Martin Malý: Taková výuka programování…

pondělí 26. října 2015 ·

Reakce na reakci na reakci…


Povinná výuka programování na školách je samozřejmě nonsens jak vrata, na tom se asi všichni shodneme. Ironie je, že povinné programování nevzešlo ani v hlavách experního týmu a ministerstva, ani nikde jinde, ale tak nějak se složilo dohromady v myšlenkových pochodech autorek předmětného článku. Toto podezření se mi samozřejmě potvrdilo chvíli poté, co jsem na Lupu poslal článek. Ozval se mi totiž Dan Lessner a chvíli jsme si spolu povídali o tom, co to vlastně znamená.

Došli jsme, nepřekvapivě, k tomu, že se shodujeme téměř ve všem, až na jednu věc. Totiž samozřejmě, výuka „programování“ je nesmysl, ani ta koncepce o ničem takovém nehovoří. Hovoří o „informatickém myšlení“, což není vůbec „myslete jako IT technik, co vám vyměňuje monitor“, ale, pokud mohu vlastními slovy, tak: naučte se žít ve světě nadbytku informací, naučte se informace hledat, vyhodnocovat, zpracovávat, vytvářet, naučte se myslet trošku algoritmicky, protože to jsou schopnosti, které v této společnosti využijete.

Tedy naprosto a doslova totéž, co si tak nějak představuji já.

Dan Lessner to dnes moc pěkně shrnul ve svém článku. Možná by bylo velmi pěkné, kdyby Hospodářky vydaly tenhle článek, ale to jen tak mimochodem. V tom článku se totiž dostáváme k jedinému spornému bodu, na který jsme s panem Lessnerem přišli.

Ocituju:

Asi nejjednodušší je uvědomit si, jak vypadají ostatní školní předměty. Vyvolává hrůzu představa výuky matematiky v první třídě? Ale vždyť je to tak obtížná a abstraktní věda, kterou v životě skoro nikdo nepotřebuje! A jako společnost přece nepotřebujeme mít ze všech žáků matematiky. Aha! Ona se vlastně ve škole neučí ani tak matematika, jako spíš školní předmět matematika. Ten samozřejmě z matematiky vychází, ale není to totéž. Školáci se nesnaží dokazovat matematická tvrzení. Dokonce při své činnosti ani nevychází z axiomů. Místo toho počítají kroky a rozdělují dorty. V hodinách matematiky si osvojují určitý způsob myšlení a vyjadřování, učí se základním početním algoritmům, rýsování a dalším dovednostem. Taková představa výuky matematiky nikoho neleká.
A tady si trošku drbu hlavu, víte? Rétorická otázka „Vyvolává hrůzu představa výuky matematiky v první třídě?“ má totiž překvapivou odpověď: Nikoli, trivium od školy tak nějak všichni očekávají. Ale co se stane během těch několika dalších let, kdy matematika začne být pro spoustu žáků noční můrou? A proč je tedy takový odpor „napříč společností“ vůči povinné maturitě z matematiky? Vždyť kdyby to bylo opravdu tak, že se učí „matematické myšlení“ a rozvíjí se schopnosti abstraktního uvažování, tak přeci nikdo neřekne ani popel. Jenže ono to tak není, že? Aha! Hodiny matematiky se najednou jak mávnutím proutku promění v dril, vzorečky, lehkonohá abstraktní věda dupe botou mechanických pouček, které vám někdo naleje do hlavy a ani nevysvětlí, prostě „se to jen nauč, pak tě z toho tasím“.

Je to snad vina matematiky? Neřekl bych. Je to snad vina ministerstva? Mno… do jisté míry. Ale především je to vina školského systému, který je v mainstreamu stále rakousko-uherský. Nejrůznější odborníci na to stále upozorňují, změny se postupně odehrávají, ale podle hlášení různých známých s dětmi je i přes četné pokroky převažující model ten, co jsme zažili, totiž „nalej si do hlavy co musíš, příští týden z toho zkouším, pokud to pochopíš, bude to příjemný bonus“.

Cha, myslíte, že se třeba Scratch promění v zábavné sestavování kostiček do celků? Nemyslím si. Spíš to bude, a neptejte se mě, kde beru to přesvědčení, neskutečný oser oserus. Protože, a teď mě dobře poslouchejte, jsem u mnoha věcí, co byly ve škole totální pakárna, zjistil až dlouho po škole, že jsou zábavné a hravé. A není to proto, že jsem dospělý, ale proto, že nám to nikdo nevykládal jako zábavnou věc, ale že z toho bylo „šprtání tabulek nazpaměť“.

