Přečtěte si: Do škol je třeba vrátit disciplínu a dril

sobota 5. října 2013 ·

Když jsme udělali chybu, náš učitel nás nazýval idioty. Byl dirigentem našeho orchestru, a když někdo zahrál falešně, křičel: „Kdo je tam u těch houslí hluchý?“ Museli jsme skladbu opakovat stále dokola, až naše prsty skoro krvácely. Dnes by ho okamžitě vyhodili. Když ale před několika lety zemřel, byl oslavován mnoha studenty, které za čtyřicet let učil. A byla jsem překvapena tím, jak mnoho jich dosáhlo úspěchu. Někteří z nich zůstali hudebníky, většina se ale zaměřila na jiné oblasti, včetně práva či medicíny. Výzkum dokazuje, že existuje pozitivní korelace mezi hudebním vzděláním a akademickými úspěchy. To ale nevysvětluje tu velkou vděčnost k učiteli, který nás v našem mládí v podstatě mučil.


Z překladu článku Joanne Lipman z Wall Street Journal v Patria Online vybíráme:

Každý den čteme o tom, jak si naši studenti vedou špatně ve srovnání se zbytkem světa. Na našich obavách z toho, že americký systém vzdělávání zaostává, vyrostlo celé odvětví konzultantů a vzniklo množství knih. Namísto toho, abychom se ptali, co jsme udělali špatně, se ale já ptám, co dělal můj učitel dobře. Co se můžeme naučit od člověka, jehož metody jsou v přímém rozporu s tím, jak vypadá výuka dnes? Poslední výzkum ukazuje, že je čas oživit starý přístup k vzdělávání s pevnou disciplínou a nekompromisními požadavky. Ten totiž funguje. Tím nevolám po tom, aby byly děti týrány. Ukazuje se však, že mírný stres je přínosem. Dnes se předpokládá, že výuka má být hravá, tleskáme všemožným projektům a spolupráci při učení. Tradiční metody založené například na memorování jsou odsuzovány s tím, že nás zbavují kreativity a motivace. Takový pohled je ale mylný a následující body ukazují proč:

1. Psycholog K. Anders Ericsson se proslavil svým výzkumem, který ukazuje, že na to, abychom v něčem byli dobří, potřebujeme 10 000 hodin cvičení. Jeho studie ale ukazuje i to, že potřebujeme konstruktivní a někdy také bolestivou zpětnou vazbu. Ericsson v této souvislosti zkoumal výjimečné osobnosti z řady odvětví včetně hry na housle, chirurgie, programování či šachových her. Všechny si podle něho záměrně vybraly nesentimentální učitele, kteří je tlačili na vyšší úroveň.

2. Studenti v USA zápasí se složitějšími matematickými příklady, protože jim chybí perfektní znalost prostého sčítání a odečítání. To souvisí s naší averzí k učení se nazpaměť. Není náhodou, že například v Číně, kde tato averze není, jsou studenti v matematice výborní. William Klemm z Texas A&M University tak tvrdí, že školy musí zavést více drilu a memorování.

13 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. října 2013 v 19:34  

Tak já bych byl i pro, ale už vidím, jak na školu přichází inspekce a kontroluje, kolik textů se žáci zpaměti naučili, jestli byl "jev" procvičen alespoň 100x a jak ne, tak ty ty ty.
Dril bude zaveden do RVP/ŠVP, slova připomínající jinou metodu než dril budou zakázaná.

Eva Adamová řekl(a)...
5. října 2013 v 23:07  

"Do škol je třeba vrátit disciplínu a dril"

Naprostý souhlas:)

A když k tomu drilu u těch, kteří na to mají, protože ne všichni mají od boha dáno, připojíme i schopnost přemýšlet,bude to fajne.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. října 2013 v 0:49  

Do škol není nutné vracet nic víc než elementární kázeň a přiměřeně kultivované chování. Nejsme v silových složkách. Možná by i trošku nějakého příkladu stačilo.
Znám plno mladých lidí, kteří jsou ochotni se vystavit až neskutečné dřině a strádání, jen aby se dostali na vyšší úroveň dovednosti. Sport, hudba, leccos. Až na studium tedy.
A proč taky. Televizní víajpí zprávy a realityšou jsou plné všelijakých hochštaplerů a Bartošová je tam v tomto roce častěji než celá akademie věd za posledních dvacet let. Stačí někde ztropit škandál.
A kdyby přece jen bylo trocha vědomostí třeba, nejnovější tablet a nějaká dostatečně zábavná výuková metoda pro konkurenceschopnost v dvacátém prvním století to srovná.
Ale musím konstatovat, že začínám mít poslední dobou pocit, jako kdyby se to trošku lepšilo. Přinejmenším se těm, co mají zájem nikdo nijak zvlášť hodně nepošklebuje. Tedy aspoň ne přede mnou.

poste.restante řekl(a)...
6. října 2013 v 12:41  

Jak psal už velký Jára Cimrman v "Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem".
Pomocný učitel Václav Poustka si čte v Učitelských novinách: ...ve všech školách v Rakousko-Uhersku bude zavedena kázeň". Což komentuje slovy: "To tam ani nemusel psát. To snad každej ví."

