Absolventi se lépe přizpůsobují firemním zvyklostem, mají ale nereálné představy o výši mzdy

čtvrtek 25. července 2013 ·

Hlavními výhodami absolventů při hledání zaměstnání je jejich nezatíženost předchozími pracovními návyky a předpokládaná ochota se dále vzdělávat, vyplývá ze studie „Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – šetření v sekundárním sektoru“, která byla v rámci projektu VIP II – Kariérové poradenství zpracována v Národním ústavu pro vzdělávání (NÚV).


Průzkum byl realizován formou internetového dotazníkového šetření a zúčastnilo se ho 543 zaměstnavatelů z průmyslu a stavebnictví. Vedle znalostí, dovedností a schopností, které zaměstnavatelé pokládají za důležité, se autoři snažili popsat i faktory, které rozhodují o přijetí nových zaměstnanců, zejména absolventů. Pozornost byla rovněž věnována potřebným a problematickým profesím, formám spolupráce mezi podniky a školami a v neposlední řadě i představám a očekáváním zaměstnavatelů týkajícím se dalšího vývoje odborného vzdělávání a školského systému.

Absolventi se lépe přizpůsobují firemním zvyklostem …

„Firmy působící v sekundárním sektoru oceňují vedle nezatíženosti předchozími pracovními návyky a ochoty učit se také flexibilitu absolventů, jejich dovednosti v práci s počítačem, ale i novější teoretické znalosti a znalosti nových technologií. Podle zaměstnavatelů jsou absolventi dobře jazykově vybaveni a mají originální nápady,“ přibližuje spoluautorka publikace Gabriela Doležalová.

Dalšími důvody k přijetí absolventa jsou otevřenost vůči firemní filozofii (ochota přijímat názory a postoje dané firmy), nižší výdaje na mzdy a případné finanční stimuly (dotace na mzdové náklady poskytované úřadem práce).

... mají ale nereálné představy o výši mzdy a pracovní době

Ačkoli významná část firem uvádí, že absolventy považuje za rovnocenné pracovníky s praxí (12 % je přijímá a preferuje, dalších 77 % je přijímá, ale nepreferuje), část zaměstnavatelů se absolventům spíše vyhýbá (11 %).

„Hlavními důvody, proč zaměstnavatelé absolventy nepřijímají, jsou nereálné představy absolventů o výši mzdy, pracovní době nebo pracovním zařazení,“ objasňuje spoluautor studie Jiří Vojtěch. Část zaměstnavatelů uvádí, že na některé pozice ani nelze absolventa přijmout, protože je pro ni nezbytná praxe. Jako nevýhodu označují i delší dobu, kterou absolventi potřebují na zapracování. Zaměstnavatelé se také setkávají s tím, že absolventi o pracovní pozice nejeví zájem a nehlásí se na ně.

Při hledání pracovního uplatnění je pro absolventy jednoznačně výhodou předchozí praxe. V situaci, kdy se na stejnou pozici hlásí dva absolventi, přičemž jeden při studiu určitou dobu pracoval v oboru (ať už přímo ve firmě, kam se hlásí, nebo jinde) a druhý nikoliv, dá firma v 86 % přednost absolventovi s praxí. Mírnou preferenci lze sledovat i u absolventů s jakoukoli pracovní zkušeností – 55 % zaměstnavatelů upřednostní absolventy s praxí před těmi bez pracovní zkušenosti.

Zaměstnavatelé mají za to, že předchozí pracovní aktivita absolventů vypovídá o jejich samostatnosti, zájmu pracovat, poznat pracovní prostředí, o snaze získat zkušenosti a praxi či o přístupu k životu. Rovněž předpokládají, že absolventi s praxí mají již reálnější představy o pracovním prostředí, lépe se orientují v oboru, jsou schopni snadněji se adaptovat na pracovní režim a jsou zodpovědnější. Na druhé straně ale zaměstnavatelé připouštějí, že absolventi mohou mít i jiné přednosti, které dokážou absenci předchozí praxe vyvážit. Při přijímacím pohovoru tak hraje významnou roli celkový dojem, osobnostní předpoklady a kvality. Důležité je zejména projevit zájem o práci, ochotu učit se a zapracovat se.

Zaměstnavatelé věří v dobré vyhlídky absolventů strojírenských a stavebních oborů

Největší poptávku po profesích předpokládají zaměstnavatelé v těch oborech, jejichž pracovníci jim nejvíce chybějí: tedy ve strojírenských, stavebních, elektrotechnických a IT oborech. „Za perspektivní profese a obory vzdělání označili zaměstnavatelé především řemeslníky různého charakteru (označovaní jako kvalitní neboli šikovní) a techniky (také blíže nespecifikováni). Dobré vyhlídky na uplatnění podle vyjádření zaměstnavatelů mají také pracovníci IT (uváděno informační technologie, výpočetní technika, programátoři), strojní mechanici (zámečníci, svářeči), zedníci (obkladači) a obráběči kovů (soustružník, frézař). Dále také instalatéři (topenáři), elektrotechnici, tesaři, mechanici seřizovači (seřizování a obsluha CNC strojů),“ uvádí Gabriela Doležalová.

Vlastní iniciativa je pro uplatnění nejdůležitější

Zaměstnavatelé v průmyslu a stavebnictví vybírají nové zaměstnance nejčastěji z těch, kteří se hlásí sami, dále na základě doporučení stávajících zaměstnanců nebo osobního kontaktu. Poměrně často ale obsazují pozice také pohybem v rámci organizace, tj. výběrem z řad zaměstnanců. Nejefektivnějším způsobem hledání zaměstnání se v tomto ohledu jeví mobilita vlastních sil, aktivní rozesílání životopisů a hledání doporučení přes známé.

„Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – šetření v sekundárním sektoru – 2012“, Mgr. Gabriela Doležalová a Ing. Jiří Vojtěch

ke stažení zde: http://www.nuv.cz/potreby-zamestnavatelu-a-pripravenost-absolventu-skol-4

Studie byla zpracována v rámci národního projektu „VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy“ v Národním ústavu pro vzdělávání. Tato i další analytické studie jsou k dispozici na www.infoabsolvent.cz. Zde naleznete i podrobněji rozpracované informační texty z oblasti volby oborů vzdělání, využití vzdělání, nezaměstnanosti, zaměstnanosti.




11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. července 2013 v 0:31  

Nereálné představy o výši mzdy?

Oněch 20 - 25 000 je stropem pro absolventa i učitele skorodůchodce. Je to super vymakaná nivelizace platů. Šetřit se však musí a již jen čekám na nový kabinet paní Němcové. Takovým úsporným balíčkem by mohlo být 15 000,- hrubého a zbytek v nadtarifu. Není to ironie, i tímto směrem šly úvahy "některých".

Pytlik Blaha řekl(a)...
25. července 2013 v 1:01  

se lépe přizpůsobují... mají ale nereálné představy

To není zase až tak od věci, když pár let před důchodem vychází najevo, že mám parametry čerstvého absolventa.
Jestli ona se nakonec nenaplňuje teze, že učitel se časem dostává na mentální úroveň svých žáků.

Anonymní řekl(a)...
26. července 2013 v 16:02  

Občas trnu nad tím, kdy se protne křivka čisté průměrné mzdy učitelů s křivkou základních potřeb (platbami za plyn, elektriku, nájem, vodné a stočné, základní potraviny). Platy přinejmenším stagnují, ostatní náklady poměrně rychle rostou. Co potom?

Anonymní řekl(a)...
26. července 2013 v 18:09  

Co by, musíme se uskrovnit. Jedna sousední ministryně kdysi prohlásila, že slovenskému důchodci stačí dva rohlíky a půllitr mléka denně. Totéž musí stačit i českému učiteli (a slovenskému právě tak), když už je tak b.l.b.e.j, že toho učitele dělá. Na dovolenou jezdit netřeba, kultury netřeba, školení stačí. Stávkovat nebudeme, neumíme to.

Pytlik Blaha řekl(a)...
26. července 2013 v 19:23  

kdy se protne křivka čisté průměrné mzdy učitelů s křivkou základních potřeb

Až toto nastane, pak, odhaduji, bude asi tak osmdesát procent učitelů už dávno více či méně v "oblasti červených čísel". Což považuji za až půvabné vyjádření pro místo, která je obecně známo spíš jako prdel.

Anonymní řekl(a)...
27. července 2013 v 14:18  

26. července 2013 19:23

černých čísel=pohřebnictví

Nedělám si iluse, že to socani zvrátí. České školství skutečně spěje do pr....A přiznám se, je mi to líto. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
27. července 2013 v 18:00  

Velmi pěkně zpracovaná zpráva a statistika ing. Vojtěchem et al.

Firemní zvyklosti: odkud mají absolventi brát firemní zvyklosti, když jsou v průhěhu vzdělávání od praxe odtržení, včetně studentů pedagogických fakult? Nejlepší sepjetí s praxí je na středních odborných školách a učilištích přímo vázaných na skutečná pracoviště, ve veřejném stravování, ubytovacích službách, obchodu a prodeji a některých dalších oborech, pokud mají možnost tuto praxi mít (stavební firmy, strojírenské, zemědělské, atd.)
Nejlepší praxi vždy měly zdravotní sestry a střední zdravotní personál, už od 1. ročníků.

Nereálné požadavky: co je příčinou neznalosti skutečných platů? Kdo to má žákům říci? Škola to neřekne, protože to neví, z praxe to nevědí, protože praxi nemají a navíc v některých firmách je strictly prohibited jakékoliv sdělování výše platu a dalších odměn jiným osobám, takže to nikdo neví.

A navíc, kdo nic nechce, nic nedostane. Když si absolvent řekne moc, dají mu co mohou a když chce po nějaké době přidat, přidají mu podle přísloví o líné hubě a holém neštěstí. Takže se neznalost výše platů nemůže posuzovat jako nějaká hanba nebo drzost nastupujících absolventů, že chtějí něco nereálného.

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. července 2013 v 18:41  

Kdo to má žákům říci?

Poměrně vážný problém. Zvláště pak, když drtivá většina žáků nemá rodiny, přátele, nikdy nebyla na netu...

Anonymní řekl(a)...
27. července 2013 v 21:21  

"Sektor výroby a průmyslu, označovaný jako sekundární sektor, někdy též jako zpracovatelský nebo výrobní sektor, zahrnuje všechna odvětví lidské činnosti, která přeměňují suroviny na výrobky nebo zboží. Do sekundárního sektoru patří druhotné zpracování surovin, výroba potravinářských výrobků, textilní průmysl a průmyslová výroba."

Článek mluví o absolventech v sekundárním sektoru, takže sem moc nemotejte učitele.

Pytlik Blaha řekl(a)...
27. července 2013 v 22:29  

odvětví lidské činnosti, která přeměňují suroviny na výrobky nebo zboží

Jistě bychom našli nemálo vyjádření odborníků na slovo vzatých, a nejen v oblasti školství, kteří mluví o žácích jako o surovině a vzdělání přirovnávají ke zboží, jemuž vládne paže trhu. A nikoli jen trhu pracovních příležitostí.

Anonymní řekl(a)...
28. července 2013 v 16:01  

Absolventovi náleží z počátku nejnižší mzda ve firmě. Když je tato mzda 30 000,- pak proti ní nelze nic namítat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.