„Věkový automat“ způsobuje problémy s navyšováním platů učitelů

úterý 24. února 2015 ·

Školy měly zvednout učitelům platy o 3,5 %, některým se však nedostává finančních prostředků. Může jít až o statisíce korun.


MŠMT se zavázalo zvednout platy učitelů o 3,5 % a školám na to vyčlenilo finanční prostředky, nicméně zároveň novelou vládního nařízení znovu uvedlo v platnost tzv. věkový automat, podle nějž musí školy zohlednit věk učitelů při jejich odměňování. Někteří ředitelé přitom od této praxe ustoupili a nyní se jim nedostává prostředků na navýšení platů.

MŠMT přidalo v rámci rozvojového programu na platy učitelů. Zároveň ale novelou nařízení vlády 564/2006 Sb. znovu školám ukládá zohledňovat věk učitelů. Někteří ředitelé se rozhodli v předchozím období díky předešlé legislativní úpravě využít možnosti ohodnotit finančně své učitele nikoli na základě odpracovaných let, ale zohlednit kvalitu jejich práce a odměňovat je podle jejich výsledků. Nyní se musí vrátit k dřívější praxi. Rozvojový program ale nepočítá s tím, že se na některých školách tímto navýší platové výdaje více, než se předpokládalo. Některé školy tak nemohou splnit závazek učitelům přidat 3,5 %.

Přesný rozsah problému zatím není znám, stejně jako není jasné, odkud budou školy chybějící prostředky čerpat. Situace ovšem není nijak zanedbatelná, podle některých odhadů mohou jednotlivým školám chybět až statisíce korun.

Zvyšování platů se týká pouze veřejných škol. Soukromé a církevní školy byly z rozvojového programu vyjmuty.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin,řekl: „Špatná koordinace řízení ze strany MŠMT způsobuje školám opakované problémy. Celá záležitost nicméně poukazuje ke dvěma důležitým otázkám odměňování učitelů. Podle dostupných výzkumů, jako je třeba práce prof. Hanusheka ze Stanford University, nemá plošné zvedání platů vliv na kvalitu vzdělávání. Diskutabilní je i odměňování odstupňované pouze na základě věku. Ani vyšší věk či počet let strávených ve škole nejsou indikátory kvality pedagogů. Znovu se ukazuje, jak českému školství chybí kariérní řád a metodika k určování odměn učitelů.“

51 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
24. února 2015 v 18:20  

"Podle dostupných výzkumů, jako je třeba práce prof. Hanusheka ze Stanford University, nemá plošné zvedání platů vliv na kvalitu vzdělávání."

Nevím, nevím, jestli je pro náše podmínky relevantní výzkum z USA, kde jsou učitelé poměrně dobře placeni. Jistě, pokud zvýšíte plošně mzdy ze 100 OOO Kč na 105 000 Kč, tak to na kvalitu výuky vliv mít nebude. Pokud by se u nás zvýšila průměrná mzda učitele z 23 000 Kč (vynechávám vedoucí pracovníky) na řekněne 33 000 Kč, vliv by to pravděpodobně mělo. Už jenom z toho důvodu, že by se do škol zejména v inkriminovaných pohraničních oblastech vrátili namísto pochybných ještě neabsolventů UJAK kvalifikovaní pedagogové, kteří školství v uplynulých letech opustili z platových důvodů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. února 2015 v 19:09  

Špatná koordinace řízení ze strany MŠMT způsobuje školám opakované problémy.

Především v tomto smyslu ne školám, ale ředitelům těchto škol, kteří přerozdělili peníze tak, že třeba taky přeplatili svoje kamarádíčky, a teď si neví rady, protože nedostatek peněz prý není ve státní sféře důvodem pro snížení osobního hodnocení.
Pokud se pedagogické sbory chtějí dozvědět něco o svých 'výkonech', nechť si rozpočítají celkové objemy nadtarifů a přespočetných hodin na hlavu. Možná budou zírat.
Pak tu máme plno dalších věcí k zamyšlení. Jestli je v mezních případech víc k zaplacení učitel, který má štěstí, že se mu urodil nějaký ten vyjímečný olympionik, který by patrně uspěl bez ohledu na přítomnost učitelovu, a nebo ten učitel, který se v potu tváře lopotí s davem upozadněnců, aby z nich vykřesal aspoň něco použitelného.
Nebo jestli pár špičkově zaplacených pedagogických expertů pozvedne celkovou úroveň jinak pokulhávajícího sboru, a jak je možné, že takový sbor případně kulhá dlouhodobě.
A v neposlední řadě je až úsměvné, když přeneseně kdejaký šarlatán a mastičkář, který nerozpozná heřmánek od rmenu káže rozumy o platech nemocničního personálu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. února 2015 v 19:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jana Karvaiová řekl(a)...
24. února 2015 v 20:03  

