryně se snad stále domnívá, že podle Přílohy učí jenom 14 škol, že "základní škola praktická" je hovorové označení něčeho, co vlastně neexistuje a že žáci s mentální retardací jsou schopni zvládnout učivo ZŠ.

A proč se tohle všechno děje??????

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 12:18  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 12:19  

Proč se tohle děje? Jeden důvod je tady http://www.inkluze.cz/clanek-841/vypsan-dalsi-kurz-pro-asistenty-pedagoga-v-brne Inkluzívní byznys se roztáčí.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 12:25  

Pan Kartous zase argumentoval Finskem: 99 % žáků ve společném vzdělávání! Ale když se začalo mluvit o odchodech na soukromé školy, pan Kartous najenou mlčel jako ryba.

Josef Soukal řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 13:18  

Z toho mála, co jsem viděl, by neměla zapadnout myšlenka: To, co MŠMT zamýšlí, je realizovatelné ve třídách s osmi či deseti žáky.

Unknown řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 17:02  

Rozbité státní školství znamená byznys pro školství soukromé a neziskovky. Ráj školských podnikatelů. Vzdělání budou platit rodiče! A bude zatraceně drahé.

Jirka řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 18:12  

Jejda, sedmička dnes září v našem kalendáři! Pan Klaus přirovnal budování inkluzívního ráje a nadšení části diskutujících k nadšení pro budování socialismu. Zkrátka třísky mohou a budou lítat. Všichni víme, že o děti, které zvláštní péči potřebují, až tak nejde.

Znovu tam nesměle zaznělo, že přesadit rostlinky do běžného skleníku nestačí. Někdo bude muset bedlivě pozorovat, jestli nám nechřadnou a netrpí. Pan Kartous s panem Fidrmucem je budou otužovat. Po studené sprše přestanou naříkat, protože se budou bát horších "opatření". Paní ministryně si pak zlatým perem odškrtne další splněný úkol a pojede na schůzku za paní Jourovou, která oznámí na půdě "Světové rady", že nebezpečí je odvráceno. CML už opět funguje správně, česká kotlina byla synchronizována.

Bojím se, že mne akční výbor vyloučí z kolektivu, tak se bojím nahlas říkat, že vidím ještě jeden problém, který by nám mohl narušit zpěv Kupředu, levá. Nějaký ten pátek už učím. Vyměkl jsem ve všech směrech. Přesto se mi daří zkompetentňovat stále hůř. Pro "moderní" učitele připomínám, že nemluvím o nějakých zbytečných vědomostech (každý si vybere cokoliv ze svého předmětu) nebo dovednostech (cokoliv, co narušuje školní práci). Mluvím o výuce jazyků. To, co šlo před pár lety mrknutím oka a nikdo (žák, rodič) nepochyboval o tom, že je to třeba, to dnes ve všeobecném stresu (nepomáhají interaktivní kejkle, zpěv, tance, sebeironie, e-learning, ani medový hlas, pohyb po třídě, oční kontakt a vůbec) brousíme týdny a týdny. V záchvatu pedagogického pesimismu mne napadlo, že dříve si ještě rodiče našich žáků pamatovali, jak to ve školách chodilo, a prarodiče říkali, že to vedlo k úspěchu a ruku v ruce k tomu vedli i svoje ratolesti.

Prostě nějak se nám snížila produktivita práce, a pokud někdo porovnává výsledky a tvrdí, že se nezhoršily, pak připomínám, že nám krutě chybí čas na práci. Všechno to projektování a sportování a exkurzování v čase vyhrazeném výuce pak celou situaci činí tragickou. Tak nám to MŠMT ještě vylepší "bohulibou" činností.
Přes spáleniště, přes krvavé řeky…

Eva Adamová řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 22:54  

"všechno to projektování, sportování a exkurzování"
Poslední, co nám ještě ve školství chybí, abychom prošustrovali co nejvíc hodin, je snad už jenom nacvičování spartakiády.

Jirka řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 18:07  

Já byl na Strahově jako starší žák a nacvičovalo se při tělocviku, nebo odpoledne, a všechno ostatní (vystoupení, Praha) se muselo dohnat. Když se naši borci a borkyně dnes vracejí ze všech těch Cupů, tak jim poděkuji za vzornou reprezentaci školy a sdělím, co zmeškali. V tom je ta cizina také jiná. Pokud vím, tak ve Státech sportují v sobotu nebo po škole. A rodiče jsou u toho a fandí své škole - svým dětem.

Ještě mne napadlo, jak pan Kartous křičel ke konci, že škola má také socializovat, proč tu důležitou věc upírají všem žákům víceletých gymnázií, a že jich stále přibývá. Oni nebudou v roli šéfů, kteří by pak hendikepovaným lidem dali bez problémů práci, oni nebudou v životě potkávat lidi s hendikepy tělesnými i duševními? Asi ne. Budou lítat ve vrtulnících a hrát golf na uzavřených hřištích. Ať žije inkluze pro chudé a hendikepované!

Dopřejte dětem s hendikepem a jejich rodičům stejně exkluzivní péči jakou mají děti nadané (dnes bohužel stačí někdy už jen peníze). Rád bych tím směrem přesměroval část daní, které naše rodina odvádí státu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 18:37  

a sdělím, co zmeškali

Dnes, v době mobilních komunikací, internetu, elektronických třídnic? To je jako nosit sovy do Athén. Všechno je jen otázka priorit. Ostatně, proč sovy, a proč právě do Athén?
Loni jsem několik skupin neviděl celý měsíc v cuku. Pohoda.

Jirka řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 20:24  

Ostatně, proč sovy, a proč právě do Athén?

Protože už tam jedna je a ne ledajaká. Pallas Athéna - bohyně moudrosti a vítězné války. A hlavně razili její symbol sovu na mince. Tak jich asi měli dost. Mohli také platit školákům obědy, aby rodičům neubylo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. listopadu 2015 v 21:26  

Ach ano, antika.
Kampak ale se symbolem bohyně moudrosti, když v české kotlině poletují spíše vejři.
Ony nakonec ty Athény už také nejsou, co bývávály kdysi.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.