Přečtěte si: Maturanti se zase zhoršili. V čem je chyba?

středa 12. srpna 2015 ·

Stává se z toho tradice. Uprostřed léta zveřejní Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) kompletní výsledky jarní části maturit a je z toho poprask. Rok co rok totiž konstatuje, že propadlo víc žáků než loni, tu z matematiky, tu z němčiny. Otázka zní, co s tím?


Z článku Kateřiny Perknerové v Deník.cz vybíráme:

Jinak na to nahlíží náměstek ministryně školství a bývalý prorektor Univerzity Karlovy profesor Stanislav Štech. Jádro problému nespatřuje v podobě testování, ale v určení obecně uznaných kritérií zkoušky pro různé typy škol zakončené maturitou.

„Potřebujeme udělat malou revizi vzdělávacího programu na středních školách s ohledem na to, co požadujeme 
u maturity. Je nutné zvládnout to v dostatečném předstihu. Musíme se shodnout na tom, jaké učivo a v jakém rozsahu mají děti ovládat, než dojdou na potítko. A poté zajistit, aby k tomu v jednotlivých typech škol byly podmínky, například hodinové dotace matematiky," míní Stanislav Štech. Není třeba možné, aby z ní maturovali žáci, kteří nemají v posledních dvou ročnících povinnou matematiku. Zdůraznil i potřebu pomoci učitelům v didaktické a pedagogicko-psychologické přípravě. „Musí vědět, jak na to, aby 
u maturitních testů uspělo daleko víc žáků než nyní," dodává Štech. Když se splní tyto předpoklady na vstupu, můžeme se podle něj za čtyři roky dočkat uspokojivějších výsledků na výstupu, tedy u maturit.


13 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
12. srpna 2015 v 18:05  

A nebylo by lepší hledat, v čem chyba není? Seznam by byl kratší.

BP řekl(a)...
12. srpna 2015 v 18:37  

A není třeba také chyba v tom, že maturuje stále vyšší procento populačního ročníku?

Milan Keršláger řekl(a)...
12. srpna 2015 v 19:32  

A není to třeba tím, že se testy dělají tak, aby určité procento žáků neuspělo?

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. srpna 2015 v 20:36  

A výsledky se následně harmonizují, aby to nebyla zase až tak velká šlamastika.

Josef Soukal řekl(a)...
12. srpna 2015 v 20:51  

"Kromě pochybností o testovacích otázkách ovšem expert EDUin zpochybňuje státní maturity jako takové. „Jde o zastaralý a chybný koncept. V Dánsku či Finsku mají žáci možnost u zkoušky pracovat s informačními zdroji jako v reálném životě. Je to rozumná reakce na skutečnost, že svět se posunul od znalosti vzorečků a definic jinam. Dnes je nutné vymýšlet zadání, při nichž maturant prokáže, že vedle určité sumy vědomostí umí pracovat s počítačem, vyhledávači. Drcení fakt už v současnosti k ničemu není," míní Kartous."
Jak příznačné: "Expert" hledá chyby všude jinde, jen ne ve vadném konceptu "maturita pro každého". Navíc za zhoršením v testu češtině stojí otevřené otázky, tj. takové, které se nedají nadrtit. Další příčinu vidím v přece jen o něco menší míře podvádění; cílené kontroly snad udělaly své.
Nejhorší je, že hlas tohohle ideologicky zaslepeného demagoga média stále šíří jako něco, čemu se má naslouchat. Škoda že nelze poslat po síti či vysílat do éteru některé výkony školami posvěcené jako vyhovující. Rázem by se leccos a leckomu vyjasnilo.

Unknown řekl(a)...
13. srpna 2015 v 10:51  

"A není třeba také chyba v tom, že maturuje stále vyšší procento populačního ročníku?"

Chyba je to zásadní. Většina těch neúspěšných na to prostě nemá. Gaussova křivka úrovně inteligence nelze okecat. Prostě někteří se narodí chytřejší, jiní hloupější. Tabula rasa - "nepopsaný list" je blbost, která popírá záměrně genetiku a přeceňuje výchovu a vzdělávání.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
13. srpna 2015 v 13:42  

"Potřebujeme udělat malou revizi vzdělávacího programu na středních školách s ohledem na to, co požadujeme 
u maturity."

Takže jakýsi maturitní model má ovlivnit veškerou výuku? Nemělo by to být naopak?

Unknown řekl(a)...
13. srpna 2015 v 15:12  

No jasně Zdeňku, třeba v matematice to vidím takto:
1) 1 + 1 =
2) x + 1 = 2
3).....................

jedná se o tom ve stejném duchu? Potom už neprospěje 24% ale jen 22%! Takto nelze podlézat laťku. Jistá část, větší než malá, prostě maturitu všeobecně nedá, pač ti studenti na maturitních oborech nemají co dělat. Vtip je v tom, že nikdo nemá politickou odvahu do toho šťouchnout. Voliči jsou holt voliči!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
14. srpna 2015 v 18:57  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
14. srpna 2015 v 19:00  


Fando,
jak se prosím ta jistá část studentů, větší než malá, na střední školu dostala? Jak je možné, že postoupila do čtvrtého ročníku? Kdo ji připustil maturitě?


Když mluvíme o odvaze do toho šťouchnout...

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 6:03  

14. srpna 2015 19:00

Je to přece všeobecně známá věc. Je to systém financování školství. SŠ mají tedy tendenci nabrat za každou cenu co nejvíce studentů, aby prostě přežily. Běžně se dnes nabírají žáci s dostatečnou a to na maturitní obory. V důsledku zmíněného systému financování jsou pak studenti drženi až do čtvrtého ročníku. Statní maturita je pak ten neskutečný strašák. Neznám jiný způsob financování. Proto tedy musí přijít administrativní zásahy (ono šťouchnutí) a zrušit přebytečné SŠ. To chce však politickou odvahu. Problémem jsou samozřejmě soukromé školy, ale tam platí zákon nabídky, poptávky a kvality. Soukromá škola nepřežije s 8 žáky v ročníku, státní klidně a to i několik let.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
15. srpna 2015 v 7:22  

Takže smyslem maturity je dodatečné třídění? Nač tedy všechny ty sofistikované kecy kolem?

jir řekl(a)...
16. srpna 2015 v 15:37  

Proč pořád někdo hledá nějaké chyby. Já jsem naopak přesvědčen, že je všechno v pořádku. Systém funguje správně. Tedy pokud hovoříme o maturitách, ne o čtyřletém studiu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.