Situace učitelů bez diplomu zatím nemá uspokojivé řešení

pátek 28. února 2014 ·

Kulatý stůl SKAV a EDUin ukázal, že problém „nekvalifikovaných“ učitelů nelze vyřešit plošně, aniž by to poznamenalo kvalitu výuky. Schůdné alternativy však zatím nejsou k dispozici.

Nabízíme video záznam kulatého stolu, který konstatoval, že hledání funkčního řešení stávající situace nebude snadné. Pedagogické fakulty a školské odbory trvají na plošném požadavku magisterského titulu z učitelské nebo pedagogické fakulty. Ředitelé škol nemají potřebnou pravomoc a nástroj pro vyhodnocení neformální kvalifikace pedagogů. A ti učitelé a učitelky, kteří by si vzdělání doplnit chtěli, narážejí na nedostatečnou nabídku ze strany pedagogických fakult. Ministerstvo svou pozici a názor na řešení celé situace teprve hledá.

Zástupce ministerstva školství Jakub Stárek uvedl, že:
  •  jasné požadavky na kvalifikaci učitelů jsou známé velmi dlouho a ústupky by byly nespravedlivé vůči těm, kdo respektují zákon a vystudovali při své práci.
  • uznávání neformálně získané kvalifikace je složitý problém, který zatím neumíme uspokojivě vyřešit.
Pedagogické fakulty, které zastupovali Zdeněk Helus a Vladimíra Spilková, trvají na tom, že:
  •  zmírnění nároků na formální vzdělání a ochota uznávat kvalifikaci i pedagogům s nižším vzděláním snižuje společenský kredit učitelské profese.
  •  i lidé s pedagogickým talentem potřebují důkladné vzdělání v mnoha oblastech, například psychologii, hodnocení či zacházení s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.

Petra Keprtová ze ZŠ Mozaika a Irena Pešoutová ze Školy Dvůr Želichov namítly, že:
  • učitelé bez formální kvalifikace by rádi na vysoké škole dostudovali to, co jim k výkonu profese chybí, ale vzdělání, které nabízejí pedagogické a učitelské fakulty, pro ně není jednoznačně přínosné.
  • svět se proměňuje, školy přestávají mít monopol na informace a vzdělávání a stejně tak si fakulty nemohou udržet výhradní právo na poskytování formální kvalifikace pro učitelskou profesi.
Pedagog Martin Kapoun z Gymnázia Jana Keplera je toho názoru, že:
  •  někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele coby pedagogického lídra školy. U některých předmětů jim zákon komplikuje obsazení učitelských míst opravdu kvalitními lidmi.
  • ačkoli je požadavek na magisterskou kvalifikaci známý už dlouho, fakulty nenabízejí modulární vzdělávání a další nástroje, které by učitelům z praxe umožnily vystudovat to, co opravdu potřebují.
Videozáznam Kulatého stolu můžete zhlédnout ZDE, audio nahrávka je ke stažení ZDE.

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, řekl: „Je zjevné, že ministerstvo školství svoji pozici v této debatě teprve hledá a uvažuje, jak postupovat. Tento týden by měly být k dispozici výsledky rychlého šetření, které pojmenuje, kolik učitelů bez formální kvalifikace ve školách je a jak jsou rozloženi oborově – tedy na prvním či druhém stupni, případně na středních školách. Také budeme vědět, zda jsou odchodem učitelů ohroženy více některé regiony.

Za EDUin bychom chtěli upozornit, že by ministerstvo mělo při hledání řešení zohlednit nejen situaci momentálně nekvalifikovaných učitelů, ale i fakt, že hledáme cestu, jak přitáhnout k učitelské profesi kvalifikované lidi z jiných oborů. A musíme mít nástroj, jak jejich dosavadní kvalifikaci uznat a nabídnout jim opravdu přínosnou možnost dovzdělat se v oblastech, které jim chybí. Taková cesta zatím připravena není.“

30 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 0:36  

Ministerstvo svou pozici a názor na řešení celé situace teprve hledá.