No a navrhovaný kariérní řád taky nemá chybu. Stejně nikam nepostoupíte, i kdybyste se vzdělávali jak chtěli. Zato dnešní výchovní poradci budou vždy nad vámi ,i kdyby to byli největší lemplové školy. tomu říkám spravedlivý postup. To už raději za ta léta odsloužená. Koneckonců v okolních státech to mají také a zjevně to nikomu nevadí.

krtek řekl(a)...
24. února 2015 v 20:20  

Ale pan profesor Hanushek říkal, že to není směroplatný.

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. února 2015 v 21:19  

výchovní poradci budou vždy nad vámi

Měl jsem už co do činění s poradci, které bych tedy rozhodně k dětem nepustil. Naštěstí ale oni sami se k žákům moc necpali. Zřejmě jejich ambice plně uspokojil ten plat.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. února 2015 v 22:36  

"To už raději za ta léta odsloužená. Koneckonců v okolních státech to mají také a zjevně to nikomu nevadí."

Možná tam nemají EDUin. Když lobovali za nekvalifikované, tož to se jim argument dlouhé praxe hodil.

Eva Adamová řekl(a)...
25. února 2015 v 9:25  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Eva Adamová řekl(a)...
25. února 2015 v 9:26  

Nevím, jak to máte u vás s výchovným poradcem či ICT koordinátorem. U nás má ICT koordinátor snížený ůvazek o 3 hodiny, ale vzhledem k tomu, že má na starosti funkčnost cca 60 počítačů rozmístěných po celé škole, není mu rozhodně co závidět. Výchovný poradce má snížený úvazek o 2 hodiny a vzhledem k rostoucímu počtu integrovaných žáků a výchovných problémů, jejichž řešení bývá někdy docela síla, nezávidím mu ani náhodou. Oba mají příplatek
1 500 Kč, ale zase nemají třídu a tudíž třidnický příplatek a světe div se mají i menší osobní ohodnocení. Takže suma sumárum nula od nuly pojde a mají stejně jako všichni ostatní. Do těchto dvou bych se tedy v žádném případě neobouvala. Spíš se podívejme, kdo na škole "dělá" koordinátora ŠVP, který v podstatě nemá co koordinovat a za toto nekoordinování má rovněř příplatek 1000 až 2000 Kč. U nás tuto velice záslužnou práci spočívající v tom, že jednou za rok ze ŠVP setře prach, dělá ředitel. To je vážně překvapení.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. února 2015 v 9:34  

tuto velice záslužnou práci... dělá ředitel

Přece byste, paní Adamová, po řediteli nechtěla, aby chodil po škole, nebo dokonce řešil nějaké problémy! Za ty peníze...

Jana Karvaiová řekl(a)...
25. února 2015 v 16:28  

To nebylo proti výchovným poradcům apod. to bylo proti nástinu kariérního řádu, kdy se do další kategorie dostane automaticky výchovný poradce, který už má nyní snížený úvazek a příplatek. Takže buď budeme mít ve škole 20 výchovných poradců nebo nikdo už nepostoupíme vejš. Asi takto.
jinak bych byla ráda, kdyby už konečně někdo vymyslel opravdový kariérní řád, kde se bude hledět více na dovzdělávání, případné atestační zkoušky apod. než na funkce, na které stěží můžou dosáhnout všichni učitelé i kdyby chtěli.

Jana Karvaiová řekl(a)...
25. února 2015 v 16:31  

Problematickým kritériem už by byla oblíbenost (dnes je oblíben ten, kdo nic nevyžaduje). Také výsledky ve vzdělání. To bychom my,co pracujeme s mentálním postižením byli v čudu, protože dostat do hlaviček těch neviňátek pár faktů je někdy nad lidské síly. Občas to vypadá, že si tam ve třídě místo učení čtu detektivku.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. února 2015 v 19:07  

My hlavně potřebujeme do kariérního řádu vmotovat nějaké ty mentory, protože to teď frčí. Ale znovu připomínám: navrhovaný KŘ vůbec neuvažuje o tom, že bychom všichni mohli do všech vyšších stupňů postoupit. Někdy mám pocit, že tam už je obsazeno...

