Bořivoj Brdička: Tři generace online pedagogiky

pondělí 19. srpna 2013 ·

Další z příspěvků kanadského vědce a profesora Athabasca University Terry Andersona, který se zabývá vlivem pedagogiky na online vzdělávání a konstatuje, že technologie v některých případech výukový proces značně ovlivňují.

Profesora Terry Andersona z kanadské Athabasca University považuji za jednu z největších světových autorit ve výzkumu distančního vzdělávání a eLearningu. Všechny jeho publikace jsou veřejnosti volně dostupné, takže nám nic nebrání ve studiu. Spomocník již několik let čerpá ze sborníku The Theory and Practice of Online Learning, jejímž je Anderson editorem (např. viz Psychologické aspekty vzdělávacích technologií). Za stěžejní lze považovat Andersonův teorém interakční ekvivalence, který již máme zpracován a zařazen mezi důležité výukové zdroje.

Pořád je však z čeho vybírat. Tentokrát se seznámíme s jeho popisem vývoje distančního (online) vzdělávání, které, na rozdíl od jiných podobných studií, jde nad rámec samotných technologií a zabývá se především vlivem pedagogických koncepcí. Budeme se držet příspěvku Three Generations of Distance Education Pedagogy v časopise International Review of Research in Open and Distance Learning z března 2011, který Terry Anderson napsal společně se svým kolegou Jonem Dronem. Z textu vybereme hlavně souvislosti technologické, protože podstatu popisovaných didaktických teorií bychom měli znát nebo si ji můžeme snadno nastudovat jinde.

Jak již název samotný napovídá, didaktické koncepce, které jsou zde zastoupeny, jsou tři. Propojíme-li tento přehled s koncepcemi zmíněnými při výkladu konektivismu (Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí), kde jsou čtyři, je na první pohled zřejmé, že zde Anderson spojil behaviorismus s kognitivismem, což lze zjednodušeně chápat tak, že v době, kdy se začalo distanční vzdělávání přenášet do světa počítačových sítí, behaviorismus ve své čisté podobě byl již překonaný (viz Sedmero osvícení Tonyho Batese). Je však stále přítomen ve znalostně orientovaných výukových aplikacích, i když ty současné většinou již ve vyšší míře akcentují poznatky kognitivismu, který z behaviorismu ve skutečnosti do určité míry vychází.

Začněme přehledovou tabulkou:


Generace online pedagogiky

Technologie

Výukové aktivity

Postup žáků

Výukové materiály

Hodnocení

Role učitele

Měřitelnost výsledků

Kognitivní behaviorismus

e-učebnice, audio, video, komunikace s učitelem

sledování a čtení

individuální

detailní – od základu vytvořené

zapamatování

tvorba obsahu, přednáška

vysoká

Konstruktivismus

audio/video-konference, web, mnohonásobná komunikace

diskuze, tvorba, konstruování

skupinový

přibližné – podpůrné a přizpůsobené, doporučené učitelem

syntéza zdrojů

vedení diskuze, soustavná pomoc

nízká

Konektivismus

soc. sítě (web 2.0), agregace (RSS), informační systémy

zkoumání, spojení, tvorba, hodnocení

v rámci sítě

orientační –OER, webináře, vlastní tvorba

vlastní tvorba

konstruktivní kritika, spolužák

střední

Pojem „generace“ naznačuje, že se ve skutečnosti jedná o vývojovou řadu, v níž mají ony 3 koncepce časovou posloupnost. Hned na začátku je však třeba konstatovat, že všechny mají v dnešním online vzdělávání své nezastupitelné místo a v závislosti na charakteru výuky, cílech a rozpočtových možnostech se používají.

