Přečtěte si: Merkur to nespasí, pane ministře!

pátek 2. ledna 2015 ·

Posílají kapitáni průmyslu své děti do učení? A pokud ne, proč to chtějí po nás?


Z článku Tomáše Feřteka v RESPEKT.cz vybíráme:

Jestli někdo opravdu často končí na úřadech práce, pak jsou to právě vyučení. Včetně technických oborů. A není to žádná novinka, po léta je to stejné. Tam je jasná zásoba pracovních sil, které firmám chybějí.

Další porce je mezi absolventy průmyslovek. Tedy technických škol. Řádově jde o desítky tisíc lidí, protože středoškoláků je mezi nezaměstnanými skoro 30 procent. Když tato dvě čísla sečteme, zjistíme, že jen mezi současnými nezaměstnanými je 150 – 200 000 absolventů technických oborů. Pokud o ně přesto zaměstnavatelé nestojí, velmi pravděpodobně to není tím, že příliš studovali, nebo studovali špatnou školu, ale spíš tím, že neumí to, co zaměstnavatelé chtějí. Co se nejdřív snažit, aby tolik vyučených nekončilo na pracáku, a teprve pak nahánět do té černé díry další děti prostřednictvím celostátní mnohamilionové kampaně?

14 komentářů:

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
2. ledna 2015 v 16:05  

Povinná maturita z matematiky ani povinné dílny na základce (zase zásah do rvp) to nevyřeší. Nechť MŠMT společně s kapitány průmyslu k technice motivují, ale NENUTÍ.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. ledna 2015 v 17:17  

Ale podstatnější je zlepšit kvalitu všeobecného vzdělávání na druhém stupni základních škol.

Ale to je paráda, že si konečně někdo všiml. Jestli to tak půjde dál, je velká naděje, že se to časem rozšíří i na první a třetí stupeň.
Jen mi pořád vrtá hlavou, proč že se to zadrhává. Tolika let po reformě... Jestli to je tím, že se ji pořád nedaří uvést řádně do života, a nebo je to naopak tím, že se jí do toho života už uvést podařilo se vším všudy. A také nevím, co z toho je horší.

Simona CARCY řekl(a)...
2. ledna 2015 v 18:52  

Tedy - nektere matematicke operace pana autora - to je pošušňání- "Další porce je mezi absolventy průmyslovek. Tedy technických škol. Řádově jde o desítky tisíc lidí, protože středoškoláků je mezi nezaměstnanými skoro 30 procent. Když tato dvě čísla sečteme, zjistíme, že jen mezi současnými nezaměstnanými je 150 – 200 000 absolventů technických oborů."
Muze mi nekdo osvetlit, jak racil pan autor odecist ze 30% nezamestnanych stredoskolaku treba vsechny gymnazisty? To jsou operace s cisly hodné prednich politiku! Maturita z matematiky je potreba jak sůl!

Ondřej Šteffl řekl(a)...
2. ledna 2015 v 18:53  

Z diskuse na Respektu:

"Rád v této souvislosti uvádím příklad se školou v Karviné, která před několika lety zřídila hornické obory, protože OKD si stěžovalo, že nemá vyučence a techniky ve svém oboru. No, jak dopadají absolventi této školy poté, co OKD prochází útlumem, to si asi každý umí představit."

a

"Ad dokument. Já nevím kdo chybí a kolik lidí kde chybí Svazu průmyslu a dopravy, ale čtu to sdělení tak, že kozlovi je na zahrádce málo zelí a mrkve. Nic víc.

Před 7 lety tvrdil ČEZ že bude potřebovat spoustu energetiků (myslím dokonce mluvili o 20 000 lidech). Teď propouští 5000 lidí. Já kozlovi nevěřím."

Eva Adamová řekl(a)...
3. ledna 2015 v 10:44  

"Tolika let po reformě... Jestli to je tím, že se ji pořád nedaří uvést řádně do života, a nebo je to naopak tím, že se jí do toho života už uvést podařilo se vším všudy. A také nevím, co z toho je horší."

Tak technickému vzdělání reforma jednoznačně uškodila. Kdyby kantoři na SŠ vyučující odborné technické předměty měli možnost nahlédnou do výuky na ZŠ zhrozili by se. Benevolence RVP umožnila, aby
1. matematika byla na mnoha školách ohlodaná na kost tj. jen na povinné 4 hodiny v každém ročníku na 2. stupni
2. fyzika byla na školách, kde nemají aprobovaného fyzikáře (a těch je poměrně dost)odsunuta do pozadí, časovou dotací jsou na těchto školách posíleny předměty jako dějepis, rodinná a občanská výchova
3. se technické práce na školách nevyučovaly téměř vůbec - nemá je kdo učit a RVP umožňuje vybrat pro pracovní činnosti jakákoliv libovolná tři jiná témata, takže, kdo ví, jaký byl dřív obsah učebnic technických prací pro 8. či 9. ročník, musí zamáčknout slzu.

