Magický hlas rebelky Olgy Sommerové pro všechny základní a střední školy v ČR

čtvrtek 15. ledna 2015 ·

U příležitosti výročí úmrtí Jana Palacha zpřístupňujeme pro školy dokumentární film o Martě Kubišové. Učitelé budou moci svým žákům promítnout snímek, který získal hlavní diváckou cenu na festivalu v Karlových Varech a který byl nominován na Českého lva za nejlepší dokumentární film.

„Je pro mě velikou ctí, že film jde do škol a že se dostane mezi mladé lidi, kteří se na mém životním příběhu můžou seznámit s tím, že svoboda a demokracie nejsou samozřejmost. Budou se moci naučit, že je třeba si obou těchto věcí vážit a pečovat o ně, aby se už nikdy ta čtyřicetiletá nespravedlnost a svévole nemohla opakovat,“ říká zpěvačka Marta Kubišová. Film je společně s výukovými a informačními materiály pro učitele dostupný on-line na vzdělávacím portále jsns.cz. „V souvislosti s výročím Palachova úmrtí chceme každý rok prostřednictvím kvalitních dokumentárních filmů představovat žákům významné osobnosti, které se i za cenu značných osobních obětí postavily komunistickému režimu. Jednou z nich je i Marta Kubišová. Její statečnost a pevný morální postoje může být pro dnešní mladé lidi inspirací a připomínkou toho, že základní demokratické hodnoty je třeba chránit,“ říká ředitel projektu Příběhy bezpráví Karel Strachota ze společnosti Člověk v tísni.

Kromě Magického hlasu rebelky školám k tématu dále nabízíme oceňované trojdílné drama polské režisérky Agnieszky Holland Hořící keř. Film Deset bodů zase zachycuje průběh stávky, kterou vyhlásili středoškoláci v listopadu 1968 na protest proti posrpnovému vývoji po okupaci Československa a která alarmujícímu činu Jana Palacha předcházela. Dalším dokumentem je krátký snímek Ticho, který vznikl bezprostředně po Palachově smrti. Režisér Milan Peer doprovodil dokumentární záběry z pražských ulic a studentova pohřbu skladbou písničkáře Bohdana Mikoláška. Snímek České děti se věnuje stejnojmenné opoziční iniciativě mladých lidí v čele s Petrem Placákem, kteří se podíleli na organizaci protikomunistických demonstrací v Praze při příležitosti 20. výročí Palachovy smrti, označované později jako Palachův týden. Film obsahuje řadu archivních záběrů právě z lednových událostí roku 1989.

Všechny dokumenty mohou učitelé streamovat přímo na webových stránkách jsns.cz, nebo si je odtud stáhnout pro pozdější projekci ve třídě. K filmům jsou připravené hotové výukové balíčky, v nichž mají pedagogové k dispozici aktivity do hodin, základní otázky a odpovědi k tématu a další doprovodné materiály. V případě Magického hlasu rebelky se k některým otázkám studentů vyjádřila přímo Marta Kubišová.

8 komentářů:

Mintaka řekl(a)...
15. ledna 2015 v 11:33  

Dobrý den

Mohl by prosím někdo znalý aktuální litery zákona napsat svůj názor, zda je možné stažení těchto videí offline a zpřístupnění žákům?

Modelová situace:
Škola s nekvalitním připojením k Internetu. Učitel film stáhne u sebe doma na externí disk. Ve škole film nahraje na server na disk sdílený žákům. Žáci shlédnou celý/nebo vybrané části filmu a informace použijí ke splnění zadaných výukových úkolů.

Je tento postup v pořádku?

Obecně, je možné stahovat volně dostupná videa z online zdrojů (youtube, ivisilani, ...), zpřístupnit je žákům a používat je pro vzdělávací účely?

Díky...

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. ledna 2015 v 16:35  

Raději to moc nerozpatlávejte Mintako, my jsme šťastní za to youtube apod. Víte kolik mi koupili loni CD do hudebky?

Mintaka řekl(a)...
15. ledna 2015 v 17:44  

Naopak, vrtat a vnést do toho smysluplnnost, pokud tam chybí.

Proč by učitelé a žáci v malé vesnické škole, měli doplácet na to, že tam nemají kvalitní připojení, když je možnost tento handicap trochu omezit?

Není snad jednou z priorit naší vlády snižování nerovného přístupu ke vzdělání?

MM řekl(a)...
16. ledna 2015 v 9:38  

Stačí si na stránkách najít podmínky.
Po registraci si učitel může film stáhnout, ale k jeho přehrání bude potřebovat zvláštní přehrávač, který si také musí stáhnout. Zkrátka film je v takovém formátu, že nejde přehrát v běžných přehrávačích, aby se zabránilo jeho nelegálnímu šíření.

Ale pokud vám jde o ono "snižování nerovného přístupu", klidně můžete film i s přehrávačem stáhnout ve velké městské wifi-kavárně a pak ho "v malé vesnické škole" žákům v souladu s licenčními podmínkami při hodině pustit.
S individuálním prohlížením uvedených filmů žáky (kvalitu a ideologické vyznění raději nehodnotím) autoři portálu nepočítají. Vždy je k filmu připojena celá "vzdělávací lekce" (aby žáci nedejbože nepochopili film nějak "špatně"), takže pustit jím ho může jenom učitel.