Povzbudivé zjištění, které si vykládám tak, že už hledat přinejmenším začalo. Kdo hledá, ten najde. Docela mne zajímá, kolik let po iniciování onoho kvalifikačního zákona naše ministerstvo vzniklo, že už se konečně začíná zaobírat jeho dopady.
Kolik asi tak přibližně ouředníků tam sedí ještě z dob ministryně Buzkové. Prý mnozí dřou jako koně, říká nejeden hybatel státní správy ve školství pak zejména.

někteří ředitelé vnímají znění zákona jako zásah do práce ředitele

To bezesporu. Někdy mi přijde, že se nám ty zákony montují do života tak nějak šmahem. Co pak mají říkat učitelé, když jim nad to do práce zasahují ještě i ti ředitelé.
Není nějaký průzkum o tom, jestli se ředitelé cítí spíš jako manažéři firmy, nebo spíš jako pedagogičtí lídři školy. Už v tom mám trošku hokej.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. února 2014 v 6:58  

"Irena Pešoutová ze Školy Dvůr Želichov namítly, že:"

Je zajímavé, že pana Feřtka to oblbování lidí nepustí a nepustí.

http://zelichov.cz/zeme-pro-vzdelavani/waldorfska-trida-na-statku

http://farmazelichov.blogspot.cz/p/cely-svp.html

M.Kalvach řekl(a)...
28. února 2014 v 7:23  

Vedouci projektu televiznich detektivek 1. oddeleni, ci jak se to jmenuje, pan Tomas Fertek se stava v rukou EDUINU odbornym konzultantem na skolstvi, a to ze je i neuspesnym spisovatelem diky kamaradum v nakladatelstvi, to jej kvalifikuje uz prakticky ke vsemu. Kouknete se v pondeli a televizi a uvidite, fakt odbornik na skolstvi.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. února 2014 v 8:18  

A Česká škola se stává hlásnou troubou tohoto spolku.

Divím se, že pan Wagner tyto manipulace vydáva. Kdyby to byl testovací systém ČSI, nenechal by na něm nit suchou, že tady oblbuje lidi jeho kolega novinář, nechá to plavat.

Eva Adamová řekl(a)...
28. února 2014 v 8:54  

Nevím, co se Vám na paní Pešoutové nelíbí. Její sebevědomí by jistě chtěl mít každý učitel.

Učí doma své tři děti, na pedagogické VŠ byla na několika přednáškách a zjistila, že pro ni nejsou přínosné. Moderátor to pak šmahem zevšeobecňuje. Přitom paní Pešoutová v životě nestála před byť dvaceti nedejbože třiceti dětičkami ve třídě, o jejichž možné různorodosti není ani potřeba se zmiňovat. A ani nikdy stát nebude, což bude jen k jejímu dobru, protože mám obavy, že by ji sežrali i s botami.

A k těm názorům ministerstva. Neměla jsem z videa pocit, že by tam až tak nevěděli, co chtějí. Vypadá to, že z některých požadavků neuhnou. Může si manipulátor Feřtek tvrdit veřejnosti, co chce.

Simona CARCY řekl(a)...
28. února 2014 v 10:17  

Ale paní Adamová, vy nesledujete tisk! Ten jediný zástupce ministerstva, který dle mého soudu věděl, co říká a problematice rozumí, tak tento Jakub Stárek byl panem ministrem pro údajnou nekompetentnost odvolán.
Tedy vaše správná věta zní: nemám ten pocit, že na ministerstvu vědí, co chtějí. Omlouvám se, že jsem se uchýlila ke vkládání vět do Vašich úst, ale realita je holt taková.

Simona CARCY řekl(a)...
28. února 2014 v 10:21  

A pokud jde o formulaci: ...Za EDUin bychom chtěli upozornit, že by ministerstvo mělo při hledání řešení zohlednit nejen situaci momentálně nekvalifikovaných učitelů, ale i fakt, že hledáme cestu, jak přitáhnout k učitelské profesi kvalifikované lidi z jiných oborů. A musíme mít nástroj, jak jejich dosavadní kvalifikaci uznat a nabídnout jim opravdu přínosnou možnost dovzdělat se v oblastech, které jim chybí. Taková cesta zatím připravena není.... tak z této formulace mám pocit, že EDUin řídí české školství (resp. si to myslí) a ministerstvo mu v tom překáží.
To je už snad na diagnózu...

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 11:34  

že EDUin řídí české školství... a ministerstvo mu v tom překáží

Také na mne z té formulace padl ten radostný pocit. Ale nebyl jsem si jist, jestli čtu s porozuměním, a nerad, ale opravdu nerad bych si na stará kolena tvořil plané naděje.

Unknown řekl(a)...
28. února 2014 v 11:41  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. února 2014 v 13:10  

http://zpravy.idnes.cz/chladek-ze-skol-ma-odejit-sedm-tisic-ucitelu-fes-/domaci.aspx?c=A140228_110014_domaci_vez

"ale třeba i učitelé cizích jazyků, by mohli dostat časově omezenou výjimku ohledně doplnění vzdělání."

