Monika Horsáková: K desateru českého školství

neděle 10. února 2013 ·

Deset kroků ke zkvalitnění českého školství představili v úterý ve Sněmovně premiér Petr Nečas a ministr školství Petr Fiala. Podle premiéra patří mezi největší problémy českého školství zhoršující se výsledky žáků v matematice a čtenářské gramotnosti, rozdíly ve znalostech dětí z různých regionů, nízká prestiž učitelské profese a slabý zájem žáků o technické obory.


Z komentáře Moniky Horsákové na Rozhlas.cz vybíráme:

Kvalita školství odjakživa stojí a padá s kvalitou učitelů. Kdo má doma školáky nebo studenty, ví dobře, o čem mluvím. Oblíbenost předmětů se totiž u dítěte často odvíjí právě od osoby učitele. Nejde tedy ani tak o to, kolik testů člověk za svou „školskou“ kariéru napíše či kolik desater ministerstvo představí. Jde tady o to, jak zajistit, abychom na školách měli kvalitní a věci oddané pedagogy.

A to nevyřeší jen jejich platy, ale i změna přístupu k financování vysokých škol a také k ohodnocení vysokoškolských pedagogů, které je ve srovnání se základoškolským a středoškolským prostředím diplomaticky řečeno podhodnocené.


Přehrajte si celý příspěvek online


14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 11:26  

Přesně řečeno.
Základem jsou učitelé a jejich příprava a praxe.
Učitel učitelů dnes bere menší plat než učitel ZŠ. Bez možnosti odměn, příplatků, přesčasů.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 15:44  

Nic proti Nečasovi, ale na jeho vystoupení mne překvapila vcelku naivní myšlenka, která předpokládala, že když se některé školy zruší, že se tím zvýší kvalita pedagogických sborů. myslí si snad premiér, že ředitel propustí své "nekvalitní" učitele a nabere "kvalitnější ze sousední zrušené školy? Ale houby. Ze zrušených škol půjdou kantoři na pracák kvalita nekvalita.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 16:51  

Kvalitni ucitele pry uz ve skolach ani nejsou. Spis bych se priklonil ke klasifikaci 'potrebny' versus 'nepotrebny'.
Jak to, ze jeste zadny z vyzkumnych ustavu nenapadlo ucinit 'cestu do hlubin reditelovy duse' aneb 'po cem reditele touzi'.
Zeptejte se reditele, podle jakych kriterii vybira nove ucitele a pak se podivejte, jak se mu to posledni roky darilo. Podivejte se, kdo z ucitelu ma velke osobni hodnoceni a pak se podivejte na jeho praci.
Tam je zakopan jeden ze psu ceskeho skolstvi.
Sedych

A jeste k prvnimu prispevku. Zcela mimoradne souhlasim s Pytlikem, ze cim nizsi stupen skoly tim vzdelanejsi, kvalitnejsi a lepe placeny ucitel.
Netyka se to vsak ucitelu ucitelu. Jejich odmena za celozivotni praci spociva v pohrbeni v Naardenu.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 18:03  

"zeptejte se reditele, podle jakych kriterii vybira nove ucitele a pak se podivejte, jak se mu to posledni roky darilo"

Opět jedna naivní myšlenka. Nové učitele na školy prakticky nebereme. Žáků ubývá a pedagogické sbory se tenčí.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 18:16  

10. února 2013 16:51

Sedych, nejste náhodou středoškolskej? Tak honem s půlkou platu dolů, podle té pytlikovy poučky.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 18:21  

Sedych

ucitelu ucitelu. Jejich odmena za celozivotni praci spociva v pohrbeni v Naardenu

A kam by potom uložili učitele národů?

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 19:56  

Jak? na stredni skole s platem dolu! Snad na zakladni pridat, ne?
Nejste Vy nahodou ministerskej?
Sedych

A kam by ulozili ucitele narodu?
No, ten uz tam lezi na vecnou slavu v hrobecku lehce zanedbanem.

Anonymní řekl(a)...
10. února 2013 v 23:23  

Kvalita školství odjakživa stojí a padá s kvalitou učitelů.

Slečno (paní) Moniko, zřejmě jste posledních 20 let pobývala v podnětnějším prostředí, ČR to asi nebyla. Regionální školství je v rozkladu. Mimořádný úder školství zasadil "nejlepší" ministr školství všech dob. Byl to asi poslední hřebíček do rakve. Nechápu, proč by měly moje děti jít studovat na PdF, FF, PřF,..učitelské obory, když jsou tam tak mizerné platy a celé školství je finančně podhodnocené. Ve školství již asi zůstali pouze nadšenci a potom učitelé, kteří nesehnali jinou práci.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 0:12  

10. února 2013 23:23

Špatné školství - špatní učitelé (čili nemotivovaní, zapšklí, naštvaní, prskající, ti, co nesehnali jinou práci....). Přesně to říká p. Monika. V čem nemá pravdu?

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 0:15  

Špatní učitelé do školství začali pronikat, když školství začalo skomírat a dobří učitelé začali ubývat. Dnes už skoro nikdo ani neví, co býval dřív dobrý učitel a jak to ve školách klapávalo. Zajímavé je, že každý z té doby vzpomíná na své učitele, aspoň na některé z nich, s láskou.

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 14:02  

Ten prunik spatnych ucitelu do skol je uz skoro kalamitni.
Kdyz skolnik na prikaz reditele hlida hlavni vchod, jdou zadem pres branku. Kdyz se tam da zamek nebo pes, lezou strechou nabo kanalama.
Chtelo by to nejake feromonove lapace.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
11. února 2013 v 15:23  

Každý poloblb se třemi obecnými ví, že za jednu padesátikorunu mu v putyce nenalejou místo dvou piv čtyři.

Ne tak "zachránce školství" profesor Fiala. Ten patrně bude zkoušet jako Kristus pěti chleby a dvěma rybičkami nasytit davy.

Anonymní řekl(a)...
10. března 2013 v 14:37  

Dobrým učitelem se člověk nenaučí být, prostě jím buď je nebo není. Mít charisma, přirozenou autoritu,empatii-to vás nenaučí sebelepší "učitel učitelů"ani za sebevětší příplatek.

poste.restante řekl(a)...
10. března 2013 v 18:55  

Dobrým učitelem se člověk nenaučí být, prostě jím buď je nebo není.

Ale pendrek.
Dobrý učitel také zraje, jako víno. Nechte si povyprávět od některého učitele, kterého považujete za dobrého, jak probíhalo prvních 5 let jeho praxe.
Souhlasím, že naučit na vysoké se to nedá.
Tvrdím, že je k dobrému učitelování nutná určitá dávka talentu, a že když "to" v sobě člověk prostě nemá, tak se to ani nenaučí. (Podobně jako já se nikdy nenaučím malovat jako da Vinci. Ba ani jako běžný absolvent UMPRUM.)
Ale dobrý učitel se učí především praxí, zkušeností a empatií.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.