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. února 2015 v 21:37  

že tam už je obsazeno...

To přece není karierní řád, to je řád kastovní.
Le-gi-ti-mi-za-ce kamarádíčků.

Unknown řekl(a)...
25. února 2015 v 23:01  

Jsem výchovná poradkyně na sídlištní velkokapacitní ZŠ, mám snížený úvazek, nemám příplatky ani odměny. Jsem na čistém tarifu, na který jsem si musela dostudovat dva roky na PedF výchovné poradenství, obhájit práci a vykonat státní zkoušku. Pak jsem ještě před asi čtyřmi lety musela dostudovat další půlrok předepsaný MŠMT.
Ve škole máme necelých 800 dětí a za své tři hodiny z úvazku musím být ve škole k dispozici po dobu tří hodin á 60 minut (mnohdy i více).
Na starosti mám 260 dětí s SPU, záškoláctví, IVP, asistenty pedagoga, samozřejmě přihlášky na SŠ, zápisové lístky a spoustu dalších věcí.
Nechápu tedy, co máte proti výchovným poradcům a tomu, že by měli postoupit v kariérním řádu výše.

poste.restante řekl(a)...
26. února 2015 v 12:48  

Proti výchovným poradcům tady nemá nikdo nic. A proti těm, kteří svou práci dělají dobře, už vůbec ne.
Ale myslím, že mnozí z nás znají případy "výchovných poradců" na baterky, kteří svou "práci" vykonávají spíš proto, že jim kámoš ředitel "přihrál" snížený úvazek a nějakou tu kačku navíc.
A to už nemluvím o případech, které popsal kolega Pytlík: Měl jsem už co do činění s poradci, které bych tedy rozhodně k dětem nepustil. Naštěstí ale oni sami se k žákům moc necpali. Zřejmě jejich ambice plně uspokojil ten plat.

Čili podle mého názoru:
1. Za funkci náleží funkční příplatek. A je jedno, zda je to funkce ICT koordinátora, výchovného poradce, nebo třídního.
2. Pokud to povaha funkce, nebo místní podmínky vyžadují, má být kvůli výkonu funkce snížen základní úvazek. Asi se shodneme, že je rozdíl vykonávat funkci výchovného poradce ...na sídlištní velkokapacitní ZŠ, kde je 800 dětí, 260 dětí s SPU, záškoláctví, IVP, asistenty pedagoga, samozřejmě přihlášky na SŠ, zápisové lístky a spoustu dalších věcí...
anebo na vesnické malotřídce s nějakou stovkou žáků.
V tom prvním případě si umím představit snížení úvazku třeba na polovinu. V tom druhém k tomu nevidím důvod. A právě proto
3. Nechápu, proč a na základě čeho by měl být učitel vykonávající funkci výchovného poradce AUTOMATICKY nadřazen v KARIÉRNÍM ŘÁDU řadovému učiteli.
Mám tomu rozumět tak, že když bude učitel funkce výchovného poradce zbaven, bude zbaven i příslušného kariérního stupně? A nebo bude tato funkce emeritního charakteru? (To by vlastně šlo. Během pár let se prostřídáme a budeme mít kariérní posun všichni. :-) No fajn.)
A proč nemá být automaticky na vyšším kariérním stupni ICT koordinátor, nebo metodik prevence, nebo "koordinátor ŠVP"? A proč ne předsedové předmětových komisí. ... čili vracím se k bodu 1. Za funkci náleží...

Unknown řekl(a)...
26. února 2015 v 13:30  

Vážená paní Karvaiová,
opravdu se mýlíte s tím kariérním řádem. nevím odkud máte informace, ale zaručeně ne od autorů, nebo ze seminářů, které právě nyní probíhají.

Pravda je ta, že NIKDO nepůjde do vyššího KS automaticky. Není pravdou, že výchovný poradce bude AUTOMATICKY v KS3. Šanci postoupit v kariérním sytému učitelů bude mít poměrně hodně učitelů a právě ti, kteří nejsou ve specializačních činnostech. Jen to nebude na základě počtu seminářů (což je slovenská cesta, která se opravdu nepovedla), ale na základě atestačního řízení, které bude mít jasná pravidla a strukturu.

