Přečtěte si: Maturity zahrozily. Školy ruší volitelné předměty

neděle 24. května 2015 ·

Kurzy keramiky, technické činnosti, film a literatura, domácnost, informatika, míčové hry a různé další volitelné předměty pomalu mizí z nabídky výuky na druhých stupních základních škol. Nahrazují je všeobecně naučné předměty, tedy matematika, čeština a cizí jazyky.

Z článku Jiřího Macha v Právo/Novinky.cz vybíráme:

Ústup od volitelných předmětů zaznamenala také Česká školní inspekce ve své výroční zprávě.

„Pokračoval trend úbytku pestrosti nabídky volitelných vyučovacích předmětů a snaha o navyšování základní časové dotace pro jednotlivé vzdělávací obory z disponibilní časové dotace,“ uvedla inspekce. Podle ní se podobný trend objevuje i na 1. stupni, kde se posilují čeština a matematika.

Na otázku, zda to je správné, není jednoznačná odpověď. „Tvrdé předměty by měly být v dostatečném počtu hodin odučeny. Dětem se to vrátí na střední škole i v životě,“ uvedl Josef Smetana, ředitel zmíněné ZŠ v Praze 4.

8 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. května 2015 v 10:17  

A co když to není kvůli maturitě, ale povinnému druhému jazyku na ZŠ - u nás došlo od té doby právě ke zrušení volitelných předmětů, protože někde se musely dvě hodiny v ročníku prostě sebrat.

Eva Adamová řekl(a)...
24. května 2015 v 11:31  

On je v tom článku problém rušení volitelných předmětů docela slušně rozebrán, jenže ony se ty maturity hold teď musí narvat všude, a to i tam, kam nepatří. Skoro mne zaráží, že v nadpisu článku není napsáno, že za rušení volitelných předmětů může Jidáš Iškariotský a čepice ve tvaru kužele.

Eva Adamová řekl(a)...
24. května 2015 v 11:31  

Pardon rotačního kužele, aby náhodou nedošlo k mýlce.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. května 2015 v 12:43  

Máte pravdu, ale to zjistím, jenom když ten článek přečtu :-)

Což, se téměř stalo a narazil jsem tam i na zajímavou větu:

" Když se totiž v roce 2006
vzdělávací plány tvořily, byla informační gramotnost dětí někde úplně jinde,"


Já bych i souhlasil, ale myslím, že ji chápu opačně, než autor.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2015 v 22:41  

„My jsme zrušili v devítce informatiku, protože v tomto věku ji děti až tak moc nepotřebují. Když se totiž v roce 2006 vzdělávací plány tvořily, byla informační gramotnost dětí někde úplně jinde,“ přiblížil okolnosti rozhodování Polda.

Kdyby tak mi to byl někdo ochoten dopřivysvětlit...

MM řekl(a)...
25. května 2015 v 11:11  

První příspěvek má naprostou pravdu:

Drtivá většina základních škol nabízela na II. stupni celkem přibližně 6 hodin volitelných předmětů, z to ho měl být (v posledních letech, po jedné z prvních novel RVP) povinně alespoň jeden druhý cizí jazyk.

Po zavedení povinného druhého cizího jazyka v minimálním rozsahu 6 hodin přišlo jednoduché řešení: Volitelné předměty se zrušily a místo nich je druhý cizí jazyk. Tečka. Maturita s tím opravdu nemá nic společného.

Nemyslím si, že pro všechny žáky jsou dva cizí jazyky přínosem. Mnozí mají v 9. třídě stále potíže i s češtinou, angličtina je pro ně vážným problémem a povinný druhý cizí jazyk je pro ně naprosto nad jejich síly (samozřejmě, že z něj projdou, nároky jsou velmi milosrdné...).

Na druhou stranu nepatřím k těm, kteří by litovali rušení té různorodé směsky "volitelných předmětů", která se na ZŠ postupně objevila. Od vznešeně nazývaných "seminářů z mediální teorie a praxe" až po "fotbal" nebo "práce na pozemku". Odborná profilace na ZŠ je hloupost a segregační třídění na "intelektuály" a "manuály" je ještě horší.

Základky si zkrátka pár let zahrály na hybrid mezi "malou univerzitou" a "klubem zájmových kroužku", teď se to zrušilo a kdyby se z toho podařilo ještě vydloubnout ten nesmyslný druhý povinný jazyk pro úplně všechny, dostali bychom se do ideálního stavu, jaký panoval v polovině devadesátých let: Všechny předměty jednotně povinné, přičemž škola měla právo pár disponibilních hodin převést tu na češtinu, tu třeba na "počítače".

Mimochodem, myslím si, že s kvantem volitelných předmětů by se časem mělo něco udělat i na středních školách - především na gymnáziích.

Když byly počátkem 90. let volitelné předměty povoleny, bylo to nadpozemské zjevení: Pro maturanty bylo možné obor rozšířit o moderní témata, které se ještě nedostala do osnov, a všichni byli nadšení. Brzy se ustálil stav s jedním volitelným předmětem ve předmaturitním a dvěma v maturitním ročníku. Pro dva volitelné maturitní předměty naprosto ideální. Fakt jsme si to užívali...

Dnes nejsou výjimkou gymnázia, které zavádějí volitelné předměty třeba i čtyři roky před maturitou a v maturitním ročníku mají více než polovinu hodin volitelných předmětů. Celá třída se sejde tak akorát při češtině, tělocviku a v jídelně. Proboha proč? Skutečně potřebujeme tak "odborně specializované" maturanty? Skutečně vysoké školy ten posun "k odborné specializaci" nějak pozorují?

V našem gymnáziu máme (v porovnání s okolní "konkurencí") velmi střídmou nabídku 4 povinně volitelných předmětů v maturitním ročníku. Přesto pozoruji, že je to zbytečně moc. Spousta ze studentů si některé předměty "povinně" volí, aby s nimi měli co nejméně práce.
Stále častěji se mi stává, že se mi do semináře z biologie hlásí studenti, kteří s biologií v budoucnu nehodlají mít vůbec nic společného. Prostě si ji zvolili, protože "jsem jim nevadil" a "něco si vybrat museli". Přitom do semináře zařazuji vysoce odborná témata, která budou potřebovat například budoucí lékaři, přírodovědci či jiní vysokoškoláci z biologických oborů. Takže teoretická témata z genetiky populací či elektronové přenosy v cytochromech v dýchacím řetězci se učí i budoucí novináři, ekonomové a právníci. A mám při tom pocit, že po nich chci něco, co opravdu nebudou potřebovat.

Ne, netroufneme si být výjimkou a volitelné předměty zredukovat na schéma 2+1 z 90. let. Dotaz na počet volitelných volitelných předmětů zaznívá na "dnech otevřených dveří" pokaždé a my víme, že správná odpověď pro rodiče potenciálních uchazečů zní "hodně".
A domluvit se s kolegy v okolí samozřejmě není možné, vždyť se pereme o jeden krajíc chleba. Takže jen jalové povzdychnutí. A třeba mi někdo dokáže, že naprosto mimo mísu, neboť děti by měly možná mít možnost volby předmětů třeba už od jeslí...

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. května 2015 v 12:51  

děti by měly možná mít možnost volby předmětů třeba už od jeslí

Výchova k smrkání, Seminář moderního čůrání a Kakání v praxi.

jir řekl(a)...
28. května 2015 v 17:36  

Nevím, jak je možné v květnu rušit nějaké předměty.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.