Středoškolská zkouška pro 21. století: um21

úterý 27. srpna 2013 ·

um21 je prototypem závěrečné středoškolské zkoušky, která odráží větší míru znalostí a dovedností, které dohromady tvoří to, čemu říkáme vzdělání. Od modelu „znalostní otázka – potítko – encyklopedická reprodukce naučeného“ staví maturanta před problém řešitelný prostřednictvím znalostí v daném oboru (např. matematika, český jazyk, dějepis, základy společenských věd, biologie), ale zároveň také pomocí informací, které jsou ve 21. století shromažďovány prostřednictvím elektronických zdrojů.


Je to model v němž mají maturanti sice přístup k internetu, ale zároveň se neobejdou bez znalostí, které na internetu nenaleznou. Jenže právě dovednost využívat vnější zdroje informací je tím, co dělá život ve 21. století jiným než tomu bylo ve stoletích předchozích. um21 tak syntetizuje jak znalostní povahu zkoušky, tak tu dovednostní ve smyslu práce s informacemi.

V nejužším slova smyslu jde o zkoušku, která uzavírá středoškolské studium. Písmena „um“ znamenají „učíme se myslet“ nebo „univerzitní minimum“. Každé z těchto sousloví vystihuje podstatu zkoušky z hlediska jejího přínosu. Jednak jde o schopnost adeptů vyrovnat se s využitím veškerých dostupných prostředků s problémy běžného i pracovního života, zároveň o potvrzení určitých kvalit, které kvalifikují absolventa zkoušky k dalšímu studiu. Jednadvacítka pak označuje naše století, tedy dobu pro život adeptů aktuální. Podstatou zkoušky je schopnost definovat v zadané modelové situaci problém, najít potřebné informace a posoudit jejich věrohodnost, na základě tohoto postupu pak formulovat jasný závěr. Aby takovou zkoušku mohli žáci složit a prokázat tak svoji připravenost, je třeba je tomu nejprve naučit, v tomto širším pojetí je tedy um21 i předmětem. V nejširším pojetí je to pak metoda, kterou lze v podstatě aplikovat při studiu libovolného předmětu.

Proč je um21 třeba a odkud čerpá inspiraci

Na podzim 2010 se společnost Scio rozhodla pustit se do vývoje nové podoby zkoušky, která bude uzavírat středoškolské studium. Toto rozhodnutí bylo reakcí na špatný stav stávající maturitní zkoušky, jejíž parametry neodpovídají potřebám budoucího života jejích absolventů.

Jedním z hlavních inspiračních zdrojů byla nově se formující podoba maturity v Dánsku, která umožňovala žákům práci s daty na počítači a ve své pozdější podobě i přístup na internet. Dalším zdrojem byla britská Pre-U vyvinutá Univerzitou v Cambridge jako reakce na nespokojenost institucí poskytujících terciární vzdělávání s dosavadními A-levels (tedy se zavedenou podobou závěrečné středoškolské zkoušky ve Velké Británii), konkrétně část nazvaná Global Perspectives. Tento program si tedy klade za cíl rozšířit možnosti zejména těm studentům, kteří hodlají pokračovat ve studiu.

Koncepce: dvouletý kurz a závěrečná zkouška

Celkově jde o změnu pohledu na středoškolské vzdělávání, posun v důrazu na to, co a proč se žáci učí. Zkouška je přirozeně jen vyústěním procesu, potvrzením, že žáci dosáhli určité potřebné úrovně. Proto bylo třeba navrhnout program pro přípravu žáků.

Po jednáních a konzultacích s řediteli a učiteli gymnázií bylo rozhodnuto, že nejlepší formou, jak zahrnout um21 do výuky a následně z něj skládat relevantní zkoušku, bude na jednotlivých školách forma profilové maturity. Zákon to středním školám umožňuje. Aby zkouška um21 mohla být skládána v rámci profilové části maturity, bylo nezbytné, aby byl um21 vyučován jako volitelný předmět po dobu 2 let s dotací 2 hodiny týdně.

Jak projekt vznikal, kdo se na něm podílel

Jedním z velkých úskalí, se kterým jsme se setkali, bylo samotné zavádění předmětu do škol. Jako prioritní zájemce se ukázala gymnázia. Kolega Andrej Novik představil v roce 2011 na AŘG (Asociaci ředitelů gymnázií) myšlenku na novou zkoušku, reakce byly velice pozitivní, nicméně ředitelů ochotných pustit se do zavádění bylo jen pár, navíc někteří, kterým se projekt líbil, narazili na problém, že nemají nikoho, kdo by mohl um21 vyučovat. Počáteční podpora ze strany Scio byla v dodání odkazů na zahraniční materiály či překlady některých z nich a přípravě modelových úloh do hodin. Do tvorby úloh se zapojily téměř dvě desítky externích tvůrců s velmi pestrou pedagogickou zkušeností – úlohy jsou metodicky nesjednocené, nicméně právě svým volným charakterem skýtají velkou svobodu učitelům zvolit nejen vyhovující téma, ale i formu vhodnou pro své žáky. Úlohy jsou učitelům zpřístupněny prostřednictvím Google Docs.

Jak mohou s připravenými materiály nakládat učitelé

Úlohy, které jsme připravili, mohou sloužit jako cenná inspirace, nicméně dostatečnou metodickou podporu učitelům, zejména těm, kteří nemají dostatek zkušeností, neposkytnou. Z tohoto důvodu jsme se na popud škol i vyučujících rozhodli vyvinout podrobné metodické materiály k vedení hodin – každý materiál má své konkrétní téma. V plánu je dále připravit zásobu témat, která by vyučující mohl do připravené struktury použít, případně na tomto principu nahradit tématem vlastním (např. v Teplicích pracovali s tématem regulace heren v Teplicích).