"jinak bych byla ráda, kdyby už konečně někdo vymyslel opravdový kariérní řád, kde se bude hledět více na dovzdělávání, případné atestační zkoušky apod. než na funkce, na které stěží můžou dosáhnout všichni učitelé i kdyby chtěli."
Ale toto přesně připravovaný kariérní systém splňuje. Zkuste si o něm najít více pravdivých informací. (Třeba na seminářích, které k tomuto účelu pořádá NIDV)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2015 v 14:25  

Jenže zmínění poradci či ICT koordinátoři mají už teď za sebou studium a specializaci navíc, které běžný učitel nemá a nepotřebuje a pokud se tyto studia a dosavadní vzdělání nepromítnou do kariérního řádu (forma je diskutovatelná), je to taktéž špatně.

Příplatek za ICT je a není a záleží spíše na libovůli ředitele školy, udržovat krok s dobou při posuzování/výběru/nákupu technologií taky není trčením na místě a takový ICT koordinátor nebo výchovný poradce budou v kariérním řádu na stejné startovací čáře jako "běžný" učitel?

Nebude to dobré. Vznikne z toho peklo vytvářející prasárna, jako z většiny nápadů MŠMT v poslední době.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. února 2015 v 14:32  

poste.restante:
" A nebo bude tato funkce emeritního charakteru?"

Dokázal bych si to představit. Proč ne. Získáte kariérní stupeň, ale jeho výplata bude vázaná na vykonávání této činnosti.

Když vystuduji vysokou školu, získám titul a možnost učit žáky (tedy jakýsi kariérní stupeň). Pokud budu na dané škole zaměstnán jako školník, budu placen jako školník.

Pokud výchovný poradce splní parametry pro X-tý kariérní stupeň, ať jej má, ale placen bude podle něj v případě, že bude na pozici se kterou je stupeň spojen.

(ano, je to podobné jako platba za funkci, ale ta momentálně nefunguje)

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2015 v 14:37  

Hele, od pondělka mám pět let do důchodu!
No řekněte, není to paráda?

poste.restante řekl(a)...
26. února 2015 v 15:14  

Anonymní z 21:30
Já si to spíš představuji tak, že po absolvování příslušného studia budu zařazen do vyššího "platového stupně" v rámci stejné "platové třídy", potažmo tedy stupně kariérního řádu.
Tedy že bude rozdíl mezi tím, jestli danou činnost, funkci vykonávat MOHU, anebo jestli ji SKUTEČNĚ VYKONÁVÁM.
Je přece nesmysl, abych měl snížený úvazek za ICT koordinátora, kterého jsem vystudoval, když touto funkcí nejsem pověřen.
Ale tím, že v případě potřeby, nebo nutnosti mohu příslušného člověka kvalifikovaně zastoupit, by snad měla moje "tržní hodnota" pro celý resort školství, potažmo ředitele mé školy stoupnout - nejlépe rovnou v korunách. :-)

Jinak ale trvám na principu, že funkční příplatek náleží za vykonávanou funkci.
Je přece blbost, aby bývalý ředitel dostával plat ředitele skutečného jen proto, že to už kdysi v minulosti dělal.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2015 v 15:41  

"Šanci postoupit v kariérním sytému učitelů bude mít poměrně hodně učitelů" Poměrně. V překladu: šanci nebudou mít všichni. Můžete, pane Nádvorníku, zcela popřít, že KŘ předem počítá s limitem (nezvažovala se procenta?) těch, kteří budou moci postoupit do třetího a čtvrtého stupně?
P.S. Co kdyby místo tajuplných semináuřů NIDV předložilo jasné informace všem???

Unknown řekl(a)...
26. února 2015 v 16:12  

V překladu: šanci nebudou mít všichni. Můžete, pane Nádvorníku, zcela popřít, že KŘ předem počítá s limitem (nezvažovala se procenta?) těch, kteří budou moci postoupit do třetího a čtvrtého stupně?
P.S. Co kdyby místo tajuplných semináuřů NIDV předložilo jasné informace všem???


Omlouvám se - šanci mají všichni, ale aby byl systém ufinancovatelný je předpoklad 20% učitelů, kteří získají 3 nebo 4 KS. Myslím si, že každý pátý učitel, který "dělá kariéru" a tím čerpá i finance NAD RÁMEC běžného platu je velmi solidní. Ale to je zajisté věc názoru.


