MŠMT: Reforma financování regionálního školství

pondělí 20. dubna 2015 ·

Přinášíme neveřejný informační materiál o návrhu reformy financování regionálního školství, který zřejmě chce ministerstvo předat vládě na začátku roku 2016. Podle ministerstva se odborná veřejnost shodla na financování takzvaně na pedagoga s ohledem na specifika vzdělávání v mateřských, základních a středních školách.


K problematice jsme přinesli informace v Přečtěte si: Chládek chystá změnu financování regionálního školství a v Přečtěte si: Peníze pro školy: Rozhodne i zájem firem, úřad chystá změnu.


Reforma financování regionálního školství


  1. Důvody reformy


    • Nerovnost financování stejných škol v různých krajích.
    • Potlačit hlavní negativa současného financování „na žáka“.
    • Podpořit kvalitu školy, kariérní řád učitelů, inkluzivní vzdělávání.
    • Podpořit potřebné obory SŠ.
    • Zvýšit efektivitu financování.
    • Odstranit rozvojové programy, které se staly trvalé.
    • Zvýšit jistotu škol v oblasti financování.


  1. Klíčové principy reformy


  • Základní a mateřské školy:       Dostupnost a kvalita


  • Střední školy:                               Potřebnost a kvalita


  1. Základní rozdělení financování podle zdroje


  • Přímé náklady (platy s odvody, ONIV) – státní rozpočet
  • Nepřímé náklady – zřizovatel


  1. Návrh na financování přímých nákladů předškolního a základního vzdělávání
Tři oblasti financování přímých nákladů z prostředků MŠMT
  1. Financování ONIV - normativně na žáka, normativ stanoven centrálně MŠMT.
b) Financování nepedagogické práce - normativně v kombinaci na školu a třídu,    normativ stanoven centrálně MŠMT (školník, ekonom, úklid…).            
    c) Financování pedagogické práce - normativně na pedagoga.
Výpočet částky pro dotaci na platy s odvody pedagogů ZŠ
- Tarifní platy s odvody  - stanoveno podle jejich skutečné výše (včetně platových nároků      vyplývajících z kariérního systému učitelů).
- Nárokové složky s odvody - stanoveno MŠMT.
- Nenárok. složky s odv.*koef. naplněnosti*indik. kvality*koef. inkluze
- stanoveno MŠMT.
Součet = dotace školy na platy pedagogů včetně odvodů




  1. Návrh na financování přímých nákladů středního vzdělávání (SŠ a konzervatoře)


Specifika reformy financování SŠ:
- Motivovat školy k zaměření na vzdělávání v „prioritních“ oborech vzdělání.
- Řešit financování málopočetných oborů.
- Řešit financování víceoborových tříd.
Tři oblasti financování přímých nákladů z prostředků MŠMT
  1. Financování ONIV - normativně na žáka, normativ stanoven centrálně MŠMT (včetně řidičského oprávnění, svářečského oprávnění aj. pokud je součástí RVP).


  1. Financování nepedagogické práce – normativně v kombinaci na školu a třídu, normativ stanoven centrálně MŠMT (školník, ekonom, úklid, specifické činnosti,…).


  1. Financování pedagogické práce - normativně na pedagoga.


Výpočet částky pro dotaci na mzdy s odvody pedagogů SŠ – normativní financování pedagoga:
- Tarifní platy s odvody - stanoveno podle jejich skutečné výše(včetně platových nároků        vyplývajících z kariérního systému učitelů)
- Nárokové složky s odvody - stanoveno MŠMT
- Nenárokové složky s odvody *indikátory kvality *koeficient inkluze - stanoveno MŠMT
- Dílčí složka nenárokové složky *koef. potřebnosti *koef. naplněnosti -stanoveno MŠMT
Součet = dotace školy na mzdy pedagogů s odvody


  1. Návrh na financování přímých nákladů ostatního vzdělávání


  1. ZUŠ a VOŠ
Vzdělávání v ZUŠ a VOŠ bude financováno pomocí republikových oborových normativů stanovených z MŠMT a podle skutečného počtu žáků (studentů) v kraji. Krajský úřad v rámci stanovených pravidel provede rozpis těchto prostředků na jednotlivé školy.
  1. Dětské domovy
MŠMT stanoví jako doposud republikové normativy jako roční výši výdajů připadající na jednotku kapacity dětského domova. Krajský úřad v rámci stanovených pravidel provede rozpis těchto prostředků na jednotlivé dětské domovy.


  1. Návrh na financování ostatního vzdělávání (volnočasové aktivity) a na školské služby
MŠMT stanoví pro tuto oblast republikové normativy jako roční výši výdajů připadající na dítě, žáka, studenta vzdělávajícího se v mateřské, základní, střední a vyšší odborné škole. Krajský úřad v rámci stanovených pravidel provede rozpis celkového objemu těchto prostředků na jednotlivá zařízení.


Krajskému úřadu bude vyčleněna v celkovém objemu finančních prostředků příslušná částka na řešení problémů vzniklých na základě rozpisu z úrovně MŠMT a vyvolaných při změnách souvisejících se zahájením nového školního roku.


  1. Návrh na financování církevního školství


      Systém financování církevního školství se navrhuje zachovat. Do tohoto systému se pouze promítnou změny související se změnou školského zákona a prováděcích předpisů.
      Možnou alternativou pro financování církevního školství je uzavření „memoranda“ mezi vládou a církvemi o spolufinancování nepřímých nákladů souvisejících se vzděláváním na těchto školách.


  1. Návrh na financování soukromého školství


        Systém financování soukromého školství se navrhuje zachovat. Navrhuje se provést novelu zákona o poskytování dotací soukromým školám v souvislosti se změnami školského zákona a prováděcích předpisů.

1 komentářů:

Ferda44 řekl(a)...
20. dubna 2015 v 11:01  

Tento blábol snad ani nemá smysl komentovat. A to bez ohledu na to, že se na tom odborná veřejnost (jaká, která, čí) shodla.
Snad jen čtyři poznámky:
1) evidentně nejde o finanční podporu vzdělávání, ale o primárně o podporu škol (ostatně na rozdíl od např. Anglie nemáme ministerstvo vzdělávání, ale škol_ství)...
2) ty počty učitelů, na které se má financovat určí kdo? - úředník?...
3) co jsou indikátory kvality a koeficient integrace, kdo je určí a jaký vliv na peníze?
4) proč se církevním školám hradí provozní náklady?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.