Ono to možná znělo jako že si dělám humory, s těma okrajema v sešitě a poznámkama „vytváří nekonečné cykly“, ale já se opravdu – nedá se říct „obávám“, já se to prostě domnívám, že to přesně takhle dopadne i s „informatickým myšlením“. Že se bohulibý záměr promění ve frašku a karikaturu, jako se proměnila výuka výpočetní techniky („A cos dostal z Klávesových zkratek Wordu?“) Ale to není vina nikoho konkrétního, kdo se záměrem přichází. To je prostě černomyrdinovské „Chtěli jsme to co nejlíp, dopadlo to jako obvykle“.

A to je sporný bod, který máme s panem Lessnerem. Oba sice věříme, že má smysl se o to pokusit, ale já si od toho ani na sekundu neslibuju, že to dopadne jakkoli líp. Protože sebelepší koncepce nevygeneruje mávnutím kouzelného proutku dobré, zapálené, schopné, nadšené, patřičně vážené a adekvátně ohodnocené učitele, kteří vědí, jak s konceptem „informatického myšlení“ naložit.

Rád bych držel palce, ale zároveň cítím, jako by mi je někdo lámal…

Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu Hrách a broky!

8 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
26. října 2015 v 11:25  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
26. října 2015 v 11:31  

Český školský systém je myslím v první řadě podfinancovaný, podivně organizovaný, genderově zdeformovaný a podléhající antipedagogickým floskulím o jakési konzervaci rakousko-uherského (herbartovského) pojetí výchovy. Ta údajná konzervace je myslím nesmysl. Nesmysl dokola omílaný různými pseudoreformátory a projektovými vyžírky, kteří mnohdy ani neučí a jen kibicují. Být učitel v Česku je pěkná řehole. Mnoho schopných učitelů už ze škol uteklo jinam a už tak nedostatečné peníze pro vzdělávání přitom proudí k mluvkům. Nedostanou-li učitelé slušný plat, bude to pokračovat. Chce nebo nechce Česko své Pedagogy? V kladném případě je musí slušně zaplatit, nechat je učit a vychovávat. J. Týř

tyrjir řekl(a)...
26. října 2015 v 11:59  

Oprava: ...už tak nedostatečné peníze pro vzdělávání mnohdy proudí k mluvkům...

tyrjir řekl(a)...
26. října 2015 v 12:23  

Krasobruslit může teprve ten, kdo umí chodit a bruslit. Přirozenou posloupností je tedy chůze-bruslení-krasobruslení. Ten kdo chce učit rovnou krasobruslení, se mýlí (krasobruslením lze jen motivovat ty, kdo se teprv učí chodit). Kompetencionalisti myslím se stále snaží prosazovat prvky výuky krasobruslení do výuky chůze a přirozený postup výuky demagogicky prohlašují za konzervaci herbartismu (rakousko-uherského modelu) v českém školství. J. Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. října 2015 v 15:12  

Já můžu jen předpokládat, že autor se programováním neživí a školu pamatuje coby dítě.

To by totiž vysvětlovalo jeho poměrně špatnou analýzu příčin problému.

Problém není ani ve škole ani v systému. Ten problém totiž neexistuje. Je to uměle vytvořená záležitost, kdy se tu snaží někteří namluvit, že KAŽDÝ žák zvládne všechno, jenom stačí, aby ho to bavilo.

1. Nikdy nebude všechno bavit všechny, s tím asi nikdo nic nenadělá.
2. Schopnosti všech jsou různé.
3. Bohužel i zázemí mají žáci různé.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. října 2015 v 15:30  

http://zena.centrum.cz/deti/skolaci-a-pubertaci/clanek.phtml?id=720717

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. října 2015 v 15:31  

http://www.rozhlas.cz/zpravy/ostatnidiscipliny/_zprava/telocvik-je-treti-nejmene-oblibeny-predmet-zjistil-vyzkum-cov--1470569

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. října 2015 v 19:23  

je to vina školského systému, který je v mainstreamu stále rakousko-uherský.

„Těšil jsem se na něco zajímavého, dopadlo to jako obvykle“.
Myslel jsem si, že by se mi tu mohlo trošku osvětlit
"Na druhém stupni už se mohou dostat třeba k programovacímu jazyku html..."
když se jinde "vypouští kontrolní chroust". Viz http://bit.ly/1Mf5Odw
Ale asi ne.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.