Co se týká informační politiky NIDV. Nerozhoduji o ni a nevidím do pravidel evropských projektů. Co je ale nyní aktuální - odhadem tak 50 seminářů po celé republice, kde jsou účastníci otevřeně a jasně seznamováni s výstupy projektu. (Dalších 14 seminářů proběhlo na jaře) Předpokládá se, že koncem března budou prezentace a další výstupy projektu zveřejněny. Nyní se dodělávají poslední korektury.

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. února 2015 v 17:01  

Pane Nádvorníku, jestli byste byl tak hodný,mohl byste poslat nějaký odkaz, kde bycho mi, obyčejní řadoví ,mohli si přečíst to ,co se na nás chystá? protože já čerpám z těch kusých informací, které někde probleskly. zkuste si na portálu ministerstva zadat "kariérní řád".
Jestli tedy mohu, klidně sem na Českou školu napište i článek, ať už konečně víme něco opravdu pravdivého. Jinak o nějakých školeních v našem kraji nemáme ani ánunk.

Janek Wagner řekl(a)...
26. února 2015 v 18:04  

Před rokem jsme publikovali http://www.ceskaskola.cz/2014/01/standard-ucitele-jeho-misto-v-kariernim.html

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2015 v 18:38  

Před rokem jsme publikovali...

Co to tam je zase za Pytlika? Tak tedy zopakuji, pane Nádvorníku, jeho, tenkrát nezodpovězenou otázku:

Pokud máte k tomuto projektu nějak blízko, řekněte mi, prosím, jak bude detekováno a podle jakých kritérií vyhodnocováno 'pozitivní hodnocení žáky i jejich rodiči' a 'velmi obtížně nahraditelná kvalita práce'?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2015 v 20:14  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2015 v 20:16  

Šance pro 20 % učitelů? Přeloženo: 80 % ať si trhne nohou! Co je na tom solidního?! Takový KŘ si může kolektiv jeho tvůrců a slovutné MŠMT vetknout za klobouček. Proč se nevede veřejná diskuse? Jako by tu bzučeli komáři...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2015 v 20:28  

Co se týče výchovných poradců, já to čtu obráceně: nejdřív 3. stupeň, pak výchovný poradce. Viz http://www.nidv.cz/cs/download/kariera/standard_ucitele/plakat_KS_vel.A0.pdf
A co když ve škole žádný trojkař nebude???

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2015 v 20:31  

Šance pro 20 % učitelů?

Jakápak šance? Už tolikrát se tady o tom vedly řeči.
Měl jsem za to, že kariérní řád má mít vysoký motivační potenciál a vést k naplnění standardu kvality práce učitele. Tak to by tu snad měla být snaha o to, aby se ve vyšších stupních ocitlo co možná nejvíce učitelů. Nejméně osmdesát procent!
Takhle to spíš vypadá, že pedagogická elita si bude jezdit po seminářích s kompletním zabezpečením hrazeným z nějakých fondíků, a učitelský plebs za ně bude suplovat. Za a na darmo.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2015 v 20:38  

Přečtěte si charakteristiku čtverkaře: mentor, kouč, lektor, autor... Vysněný cíl většiny učitelů!!! Nebo parkoviště pro vyvolené???

Unknown řekl(a)...
26. února 2015 v 23:04  

Dobrý večer,
Jankovi Wagnerovi jsem doporučoval. ať se problematikou KŘ více zabývá. Rok stará informace je opravdu již trochu zastaralá. Za rok se KŘ opravdu posunul.
Já jsem jen člověk, který byl součástí jedné z klíčových aktivit projektu a nemohu za něj vystupovat. Nyní jsem měl 4 semináře (Ostrava a Zlín), kde jsem vše (společně s kolegou) vysvětloval účastníkům seminářů. (Snad se nám to i podařilo)
Nemám v tuto chvíli oprávnění ke zveřejňování závěrů a článků o KŘ - to je věc jiných lidí v projektu a já to nemohu ovlivnit. Odkazy na volné semináře a dlaší informace najdete na www.karieraucitelu.cz. Tam koncem března budou i další výstupy z projektu. (Tyto výstupy prošly odbornou oponenturou a odbornými diskusemi, pilotáží na 100 školách v ČR, ....)
K odpovědím na dotazy některých
. Šance pro kariéru pro 20% učitelů je opravdu hodně. Najděte jinou profesi ve veřejné správě, kde má takto velké procento šanci na zásadní kariérní postup. Opravdu si myslíte, že v českých školách je 80% vynikajících učitelů, který si zaslouží zásadní kariérní postup a přidáno k platu cca 20%? Já si myslím že nikoli. Ale to je věc názoru. Kdyby byl kariérní řád pro 80% učitelů, pak by to nebyl kariérní řád, ale normální platové tabulky a opět by se neodlišili dobří a méně dobří učitelé. Chápu, že je to jedna z cest, ale já s ní nesouhlasím. Plošné zvyšování platů je podle mne nevhodnou cestou.
Kvalitu své práce bude učitel porovnávat se standardem profese učitele - klíčovou částí kariérního řádu.
Jak jsem napsal, nevím proč MŠMT nezveřejňuje více informací, není to moje odpovědnost.