Musíme si být vědomi toho, že technologie, jsou-li zapojeny, výukový proces ovlivňují (viz Psychologické aspekty vzdělávacích technologií). Převažující přesvědčení učitelů, že jediný a nejdůležitější vliv má pedagogika, není úplně správný. Anderson vysvětluje vztah technologií a pedagogiky velmi přiléhavě pomocí tance. V tomto přirovnání jsou technologie jako hudba, na níž se tančí, a pedagogika definuje pohyby, které děláme. Zvláště online formy vzdělávání jsou na technologiích vysloveně závislé. Budeme-li v podobenství pokračovat, můžeme technologie v podobné situaci označit za tanečníka, který partnerku (pedagogiku) při tanci přímo vede.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

22 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 14:39  

Anderson vysvětluje vztah technologií a pedagogiky velmi přiléhavě pomocí tance. V tomto přirovnání jsou technologie jako hudba, na níž se tančí, a pedagogika definuje pohyby, které děláme.

Mně hudba při tanci v zásadě neruší. V párovém tanci je podstatné, aby partneři tancovali stejně.
Možná by bylo lepší stanovit, co je prvotní. Pokud chci tancovat salzu, nebudu k tomu pouštět tango. A ne, že když právě frčí brejkdens, budu jej rvát i na polonézu.
S tou "přiléhavostí" bych nebyl zase až tak moc bujarý.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 15:10  

Zase samé bláboly.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:13  

Anderson vysvětluje...

Ještě že nemáme pedagogiku podle Andersona. Nějak zapomíná na to, že se při tanci taky musí myslet, cítit, soucítit, přizpůsobovat se, kooperovat...A on prý jen ´pohyby´.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:31  

Taky koukat, jak tancují jiní. Aby se nám to moc nepošlapalo.
A bez perfektní, zažité, a chcete-li i nabiflované znalosti základních kroků se hlava neuvolní pro vnímámí rytmu, melodie a pro svěží společenskou konverzaci. Je toho víc.
Taneční výchovu přímo do škol by to chtělo, neboť tanec je významné kultivační činidlo.

BoBr řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:51  

Tak nevím. Článek popisuje hned tři různé tance. Nic vám nebrání si vymyslet vlastní, ani je modifikovat. Myslím, že pokud se budete držet rytmu, vše je dovoleno.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 17:34  

Nic vám nebrání si vymyslet vlastní

Téměř všechno podstatné už tady bylo.
Moje volba pro české školství je jasná.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 18:55  

Pane Brdičko,
berte náš rozšiřující návrh vážně, prosím. Čím více iPadů a online pedagogiky, tím více taneční výchovy. Kompenzovat se to sezení nějak musí. Leda že byste vymyslel techniku práce na iPadu s pohybem po třídě. A klidně může být i na hudbu.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:03  

To umí Xbox s Kinectem, ne? Vy ho ještě nemáte v každé třídě?

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:26  

Xbox s Kinectem

A to jsou Vietnamci? Šikovní kluci tanečnický?

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 22:35  

Leda že byste vymyslel techniku práce na iPadu s pohybem po třídě
A co např. educaching/geocaching?

Ondřej Neumajer

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 22:58  

Tak jsem se na ten geocaching koukla na youtube - je to na způsob hry, ne?
Jednak mě napadá, kolik učitelů rozumí přiměřeně anglicky, tak aby tomu rozumělo?

A pak ještě - pokud platí, že:
můžeme technologie v podobné situaci označit za tanečníka, který partnerku (pedagogiku) při tanci přímo vede,

pak se nemohu zbavit dojmu, že je to spíš technologie pro technologii, aby se technologovalo za každou cenu, bez ohledu na účel. Určitě dobrý na seznamování s funkcemi, ale nenapadá mě, kde to použít do výuky.

BoBr řekl(a)...
20. srpna 2013 v 8:18  

Nenapadá vás, jak geocaching použít ve výuce? Zkuste si přečíst ještě třeba toto - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16333/. Ale ani bych se nedivil, kdyby se mi váš názor změnit nepodařilo. Zdaleka nejste sami, kdo si myslí, že technologie je možné ze svého života vytěsnit. Pravda je bohužel taková, že vzdělávání bude stále více realizováno online a že i to prezenční bude pořád více a více ovlivňováno. Už dnes máte určitě dost problém přesvědčit žáky, že se musí učit nazpaměť něco, co je snadno dostupné na internetu. Bylo by skvělé, kdybyste se pokoušeli problematiku blíže zkoumat a číst zahraniční zdroje! Zkuste začít skromě a doma, třeba s Pepoušem - http://inapadnik.blogspot.cz/.

