Scio: Srovnání výsledků testů žáků základních škol v letech 2005-2011

čtvrtek 13. září 2012 ·

Uvedené zprávy shrnují vybraná zjištění ze srovnávacího testování základních škol Stonožka, ke kterým dospěla společnost Scio na základě dlouhodobého pravidelného testování žáků druhého stupně základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Díky velkému vzorku a možnosti poměřovat relativní posuny jednotlivých účastníků i škol v čase můžeme zjistit poměrně dost o tom, na které školy chodí nejlepší žáci a kde v základních vzdělávacích předmětech (český jazyk, cizí jazyky, matematika) nejvíce během svého studia pokročí.


Společnost Scio umožňuje základním školám a víceletým gymnáziím srovnání výsledků jejích žáků s výsledky žáků jiných škol, a to jak na začátku 2. stupně (vstupní testování v 6. ročníku), tak v jeho závěru (výstupní testování na začátku 9. ročníku). Dále můžou školy zjistit, jak se změnilo pořadí každého žáka mezi vstupním a výstupním testováním, tj. jaký je relativní posun žáka (lze jej též interpretovat jako přidanou hodnotu). Účastnit se mohou i osmiletá gymnázia, u nichž se vstupní testování provádí v primě a výstupní v kvartě.

Shrnutí poznatků

  • Dívky jsou v češtině lepší než chlapci, a to v 9. ročníku výrazněji než v 6. ročníku. Chlapcům se oproti dívkám daří víc v matematice, ale jen v 9. ročníku a nepatrně.
  • Žáci víceletých gymnázií dosahují ve všech testech mnohem lepších výsledků než žáci ZŠ. Lepší jsou i ve využití studijního potenciálu a během nižšího gymnázia zaznamenávají větší učební pokrok než žáci na 2. stupni ZŠ.
  • Velikost školy má souvislost s výsledky všech testů, větší školy jsou lepší než menší. Ve využití studijního potenciálu ale velikost školy prakticky nehraje roli.
  • S velikostí obce (sídla školy) výsledky v testech souvisí jen slabě. Významně se ovšem liší pro různé kraje, zejména je patrné zaostávání žáků v Ústeckém kraji, a to jak výsledky samotnými, tak mírou využití studijního potenciálu.
  • Učební pokrok (relativní posun) žáků na 2. stupni ZŠ nesouvisí v matematice ani v češtině s tím, jaký podíl žáků ze školy odešel po 1. stupni na gymnázium.
  • Průměrná úroveň třídy v matematice v 9. ročníku je vyšší u tříd s větším rozptylem dovedností žáků. V češtině průměrná úroveň s rozptylem nesouvisí.
  • V 6. ročníku je známkování stejně přísné pro dívky i chlapce, v matematice v 9. ročníku dostávají dívky o půl stupně až o stupeň lepší známky, než odpovídá jejich výsledku v testu.
Ke stažení:

Souhrnná zpráva (PDF)
Prezentace (PPT)
Kompletní analytická zpráva (PDF)
Data




12 komentářů:

kamínek řekl(a)...
13. září 2012 v 15:47  

Tedy zjistit několikaletým výzkumem, že žáci víceletých gymnázií jsou lepší než žáci na ZŠ, to je opravdu objev hodný nobelovky ... :-(

Anonymní řekl(a)...
13. září 2012 v 16:33  

Učební pokrok (relativní posun) žáků na 2. stupni ZŠ nesouvisí v matematice ani v češtině s tím, jaký podíl žáků ze školy odešel po 1. stupni na gymnázium

To znamená co? Když odeberu žáky výborné, chvalitebné a dobré, tak se nic dít nebude? SCIO,Scio,.Scio,... Nezbývá nic jiného, než "neschopným" učitelům II. stupně pořádně naplácat za jejich totální neschopnost.

Anonymní řekl(a)...
13. září 2012 v 16:56  

Mám syna ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia. Loni prohlásili učitelé při srovnání s paralelními kvintami 8letého studia, že lépe jsou na tom žáci, kteří přišli z 9. třídy základní školy. Proč? To je jasné. Po 5. třídě chtějí gymnazistu rodiče, po 9. už chtějí děti. To je moje rodičovská zkušenost

Unknown řekl(a)...
13. září 2012 v 18:59  

Tedy zjistit několikaletým výzkumem, že žáci víceletých gymnázií jsou lepší než žáci na ZŠ, to je opravdu objev hodný nobelovky

Nejsou tam náhodou ještě jiná zjištění? Četl(a) jste si souhrn, na který se odkazuje?

