Bořivoj Brdička: MOOC o online vzdělávání s Anissou Vega

úterý 11. března 2014 ·

Zpráva o dalším MOOC kurzu zabývajícím se online vzděláváním organizovaným Kennesaw State University v Georgii a založeným na materiálech asociace iNACOL.

Volně dostupné kurzy jsou pro mě příliš velkým lákadlem. Musím přece vědět, co dělá „konkurence“ v zámoří. Vidíte, jak si fandím? O tom, že bychom mohli v blízké budoucnosti dělat podobné věci, si mohu bohužel zatím nechat jen zdát. Přesto mě samozřejmě zajímá, co učí tamní odborníci a odbornice na vzdělávací technologie. Musím přiznat, že do jedné z nich – Annisy – jsem se virtuálně na dálku vysloveně zamiloval. Pochopíte, když se podíváte na začátek jejího představení v MOOC kurzu K‑12 Blended & Online Learning, který probíhal od začátku roku a právě skončil.




Dr. Anissa Lokey-Vega je asistentkou na Katedře vzdělávacích technologií Kennesaw State University v Georgii. Kromě technologií učí také matematiku. Její katedra nabízí magisterský studijní program, doktorský a kromě toho též specializované doplňkové online studium pro online učitele. (I já sice studentům říkám, že jednou z možností jejich budoucího uplatnění je učit online, ale vypadá to, že mi zatím skoro nikdo nevěří.) Je proto docela logické, že MOOC, který Annisa s velkou podporou katedry na základě smlouvy s Coursera připravila, byl pro studenty tohoto 3 semestrálního programu povinný a za úspěšné dokončení získávali nejen certifikát, ale i kredity.

Do kurzu se na počátku registrovalo přes 4 tisíce zájemců. Pracovat jich začala asi polovina a úspěšně ho dokončilo méně než 200 (pod 5 %), což přibližně odpovídá jiným MOOC kurzům. Stále zřetelněji se ukazuje, že tento parametr nemá zdaleka takový význam, jak se někdy uvádí. Mnoho lidí se zdokonaluje jen z důvodů osobního zájmu nebo se (jako já) snaží získat know-how, a tak všechny úkoly neplní a o certifikát nežádají.

Obsah 8 týdenního kurzu byl rozdělen na dvě části. První byla věnována studiu problematiky, druhá pak vlastnímu návrhu online výukového modulu, který byl vzdálenými spolužáky hodnocen. Stejně, jako v kurzech, jichž jsem se účastnil minule (Tři MOOC kurzy o kombinovaných formách vzdělávání), i zde byla použita klasifikace kombinovaných forem vzdělávání podle The Clayton Christensen Institute (viz Teoretické možnosti kombinovaných forem vzdělávání). Podstatná část teorie však byla postavena na materiálech, které připravila jiná americká instituce, a to iNACOL (International Association for K-12 Online Learning).

iNACOL je mimořádně zajímavá asociace snažící se systematicky budovat podporu online formám vzdělávání. Ve Spojených státech již mají virtuální online školy docela významné postavení, ale ukazuje se, že jejich kvalita vždy není zaručena (viz Mým učitelem je počítač). Proto je nutné definovat, jak má kvalitní online kurz vypadat, jakými postupy lze kvalitu ověřit i jaké kompetence potřebuje učitel, má-li být jeho online výuka úspěšná. Za tímto účelem iNACOL postupně vytváří tzv. Národní standardy kvality online vzdělávání.

Účastníci kurzu se v prvních 3 týdnech prostřednictvím nahraných přednášek, které dělala většinou osobně Anissa, s těmito standardy poměrně podrobně seznámili. Důraz byl kladen na to, aby se naučili hodnotit návrhy online výuky vytvořené spolužáky. 4. týden pak byl věnován nástrojům, které lze pro vytvoření online výukového modulu, použít.

Zde je přehled doporučených produktů:
Některé jsou nám důvěrně známé, jiné méně. Zabývat se jimi na tomto místě nebudu.

V 5. týdnu se podle dané šablony tvořil sylabus budoucí výuky, v 6. pak již samotný výukový modul. Podoba modulů byla ovlivněna předchozím studiem standardů a vzory, které Anissa pro účastníky vyrobila. Takovým vzorem byl modul fiktivní učitelky Ms. Humphrey pokrývající téma Afrika pro 7. třídu. K dispozici byl ve 3 verzích – Google Sites, WikispacesWeebly. Konstatuji, že většina účastníků se rozhodla zpracovat svůj výstupní modul prostřednictvím toho posledně jmenovaného nástroje, jímž je služba pro snadnou tvorbu webových stránek (na způsob našeho Webnode). Zde je pár ukázek výstupů účastníků - http://readingdigitalmedia.weebly.com/, http://k-12blendedlearning.weebly.com/, http://blendtechmath.weebly.com/, http://historycru.weebly.com/, http://msspear.123website.nl/ apod.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.