EDUin: Na generálce plošných testů je nejdůležitější, jak s nimi ministerstvo po jejím ukončení naloží

pondělí 13. května 2013 ·

Úspěch druhé generálky plošných testů ještě neznamená jejich automatické zavedení. Ministerstvo školství musí rozhodnout, zda a v čem dětem pomohou.


Dnes startuje druhý ročník plošného testování v pátých a devátých třídách. Dá se předpokládat, že po technické i obsahové stránce dojde k drobným zlepšením a bude možné konstatovat, že technicky je takové testování realizovatelné. Ale debata o tom, zda takové testování opravdu potřebujeme a v čem může žákům pomoci, teprve začíná.

Dvouleté ověřování plošného testování má na starosti Česká školní inspekce. Plošné testy v pátých a devátých třídách ZŠ mají být jen jednou součástí rozsáhlého Národního systému inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy (NIQES). Ministerstvo školství musí po ukončení dvou generálních zkoušek rozhodnout, zda na základních školách plošné testy zavede, či ne.

Odborná veřejnost se ve velké míře shoduje, že samotné zavedení testů nemůže zlepšit výuku a kvalitu vzdělávání. Tady může pomoci jen dlouhodobá podpora učitelské profese.

Ministerstvo by mělo tedy vysvětlit, jak zavedení plošných testů pomůže dětem lépe uspět a jak by bylo možné vyhnout se negativním následkům, které plošné testy mají v zemích, kde je dlouhodobě používají. Mezi obvyklé problémy patří především zúžení vzdělávání na „učení pro testy“ a snahu škol zkreslovat výsledky testování.

Stále totiž zůstává možnost připravené úlohy a testovací systém nepoužívat plošně, ale nabídnout ho učitelům k ověřování části učiva, která je testovatelná. Systém elektronického testování lze využít i tak, že před plošnými testy dáme přednost výběrovým šetřením, která přinášejí kvalitnější data bez vedlejších negativních následků.

Podrobný článek objasňující podstatu debaty o plošném testování najdete ZDE.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Dvouletý projekt bude pravděpodobně uzavřen konstatováním, že z technického hlediska je podobné testování realizovatelné. Je ale třeba si ujasnit, k čemu nám bude, jaký je jeho smysl a v čem může reálně pomoci tomu, aby se pokud možno všechny děti lépe vzdělávaly. Na tuto otázku samotná generálka odpovědět nemůže a tato debata s Ministerstvem školství nás teprve čeká. Samotný fakt, že plošné testování proběhne bez potíží, o jeho prospěšnosti ještě nic neříká.“

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.