Maturanti, kteří psali těžší verzi matematického testu, mají za to, že byli podvedeni. Cermat, státní instituce pověřená přípravou a zpracováním státní maturity, podle nich svévolně zvýšil obtížnost testu. I ti, kteří v tréninku zvládali oficiální ilustrační testy včetně loňského ostrého bez větších obtíží, teď mají strach, že neodmaturují. A chtějí proti testu protestovat.
Z článku Oldřicha Botlíka v MF Dnes/EDUin.cz vybíráme:
Exministr školství se za přitakávání veřejnosti naparoval, kolik nepřipravených maturantů odhalil loňský test z lehčí matematiky. Upozorňoval jsem tehdy rokem na tomto místě, že Cermat střelil náročnost testu od boku a že takhle se o další vzdělávací dráze i životních osudech maturantů rozhodovat nesmí. Letos tedy Cermat přinutil klopýtnout nikoli lajdáky, ale žáky, kteří si náročnější variantu testu z matematiky vybrali dobrovolně. Je myslím zřejmé, že v příštím školním roce si náročnější variantu vybere leda úplný blázen.
Zásadní problém, o němž se zatím příliš nediskutuje, je však jinde. Maturanti mají právo být zkoušeni z toho, nač je škola připravuje. Letošní test, řekněme mírně „proreformní“, nebyl vůči maturantům fér, protože se připravovali na tradiční pojetí. Kdyby se však Cermat k tradičnímu pojetí vrátil, reformu výuky matematiky by nadlouho zablokoval.

Přečtěte si: CERMAT: nefér vůči maturantům
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Zní to hrozně - oni neodmaturují. Mají přece další šanci v září. A to si myslím, že tato menšina patří mezi elitu matematických a technických oborů. Na vině jsou jejich vyučující, kteří je přinutili nebo nalákali na těžší verzi. Věřili systému (MŠMT, CERMAT) a dopadli jak dopadli. Doporučuji tedy striktně - "nevěř nikomu staršímu jak 20 let". A to vůbec v ničem.
přinutili nebo nalákali na těžší verzi
Tak to bych chtěl vidět ty nástroje nátlaku či balamucení vyšších matematiků!
Teď to slyším z televize:
"test je excelentní, ale problém je faktor času" a "v rámci opravných prostředků bude provedena harmonizace úrovní".
Prostě se to nějak ušmrdlá, s čímž se počítá už z podstaty.
Já si třeba usilovně harmonizuji zažívání, abych se neposral jako posledně.
To se mi fakt líbí.
Problém není v testu, ale v jeho časové náročnosti.
Rozumím tomu tak, že problém není ve státní maturitě, ale v pitomosti její realizace.
Testy z matematiky jsou na první pohled sestaveny amatérsky. Kdo je sestavoval?
I v nižší úrovni úloha na 24karátové zlato nemá v testu co dělat. To je stejné, jako byste chtěli počítat kolik minut trvá třetina v hokeji.
Letošní testy nemohli sestavovat titíž lidé jako loni, ledaže by byli úplně ožralí.
Ptám se co bylo záměrem? Komu to prospěje?
mira.k@centrum.cz
Délka tratě byla v pořádku, ale prý bych to musel běžet výrazně rychleji, abych teda byl na bedně.
Říkali činovníci.
To fakt věrohodnosti státních maturit prospěje.
Pokud CERMAT někam posune hranici, bude to zase střelba od boku. To není tak, že student sedne a jede úlohu za úlohou, až mu najednou někdo vyrve tužku a test. Student přichází s nějakou strategií (u vyšší verze matematiky to lze čekat obzvlášť) a snaží se nasbírat co nejvíc bodů.
Ale trvat na původní hranici se nedá. Jediné čisté řešení je zrušit výsledky a vyhlásit náhradní termín (musí jistě existovat záložní zadání), studentům se omluvit a strhnout všem, kdo za to můžou, tři měsíční platy. Je to jediná šance, jak by si CERMAT mohl zachovat nějaký zbytek důvěry. Bohužel pravděpodobnost, že se tak stane, je asi stejná jako přistání mimozemšťanů.
strhnout ... tři měsíční platy
Lidi prostě dělají chyby, pravil pan Zelený, tomu se zabránit nedá.
Jen doufám, že se toho nechytnou třeba řidiči autobusů.
Pan Zelený by měl každému poškozenému maturantovi věnovat alespoň jeden plat svůj.
Dokud bude převládat většinový názor, že kvalitu vzdělání v jeho úplnosti lze exaktně změřit (a maturita je takovou "úplnou" zkouškou), budou se problémy s testováním v různých variantách a předmětech opakovat a lidé jako pan ředitel Zelený budou mít dostatek šancí každoročně prokazovat v tisku či v televize svou znalost jazyka ptydepe (možná si ale na všechno časem zvykneme a už ani nebudeme reptat, zkrátka nás to unaví). Ani v přesné matematice nelze, jak vidno, dvakrát po sobě sestavit náročností totožné testové soubory. V jedné ze svých grotesek Laurel a Hardy stěhují křídlo do místnosti v malém domku, přičemž je předem jasné, že bez vážného poškození obojího to nepůjde. Přesto se nevzdají... Moc by se nám ulevilo, kdybychom byli ochotni připustit, že kvalitu vzdělání lze ve většině případů pouze kvalifikovaně posoudit. Žebříčky výsledků jsou možná dobré pro fotbal, úrovni vzdělání však jen škodí.
Karel Lippmann
Okomentovat