Učební pokrok (relativní posun) žáků na 2. stupni ZŠ nesouvisí v matematice ani v češtině s tím, jaký podíl žáků ze školy odešel po 1. stupni na gymnázium

To znamená co? Když odeberu žáky výborné, chvalitebné a dobré, tak se nic dít nebude?


To znamená, že ti zbylí se na 2. stupni naučí zhruba stejně, ať ze školy na gymnázium neodešel nikdo, nebo pětina žáků. Nepochybuji o tom, že pro učitele je výuka bez výborných žáků náročná a celková úroveň třídy se po jejich odchodu jednorázově propadne, proto se učitelům zdá, že se nedá učit, ale tvrdá data vypovídají o něčem jiném.

poste.restante řekl(a)...
13. září 2012 v 19:33  

Rozhodně jde o hodně zajímavé čtení. Minimálně už jen tím, že jsou zde statisticky potvrzena některá obecná tvrzení.


ale tvrdá data vypovídají o něčem jiném.
Jestli jsem četl dobře, pak v případě matematiky není tento závěr tak jednoznačný.
Celkově ale máte pravdu.

Anonymní řekl(a)...
13. září 2012 v 22:23  

celkově mně přijde nehorázné, že za tyto závěry školy Sciu platí.

Jan Hučín řekl(a)...
14. září 2012 v 10:03  

Nejprve prosba na webmastera: změňte prosím v článku odkaz na datové zdroje na http://scio.cz/1_download/kea_stzs/TK_09_2012/stzs_data.zip (pozor, velký soubor, 13 MB), byl to z naší strany překlep, omlouváme se. Na našem webu je to už opraveno.

poste.restante: Díky za reakci. Samozřejmě se opíráme jen o data ze škol, které s námi testují. Je to hodně žáků, např. učební pokrok x odchody na gymnázium je založen na 16 tis. žáků - to je mnohem víc, než např. vzorek pro PISA. Ale striktně vzato to není úplně reprezentativní vzorek, i když v některých krajích se od něj v podstatě nelišíme.

Anonymní 13. 9. 22:33: Školy Sciu neplatí za tuto analýzu, tu děláme navíc. Školy od nás dostávají podrobné informace o výsledku svých žáků a tříd, o relativním posunu mezi 6. a 9. ročníkem, o podrobném hodnocení výuky svými žáky atd. Letos poprvé dostanou meziroční srovnání se situací ve stejných ročnících před několika lety. Můžete si být jistý/á, že škola, které by se investice nevyplatila, s námi testovat nebude.

Anonymní řekl(a)...
15. září 2012 v 6:52  

tvrdá data vypovídají o něčem jiném

Někdy mám pocit, že "tvrdá data" tvrdila před hospodářskou krizí něco úplně jiného. Jde o to, že výsledky na II. stupni mohou být na mnohem vyšší úrovni. Je opravdu vidět to, že po odchodu části žáků na osmiletá gymnázia třída stagnuje. Ve třídě chybí vzory, "tahouni". Přimlouvám se za osmiletá gymnázia pro vskutku nadané děti. Osmiletých gymnázií je stále stejně, ale počet žáků klesl na 1/2. To se opravdu musí někde na kvalitě projevit. Nesnižujeme náhodou laťku? Vlk se potom nažere a koza zůstane celá. A tak si u nás žijeme.

Anonymní řekl(a)...
15. září 2012 v 11:35  

A tak si u nás žijeme.

Inu - kapři si svůj rybník nevypustí.

Jan Hučín řekl(a)...
15. září 2012 v 18:26  

Anonymní 15. 9. 6:53:
Je možné, že třída po odchodu nejlepších na VG stagnuje. Jste si ale jistý/á, že by stejní žáci nestagnovali, kdyby nikdo na VG neodešel? Častý optický klam je hodnotit třídu podle nejviditelnějších žáků, tj. podle těch nejlepších - ti možná na 2. stupni nestagnují, ale nás zajímá průměr a podprůměr.

Chápu, že leckterého učitele 2. stupně zjištění o nezávislosti učebního pokroku na odchodech na VG pobouří. Leč, jak praví klasik, můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat.

Anonymní řekl(a)...
16. září 2012 v 21:08  

15. září 2012 18:26

Pochopil jsem dobře? Osmiletá gymnázia pro průměrné žáky?

Jan Hučín řekl(a)...
17. září 2012 v 15:22  

Anonymní 16. září 2012 21:08:
Promiňte, ale nechápu kontext :)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.