Navíc informatiku učí kdekdo (co by taky solidní informatik na ZŠ dělal)a podle toho to taky vypadá. A ještě k tomu přistupuje to, že děcka neumí rýsovat. Rýsování se kdysi učilo v matematice - již se neučí. Technické rýsování se neučí asi také nikde (bylo součástí pracovek) a výuku konstrukčních úloh v matematice úspěšně likvidují SCIO testy a další přijímačky, které jsou a vypadá to že budou realizovány testovým způsobem.

krtek řekl(a)...
3. ledna 2015 v 18:52  

A k tomu přidejte, že dnes se věci neopravují, ale rovnou vyhazují.
Na druhou stranu - mohl by mi někdo vzdělaný vysvětlit, zda jsou v ohrožení i profese truhlář, tesař, zedník, elektromechanik? A jak se budou v budoucnu rekonstruovat domy, byty, ...? Nějak si tam ty roboty nedokážu představit. A moc nevěřím, že se ve svém životě dočkám nahrazení řidičů či zapisovatelů automaty.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. ledna 2015 v 21:36  

Nedávno jsem tu vyvěsil drobný přehled na trhu žádaných profesí jako souhrn prvních asi dvaceti položek. Tak jen pro připomenutí.
řidiči - 1327
obchodníci - 1169
ostraha - 1034
kuchaři - 977
zámečníci - 917
číšníci - 864
dělníci - 848
prodavači - 802
stavebníci - 679
svářeči - 563
------------------
celkem - 9180
------------------
To že různí odborní konzultantí mávají počty nezaměstnaných, neříká vůbec nic o tom, jestli jsou ti nezaměstnaní nezaměstnaní kvůli svojí profesi, nebo kvůli svoji neschopnosti být zaměstnatelní, a nebo kvůli svojí neochotě se nechat zaměstnat.
Také se tu vůbec nezohledňuje skutečnost, že vrstevníci současných nezaměstnaných čerstvějších vyučenců se poflakují po různých vyšších a vysokých školkách, a ještě dobrých deset let poflakovat budou, než se svými otitulovanými softími skilsy začnou vykonávat profese, ke kterým by jim stačil výuční list, protože jim zaměstnavatelé budou ještě pár dalších let dávat přednost v poněkud pomýlené představě, že odiplomovaný specialista odvede možná lepší manuální práci než vyučenec, nebo že se lépe domluví s cizokrajným hostem v báru. Což připouštím.

obyčejná učitelka řekl(a)...
3. ledna 2015 v 21:52  

https://www.youtube.com/watch?v=qMzjhM15wiE

Ondřej Šteffl řekl(a)...
4. ledna 2015 v 0:55  

krtek řekl(a)... 3. ledna 2015 18:52
"Nějak si tam ty roboty nedokážu představit..."
A vy jste si před deseti lety dovedl představit, že namířete mobilní telefon na nějakou věc (auto, knihu, budovu atd. atd.) a ono vám to řekne, co to je (značku, jméno autora, kde ta budova je atd. atd.).

Možná je to nedostatek naší představivosti. Co se týká řidičů, jsem ochoten se vsadit, že do deseti let budou běžně jezdit auta bez řidiče a do třiceti (toho už se já nedožiju) už lidi nebudou smět řídit.

A tohle znáte? :-) Zatím je to trochu velké, ale čipy se za deset let zmenší až 1000x.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
4. ledna 2015 v 1:01  

A ještě tohle, zejména ta druhá je pěkná, to se bude líbit i dětme, co se učí třeba na truhláře
https://www.youtube.com/watch?v=zkBnFPBV3f0
https://www.youtube.com/watch?v=diaZFIUBMBQ
https://www.youtube.com/watch?v=as5-sCAx2fE
https://www.youtube.com/watch?v=wkyi_AD36Bk

To bude bavit i děti,

krtek řekl(a)...
4. ledna 2015 v 5:53  

Děkuji za pobavení.
Moc lidí, kteří by si s mobilem zjišťovali, kde právě jsou, neznám. Lidi s Google Glass jsem neviděl. Ale vím, že tyto technologie existují, jen jim nepřikládám takový význam. Mimochodem - čtečky knih po nasycení trhu v podstatě začaly stagnovat a na trhu máte několik let ty samé.
V mém oboru jsem mohl sledovat vývoj pořizování textu - před sedmi lety v rámci pražské konference Intersteno se konalo porovnání rychlosti převodu textu scannerem a přepsáním. Tam, kde byla předloha nekvalitní, vítězil člověk. Tam, kde byla předloha kvalitní, byl nepatrně rychlejší stroj.
Před rokem a půl jsem asistoval jako tlumočník v rámci belgické konference Intersteno u záznamu mluveného slova a převodu do písemné podoby u českých soutěžících z Newton Dictates - stroje (počítače) jely na plný výkon, několikrát při kontrole textu spadly (míněno - byly tak přetížené) a jejich výkon byl horší než výkon člověka. Neříkám, že to je slepá cesta, jen říkám, že do deseti let rozšíření těchto technologií masově nevidím.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. ledna 2015 v 10:23  

Tak snad alespoň to nejstarší řemeslo zůstane...
No jo, ale co s tím?

Eva Adamová řekl(a)...
4. ledna 2015 v 11:19  

"Co se týká řidičů, jsem ochoten se vsadit, že do deseti let budou běžně jezdit auta bez řidiče a do třiceti (toho už se já nedožiju) už lidi nebudou smět řídit."

Určitě je větší pravděpodobnost, že do deseti let bude školství bez "odborných konzultantů" a doufám, že se toho dožiju.

Simona CARCY řekl(a)...
4. ledna 2015 v 15:39  

Pani Adamova, obavam se, ze se mohu jen obdivovat vasemu optimizmu. V situaci, kdy se byvali herci propracovali z pozice odbornych poradcu ministra na jeho tajemniky, tedy v teto situaci spise verim tem automobilum bez ridice. Ostatne je dela Google a ne MSMT.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.