Přečtěte si: Komu jde o co?

pondělí 12. ledna 2015 ·

Jan Černý z Člověka v tísni reaguje na text Stanislava Štecha o novele školského zákona a praktických školách. Asociace speciálních pedagogů hájí zájmy svých členů, kterým jde především o to bránit úbytku dětí z bývalých zvláštních škol.


Z článku Jana Černého v DeníkReferendum.cz vybíráme:

Ne ne ne, žádná shoda. Jsou to zkrátka odbory speciálních pedagogů a ty nehájí pouze zájmy dětí. Jaké zájmy mají odbory? Hájí zájmy členů. Co je zájmem členů? Bránit úbytku dětí z bývalých zvláštních škol. Pochopitelné. Mají na to vlastní strategii, která se pedagogické diagnostiky týká. Protože úbytek skokově zařídila pravidla pro zařazování dětí do vzdělávacího programu s přílohou LMP a jejich kontrola ze strany ČŠI, je strategií Asociace rozšířit legislativní možnosti pro vzdělávání v praktické škole.

Opakovaně prosazují koncept kategorizace „dítě dlouhodobě selhávající“, kde by nehrála přezkoumatelná „lehká mentální retardace“ takovou roli. Pracovně říkejme tomuto uvažovanému RVP „Zlobivci, propadlíci, Cigáni“.

Je smutné, že se vedení Asociace uchyluje k prosazování nespravedlivých řešení. Je to důsledek toho, že politici ve vedení ministerstva školství neumí říci, v kterých budovách budou v příštích letech někteří speciální pedagogové pracovat a proto se drží těch stávajících praktických. A v nich jsou potřeba děti, jinak se ekonomika školy zadrhne. Je třeba změnit financování, jinak bude hon na děti pokračovat.

1 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. ledna 2015 v 13:03  

Vyjádření k článku p. Černého -……Ne ne ne, žádná shoda. Jsou to zkrátka odbory speciálních pedagogů a ty nehájí pouze zájmy dětí. Jaké zájmy mají odbory? Hájí zájmy členů. Co je zájmem členů? Bránit úbytku dětí z bývalých zvláštních škol. Pochopitelné……
Tento úryvek je pro podobné zachránce mentálně postižených charakteristický. Viníkem stavu jsou speciální pedagogové.Oni ty děti nemají rádi,oni je vzdělávají snad i s odporem,ale dělají to proto,že si chtějí zachránit kůži (svá pracovní místa). Pan Černý si tu klidně plete (plete? nebo záměrně dehonestuje) profesní asociaci s odbory.Přitom speciální pedagogové sami nejsou proti inkluzi.Jen jsou proti tomu,aby se inkluze v tomto státě dělala tak zoufalým způsobem, jak se to chystalo (a možná ještě chystá, co my víme).Teď mluvím o stavu, který měl nastat po vydání Strategie sociálního začleňování…. od roku 2015. Naštěstí někdo pochopil tragičnost tohoto nápadu a začal se řešit a vymýšlet lepší. Bohužel, stále se tu ale prolínají takové dvě cesty)problémy,nevím jak přesně to nazvat). Celá aféra s rychlou inkluzí odstartovala po vynesení rozsudku D.H. Ten se týkal vzdělávání Romů. Jenže celé se to vztáhlo na vzdělávání postižených jako celku.Velmi málo lidí podobných panu Černému něco ví o postižených. Oni chrání své klienty – Romy a sociálně vyloučené. Já jim to neberu. Pokud by se zasloužili o postupnou nápravu v rodinách těch dětí, proč ne. Jenže oni chtějí ,ve jménu svých zájmů, zbořit celé naše speciální školství a osud zbylých mnoha dětí je asi moc nezajímá.Nemají to v popisu práce.
Hledání jednoduchých viníků jim také jde.Psychologové, speciální pedagogové..

….Jádro problému je ovšem jinde – v kapacitě a kvalitě předškolního vzdělávání, v přípravě učitelů, v metodické a hlavně finanční podpoře škol a učitelů atd.“…..říká Černý.

Jestliže tedy někdo zná hlavní jádro problému, proč už nikdo nezačalo toto jádro řešit, včetně Člověka v tísni? Proč se tolik brání povinné předškolní docházce (nic se nemá nařizovat). Přitom povinná školní docházka by mohla být jednoduše zahrnuta do základního vzdělání (10letého), jako to mají v Dánsku nebo GB. Proč už dávno neprobíhají vzdělávání všech učitelů ve speciální pedagogice? Proč nedochází ke snižování počtů dětí ve třídách zvýšením normativů na všechny děti, aby si školy mohly dovolit takové menší třídy tvořit?Jak jsou podpořeni finančně ti učitelé, kteří integrují žáky (a ne pouze tím, co na konci roku zbude ve školním rozpočtu). Trapná a nekoncepční je současná snaha o nalákání psychologů a speciálních pedagogů do škol. Kdo se zaváže, že půjde na půl roku dělat tuto práci a pak se uvidí, jestli se zase najdou peníze na další půlrok či rok?! Já osobně to odmítla. To jsou všechno jen polovičatá a tak trochu neuvážená řešení.Místo systematičnosti a dlouhodobější koncepce personální, finanční jen chaos bez budoucnosti.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.