poste.restante řekl(a)...
26. února 2015 v 23:54  

Opravdu si myslíte, že v českých školách je 80% vynikajících učitelů, který si zaslouží zásadní kariérní postup a přidáno k platu cca 20%? Já si myslím že nikoli. Ale to je věc názoru. Kdyby byl kariérní řád pro 80% učitelů, pak by to nebyl kariérní řád, ale normální platové tabulky a opět by se neodlišili dobří a méně dobří učitelé.

Kariérní řád by snad měl být pro 100% učitelů, ne? Kariérní postup, to je jiná.
Dovolím si konstatovat, že kariérní řád, který předpokládá, že 80% učitelů nemá nárok na to, aby postoupili do vyššího stupně není kariérní řád, ale paskvil.
Ledaže by bylo možné i v rámci druhého stupně stoupat po dílčích "stupíncích".
Já mohu souhlasit s tím, že "vynikající učitel" je nanejvýš každý pátý. Ale nemohu souhlasit s tím, že mezi těmi čtyřmi z pěti učitelů nejsou rozdíly, které by měly být také vyjádřeny finančně.
A nezkoušejte mi, probůh, tvrdit, že od toho má ředitel k dispozici odměny. Ty, jak známo, tvoří nenárokovou složku platu.

Jedním z problémů našeho školství je fakt, že neumí přilákat do učitelské profese ani špičkové absolventy VŠ, ani odborníky z praxe.
Už vidím ty davy, které opouštějí svá místa pro to, aby mohly zaujmout místo oněch 80%, bez naděje na další postup.
Když jsem pracoval v průmyslu, byl můj platový postup dán jednak profesí, kterou jsem vykonával, jednak "cenou", kterou jsem měl pro zaměstnavatele. Zvyšoval jsem ji, mimo jiné, také díky dalšímu vzdělávání, které mi přitom sám zaměstnavatel platil. Postupem času nestačily mzdové tabulky a tak jsem postoupil do kategorie smluvních platů. Takhle nějak si představuji kariérní řád, který by dokázal lidi mimo školství zaujmout a možná i přilákat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2015 v 23:56  

Šance pro kariéru pro 20% učitelů je opravdu hodně.

Ponechme stranou úvahu o tom, na základě čeho se k tomu počtu procent dospělo, a že by to tedy mohlo znamenat, že buď ostatní na to nemají, nebo pro ně nejsou kapacity a uplatnění. Budiž.
Pokud se s touto preselekcí smíříme, pak mi v kebuli vznikají neodbytné otázky jako třeba:
- je tento počet ze všech učitelů čr, a nebo je vztažen k jedné každé škole,
- kdo a nebo co bude při převisu zájemců určovat, kdo se může pokusit, a kdo tu šanci prostě neostane,
- a co třeba takový princip rovného přístupu ke kariéře?
Hele, já jsem třeba blbý jako pučtok, a mám hendikep lenosti, ale tak moc rád bych se kariérně zinkludoval, že to klidně poženu až k nějakému mezinárodnímu soudu. A jestli to pořád ještě funguje, určitě vysoudím nějaké odškodnění za to kariérní vyloučení.

Josef Soukal řekl(a)...
27. února 2015 v 7:43  

Plně se ztotožňuji s poste restante a Nico Pytlikem. Některé své připomínky - našlo by se jich daleko víc - ke kariérnímu řádu jsem uvedl u infografiky. Samo pojetí kariérního řádu je dáno ideologicky, představou, že vylepšíme učitele a vše půjde. Já budu stokrát tvrdit, že kdybychom místo KŘ, tabletů apod. za ušetřené peníze snížili počty dětí alespoň v některých třídách ZŠ, bylo by to mnohem přínosnější a ušetřili bychom si spoustu času a negativních emocí.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. února 2015 v 8:29  

"Plošné zvyšování platů je podle mne nevhodnou cestou."