Petra Boháčková řekl(a)...
20. srpna 2013 v 8:49  

Pro anonymní z 19:8: 2013, 22:58
Doplním články o využití geocachingu například zde:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/2867/vylety-za-poklady-vite-co-je-to-geocaching-.html/
a zde:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/12061/gps-ve-vyuce.html/
Další si již vyhledáte, pokud budete mít zájem, sama.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 9:30  

Pan Brdička proslul na několika různých seminářích a workshopech výrokem - pokusím se parafrázovat - že co jde rozmnožovat (potažmo stáhnout z internetu), nemá žádnou cenu.
Myslím, že by jej měl aplikovat i sám na sebe a přestat nás obtěžovat kopiemi veřejně dostupných prací, u nichž jeho jediným přínosem je, že je pro těch pár "vzdělanců", co nezvládnou anglicky ani číst, přeložil, případně tendenčně "zestručnil" a nebo zkompiloval dvě-tři práce do jednoho "svého" textu.
Jenže to by jeho "odbornou práci" představoval seznam odkazů (plus "objev" slova konektivismus).

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 10:23  

Co se týče počítačů ve školách, u nás by měla být snaha, aby v každé třídě na ZŠ i na SŠ a VŠ byl v každé třídě PC a dataprojektor nebo interakt. tabule. Aby každý učitel měl snahu nebo byl motivován ředitelem, aby se naučil to, co je pro jeho předmět nejpotřebnější. Znám plno kolegů, kteří ještě počítač nevzali ve výuce na vědomí - podle mého v každém předmětu se počítač velmi dobře uplatní, aspoň v něčem (názorný výklad s příklady, zpestření výuky nějakou aplikací občas, možnost zapojení žáků, u tabulí interaktivita). Spousta učitelů už by se bez PC ve výuce neobešla, i když mám dojem, že občas je to jen muzika bez tance i bez pohybu.

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. srpna 2013 v 10:42  

plno kolegů, kteří ještě počítač nevzali ve výuce na vědomí
...
spousta učitelů už by se bez PC ve výuce neobešla


A tak je to se vším. Někdo se obejde, někdo ne. V tělocviku jsem se spíš obešel, v informatice spíš ne. I když by to taky šlo.
Neodvážil bych se ovšem tvrdit, co je špatně a co ne. A jsem vždy obezřetný, když se něco tvrdí bez souvislostí.
A kontroluje... máš tam bujón?

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 16:08  

Neodvážil bych se ovšem tvrdit, co je špatně a co ne.

Jo, bejt pánem bohem, taky to nechám na lidech, ať si to sami vyřeší, každej svýho štěstí strůjcem.

Ale jako člověk, který má za druhé odpovědnost (nejsem ředitel), musím říct, - pane Blaho, necháte-li blbce konat, ať je to žák nebo dospělý, nadělá vám takovou paseku, že ji po něm nesrovnáte ani stádem slonů. Svobodu každému jo, ale s mírou a hlavně - kontroluj, co máš. Protože blbci se nám tu množí jak houby po dešti, jak sám rád poznamenáváte.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 19:44  

Pro začátek by stačilo, kdyby měl každý učitel, který umí s počítačem, notebook a možnost jeho napojení k dataprojektoru ve třídě + internet.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 19:48  

19:44
Souhlas!

BoBr řekl(a)...
21. srpna 2013 v 7:50  

TO: 20. srpna 2013 9:30
Zcela výjimečně se snížím k tomu, že odpovím anonymovi. Všimněte si toho, jak vadím právě lidem, kteří nic nenapsali, nebo ještě hůře - napsali, ale nikdo to nikdy nečetl. Obávám se bohužel, že takových je v naší akademické obci až příliš mnoho!

Anonymní řekl(a)...
21. srpna 2013 v 10:16  

Už jsem si začal myslet, že staletá zkušenost přestala platit a potrefená husa nezakejhá.

BoBr řekl(a)...
23. srpna 2013 v 6:42  

S tou husou to byla trefa!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.