Přečtěte si: Dobešovy nápady ve školství vzbuzují odpor

úterý 13. prosince 2011 ·

Revoluční novinka ministra školství startuje - plošné testování páťáků a deváťáků. Zatím jen pilotně na stovce škol. Stejně jako ostatní nápady i tento čelí kritice.

Z článku Barbory Říhové v Lidovky.cz vybíráme:

"Vůbec není ujasněna myšlenka, k čemu mají testy sloužit, neustále se to mění,“ kritizuje Dobeše prorektor Univerzity Pardubice Karel Rýdl, který je jedním z autorů petice vyzývající k bojkotu plošných testů. Tu už podepsalo téměř 2000 lidí. Kritikům vadí i to, že obtížnost testů bude dle vize resortu nastavena tak, aby je zvládl čtyřkař. „Takový test nám ukáže jedinou věc: že máme tolik a tolik čtyřkařů a zbytek, co neuspěje, jsou pětkaři. Už ale nezjistíme, kolik máme trojkařů, dvojkařů a jedničkářů, a tedy jakou úroveň znalostí a dovedností děti mají,“ upozorňuje Rýdl.


Navíc hrozí, že výuka ve školách se zúží a učitelé budou děti de facto připravovat pouze na testy. „Je to zbytečné zatěžování dětí a hlavně se neustále vymýšlí nějaké změny, které nejsou nutné pro to, aby školství fungovalo správně,“ míní knihovnice a matka dvou školáků Svatava Hýbnerová z Hodonína. I její podpis je pod výzvou k bojkotu.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 7:02  

Ja bych upozornil na to, ze testovani na zakladnich skolach nezpusobuje takovy odpor, jak se porad pise. On se ten odpor spis snazi vyvolavat urcite skupinky, ale rozhodne bych nerekl, ze ve skutecnosti ucitele ZS maji masovy odpor k testovani.

Tady se hoooodne "vrti psem".

PN

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 11:01  

Až přijdou skutečné "ostré" testy a budou zveřejněny "žebříčky" (nepoučená veřejnost, média a hlavně zřizovatelé si je hlasitě žádají), pochopí i ti učitelé ZŠ, kteří se dosud k testům nestaví odmítavě.
Rýdlova námitka, že ministerstvo neví, co od testů očekává, je hluboce pravdivá. Nelze chtít, aby testy současně vyčlenily nedostatečné žáky, rozdělily žáky podle úrovně nabytých kompetencí, porovnaly jednotlivé třídy a ještě navíc něco řekly o úrovni jednotlivých škol.
To je totéž, jako kdybyste jedním metrem chtěli současně měřit výšku, hmotnost a IQ. Nebo kdybyste za ukazatel kvalitní práce dopravní policie na okrese stanovili nízký počet vybraných pokut.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 11:20  

Jako ukázka testové úlohy se včera ve večerních zprávách objevil příklad typu 16 - 8 : 2

Myslím, že když učitel připraví žáky na řešení takovéto "testové úlohy", neprovede nic špatného.

Je pěkné, že proti testování protestuje i pan prorektor - že by vysoká škola při přijímacích zkouškách využívala něco jiného než testy?

Souhlasím s prvním příspěvkem - "masový odpor k testování" je spíše zbožným přáním určitých zájmových skupin.

poste.restante řekl(a)...
14. prosince 2011 v 12:36  

Masový odpor proti testování se nekoná především proto, že většina učitelů nevidí důvod k protestům vůči něčemu, co stejně každý den dělá.

Já ostatně také nevidím problém v testech samotných.
(Pokud si odmyslím obvyklý chaotický způsob zavádění, nedostatečnou přípravu i informovanost dotčených, včetně technického zajištění a obvyklých obav z možného plýtvání a "odklánění" prostředků.)

Podstatu problému ale vystihnul druhý příspěvek. Průšvih nastane, až na základě výsledků testů ŽÁKŮ začne někdo brát peníze učitelům a ŠKOLE. Jednoho praštěného ředitele, který dává (spíše odnímá) osobní hodnocení na základě výsledků testů Kalibro, osobně znám.

A pořád ještě nikdo věrohodně nevysvětlil, jak chce motivovat žáky, aby testy brali vážně a nikoliv jako "volnou tipovačku", nebo prostředek jak osladit život neoblíbenému učiteli.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 12:55  

14. prosince 2011 11:20

V Anglii jednou takhle celostátně uvedli žebříček škol v testovacích úlohách a málem se jim rozpadlo regionální školství.Vícekrát to již neudělali. Proč asi ? Toto od chaotika Dobeše lze očekávat. Připadá mi, že ani neví či je. Je to hrůza. Jediným pozitivem je, že sráží dolů VV.

Anonymní řekl(a)...
14. prosince 2011 v 18:22  

"...pochopí i ti učitelé ZŠ, kteří se dosud k testům nestaví odmítavě."

Jenže to už bude pozdě. Jakmile začneme čerpat prostředky ESF (obávám se, že spuštěním pilota jsme už začali), budeme muset pokračovat hlava nehlava, nebo tvrdě vracet. A o to Dobešovi jde vprvní i v poslední řadě - čerpat za každou cenu, aby zase nedostal zprďáka. A po něm potopa!
Všimněte si, že všechna jeho "opatření" jdou z účtu ESF!

Anonymní řekl(a)...
15. prosince 2011 v 8:32  

Pár poznámek k tématu.
Petr Kukal

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.