Šance pro 100 % učitelů ještě není plošné zvyšování platů. Šance pro 20 % je demotivující kopanec.

"nevím proč MŠMT nezveřejňuje více informací"

Možná někomu dochází, že je to paskvil?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. února 2015 v 8:45  

"Kvalitu své práce bude učitel porovnávat se standardem profese učitele - klíčovou částí kariérního řádu." Tak si pojďme ty perly projít. Např.
Využívá poradenství a zpětné vazby a je otevřený pro koučování a mentoring. Jak se bude ověřovat "otevřenost"?

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 9:06  

Kariérní řád je pro všechny učitele. Je v něm předpoklad že postup do vyšších stupňů (KS3, KS4) bode schopno atestovat 20% učitelů. Systém je snad nastaven tak, aby opravdu motivoval ty dobré učitele a aby byl reálně ufinancovatelný.
Zkusme prosím odložit diskusi nad KŘ do okamžiku, kdy budou jeho výstupy zveřejněny široké veřejnosti. (třeba i tady na české škole) Pak po jeho prostudování snad poznáte, že to není tak úplný paskvil, jak si nyní myslíte. Nemá cenu nyní procházet veškeré indikátory. K tomu nemám čas ani náladu. Na začátku jsem jen psal reakci na No a navrhovaný kariérní řád taky nemá chybu. Stejně nikam nepostoupíte, i kdybyste se vzdělávali jak chtěli. Zato dnešní výchovní poradci budou vždy nad vámi ,i kdyby to byli největší lemplové školy. tomu říkám spravedlivý postup
Mám zkušenost, že některé lidi stejně nejde přesvědčit, tak se o to ani snažit nebudu. Není to moje práce.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 9:06  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 9:07  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
27. února 2015 v 9:24  

Do redakce časopisu, kde působím, přicházejí občas materiály od učitelů. V drtivé většině jsou to učitelé víceletých gymnázií; jedním z důvodů je nepochybně to, že na ZŠ je mnohem více práce se zajištěním samotné výuky, tak aby vůbec měla smysl. Opět se ptám: nebylo by lepší poněkud srovnat startovací podmínky pro všechny učitele? A úplně nejlepší výchozí pozici budou mít ti, jejichž výchozími aktivitami bude mentorství a lektorství všeho druhu, k čemuž si sem tam přiberou nějakou tu hodinu výuky, aby mohli být evidováni jako učitelé. Kariérní řád by se měl vztahovat především na ty učitele, kteří budou skutečně naplno učit.
Ještě se vrátím k časopisu. Nedávno byl na EDUinu publikován článek autorky, jež bývala učitelkou, dnes už "postoupila" právě do oblasti lektorství či koordinátorství. Článek líčil vyučovací hodiny češtiny, přičemž byl jazykově a stylisticky na velmi slabé úrovni a autorka zjevně neměla ujasněny ani některé didaktické pojmy, jež v textu užívala. Na kritiku z řad češtinářů zareagovaly eduinské opory tak, jak se dalo čekat - vždyť ona se tak snaží, vůbec nechápete, v čem je přínos textu, jde o to učit nově a jinak... Obávám se, že atestační komise mohou pracovat stejně, protože celý KŘ se odvíjí v tomto duchu.

Josef Soukal řekl(a)...
27. února 2015 v 9:30  

"Šance pro 20 % je demotivující kopanec."

Tuhle pregnatní formulaci Z. Sotoláře by si měli na MŠMT vysílat rozhlasem každých deset minut. Ono asi fakt nejde o to, aby ve škole byli pokud možno jen dobří učitelé, ale o to, aby v nich byli někteří učitelé se štemplem.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 10:18  

"Někteří ředitelé se rozhodli v předchozím období díky předešlé legislativní úpravě využít možnosti ohodnotit finančně své učitele nikoli na základě odpracovaných let, ale zohlednit kvalitu jejich práce a odměňovat je podle jejich výsledků. Nyní se musí vrátit k dřívější praxi. "

Tak nejdříve dostane milenec paní ředitelky, potom kámoška, která s ní chodí běhat,...... a ten poslední učitel, který "jen učí" nedostane v nadtarifu nic.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 10:33  

učitelský plebs za ně bude suplovat. Za a na darmo.