Jak um21 zahrnout do výuky na školách

Do projektu se zapojila výhradně gymnázia, ačkoli rovněž ohlasy ze strany ředitelů obchodních akademií či středních odborných škol byly příznivé. Rozhodnout se pro zkoušku, při které mohou žáci volně využívat nejen internet, ale třeba i školní knihovnu, a jejich hlavním úkolem je pojmenovat problém, najít relevantní důvěryhodné informace a na jejich základě navrhnout řešení, je však pro školy velice náročné. Kromě zápalu pro takovýto přístup k výuce však školy k jeho zavedení nic nemotivuje.

Kontakt na zapojené školy:

Ředitel teplického gymnázia Bergmann, BERGMAN@gymtce.cz
Ředitel jabloneckého gymnázia Hofrichter, hofrichter@sportgym.cz

Ukázka úlohy (ve formátu DOC):

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2013 v 15:18  

Krok 1 - vytvoření potřeby, resp. představy o potřebě - nové zkoušce

Krok 2 - prodávat "balíčky s přípravou" na tuto zkoušku.

Bravo, scio - zase se mi chce zvracet :(

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. srpna 2013 v 16:47  

špatný stav stávající maturitní zkoušky, jejíž parametry neodpovídají potřebám budoucího života jejích absolventů

um21 jako něco "umět" pro "dvacáté první" století. Jak výstižné, jak vznosné. Přímo zlom ve vývoji české konkurenceschopnosti.
Tak než budete zase něco prezentovat, naučte se alespoň základům tvorby uchopitelného textu v elektronické podobě. Jinak to bude vypadat, jako když se na módní přehlídce producírujete se špinavýma nohama.
Viz Ukázka úlohy (ve formátu DOC):
Autor Pavel Bolek a Autor poslední změny bkartous.

P.S.
A čích absolventů?

Kalashnikoff řekl(a)...
27. srpna 2013 v 17:44  

RVCT v praxi - proč ne, podobné úkoly jsou ve školní praxi více než žádoucí. Ale jak naznačuje kolega Pytlík, chyby přítomné ve formální úpravě wordovského dokumentu jsou opravdu neuvěřitelné (a neměl by je dělat ani šesťák na základní škole). A aby toho bylo víc, tak jsou zde i podstatné jazykové chyby - dvě interpunkční a pravopisná:
"To, že příčinou krize není euro vysvětlováno není"
"Jak bude vypadat naše společnost až doroste?"
"Závěrečná reakce Tomáše Sedláčka opakuje a podrobněji vysvětluje předchozí autorovi názory."
Toto je prosím praktická ukázka kvality práce firmy SCIO.
Celý um projekt také dává jasnou odpověď na otázku, proč se SCIO a lidé na něj napojení tak halasně obouvali a obouvají do CERMATu.

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2013 v 19:54  

Přes všechny problémy s cermatí maturitou - zlatý CERMAT.

Zen řekl(a)...
27. srpna 2013 v 22:26  

Anonym z 27. srpna 2013 15:18

Kork 3 - PROFIT!

Anonymní řekl(a)...
27. srpna 2013 v 23:47  

zlatý CERMAT

Tak to tedy ani náhodou.

Simona CARCY řekl(a)...
28. srpna 2013 v 8:32  

Aby zkouška um21 mohla být skládána v rámci profilové části maturity, bylo nezbytné, aby byl um21 vyučován jako volitelný předmět po dobu 2 let s dotací 2 hodiny týdně. To je tedy cesta: chci prosadit nějaký osobní zájem, tak z něj učiním vyučovaný předmět, dám mu dostatečnou dotaci a prosadím to do profilové zkoušky. Třeba by bylo príma, kdybych všechny studenty učila sběru starého papíru. Na to opravdu dvě hodiny týdně stačí. Žáci by se seznámili s druhy papíru, jeho výrobou, riziky skladování, chemickým složením, naučili by se papír zapalovat, hasit, sledovat dopad výroby na životní prostředí. Pak by z toho složili profilovou zkoušku a mně by zaplatili za to, že jsem jí tak pěkně připravila. No Absurdistán.

Pytlik Blaha řekl(a)...
28. srpna 2013 v 8:57  

Vy svých, bezesporu relevantních úvahách, nesmíte, paní Carcy, opomenout, že má-li mít v našem školství nějaká nová vzdělávací oblast smysl a váhu, potřebuje neodkladně zřídit funkce koordinátora a metodika zábavy.
Přimlouval bych se za žákům bližší název umOko. Je ovšem nezbytné dohlédnout, aby to nesklouzlo na umVoko nebo snad dokonce um ca-ca.

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 17:18  

Úžasný nápad. Jen tomu trošičku překáží tisícovka škol, 40 tisíc učitelů, pár set tisíc vzděláníchtivých středoškoláků a půl milionu nechápavých rodičů. Těmi se ale zasnění vizionáři a aktivističtí mudrlanti nenechají rušit. Tahle se nějak rodil bezva nápad rvpšvp v hlavách Hausenblásů a jemu podobných. Matko bohorodičko, smiluj se na námi.

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. září 2013 v 22:20  

Hele, ve SCIU mají pořád ještě prázdniny.
Háálóóóó...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.