Projekt Mapy učebního pokroku mění systém hodnocení žáků

středa 3. prosince 2014 ·

Před třemi lety se společnost Scio za podpory ESF pustila do rozsáhlého projektu Mapy učebního pokroku (MUP). Cílem projektu bylo podpořit na školách používání formativního hodnocení a poskytnout nástroj, který by cestu k němu usnadnil.

S pomocí více než třiceti pilotních škol jsme připravili webové rozhraní s žákovskými profily, sdíleným i soukromým prostorem pro učitele, metodiky i nástroje, které pomáhají sledovat individuální pokrok každého žáka.

Díky podpoře ESF je projekt k dispozici všem školám zdarma. Jejich ochota se do projektu zapojit odráží i potřebu škol přistoupit nově k hodnocení žáků.

Pro mnohé školy je MUP praktický účelný nástroj, který využijí v každodenní praxi, a má vliv na vnímání hodnocení učiteli, žáky i rodiči, jak uvádí Helena Zamazalová, učitelka ze Sportovní soukromé ZŠ v Litvínově: „Systém hodnocení v MUP může mít vliv na zkvalitnění sebehodnocení žáků podle daných kritérií. Učitelům dává prostor k přesnému vyjádření názoru směrem k schopnostem a dovednostem žáků.“

Potřebu nového uchopení hodnocení shrnuje i Jaroslava Matějíčková, zástupkyně ZŠ Františkovy Lázně: „Hodnocení je nejobtížnější část pedagogického procesu. Pokud chceme vzdělávat moderně, musíme také zcela radikálně změnit pohled na celý hodnotící proces. Základem hodnocení na naší škole je posuzování individuálního pokroku žáka. Rádi proto využíváme nabídku MUP, neboť právě mupinka nám umožňuje nesrovnávat děti nejrůznějším škálováním mezi sebou, ale sledovat skutečný pokrok dítěte.“ A dodává: „Aby se tento způsob hodnocení ujal, je třeba nejprve v dílčích krocích na tento systém připravit učitele, žáky i rodiče. Je to běh na dlouhou trať, ale určitě se vyplatí. Hodnocení totiž akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními. Každý žák má šanci a je jen na něm, jak ji využije. Žák se cítí ve škole dobře, nestresuje se a vzdělává se pro sebe, pro radost z vlastního pokroku. A o to nám jde především.“

MUP není jediným projektem, který svou pozornost upírá k hodnocení. Na podobných projektech pracují další instituce a skupiny, své vzdělávací programy na nich staví nejedna škola
a slovní spojení formativní hodnocení se stále častěji objevuje ve strategických dokumentech
i metodických materiálech.

Formativní hodnocení poskytuje žákům jasné informace v průběhu celého vzdělávacího procesu, tedy nejen v závěrečném hodnotícím období. Základními kameny formativního hodnocení je stanovení cíle a v průběhu učení pak dílčích kroků, které k němu vedou. Hodnotíme tedy proto, abychom podpořili a zkvalitnili učení. Samotné hodnocení se tak vlastně stává učením.

Společnost Scio se zabývá hodnocením výsledků vzdělávání a dlouhodobě se zaměřuje na ověřování dovedností, které jsou důležité pro úspěšný osobní a pracovní život. Scio postupně rozšiřuje okruh svého zájmu, věnuje se mj. cílům vzdělávání, a to nejen vzdělávání ve školách, ale zejména vzdělávání mimo školy – paralelnímu vzdělávání, vzdělávání pro budoucnost.

Projekt MUP je pro školy dostupný na https://mup.scio.cz, aktuálně je zaregistrováno více než 150 škol. Přístup k aplikaci a ke správě žákovských a učitelských profilů získá každá škola zdarma, stačí se registrovat na adrese mup@scio.cz.

5 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. prosince 2014 v 0:35  

ochota se do projektu zapojit odráží i potřebu škol přistoupit nově k hodnocení žáků.

A není to přece jen málo?
Což třeba potřeba přistupovat k dětem správně?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
3. prosince 2014 v 9:59  

Doporučuji podívat se do diskuse k témuž tématu zde:

http://zpravy.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A141202_095406_domaci_zt

Naschvál, co si myslí "obyčejní" lidé.

Cituji:
"Hodnocení totiž akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními. "

Cituji:
"...Děti to však podle ní baví. „Vidí tam tu cestu. Rozkliknou si vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájem porovnávají,“ říká Zamazalová.

Hlavně, že se nebudou nálepkovat...

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. prosince 2014 v 10:36  

Vy jste na to kápl, pane Anonymní. Věrozvěsti vzdělávacího pokroku to mydlí hlava nehlava. Jedno jde proti druhému, druhé proti třetímu. Co se osvědčilo se ruší, aby se to později zase zavádělo.
Pod tlakem poznatků poslední doby jsem omezil jakékoli, byť jen náznaky soutěže, a hodnocení před dětmi navzájem úzkostlivě tajím, aby se nedejbože někdo neocitl na chvostě, což by jej poznamenalo bezesporu doživotně. A teď vychází najevo, že trendem je vyvěšování výsledků, pehledů a různých záznamů o dětech na všelijaké nástěnky, ne-li na weby.
Tak hlavně, aby to všechno vždy vypadalo nově! Nechystá se někde nějaký kulatý stolek?

krtek řekl(a)...
3. prosince 2014 v 13:31  

A to se mi líbí - v části Interpretace věta "Posoudím konzistenci dat se závěry." To musím zadat jako úkol na střední škole, jenom se bojím, že mi nebudou rozumět.

Mintaka řekl(a)...
8. prosince 2014 v 4:59  

Přehledy dosažených výsledků, slabých míst a pod. považuji za užitečný nástroj zpětné vazby.

Dá se to pojmout soutěživě, ale to závisí na konkrétním systému a na učiteli.

Má zkušenost je, že pokud se to pojme obrázkově a nevyskytují se tam údaje jako "celkové skóre", "počet splněných / dosažených" ... tak to tolik k soutěžení nevede.

Soutěž jako taková, má své místo, ale ať soutěží ti, kteří soutežit chtějí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.