Pavel Doležel řekl(a)...
6. října 2013 v 22:20  

Super. Konečně se začíná alespoň psát o tom, co české školství opravdu potřebuje. Až bude tato část vyřízená, můžeme začít řešit kvalitu učitelů. Bez toho to ale nemá smysl.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. října 2013 v 23:34  

Až bude tato část vyřízená,

budu už pěkných pár let v důchodu.

Unknown řekl(a)...
7. října 2013 v 11:02  

To je opravdu úsměvné. Dejte prosím pokoj s tím označovat za původ problematických výsledků základních škol nedostatek kázně a drilu. Hledejme příčiny raději v nedostatku motivace učitelů, dětí a jejich rodičů. A metodu nápravy v přiměřené důslednosti. Nejhorší je, když máte za katedrou osla bez přirozené autority a zdravého rozumu, který dupáním po dětech nahrazuje to, čeho mu příroda nedala. Dvě takové oslice mám dennodenně na očích a je to uzoufání.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. října 2013 v 12:28  

A Kamilko, jste si jista, že rovněž nepatříte mezi oslice? A pokud ano, jak to víte? Vy přece máte zdravý rozum, že?

Dril, pevná disciplína a nekompromisní požadavky právě tu motivaci, o níž píšete, vytváří těm, kteří nemají motivaci vnitřní, víte, Kamilko? Někoho motivovat ke studiu netřeba, někoho užitečností a finanční přínosností konkrétních znalostí a někoho nenamotivujete jinak, než že nad ním budete stát s rákoskou. A ti, co to nejvíce potřebují, jsou přesně ti, kteří nejvíce řvou, že je pošlapávána jejich svoboda. Pokud vám, Kamilko, pohled na oslice tolik vadí, zkuste se věnovat pozorování něčeho jiného, třeba labutí, nebo Ordinace.

Puďa řekl(a)...
7. října 2013 v 14:23  

Pavle (ač si netykáme), už jste zjistil, proč v diskuzích všichni reagují velmi útočně na ty ostatní? Já ne, a proto se ptám Vás.
Přijde mi více než podivné, když někdo reaguje podobně jak vy (Kamila Mouchová), a Vy ho pošlete sledovat Ordinaci. Buď nerozumíte psanému textu, nebo hledáte konflikty.
Dovolím si tedy nesouhlasit s tím, že "dril, pevná disciplína a nekompromisní požadavky vytvoří motivaci". Já mám problémy v současné situaci namotivovat učitele - mám jim dát pevný řád a nekompromisní požadavky? Myslíte, že učit je totéž co plnit plán u pásu?
Hluboce se děsím případu, kdy byste vedl resort školství.
A přitom s Vámi souhlasím, alespoň tuším, co chcete naznačit. Děti prostě dnes nechtějí, nic je "zdánlivě" nenutí... Podle mne je to způsobené stavem, kdy se vše "přizpůsobuje" uživateli či zákazníkovi. Software je intuitivní, reklamy podbízivé apod. Co takhle vyhlásit na školách akci "učíme se přizpůsobit budoucnosti"? Pak bych do něj zahrnul i Váš osle sdělený dril.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. října 2013 v 15:08  

Pane kolego, reaguji poněkud útočně proto, že s dotyčnou paní již mám jakousi zkušenost z jiné diskuse. A ona poměrně agresivně a s nepřehlédnutelným opovrhováním a cynismem reagovala na někoho jiného, viz http://www.ceskaskola.cz/2013/09/prectete-si-vyjadreni-univ-ulicneho-na.html

Nevím z čeho jste usoudil, že nerozumím psanému textu. Co jsem podle vás nepochopil? Máte jistě možnost nesouhlasit s tvrzením, že "dril, pevná disciplína a nekompromisní požadavky vytvoří motivaci", nicméně takto s tím nesouhlasím ani já. Tyto mechanismy dodají externí motivaci pouze za velmi specifických podmínek a pouze někomu. Stále to pochopitelně bude motivace slabá a víceméně negativní, ovšem jak se píše v článku, výjimečné osobnosti si všechny (zkoumané) záměrně vybraly nesentimentální učitele, kteří je tlačili na vyšší úroveň. Člověk, který chce něčeho dosáhnout na sebe zřejmě musí být tvrdý a dodržovat nějaká nekompromisní omezení a pravidla.

