Témata, jako je dětská práce, třídění odpadů, chudoba nebo fair trade, zařazují do svých vzdělávacích aktivit všechny školy. Vždyť jsou také stále víc aktuální. Jak udělat takovou výuku pro žáky atraktivní a inspirovat je, aby o světových souvislostech skutečně přemýšleli, to na svých lekcích učí budoucí pedagogy lektorky Klára Vacková a Šárka Hauznerová.
Jeden ze seminářů pro studenty pedagogiky se uskutečnil nedávno v Hradci Králové. „Když se dětí zeptáte, zda mají rády banány, všechny řeknou, že ano. Když jim položíte otázku, odkud vlastně banány pocházejí a kdo je vypěstoval, zavládne ticho. Děti bývají překvapené, kolik kilometrů se jejich svačina nacestuje, než se dostane k nim domů. A ještě víc, když jim spočítáte, kolik přeprava exotického ovoce stojí peněz a kolik nafty se při tom spálí. Na takových příkladech mohou učitelé snadno poukázat na to, že svým každodenním jednáním ovlivňujeme životní prostředí a svět více, než si myslíme. “ říká Šárka Hauznerová.
Globální rozvojové vzdělávání však není jen o životním prostředí. Zabývá se také příčinami válečných konfliktů nebo řešením otázek jako je chudoba, negramotnost atd. „Díky tomu, co se kluci a holky dozvědí, by se mohli chovat ke svému okolí ohleduplněji. Budou jednat s tím, že jsou součástí velkého celku a že jejich jednání může ovlivnit dění na opačném konci světa,“ vysvětluje lektorka a dodává, že každý z nás může denně učinit maličkost pro to, aby byl svět spravedlivější a udržitelnější.
Budoucí pedagogové se na semináři seznámili s různými herními technikami, dostali také materiály, které budou moci použít pro přípravu do svých hodin.
Přednášky a semináře pod jednotným názvem „Opravdový svět“ pořádá humanitární organizace ADRA nejen pro pedagogy, ale také přímo pro školy. Programy přizpůsobuje podle věku žáků. Jejich přehled najdete zde: http://www.adra.cz/opravdovysvet/nabidka-pro-skoly.
Přednášky Opravdového světa slyšelo v letošním školním roce:
- 934 dětí v mateřských školách
- 2 132 žáků na základních školách
- 687 studentů na středních školách
- 125 budoucích a 40 aktivních pedagogů
0 komentářů:
Okomentovat