Hejného metoda výuky matematiky se rozšiřuje na druhý stupeň ZŠ i na MŠ

pátek 25. dubna 2014 ·

Inovativní metoda výuky matematiky pod hlavičkou obecně prospěšné společnosti H-mat a s podporou Nadace Depositum Bonum České spořitelny získává významně lepší zázemí pro intenzivní a dlouhodobý výcvik učitelů. Po prvním stupni ZŠ přicházejí na řadu i navazující ročníky druhého stupně, ale poptávka je i ze strany mateřských škol.


“Od začátku tohoto roku navštívilo naše semináře téměř tisíc učitelů z celé republiky,” říká prof. Milan Hejný, autor nové metody výuky matematiky, který koncem loňského roku založil obecně prospěšnou společnost H-mat, aby dokázal zajistit maximální kvalitu seminářů pro učitele. Poptávka po vzdělání v této metodě je nyní veliká. Přímo do školy si certifikované lektory Hejného metody pozvaly od ledna na čtyři desítky škol.

Značný zájem je i o letní školy, které H-mat pro učitele pořádá. Čtyři z nich určené učitelům prvního stupně základních škol jsou již naplněné. Uvažuje se o vypsání páté. "Volná místa jsou momentálně pouze na letních školách zaměřených na předškolní vzdělávání a druhý stupeň," uvádí ředitel společnosti H-mat Tomáš Rychecký. Zdůvodňuje to tím, že zatímco učebnice pro první stupeň vydalo nakladatelství Fraus již před sedmi lety, didaktické materiály pro předškolní vzdělávání a druhý stupeň se teprve připravují. Základní principy metody jsou popsány na webové stránky společnosti www.h-mat.cz.

"Rozhodli jsme se podpořit Hejného metodu, protože vidíme, že buduje kvalitnější matematické poznání a zároveň rozvíjí osobnost dítěte," uvádí Jan Straka z Nadace Depositum Bonum důvody, proč se nadace rozhodla projekt podpořit. Díky Nadaci Depositum Bonum, která spravuje nevyzvednuté vklady z anonymních vkladních knížek, se právě intenzivně školí 15 nových lektorů.

"Zájem o proškolení roste, protože nestačí nakoupit nové učebnice a začít učit, ale v Hejného metodě se výrazně mění role učitele a je důležité, aby tomu učitel rozuměl a dokázal novou roli zvládnout," vysvětluje docentka Darina Jirotková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, která má školení lektorů na starosti. "Učitel přestává být jediným nositelem moudra a spíše je jakýmsi průvodcem, který předkládá dětem k řešení úlohy, díky kterým ony samy matematiku objevují. Následně učitel moderuje diskuzi dětí, když si svoje objevy navzájem vysvětlují," upřesňuje inovativní přístup k výuce matematiky prof. Milan Hejný.

Nadace Depositum Bonum podporuje i pilotní projekt využití připravovaných učebnic pro druhý stupeň základních škol. "Děti i mě samotného teď matematika více baví," říká Hynek Humlíček z Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou, který je jedním z „pilotujících“ učitelů. "V matematické soutěži Klokan se moji šesťáci vyrovnali o rok starším dětem, které se ještě Hejného metodou neučí. Můj nejlepší žák byl dokonce lepší než nejlepší žák z vyšší třídy," reaguje Humlíček na dotaz, zda žáky nebrzdí jejich rozsáhlé diskuze. "Většinou věci pochopím, když je vysvětlují spolužáci," uvádí jedna z jeho žaček a nepřímo tak popisuje, jak metoda funguje.

O Hejného metodu je zájem i v zahraničí. "Naposledy jsem byla pozvána na konferenci ve Švédsku. Nejdále je rozvoj metody v Polsku, kde se již školí 15 učitelů, kteří by touto metodou měli začít učit v příštím školním roce," říká Darina Jirotková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Zájem o novou metodu výuky ale přichází i od pedagogů nejmenších dětí. "Učitelky z mateřských škol nás oslovily s prosbou o vypracování materiálů pro předškolní vzdělávání, protože chtějí dětem pomoci dobře se připravit na další matematické vzdělávání," uvádí Jana Slezáková, která je gestorkou didaktických materiálů pro předškoláky. "Je to přirozená radost dítěte z činnosti, za kterou je ale v našem případě vysoká mentální aktivita," vysvětluje Slezáková důvod, proč i ve školce mají děti matematické aktivity rády. "Momentálně je asi nejlepší přijet na letní školu," odpovídá Slezáková na dotaz, jak se o předškolním vzdělávání Hejného metodou dozvědět více, když ještě nejsou vydané žádné publikace.

Termíny letních škol

Pro učitele mateřských škol 13. – 15. 8. 2014, Rokytnice nad Jizerou
Pro učitele na druhém stupni základních škol 19. – 22. 8. 2014, Mukařov

Přihlášky na www.h-mat.cz/seminare.

O společnosti H-mat

Neziskovou organizaci H-mat, o.p.s. založil prof. Milan Hejný na konci roku 2013. Cílem společnosti je, aby co nejvíc žáků zažívalo radost z matematiky. Snaží se toho dosáhnout šířením a rozvojem Hejného metody výuky, která je založené na budování mentálních schémat. Principy metody jsou blíže popsány na www.h-mat.cz/principy.

