EDUin: Kontaktujte zástupce studentů, kteří si stěžují na maturitu z matematiky

středa 9. května 2012 ·

Nabízíme kontakty a odkazy spojené s diskusí o složitosti vyšší úrovně maturity.

Přestože vyšší úroveň státní maturity z matematiky dělalo jen několik procent studentů, kteří si od ní slibovali snazší přijetí na vysoké školy přírodovědného a technického směru, stěžují si na její neúměrnou složitost a neférový průběh. Nabízíme kontakty na zástupce iniciativy maturita2012 a odkazy na diskusní fóra k problému.

Otevřený dopis CERMATu:
www.maturita2012.cz/

Protest proti podobě testu vyšší státní maturity z matematiky 2012:
www.facebook.com/proticermatu

„Státní vyšší matematika 2012“ – debata budoucích studentů Fakulty informačních technologií ČVUT:
forum.fit.cvut.cz/index.php?topic=1455.0

Dopis učitelky matematiky Pavly Mojžíšové z pražského Gymnázia Nad Kavalírkou, která sdílí studentské výhrady, najdete v příloze tiskové zprávy.

Štěpán Sršeň, organizátor petice, řekl: „Letošní státní maturita z matematiky vyšší úrovně byla nesrovnatelně náročnější oproti loňskému roku, přestože studenti nebyli na tuto skutečnost předem jakkoliv upozorněni a neměli tedy možnost adekvátní volby úrovně. Dalším vážným problémem byl zcela nedostačující časový limit, který zastavil i ty nejnadanější. Špatně zadaná úloha či rýsování kružnice propiskou jsou další drobné detaily, které maturantům ještě více znesnadnily test.“

Pavla Mojžíšová, učitelka matematiky, Gymnázium Nad Kavalírkou, řekla: „Po skončení pátečního testu z matematiky za mnou studenti přišli a tvrdili mi, že takto těžký maturitní test nikdy nepsali, že se to nedalo stihnout. Většina z nich to uzavřela tak, že prostě neprospějí. Poté mi v rychlém sledu volaly kolegyně z okolních gymnázií s podobnou zkušeností.“


Dopis Pavly Mojžíšové:

Vážení,


učím na osmiletém gymnáziu (Gymnázium, Praha 5, Nad Kavalírkou 1) a jsem třídní letošního maturitního ročníku. Z matematiky maturuje většina třídy a mnozí se rozhodli pro vyšší verzi zkoušky. Jsou to studenti, kteří dále chtějí pokračovat na technice (převážně ČVUT), většinou jsou již přijati na základě úspěšně složených zkoušek SCIO. Jedná se tedy o studenty, kteří jsou v matematice výborní, mnozí se aktivně účastnili matematických soutěží, velká část z nich je z matematiky na vysvědčení hodnocena známkou 1 nebo 2. Všechny maturitní testy z matematiky, ať už cvičné či ostré verze, které byly k dispozici, jsme ve škole zkoušeli napsat. Nejhorší procentuální výsledek byl 59 %, studenti přípravu nepodcenili a soustavně pracovali.


Nebyl tedy důvod se obávat. První varování přišlo v podobě generálky, jejíž obtížnost byla nesrovnatelná s testy, které byly použity minulý školní rok. Po skončení pátečního testu z matematiky za mnou studenti přišli a byli psychicky naprosto rozhozeni. Tvrdili mi, že takto těžký maturitní test nikdy nepsali, že se to nedalo stihnout, že jim mnohé příklady připomněly Klokana a že tam nebyly žádné záchytné příklady. Většina z nich to uzavřela tak, že prostě neprospějí. Zpočátku jsem tomu nepřikládala velkou váhu, znám stálé nářky studentů. Poté mi však v rychlém sledu volaly kolegyně z okolních gymnázií s podobnou zkušeností.


Stáhla jsem si tedy testy z internetu a po podrobném prozkoumání musím konstatovat, že studenti tentokrát nelhali. Opravdu mi tam ve větší míře chyběly záchytné prvoplánové příklady z klasické středoškolské matematiky. Většina příkladů je moc pěkných, ale téměř u každého je potřeba dostat nápad a na nápady je třeba čas. 120 minut na takto koncipovaný test je skutečně žalostně málo. Mnoho příkladů je nestandardních. Studenti, kteří v největší míře používají Petákovou a podobné cvičebnice, se s těmito příklady setkávají jen sporadicky. Určitě bych tento typ příkladů nezavrhovala, vlastně se mi moc líbí, jen jejich množství v testu je dle mého mínění přehnané. Navíc při současné hodinové dotaci matematiky na tyto příklady moc času ve škole nezbývá. Jako učitelka matematiky bych to uzavřela tak, že všechny příklady byly ze středoškolské matematiky, nicméně časový limit byl naprosto nedostatečný. Tím byla studentům sebrána možnost se nad jednotlivými příklady zamyslet, o to více pak podléhali stresu.


