Etická výchova patří k modernímu školství

úterý 6. srpna 2013 ·

Při sledování trendů ve vývoji přístupu k oblasti vzdělávání nelze přehlédnout současný příklon k pojetí vzdělávání jako celkového rozvoje osobnosti žáka. A právě v úhlu tohoto pohledu dostávají prostor témata etické výchovy, kam patří komunikace, vlastní tvořivost a iniciativa, empatie nebo úcta k sobě i k ostatním lidem. Cyrilometodějské gymnázium v Prostějově zúročilo dlouhodobé zkušenosti s výukou etické výchovy a získalo akreditaci na pět vzdělávacích programů pro pedagogy na podporu zavádění etické výchovy do výuky.


Zařazením etické výchovy do vzdělávacího plánu lze zvýšit kvalitu vzdělání, nejen obsahově, ale i v rámci sociálního klima ve školském zařízení. Etická výchova představuje účinný nástroj prevence sociálně patologických jevů. Cyrilometodějské gymnázium se zaměřuje na témata etické výchovy, osobnostního růstu studentů, rozvoje kompetencí pedagogů, efektivní hodnocení práce studentů, ale i zhodnocení práce školy systémem autoevaluace.

„Důraz na celkový osobnostní rozvoj žáka je zakomponován do základní vize, cílů a poslání naší školy. Vytvořením komplexního vzdělávacího programu rozvoje osobnosti žáka s názvem DOOPRAVDY, který byl podpořen ESF (Evropské strukturální fondy), jsme získali zkušenosti se zaváděním etické výchovy do vzdělávacího plánu a tyto zkušenosti jsme připraveni nyní předávat dále prostřednictvím pěti akreditovaných programů“ potvrzuje ředitel Cyrilometodějského gymnázia Mgr. Jaroslav Fidrmuc.

V rámci pěti nově akreditovaných programů se pedagogové seznámí s cíli, principy a složkami etické výchovy. Naučí se definovat stupně etické výchovy a aplikovat k jednotlivým stupňům modelové aktivity a seznámí se s možnostmi hodnocení aktivit etické výchovy i celé školy. Náplní seminářů jsou témata komunikace a komunikace citů, sebehodnocení, pozitivní hodnocení druhých, empatie, asertivita i komplexní prosociálnost. „S cílevědomými a komunikativními studenty, schopnými formulovat svůj názor, ale i respektovat názory ostatních, se učitelům pracuje mnohem lépe,“ dodává Mgr. Fidrmuc.

Lektor s účastníky pracuje interaktivní metodou, ve které je samozřejmostí prostor pro aktivní zapojení každého účastníka semináře a využití prvků zážitkové pedagogiky. Lektory jsou zkušení pedagogové Etické výchovy, kteří nabízené semináře vedli pro pedagogy škol v rámci celé ČR, např. v rámci realizace projektů ESF a kteří mají také několikaleté zkušenosti v oblasti sebepoznávacích kurzů, konaných pro studenty.

V případě vašeho zájmu můžete přihlásit u Ing. Markéty Novotné, na telefonu 582 302 555, emailem na adrese novotna@cmgpv.cz nebo osobně na Cyrilometodějském gymnáziu, Komenského 17, Prostějov. Více informací naleznete také v závěru srpna na webových stránkách: http://ccu.cmgpv.cz.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. srpna 2013 v 13:13  

A co tak etika v politice a veřejném životě? Tam patří také? Všechno se má nacpat do škol a kde je základní poslání školy, tedy vzdělávání?

Anonymní řekl(a)...
6. srpna 2013 v 14:09  

A což takhle začlenit etiku do výchovy k občanství. Průřezová témata jsou tedy o čem? Samostatná hodina? A to raději vezmeme disponibilní hodinu matematiky, fyziky,...? Už konečně používejme zdravý selský rozum.

Anonymní řekl(a)...
6. srpna 2013 v 20:54  

A znovu nelze než zopakovat Makarenkovo :"Učit lze slovy, vychovávat příkladem".

A protože příklady táhnou, nelze očekávat, že nějaké pindání kantorů bude mít valný efekt.

Anonymní řekl(a)...
7. srpna 2013 v 12:01  

Přesně tak, etická výchova je principiální nesmysl.

Jediné, k čemu vede, je budování a upevňování pokrytectví, farizejství a licoměrnosti.

Pytlik Blaha řekl(a)...
7. srpna 2013 v 23:17  

"Centrum celoživotního učení při Cyrilometodějském gymnáziu a MŠ v Prostějově"

Nakonec proč ne. Je-li o celoživotní učení zájem, pak je to prospěšné pro vzdělávané i pro vzdělávající. Jsou tam i kurzy pro seniory, nějaké umění a tak. Trochu mně na tom mate, že kromě vzdělávání pro školy a obecnou veřejnost, jsou tam i kurzy pro firmy. Ajaj. V kontaktech je uvadena jedna pani a nic víc jsem nenašel. Kdo tomu řediteluje, kdo za centrum jedná, kdo kurzy organizuje, kdo školí? Jo jo.
Začátkem devadesátých let za devíti horami, řekami a lesy vznikla soukromá škola moderního střihu. Sídlila v jedné státní škole, ředitelovalo jí ředitelství té sídelní školy, učili v ní ti samí učitelé, svítilo se školní elektřinou a tak. Chvílemi to vypadalo, jako kdyby vše jedno bylo. Jen nebylo úplně zřejmé, kam vybrané školné plyne. Pak to nějak utichlo. Ptal jsem se na ministerstvu, jak že to vlastně všechno je. Odpověděli mi tenkrát, že zneplatnění dosaženého vzdělaní by absolventy poškodilo, neboť studiu věnovali nemalé peníze, čas i úsilí. Nebo tak nějak. Kdyby měl někdo pocit, že jsem někoho pomluvil, což je třeba zažalovat, pak tu odpověď ministerstva určitě najdu ve svém archivu i se jmény osob a obsazení. V každém případě mám intenzivní pocit, že mne od té doby provázejí nezanedbatelné obtíže rozličného druhu.
Etika holt k modernímu školství patří.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.