Otázku legálnosti stahování videí z youtube zřejmě nemyslíte vážně, že?
Legální to samozřejmě není, ale s trochou programového vybavení to jde (někdy), samotné přechovávání takto stažených videí zatím není trestné, jejich zpřístupňování (například žákům) samozřejmě ano.

Unknown řekl(a)...
16. ledna 2015 v 18:29  

Zpřístupnění žákům pro účely výuky samozřejmě možné je a trestné není ani omylem, viz Autorský zákon.

§ 31 AZ Citace

(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo

c) užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.

MM řekl(a)...
17. ledna 2015 v 13:40  

Radek Záhora:

Mezi užitím díla při vyučování (například promítnutím filmu ve škole) a poskytnutím díla ke stažení žákům je obrovský rozdíl.

Kdyby to bylo tak jednoduché, jak naznačujete, stačilo by, aby se veškeré nelegální stahování přesunulo na školní servery a zaštítilo se "užitím díla ve vyučování".

Zkopíruji-li z webu snímek latimerie do prezentace a poskytnu-li tuto prezentaci studentům (nebojte se, dělám to), dopouštím se protiprávního jednání.
Přitom však doufám, že autorovi snímku nebudu stát za trestní oznámení či občanskoprávní spor.

Pokud bych tímto způsobem okopíroval a rozšiřoval desítky videí z youtube, asi bych si brzy oprávněně zadělal na problém.
(Pouhé zveřejnění odkazů na samotná videa je samozřejmě legální, ale to je snad každému jasné.)

Mintaka řekl(a)...
17. ledna 2015 v 13:54  

RE: Hrabáč kapský

Děkuji za váš pohled na věc. S tím, že by to se stahováním videí, například z YouTube bylo tak jasné ale nesouhlasím.


Můj pohled:
Stažení videí z online zdrojů pro osobní potřebu, je naším zákonem povoleno. Neměla by při tom být překonávána ochrana proti stažení, ale za ochranu proti stažení nelze považovat kliknutí na odkaz ke stažení, který na stránce YouTube můžete mít, při použití některého z oficiálních pluginů pro stahování videí.
Pokud jsou tyto online zdroje, na přání autora práv, veřejně dostupné, tím lépe. (Pro zajímavost, šušká se, že sám Google uvažuje o podpoře stahování videí z YouTube.)

Našeho modelového školního případu se dotýká to "pro osobní potřebu" a také "sdílení". Tam už se rojí nejasnosti.

Jednak je tu Radkem Záhorou zmíněná možnost užití díla pro vzdělávací účely, dále je tu knihovní zákon, který knihovnám, i těm školním umožňuje vytvářet sbírky veřejně dostupných děl a tato díla zpřístupňovat, a pak existuje ještě několik zákonných výjimek, které se k tomu tématu mohou vztahovat.

Protože to zdaleka není "tak jasné", zajímal mě názor někoho, kdo se v této oblasti pohybuje a svůj pohled na věc má podepřen pádnými argumenty a zkušenostmi.

Na závěr si dovolím malé zobecnění.
Zákony stanovují námi zvolení zákonní zástupci. Zákony by měly být ku prospěchu společnosti. Podporuji zákon v tom, aby autoři děl dostáli spravedlivé odměny, zároveň by se mi velmi nelíbilo, kdyby skutečně nebylo možné pro vzdělávací účely stáhnout a použít videa offline.


Knihovní licence

Dle § 37 autorského zákona Do práva autorského nezasahuje vysoká škola a jiné nevýdělečné školské a vzdělávací zařízení, zpřístupňuje-li dílo, včetně zhotovení jeho rozmnoženiny nezbytné pro takové zpřístupnění, které je součástí jeho sbírek a jehož užití není předmětem prodejních nebo licenčních podmínek, jednotlivcům ze strany veřejnosti prostřednictvím k tomu určených technických zařízení umístěných v jeho objektech, a to výhradně pro účely výzkumu nebo soukromého studia takových osob, a zamezí-li takovým osobám zhotovit rozmnoženinu díla.

Unknown řekl(a)...
17. ledna 2015 v 19:56  

Hrabáč kapský
Bohužel je to přesně tak jednoduché a prosté. Situace na kterou se ptal Mintaka přesně opovídá liteře AZ a je tedy naprosto v pořádku, dost podstatné je i to, že použije film a informace k plnění úkolů... Kdyby jim ho jen pustil např při suplované hodině (nebo třeba pohádku) bez vazby na VÝUKU tak také jedná protiprávně.

Vámi popisovaná situace s přesunem nelegalního stahování na školní servry je natolik absurdní, že ji snad ani nemůžete myslet vážně.

Minataka evidentně nechce kopírovat a rozšiřovat videa z Youtube, chce je užít při vyučování - žáci je shlédnou nikam nestahují, nekopírují na svá media...- a to je prostě podstatný rozdíl. Právě kvůli této svobodě ten paragraf 31 v AZ je.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.