9 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. dubna 2014 v 10:09  

Děti i mě samotného teď matematika více baví

No, konečně! Kdyby nic jiného...

Můj nejlepší žák byl dokonce lepší než nejlepší žák z vyšší třídy

Kdyby jeho nejhorší žák byl lepší, tak budiž. Mívám žáky, kteří jsou lepší než já, a nikdy by mne nenapadlo to připisovat Pytlikově metodě učení.

Většinou věci pochopím, když je vysvětlují spolužáci

Nezbývá než si ověřit, jakou, a jestli vůbec, má vyučující kvalifikaci.
Jo, kdyby děvenka řekla, že hodně věcí pochopí teprve, když je vysvětluje jiným, tak to by bylo jiná. O tom už něco vím.

Škoda přeškoda. Při čtení takto pojatých textů mívám pocit, jako když mi operátor nabízí výhodnější tarif, jakkoli mobil nevlastním.

Unknown řekl(a)...
25. dubna 2014 v 11:04  

Čtěte: http://martisek.blog.idnes.cz/c/320888/O-lamani-zlomku-a-jednom-vynosnem-objevu-Ameriky.html

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
25. dubna 2014 v 14:01  

Poslyšte, Vanku, jak si dovolujete do diskuse o počtech a škole tahat vysokoškolsky vzdělaného matematika, který navíc ještě učil na střední školeučil. Tj. má nějakou praxi a věnuje se tomu oboru i nadále.

To nemůžete poslat odkaz na nějaké opravdové odborníky, nejlépe se středoškolským vzděláním, kteří neumí počítat? Nebo aspoň článek nějakého odborného poradce (který taky třeba neumí počítat), který aspoň režíruje nebo dělá dramaturga nebo tak něco, od kultury.

Ať to má váhu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. dubna 2014 v 1:00  

Pořád si lámu hlavu otázkou, co dělá zbývajících třicet dětí, když dva žáci krokují na schodišti součet a rozdíl.

Unknown řekl(a)...
29. dubna 2014 v 23:26  

Ja si porad lamu hlavu, co dela zbyvajicich tricet deti, kdyz jeden zak resi ulohu na tabuli...

Unknown řekl(a)...
29. dubna 2014 v 23:26  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Nicka Pytlik řekl(a)...
30. dubna 2014 v 0:26  

9 dětí se baví
7 si vyřizuje agendu na mobilu
6 hraje piškvorky
4 si čtou
2 spí
1 Zachatá kouká jako tele
1 Semerád neustále hýká
Řekl bych standardní stav formálního vzdělávání.
Proč se ptáte?

krtek řekl(a)...
30. dubna 2014 v 14:27  

Že zdravím Semeráda, hýkat jsem se nenaučil.
---
A co když na tabuli nepočítá žák, ale učitel? A co když se přitom ještě jmenovitě ptá? A co když zadá příklad všem žákům a obchází je?
Nico Pytlík uvádí nevhodný příklad užití Hejného metody. Ve skutečnosti se mají všichni žáci rozeběhnout po škole a každé schodiště u zábradlí obsadit nahoře i dole. Je nevhodné úlohu s krokováním provádět na železnici, ale na uzavřené trati to naopak vhodné je.

Unknown řekl(a)...
5. května 2014 v 12:03  

Kdyby jeho nejhorší žák byl lepší, tak budiž. Mívám žáky, kteří jsou lepší než já, a nikdy by mne nenapadlo to připisovat Pytlikově metodě učení.

Shodou okolnosti znam toho ucitele, ktereho se to tyka. Jeho nejhorsi zak byl lepsi nez tri nejhorsi zaci z vyssi tridy. Sice bych tomu nepripisoval nijak velkou vahu, ale kdyz uz na to prisla rec...

9 dětí se baví
7 si vyřizuje agendu na mobilu
6 hraje piškvorky
4 si čtou
2 spí
1 Zachatá kouká jako tele
1 Semerád neustále hýká
Řekl bych standardní stav formálního vzdělávání.
Proč se ptáte?

Taky bych to videl podobne. Ptam se proto, ze mi prijde, ze ze soucasneho stavu se uz skoro neni kam pohnout k horsimu.
Jak rika krtek, snahou Hejneho metody (a asi i jakekoliv jine metody) je, aby vsechny deti intelektualne pracovaly a aby jim to prinaselo radost.

Jinak standardne kdyz dva zaci v Hejneho metode krokuji na schodisti, tak jsou to prave tito dva, kteri v tu chvili nemusi intelektualne pracovat. Oni jsou demonstranti, ostatni resi ulohu a podle svych reseni jim davaji pokyny. Aspon tak tomu rozumim ja.

A co když na tabuli nepočítá žák, ale učitel? A co když se přitom ještě jmenovitě ptá? A co když zadá příklad všem žákům a obchází je?
Ta posledni varianta mi prijde docela dobra. Co si o ni, krtku, myslite?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.