Přečtěte si: Hejný: Při výuce matematiky je podstatná radost

úterý 2. prosince 2014 ·

Děti objevují matematiku samy a baví je to. Profesor Milan Hejný a jeho spolupracovníci představují zcela jiný, alternativní přístup k výuce matematiky. A právě za to se před pár dny ocitl v Aule slávy ceny Eduín 2014 za dlouhodobý a systematický přínos vzdělávání. Když profesor Hejný viděl, jakým způsobem vyučují jeho syna matematiku, sám šel učit na základní školu. O možnosti povinné maturity z matematiky, kterou vláda připravuje pro rok 2019, se vyjadřuje jako o matematických galejích.


Z rozhovoru jak s Milanem Hejným v ČeskáTelevize.cz vybíráme:

O možnosti povinných maturit z matematiky se vyjadřujete jako o galejích. Řekněte dva zásadní důvody, proč nemá být maturita z matematiky povinná.

"Otázka se musí položit jinak. Čeho vlastně chceme výukou matematiky docílit? Chceme, aby děti, když jdou k maturitě, byly nabiflovány a uměly odříkat něco, co pak zapomenou, anebo aby se z nich stali intelektuálně tvořiví jedinci? To je ten rozdíl. Ty galeje, to není z mého slovníku, to je ze slovníku žáků, s nimiž jsem mluvil a kteří se toho děsí. Na druhé straně existují děcka, která se na matematiku těší. A to je dáno způsobem výuky. Kdyby výuka byla taková, že se na ni všichni těší, jsem všemi deseti za povinné maturity. Když tomu tak není, když vidím hodně dětí, které jsou silně frustrovány tím, že by měly jít k maturitě z matematiky, tak musím být proti tomu."

Maturitu z matematiky v květnu nezvládlo 24 procent studentů. I v tomto světle by to pro některé studenty byla tragédie?

"Ten problém je hlubší. Otázka je, jakým způsobem budeme děti testovat. Jaké budou u maturity otázky? Budou-li to otázky standardní, kde se dítě naučí jisté postupy a ty jenom reprodukuje, tak to sice moc vpřed nejde, ale děti to zvládnou, výsledky budou lepší, nicméně efekt pro život bude nízký. Jestliže to nastavíme správným směrem – totiž k testování myšlení, tak to dopadne tragicky. I když některé děti si to velice pochvalují, protože myslet umí."

6 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. prosince 2014 v 8:16  

"Maturitu z matematiky v květnu nezvládlo 24 procent studentů. "

Je možné, že tam taky 24% studentů nemá co dělat.

Teď si deváťáci dávají (chystají) přihlášky na střední školy. Padají mi oči z důlků, když vidím kdo všechno se přihlásí (a pravděpodobně je školy vemou).
Stran matematiky mi žák v deváté třídě tvrdil, že při jeho výpočtu (12 : 1 = 0,1) matematice celkem rozumí...

Ono by na střední školy stačilo nebrat žáky, kteří tam nemají co dělat a polovina problémů by byla vyřešená.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. prosince 2014 v 9:10  


Znáte středoškolského učitele, který řekne:" Tyto studenty nemůžeme přijmout, protože neudělají maturitu. Sice to znamená, že se moje škola za čas zavře a já ztratím práci, nicméně já tu oběť pro úroveň české vzdělanosti přinesu."

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
2. prosince 2014 v 10:12  

Neznám a nedivím se jim. Já to taky nevyčítám primárně učitelům, ale systému.

Nicka Pytlik řekl(a)...
3. prosince 2014 v 0:14  

Znáte středoškolského učitele

Jednu takovou vlaštovku znám. Ale ta jaro neudělá a ledy neprolomí.
V těch matematických úvahách cítím nemálo podivností.
1. Jak si Hejného poradí s dětmi, které prostě nikdy nic neobjeví, a ve škole nechtějí dělat nic jiného, než se standardně kravit?
2. Jak se Hejného metoda dostává do souladu s požadavky klasifikace, nebo chcete-li hodnocení. Dřív nebo později se bude muset jakékoli hodnocení přetavit do nějakého klasifikačního stupně. Když už je tu řeč o galejích, pak většina forem ověření výsledků je nějakým způsobem stresující. A jakékoli zkoušení, ústní, písemné je v podstatě taková pidimidi maturitka.
3. Dovozuji, že Hejného metodou radostně k matematice přichýlení žáci se musejí maturity z matematiky dožadovat až plačky.

4. Podstatné je, že tu ale už nejde o to, jestli ano povinnou maturitu z maturity, ale o to, že povinnou maturitu z češtiny NE!!!
Chceme, aby děti, když jdou k maturitě, byly nabiflovány a uměly odříkat něco, co pak zapomenou...? Ty galeje...

Jana Karvaiová řekl(a)...
3. prosince 2014 v 7:29  

Dobrý kantor dávno ví, že ve třídě NESMÍ používat pouze jednu metodu. Je to nad slunce jasné tomu, kdo např učí děti číst. U matiky to bude nemlich(nemlych?) to samé. Já metodu Hajného nepodceňuji,ale je to skoro zbožštění jené metody na úkor druhé.

krtek řekl(a)...
3. prosince 2014 v 10:14  

Chtěl jsem napsat něco podobného, jemné metody musí střídat drsné, po zamyšlení procvičování, rutinní výpočty i problémové úlohy, ...
Bohužel jsem přesvědčen, že jedna univerzální metoda neexistuje. Spousta rodičů v mém okolí si metodou pana Hejného není jista, protože pokud se v ní dítka nechytají, rodiče netuší, jak jim pomoci.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.