Jinak to nepůjde, pač atestace v sobotu a neděli, v prázdniny prostě nebudou. Prostě NEBUDOU!!!!

poste.restante řekl(a)...
27. února 2015 v 11:46  

Pane Nádvorníku, já chápu Vaši pozici a chápu, že se rozhodně nechcete nechat vmanipulovat do pozice "mluvčího" MŠMT, která Vám nepřísluší. Proto následující věty nechápejte jako otázku pro Vás osobně, ale spíše jako řečnickou otázku vloženou do diskusního pléna.

Pokud současně probíhají semináře, ve kterých jsou zveřejňovány výstupy projektu, pak dost dobře nerozumím tomu, jak to, že už dávno nejsou veřejně přístupné? Abychom se tady opravdu bavili o konkrétním materiálu. Nebo snad na NIDV myslí, že by pak na semináře nikdo nejezdil?

A mimochodem. V jednom bdě se prostě filosoficky neshodneme.
Vy tvrdíte:
Systém je snad nastaven tak, aby opravdu motivoval ty dobré učitele a aby byl reálně ufinancovatelný.

Já tvrdím, že systém má být nastaven tak, aby motivoval všechny učitele a odměňoval především ty, kteří jsou dobří a o zlepšení se snaží.

Reálná ufinancovatelnost s tím nemá co dělat, protože výše prostředků vyplácená na platy je určena politickým rozhodnutím. Když bude příliš mnoho učitelů ve vyšším stupni, tak se prostě pár let nebude navyšovat základ. Anebo se prostředky na mzdy přesunou v rámci rozpočtové kapitoly MŠMT z jiného "hrnečku". Víme přece, že logika je přesně opačná, nežli naznačujete.
Ve skutečnosti budou mít učitelé jen takové platy, jaké si dokáží vybojovat. Třeba jako zdravotníci. Kariérní řád to nijak neovlivní, stejně jako to neovlivňoval věkový automat.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. února 2015 v 17:19  

"Nyní se otevírá kariérní cesta i pro učitele, kteří se chtějí rozvíjet ve svém hlavním poslání – učení," se píše na http://www.novinky.cz/veda-skoly/362252-nejnizsi-platy-mezi-kvalifikovanymi-profesionaly-maji-ucitele.html
Ale to není pravda. Podmínkou postupu je kdeco (lektorování, mentorování), jen ne učení.

Dále se uvádí: Řád počítá se čtyřmi kariérními stupni podmíněnými atestacemi. První je automatický pro každého nastupujícího učitele. Druhý je povinný, dosáhnout na něj bude muset každý.

A co když ne? Výpověd?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. února 2015 v 17:31  

Mimochodem ve výše citovaném článku se uvádí: Už od září by měl začít pomalu nabíhat, v plném proudu bude od září 2018.

Kdy nám MŠMT poskytne informace? V článku je hojně citovaný Feřtek. Takže EDUin ví? Proč on a ne my? Takový KŘ a především takové zacházení s učiteli bychom měli důrazně odmítnout.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 22:05  

"systém má být nastaven tak, aby motivoval všechny učitele a odměňoval především ty, kteří jsou dobří a o zlepšení se snaží."

Pane poste.restante, v tom máte naprostou pravdu. A tou druhou, kterou jste zmiňoval je, že státní rozpočet ČR na to jaksi nebude pěkně dlouho mít. Když dáme dohromady kariérní řád + inkluzi + ..., pak nám vyjde neskutečná suma v miliardách. Možná se předpokládá, že to uděláme podobně jako s ŠVP. A to zadarmo.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 22:10  

27. února 2015 17:19

Ono to lektorování, mentorování,... bude muset být provedeno i prakticky. To znamená, že nás čekají rozsáhlá a drahá školení. O učení žáků přece vůbec nejde.

Nicka Pytlik řekl(a)...
27. února 2015 v 22:30  

O učení žáků přece vůbec nejde.

A ono někdy šlo? Možná tak za Marie Terezie.

Unknown řekl(a)...
27. února 2015 v 22:58  

27. února 2015 22:30

Onen chystaný kariérní řád je na hony vzdálen prioritní ose učitel - žák. Jeví se mně to jako pěkně byrokratický prvek, vskutku Marie Terezie by byla pyšná na naši činnost.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.