Přečtěte si: Nahradí Babičku Harry Potter? Knihy mají děti bavit, míní odborníci

neděle 19. července 2015 ·

Je úlohou školy vést děti k tomu, aby si oblíbily čtení a dobrovolně trávily čas s knihou, byť by to byl třeba Harry Potter? Nebo mají kantoři v první řadě seznamovat žáky s poklady české a světové literatury? Podle části odborníků i učitelů jsou klasická díla dnešním dětem často nesrozumitelná. Změnil se totiž jazyk i svět, ve kterém žijí.


Z článku Zdeňky Trachtové v iDNES.cz vybíráme:

Pokud se dítě podaří pro čtení skutečně nadchnout, je vysoce pravděpodobné, že mu láska ke knihám zůstane i v pozdějším životě. Desetiletá Emička ze ZŠ v Roztokách u Prahy se chlubí: „Úplně miluju záhady a detektivky, třeba Záhady s.r.o. nebo Smrtičovi. Babička říkala, že pak až budu větší, tak mi půjčí svoje detektivky.“

13 komentářů:

Unknown řekl(a)...
19. července 2015 12:41  

škola má děti vychovávat a vzdělávat,za zábavou nechť jdou do cirkusu

Unknown řekl(a)...
19. července 2015 12:49  

povinná četba byla vždy povinná,protože dobrovolně by ji málokdo četl,cílem babičky v četbě nebylo žáky pobavit,až by se smíchy váleli,ale vštípit jim význam rodiny,neb rodina byla za rakouska i za socialismu základem státu,ukázat jak mají vypadat mezigenerační vztahy,že je třeba ctít své prarodiče apod.,bylo by zajímavé,zda by nám ti "odborníci" vyjevili,jakou výchovně-vzdělávací hodnotu má harry potter

Unknown řekl(a)...
19. července 2015 13:55  

19. července 2015 12:49

Máte v to samozřejmě pravdu. Co se ale těm našim "expertům", "odborníkům" honí hlavou, to nevím.

"výchovně-vzdělávací hodnotu"? No přece jak se z rozvedené a nezaměstnané učitelky (samoživitelky) stala multimilionářka. Říká se tomu americký sen (samozřejmě v britském podání). Současnou společnost totiž už nezajímají mezigenerační vztahy,....., ale je postavena na výkonu a úspěchu. Taky nezájmu, falešné solidaritě a tzv. multikultuře, inkluzi,... Tedy na zdroji nových levných pracovních sil.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. července 2015 14:27  

Nadorozuměním není nikdy konec. Měli odborníci na mysli bavit nebo bavit a má laimes28 na mysli bavit nebo bavit? Viz http://www.ceskaskola.cz/2015/01/ondrej-steffl-uceni-nemusi-zaky-bavit.html

krtek řekl(a)...
19. července 2015 14:39  

A Miroslav Hřebecký či Bohumil Kartous jsou odborníci na vzdělávání, pedagogiku, psychologii nebo český jazyk? To je pak těžké, když novinář se chová jako student ve škole a namísto důkladné přípravy zavolá prvnímu člověku, na kterého má číslo. Výsledek je ten, že článek neříká nic.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. července 2015 15:30  

Jakou "vv" hodnotu má Harry Potter? - Doporučuji nejdříve přečíst.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. července 2015 16:50  

Zdeněk Sotolář 14:39 Ano, naprostý souhlas. Myslím, že "vv" hodnota HP je pro dnešní dobu s Babičkou nesrovnatelná. Je větší! A je skvělé, že to děti čtou.

Unknown řekl(a)...
19. července 2015 17:44  

vv hodnotu má harry z klasického vv pohledu samozřejmě nulovou,ovšem žijeme v moderní multimediální době (v době nové glabalistické multikulturní ideologie) a z hlediska persvazivní komunikace je to dílo vynikající,dílo celého týmu odborníků na persvazivní komunikaci,a jako takové je také v seminářím mk- oboru persvazivní komunikace (event. psycholingvistiky) rozebíráno,a samozřejmě je tragedií,že jej děti čtou a že proti němu není obrany,jakož i proti dalším dílům tohoto druhu

Unknown řekl(a)...
19. července 2015 18:12  

" je tragedií,že jej děti čtou a že proti němu není obrany,jakož i proti dalším dílům tohoto druhu"

Nemusíte mít obavy, máme doma všechny díly a pouze tam leží. Spíše děti koukají na filmové zpracování. Děti prostě nečtou. Dcera se podívala navíc pouze jednou a tím to skončilo. Sestra je češtinářka a potvrdila mně to samé. Neobávám se tedy a nutit je do četby HP nebudu.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. července 2015 18:54  

A v čem prosím spočívá ona tragédie?

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. července 2015 23:17  

by však škola přeci jen měla výběr dětí korigovat. "Neměla by je nechat číst úplně, co chtějí, protože pak to může skončit u literárního braku..."

Ale, ale. Korigovat? A jak? Kdo určuje, co je kvalita a co brak?
Jak je to třeba v hudbě? Co takový Wolfgang Amadeus Mozart, Emmerich Kálmán, Sláva Eman Nováček, Lou Reed, Jan Seidel, Ziggy Stardust, Vladimír Štancl...
Možná nechat hlasovat na fejzbůku. Tam to žije.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. července 2015 23:30  

To pak jsou úplně jiné možnosti, když dítě nadšeně vypráví, jak ho to zaujalo. Děti se tak přirozeně dostávají i k literární interpretaci - rozebírají psychologii postav, jak to autor myslel nebo jak by to napsaly jinak.

Co tím chtěl básník říci. To mne vždycky bralo zvláště pak u těch prokletých. Po láhvi absintu...
Tedy bez legrace, ale bavíme-li se o žácích základní školy, pak by mne doopravdy zajímal v jejich pojetí osobnostní profil, víte koho.
Kolik má Harry vlastně dílů. Já jen, jestli to ty děti vůbec stihnou.

Unknown řekl(a)...
24. července 2015 9:24  

Babička a mnoho dalších spisů klasiků naší literatury je a zůstává trvalou hodnotou.Není třeba ji ničím nahrazovat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.