Synergií k lepšímu vzdělávání: mezinárodní pohled na hodnocení vzdělávání

středa 22. května 2013 ·

Česká školní inspekce v rámci IPn projektu Kompetence III vydává český překlad shrnutí zprávy OECD o hodnocení vzdělávání. Překlad byl zpracován v rámci klíčové aktivity „Posouzení systému evaluace a monitoringu“ a srovnává zkušenosti 28 zemí OECD, analyzuje přednosti i slabé stránky různých systémů  hodnocení a nabízí rady, jak využít hodnocení ke zlepšování kvality, rovnosti a efektivity vzdělávání. Projekt Kompetence III je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Celkové shrnutí a přehled jsou zpracovány na základě dokumentu OECD publikovaného v roce 2013 s názvem Synergií k lepšímu vzdělávání: mezinárodní pohled na hodnocení ve vzdělávání; Zpráva OECD o hodnocení ve vzdělávání, OECD Publishing, Paříž.

Více informací je k dispozici na webové stránce: www.oecd.org/edu/evaluationpolicy.


5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. května 2013 v 8:32  

Synergie vzniká jinak než představami o slepení nesourodých kontrolních mechanismů, které slouží různě chápající "odborné veřejnosti" jež ve školách nežije a na které ve školách stějně není čas ani chuť. Tento materiál je svědectvím opětovného úniku k tvrdým datům, místo rozvoje skutečných dovedností učitelů, kteří se stejně musí rozhovat citem a podle situace. Za současného emočního stavu učitelů je tento materiál jen sci-fi. Je ale prevděpodobné, že může být alibistickou inspirací pro napsání dalšího projektu, který bude testovat kvalitu, která ve skutečnosti ubude, neboť projekty berou šťávu a čas na skutečnou pozornost k dětem a jejich potřebám ..
Jak dlouho ještě .. ?

Anonymní řekl(a)...
23. května 2013 v 9:46  

Obsah z toho dokumentu vnímám být téměř v přímém rozporu se sdělením o smutné realitě testování v zemi jedné z nejtestovanějších:
http://www.eduin.cz/clanky/vzdelavaci-jaro-ve-velke-britanii/

Vyvstává řada otázek:

* Komu a k čemu testy mají sloužit?

* Je hypotetický cíl testování, aby všichni dosáhli 100%? A co potom?

* Mají testy motivovat k dosahování lepších výsledků v testech?

* Je cílem zavádění testování zlepšování vzdělávání?

* Pokud mají za cíl zlepšovat vzdělávání, jakými působícími faktory toho budou dosahovat?

* Jakým potřebám/účelům má vzdělávání sloužit? Jde především o potřeby žáků? Jde o potřeby společnosti? Jde o potřeby těch, kteří ve společnosti "vládnou"?

* Jaké jsou skutečné (opravdu skutečné) potřeby těch, kterým má vzdělávání sloužit?

* Opravdu je testování, ve stylu jakým je prezentováno v dokumentu, tím správným řešním k uspokojování potřeb těch, kterým má vzdělávání sloužit?

Můj názor je takový:
* testy by měly být volitelné, anonymní s možností zveřejnění
* testy by primárně měly sloužit jako zpětná vazba o pochopení/zvládnutí učiva
* testy by měly být k dispozici hned po osvojení testované části učiva
* hodnocení by mělo jít mnohem dál za výsledků testů

Mintaka

Anonymní řekl(a)...
23. května 2013 v 10:28  

Oficiální instituce se musí vyjadřovat odborně a přijatelně. Obyčejným jazykem by se dalo říci: absolutně jsme ztratili kontrolu nad vzdělávacími výsledky, nad kvalitou práce žáků, učitelů a celých škol. A pokud se nám nepodaří najít prostředky, jak motivovat/donutit/přimět žáky, učitele a školy k lepší práci s viditelnými a všeobecně kontrolovatelnými, transparetními výsledky, školství půjde dál do kytek. Žák (učitel, celá škola) musí vědět, že se někdo dívá a není jedno, že se dotyčný fláká, případně podvádí, opisuje, falšuje, předkládá plagiáty. Jestli to hodně rychle nezměníme (tedy stát, kdo jiný), je tu jediné celospolečenské řešení - neboť podvádí a fixluje se všude: cesta k nové totalitě. Zdá se mi, že máme nakročeno.

Pytlik Blaha řekl(a)...
23. května 2013 v 16:04  

přimět žáky, učitele a školy

Tuhle jsem vařil hrách, čočku a luštěniny.
Rád bych připomněl že školu od jaktěživa tvoří učitelé a jejich žáci. Žáci za svými učiteli přicházejí, aby se něco naučili. Všechno, zdůrazňuji že všechno, ostatní jen servis, aby se učitelům lépe vzdělávalo a žákům se lépe vzdělávalo.
Ještě se mi nestalo, aby se mne někdo někdy jen tak mezi řečí poptal, jestli by mohl pro mne a moje žáky něco udělat, aby se nám lépe pracovalo.
Buzerovat umí kde kdo, ale řešit problémy? No to si nějak poraďte, pane kolego.

Anonymní řekl(a)...
23. května 2013 v 22:41  

Pardon, ale to nesedí.
Hrách je luštěnina.
Ale žák není škola. Školu tvoří především ředitel, zřizovatel a kupy papírů. Žáci ani učitelé nejsou moc vidět.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.