Jistě, 11 let bylo málo...

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
28. února 2014 v 13:11  

Dle názorů právníků je bohužel zákon neproveditelný a diskriminační. Každý soud, a nemusí být ani ústavní, nedovolí zaměstnavateli, pokud vás na práci už přijal bez stanovení podmínky v pracovní smlouvě, aby Vás propustil a na stejné místo přijal jiného zaměstnance na základě dodatečně stanoveného požadavku na kvalifikaci. Pokud tedy plníte podmínky které máte v popisu práce a nemáte nějaké vážné pracovní prohřešky, jen těžko Vás může propustit. Nenechte si kálet na hlavu a nebuďte ovečky..... Žijeme přece v právním státě.
To se zase těším co si přečtu.....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. února 2014 v 13:27  

"Každý soud, a nemusí být ani ústavní, nedovolí zaměstnavateli, pokud vás na práci už přijal bez stanovení podmínky v pracovní smlouvě, aby Vás propustil a na stejné místo přijal jiného zaměstnance na základě dodatečně stanoveného požadavku na kvalifikaci."

Vy jste nevěděl, že máte mít vysokou školu, když jste začal učit?

To se hloupým děláte nebo je to tak doopravdy?

Simona CARCY řekl(a)...
28. února 2014 v 13:29  

To máte pravdu, diskriminační tu něco bude. Třeba to, že ti, co káleli na dodržení platného zákona v tom vašem právním státě, budou nyní zvýhodněni tím, že se vlastně zákon dodržovat nemusí a ti, co poctivě studovali budou za ty vaše ovce, Nutzi! Ve vašem právním státě bych opravdu nerada žila.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
28. února 2014 v 13:36  

Hlavně se místo názoru navážejte do diskutujích, Opravdu nádhera. Osobně pracuju na několika školách jako správce sítě a těch pár hodin informatkiy na jedné z nich v klidu oželím. Akorád bude zajímavý jestli můžu dál jako nevzdělanec s pohou dvouletou DPS dělat metodika pro využití ICT ve výuce.....
Tady diskusi končím, hezký den.....

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 13:41  

Z úplného znění zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon),

jak vyplývá ze změn provedených zákonem č.
383/2005, 112/2006, 158/2006, 161/2006, 165/2006, 179/2006, 342/2006, 624/2006, 217/2007, 296/2007, 126/2007, 343/2007, 058/2008, 189/2008, 242/2008, 243/2008
ve znění pozdějších změn provedených zákonem č.
384/2008, 049/2009, 378/2009, 306/2008, 227/2009, 427/2010, 073/2011, 331/2011, 420/2011, 472/2011, 375/2011, 053/2012, 333/2012, 370/2012 a 241/2013

§ 164
(1) Ředitel školy a školského zařízení
a) rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb, pokud zákon nestanoví jinak,
b) odpovídá za to, že škola a školské zařízení poskytuje vzdělávání a školské služby v souladu s tímto zákonem a vzdělávacími programy uvedenými v § 3,
c) odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb,

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 13:53  

A na to nejdůležitější bych úplně zapomněl.
Pokud půjdou učitelé, měli by s nimi jít i jejich ředitelé, neboť nejsou lodní kapitáni, aby setrvávali na můstku, až se loď úplně potopí.
Příklad dobré praxe viz http://bit.ly/1pD4Ccj

Jenyk řekl(a)...
28. února 2014 v 14:40  

Co takhle zubaři bez diplomu? Neměli by taky mít šanci?

Jenyk řekl(a)...
28. února 2014 v 15:19  

Třeba vám přijde srovnání se zubaři zcestné, ale zkuste přece jen zauvažovat:
Když budu 10 let nekvalifikovaně dělat zubaře - může mě ještě něco naučit nějaká VŠ?
Nač je mi vůbec jako zubaři teoretické studium? Všichni víme, že mladý zubař se učí praxí. Asi jako učitel ...
Jsou oblasti, kde je dnes zubařů nedostatek. Co takhle získat VŠ z jiných oborů. Myslím teda příbuzných! Oborníky na obrábění kovů nebo tak. Nešlo by to?

