Přečtěte si: Taky vybíráte auto podle maximální rychlosti

sobota 17. prosince 2011 ·

Testy PISA jsou jistě užitečné, ale zdaleka, zdaleka neměří všechno. To by byl stejný omyl jako si myslet, že kvalitu auta poznáme podle tachometru.

Z článku Ondřeje Šteffla v Blog.Aktuálně.cz vybíráme:

Co se nedá měřit, to se nedá řídit(?)


Čísla jsou jen z PISA, a tak se řeší PISA. Snad je to tím, že ekonomové, kteří mají hlavní slovo, jsou na čísla zvyklí a neumějí řídit nic, co se nedá měřit. V žádné vládě ve světě není moc lidí, kteří rozumí vzdělávání, v některých zemích dokonce není nikdo. A tak se celý svět teď požene za zlepšováním výsledků v PISA. A ty se určitě zlepší…Auta budou rychlejší. Možná by se ale někdo měl podívat, jestli taky brzdí.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2011 v 10:33  

Výborný článek. A mám radost z toho, že ho napsal někdo, kdo do testů a testování opravdu vidí a dokonce se jím živí. Vyplývá mi z toho pořád totéž - nechte školám svobodu, zda chtějí učit podle doporučených standardů (osnov) nebo jinak, nechte školám svobodu, jestli si zvolí testovou formu evaluace či nikoli. A počkejme, jak se absolventi uplatní na "trhu práce" (hrozné sousloví) a hlavně v životě. Ostatně už dnes mají školy, které učí jinak delší dobu, své absolventy...

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2011 v 19:28  

Pokud se testy nestanou součástí přijímacího řízení na SŠ, pak nemá cenu se o nich vůbec bavit. Mám však obavy, že pokud by se učilo podle Obecné školy, Základní školy,.. pak standardy hrají jistou roli sjednotitele požadavků. Tedy bezbřehost některých ŠVP je skutečně obdivuhodná. Takové přehazování učiva z osmé do šesté třídy v některých předmětech je hluboce zarážející. Holt někteří kolegové si hráli na pedagogické bohy. Chudáci žáci, kteří potom přecházeli na jiné školy. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
18. prosince 2011 v 22:10  

Nedělejme si starosti s něčím tak marginálním. Nikdy jsem neslyšela, že by si s přechodem do odlišného švp neporadil učitel nebo žák. Ostatně kolik takových je? Myslíte, že když se vám do třídy dostane cizinec, že jeho (národní) švp je ve shodě s naším? A to ještě neumí mnohdy česky. A taky vystuduje. Tenhle argument je ohraná, falešně znějící písnička.

Zen řekl(a)...
18. prosince 2011 v 22:33  

pro Anonymní z 18. prosince 2011 10:33
Hezka idea. Plat chcete brat hned nebo az pote, co se Vasi absolventi uplatni na "trhu prace"? A vysi platu podle % jejich prumeru? :-))))

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2011 v 7:54  

Vasi absolventi uplatni na "trhu prace"?


nevím , nevím - sociálně vyloučená oblast střední Moravy, nezaměstnanost nad 15 % , na jedno místo 24 čekatelů,...

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2011 v 20:18  

Nechci zpochybňovat smutnou skutečnost výše nezaměstnanosti v kterémkoli regionu. Ale je otázkou, zda není možné se (při správně vedeném vzdělávání) flexibilně přizpůsobit. Míst bude s postupující technologizací stále ubývat a lidé budou muset hledat či přijímat práci i tam a takovou, na kterou by dnes ani nepomysleli. Je zřejmé, že se bude muset změnit, a to zgruntu, sociální politika, tento stav je neudržitelný.

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2011 v 20:37  

"tento stav je neudržitelný"

Těch míst ubývalo odjakživa. Vzpomeňme hnutí rozbíječů strojů ve Francii. Doposavad se velká část nezaměstnaných uplatňovala ve službách. Ostatně nezaměstnanost nad 10 % již jaksi nebývá označována za přínos, pač to hrozí sociálními nepokoji. Ostatně myšlenka změnit sociální politiku naráží na jisté mantinely. Nelze přeci dopustit, aby nezaměstnaných byly dejme tomu 3 miliony. Lidé od jisté hranice nepřemýšlí, ostatně hladové bouře mohou přinést i změny v politice, které si současní mocní dozajista nepřejí.
Tady nepomůže ani 5 vysokých škol a flexibilita . Zkuste svářeče přetvořit na učitele a soustružníka na lékaře !

Zen řekl(a)...
19. prosince 2011 v 23:01  

"Zkuste svářeče přetvořit na učitele a soustružníka na lékaře !"
A proc na rovnou na reditele? Je odzkouseno, ze to jde :-) A coz teprve poulicniho smenarnika na velkopodnikatele a vzor nasi mladeze ...

Anonymní řekl(a)...
19. prosince 2011 v 23:35  

To se dělo po roce 1948! Soustružníci šli dělat učitele a učitelé soustružníky...

Anonymní řekl(a)...
20. prosince 2011 v 10:30  

A což teprve politiky poslat mezi obyčejné lidi a do reálného světa. Maslíte si, že jsou taky flexibilní ?

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 10:52  

Pane Šteffle,
v zásadě máte samozřejmě pravdu, ovšem je pár drobností, které vám stále poněkud unikají.

1) Snad nikdo, kdo má alespoň základní vzdělání netvrdí a nikdy netvrdil, že jakékoliv sebelepší testy změří a ověří všechno, včetně žákových dovedností a schopností. Moje auto mi také nevaří večeři, nežehlí a nepere prádlo a nechodí za mě do práce. Přesto jsem si ho koupil a má svůj smysl.

2) Ekonomové moc dobře vědí, proč tvrdí, že co neměří, to neřídí. Zkuste si platit ve své firmě zaměstnance, který vám na otázku "Už jste udělal svou práci?" odpoví "Nevím." případně "Moje práce je neměřitelná, tak si trhni."

3) Jeden z hlavních důvodů, pro který osobně testy prosazuji, je motivace žáků-chcete-li strach z neúspěchu, který žákovi ponese nemalé náklady. Mně stále připadá, že vaše úvahy jsou prostě dány předpokladem, že většina žáků je jako vaše, nebo moje děti. Není. Vaše a moje děti možná opravdu k tomu, aby se zabývaly svým rozvojem, testy nepotřebují, ale rozhodně jim neuškodí. Je ale obrovská skupina žáků, kteří v té škole prostě nebudou dělat nic dokud jejich snaha nebude odměňována, případně lenost trestána. To platí co svět je světem. Nenávist některých zastydlých antikomunistů, kteří když slyší slovo "stát", tak jim praskají játra a raší beďary, poněkud zatemňuje mozek. O co je lepší, když se rozhoduje o tom, co se bude učit a ověřovat ředitel, než když o tom rozhodne vláda, ministr, nebo Parlament? Naopak to má dvě podstatné nevýhody.

Anonymní řekl(a)...
23. prosince 2011 v 13:36  

Čísla jsou jen z PISA, a tak se řeší PISA." zní v úvodním článku.

Takže až budou čísla z národních srovnávacích zkoušek, budou se řešit národní srovnávací zkoušky. Že by to pořád některým z nás nedocházelo?

Anonymní řekl(a)...
26. prosince 2011 v 21:44  

Pane Doležele, běhá mi z Vás mráz po zádech. Jediné, co mě uklidňuje, je, že Vy nikdy učit nepůjdete. A jenom se modlím, aby si Vás nakonec Dobeš na to ministerstvo nepozval (mám totiž pocit, že o to hodně stojíte).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.