Skutečně tomu nerozumím. Jak chce Cermat srovnat loňský a letošní školní rok? Ty testy jsou nesrovnatelné. Loňská obtížnost byla dle mého soudu naprosto v pořádku (také jsem v loňském roce učila maturitní ročník). Dále mě trápí fakt, že ti, kteří se rozhodli pro nižší verzi, uspějí bez problémů (její obtížnost byla zanedbatelná), ale ti, kteří zvolili obtížnost vyšší, mohou lehce propadnout. Navíc letos nebyla možnost zvolit obě verze. Vidím v tom dost velký problém a nespravedlnost....
Až do pátku jsem byla spíše příznivcem státních maturit. Nyní jsem velmi rozpačitá.


S pozdravem.


Pavlína Mojžíšová, Gymnázium Nad Kavalírkou

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 9:18  

Když už státní maturitu, tak s jednou jedinou úrovní, nikoli se dvěma.
Člověk, který si vybere variantu lehčí, na tom může být z hlediska výsledku lépe, než ten, co si vybere variantu složitější a z různých důvodů neuspěje (zde třeba nastavením složitosti ze strany CERMATu). A po získání maturity se nikdo nikoho nebude ptát, jakou variantu maturity skládal.
Mnohem spravedlivější by bylo udělat jen jednu úroveň náročnosti. A jsem si naprosto vědom toho, že řada lidí z učilišť by maturitu nezvládla - ale proč také? Proč potřebují učební obory, jako zámečník zedník atp., maturitu?

poste.restante řekl(a)...
9. května 2012 v 10:33  

Mnohé učební obory opravdu maturitu nepotřebují. Alespoň tu klasickou, původní, jak ji většina z nás ještě stále chápe.

Pak ale existují obory, kde došlo postupným vývojem oboru k přirozenému zvýšení náročnosti a "přechodu do vyšší ligy".
Třeba "soustružník" je dneska spíše "programátor CNC stroje", "automechanik" by byl bez počítače a znalostí řídících systémů automobilů nepoužitelný, atd.
Je ale jasné, že po absolventech těchto oborů máme vyžadovat znalost např. deskriptivy, mechaniky apod., ale těžko můžeme očekávat znalosti rozborů literárních děl, nebo renesanční filozofie na úrovni gymnazisty.

Druhým zdrojem "umělého" navyšování počtu maturantů je skutečnost, že nežijeme ve vakuu, ale jsme prvkem globálního prostředí a především členy EU.
Pokud některé profese předpokládají zakončení studia zkouškou "maturitní úrovně", pak musíme zajistit uznatelnost takových dokladů přinejmenším na evropském pracovním trhu.
Můžeme se pak stokrát dohadovat, že náš absolvent s výučním listem umí více a lépe, nežli v jiném státě absolvent s "jejich maturitou". Pokud nevydáme ekvivalentní doklad o zakončení studia, nebude našemu absolventovi jinde jeho kvalifikace uznána.
To je příklad třeba kosmetiček a jiných oborů.

Slovy klasika: Můžeme o tom vést spory, ...

Z toho všeho vyplynul, bohužel, třetí důvod. Tedy že mnohé školy v minulosti záměrně svůj původně nematuritní obor "přelakovaly". Protože všem bylo jasné, že o nematuritní obory klesá zájem.
Tak jsme došli do současného stavu, kdy garantem znalostí maturanta opět musí být stát a nikoliv jen škola.

Já netvrdím, že je to tak správně.
I mému chápání je bližší maturita, která v minulosti "něco znamenala a nějak o absolventovi vypovídala".

Ale obávám se, že "močit proti větru" asi nemá smysl. Nejspíš nepřesvědčíme zbytek Evropy, že náš systém, platný před 20 lety byl lepší.

Jen se domnívám, že obory, které primárně připravují pro vysokoškolské studium, by měly mít vyšší úroveň maturity automaticky jako povinnou.
A že úspěšné absolvování této "opravdové maturity" by mělo být podmínkou nutnou k přijetí na VŠ. Minimálně u magisterského stupně.

Anonymní řekl(a)...
9. května 2012 v 10:53  

tak jsem se na ta zadání podíval. jednodušší verze je ze 70 % z učiva základní školy. Takže spíše na úrovni přijímaček na střední školu. Vyšší verze matematiky je 100 % ze středoškolského učiva, ovšem s tím, že 20 % příkladů jsou docela špeky a studenti mají pravdu, že na 23 takto obtížných příkladů byl časový limit dost krátký.

V každém případě byl v obtížnosti tak diametrální rozdíl, jaký by asi málokdo očekával. lehčí úroveň by za tři musel udělat šikovný osmák. Obtížnější verzi musí mít problém udělat za tři i solidní maturant. Na Cermatu se zbláznili.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.