INSPEKTOR řekl(a)...
28. února 2014 v 16:35  

To Z. Nutz: Já bych řekl, že názor byl vyjeven. Shrňme si to:
a) deset let platí výjimka, která letos platit přestane
b) ředitel školy dle Pytlíka odpovídá za to, že škola poskytuje vzdělávací služby v souladu s tímto zákonem (tedy je povinen nepřipustit ohrožení žactva nekvalifikovanými pedagogy
c) nekvalifikovaní měly necelých deset let, aby aspoň začali NĚCO se svou kariérou dělat. Dle dnešních ministrových vyjádření (kéž by byla pravdivá) to ze 17000 podniklo 10000 učitelů. 7000 se na to vybodlo.
d) na úřadech práce je 6000 učitelů, doufejme, že 50% z nich bude kvalifikovaná. Dejme jim šanci!
e) k žákům, kteří se nevzdělávají (vulgo neučí se), přistupujeme jednoznačně. Netolerujeme jejich nevůli k učení se a dáváme jim to najevo známkami. U učitelů bude třeba dodržet zákon. Tím dají učitelé najevo mladé generaci, že zákony nejsou cár papíru, že žijeme v právním státě a půjdou příkladem
f) vzpomeňme na Vyšší princip, jakých hrdých a i k vlastní škodě mířících postojů byli schopni učitelé o pár generací dříve. Tehdy stačila morálka tam, kde dneska nestačí ani zákon.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 16:51  

Nešlo by to?

Šlo. Pokud ovšem kovotepci doloží, že ty paciety se zkaženými zuby milují od jaktěživa, aniž by je obtěžovali požadavky na pravidelné čištění chrupu, neboť zoubky se na tabletech ve Fotošopu do zářivého úsměvu pěkně vybělí.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 17:31  

ředitel školy dle Pytlíka odpovídá za to, že...

Jo! Pytlik, víc než zákon.
http://bit.ly/1cfDoVP

Tajný Učitel řekl(a)...
28. února 2014 v 17:36  

Bylo nebylo na jednu školu, školičku přijato pět absolventů PedF. Jeden psal "víborně" do žk. Druhý se psychicky hroutil před žáky. Třetímu nebylo při výkladu rozumět a ten čtvrtý opustil své svěřence sledujíc vidinu větších peněz. Jako rodič chci pro své děti kohokoli, jen probůh ne absolventy PedF.

Jirka řekl(a)...
28. února 2014 v 19:37  

Jako rodič chci pro své děti kohokoli, jen probůh ne absolventy PedF.

Doporučuji bachaře, který toho moc nenamluví, jako sadista se jen tak nezhroutí a psát neumí. Samozřejmě budete muset připlatit za kvalitu, aby neutekl za lepším.
Jestli jsou místa ještě volná, pak to za výše uvedených podmínek beru, bez ohledu na kvalitu žáků a jejich rodičů, sboru, vedení i zřizovatele. Je to pohádka, takže doufám, že jde o absolutní monarchii nebo Janukovičovo. Nastolíme pořádek.

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. února 2014 v 20:11  

jen probůh ne absolventy PedF

Nedouk, psychotik, huhňa a ze všeho nejhorší požitkář...
A co ten pátý? Taky dítko ředitelovo kamárádíčků?

poste.restante řekl(a)...
28. února 2014 v 21:01  

Každý dospělý člověk by měl mít právo svobodně si zvolit svůj životní styl.
Třeba když někdo vyznává alternativní léčebné postupy, pak chápu větu:
"Ať mne léčí kdokoliv, jenom ne doktor."

Jen by měli všichni zúčastnění chápat, že alternativa je vždy jen "alternativou" = okrajovou možností k mainstreamu.

Jan Hučín řekl(a)...
28. února 2014 v 22:10  

Pořád s hrůzou čekám, kdy na to někdo přijde, ale nedá mi to, musím to po lávrovsku našeptat do staré vrby. Je to strašlivá věc, ale kvalifikovaným učitelem se můžete stát i na matfyzu!

Tajný Učitel řekl(a)...
28. února 2014 v 22:54  

Průšvih začíná, když se alternativa stává pro člověka myslícího mainstreamem.

poste.restante řekl(a)...
2. března 2014 v 0:05  

Průšvih začíná, když se alternativa stává pro člověka myslícího mainstreamem.

Tak tuhle větu mi budete muset vysvětlit nějak polopatičtěji. :-)

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. března 2014 v 0:48  

vysvětlit nějak polopatičtěji

Já se s prosbou s dovolením přidám.
Jako typický produkt předreformního školství jsem původně na sebe nechtěl moc upozorňovat.

Tajný Učitel řekl(a)...
5. března 2014 v 1:33  

..že nemá jinou alternativu než alternativu...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.