Ne, učit není totéž jako plnit plán u pásu. Předpokládám, že v týmu nemáte učitele, které by bylo třeba motivovat negativně, protože by mělo jít o lidi, kteří si vykonávané povolání svobodně vybrali. Řekl bych, že těmto lidem velmi pomůže, když budou mít ve třídách zpět (téměř) absolutní autoritu podpořenou jak vedením škol a zřizovatelem, tak právními předpisy. Tím nechci říci, že by si nezasloužili i vyšší mzdu, ale vyšší mzda sama o sobě ničemu nepomůže a navíc je stále problém s tím, jak ji zafinancovat. Učitel musí být pro dítě hlavní autoritou a ne pitomcem, kterého doma rodiče označují za sluhu, nebo deprivovaného chudáka (byť by to 100x byla pravda), který je povinen poslouchat, když si ho platí z daní a na kterého je možné si kdykoliv "došlápnout" třeba přes kamaráda ředitele, starostu, nebo hejtmana. Celý ten systém je špatně nastaven a současný stav je toho jednoznačným důsledkem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
7. října 2013 v 15:44  

" Dejte prosím pokoj s tím označovat za původ problematických výsledků základních škol nedostatek kázně a drilu."

No tak nezanedbatelný vliv to má určitě, kázeň je naprosto nezbytná. V motivaci učitelů to určitě není, v motivaci rodičů a dětí také ne. Motivovaní totiž nebudou nikdy naprosto všichni.

Nicka Pytlik řekl(a)...
7. října 2013 v 18:51  

Discilína a dril. Strašná slova, v dnešní době, a ještě strašnější představy se nabízejí. Armáda, buzerace, galeje, bič a pahorek. To nám běží hlavou. Tak si to trošku probereme. Viz slovník cizích slov.
Discilína - vědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší. Zdůrazněme 'vědomé'.
Dril - tvrdý, drsný, bezmyšlenkovitý výcvik. Zdůrazněme 'bezmyšlenkovitý'.
A teď se zamysleme nad tím, jak to asi tak vypadá, když se chceme doopravdy něco naučit. Co si pamatuji, nezbylo mi, než se vědomě podřídit autoritě toho, na koho jsem se s důvěrou obrátil, aby mě něčemu naučil. A pokud chci zvládnout vyšší úroveň dovednosti, musím se prostě ty základní činnosti nadřít tak, abych na ně už vůbec nemusel myslet. Nic víc, nic míň. A vůbec nechápu, co by mne na tom mělo pohoršovat. To přece s buzerací a bičem nemá nic společného.
Chce-li se někdo něco naučit, musí, zdůrazňuji musí disciplinovaně cvičit. Jen talent nestačí. Tohle se přece vědělo už před tisíci lety. A kdo se učit nechce, nechť se neučí. Jsem doopravdy dalek toho, abych na někom páchal dobro proti jeho vůli, pokud nejde vyloženě o zdraví nebo o život. A ve škole to snad ještě nehrozí. Něco jiného je ovšem, pokud mi někdo brání v mojí práci. Ať už se to děje ve třídě nebo v ředitelně. Tam se brániči shromažďují. To si tedy rozhodně líbit nenechám.
Řešení se podle mého nabízí jediné. Ze strany žáka musí naprosto jasně zaznít odpověď na otázku, chci se něco naučit nebo ne? Tudy by měly směřovat i ony smlouvy s rodiči. A když se děti učit nechtějí, nechť ve škole pobudou, aniž by prudily. Rodiče by mohli být rádi, že jim děti někdo pohlídá, když si zabezpečují živobytí či dokonce blahobyt. A škole by mohli být, když už ne vděčni, tak alespoň nápomocni. Trošku se nám to tu s léty pokřivilo.
Jen připomínám, že školu tvoří učitel a jeho žáci. A žáci svého učitele následují. Říká se tomu, tuším, návrat ke kořenům.

Puďa řekl(a)...
7. října 2013 v 20:24  

Teď již souhlasím, pane Doležele. A asi tak málo chodím na Českou školu, že jednotlivé identity neznám z jiných diskusí. Pak mě jednotlivé reakce matou.
Myslím, že se tedy shodneme, že něco jako nutná dohoda žáka se školou o tom, že nemá chodit do ústavu prudit ale vzdělávat se (ad pan Blaha), je nutná. Možná by opravdu pomohlo vyhlásit stav NEBUDEME SE PŘIZPŮSOBOVAT ŽÁKŮM, ALE ŽÁK SE PŘIZPŮSOBÍ ŠKOLE (samozřejmě s tím, že škola opravdu bude jednak správně a nebude zneužívat takového stavu).
No a v neposlední řadě a tentokrát nesouhlasně: ve školách jsou lidé, kteří si možná kdysi vybrali povolání svobodně, ale nyní jaksi zůstávají. Už je to moc nebaví, ale proč by odcházeli, když plní co musí. Kéž by jim pomohli žáci, aby se zase nahodili do svobodně vykonávané, zajímavé profese. A kéž by MŠMT, ČŠI, zřizovatelé a vedení škol zas chápali, jaké podmínky potřebuje učitel, aby mohl svobodně učit.
Jsem v procesu 13 let a začínám mít zlý pocit, že to jde globálně do kytek.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.