Dvě aktuality ke středeční stávce učitelů

úterý 6. prosince 2011 ·

EDUin upozorňuje novináře na nahrávku debaty o problémech ředitelů škol a kulatý stůl k aktuálním otázkám financování školství.



Středeční stávka učitelů chce reagovat na opatření navrhovaná ministerstvem školství v oblasti financování škol a způsobu, jakým budou do své funkce uváděni ředitelé. Nabízíme dvě aktuality související s touto akcí.
Na stránkách www.eduin.cz najdete týden starou nahrávku debaty v rámci kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Má být ředitel manažerem školy, nebo lídrem pedagogického procesu, kde se mimo jiné mluvilo o smysluplnosti změn v odvolatelnosti ředitelů, podobě konkurzů a kvalitě uchazečů na ředitelská místa.

Nahrávku najdete ZDE, prezentace z jednání ZDE.

Dopis odborářů ze škol Moravskoslezského kraje, kteří formulují své výhrady vůči politice ministerstva školství, čtěte ZDE.

Zároveň vás upozorňujeme na kulatý stůl k tématu změn ve financování škol V čem pomůže a uškodí nový systém financování českému školství?, kde by měli zástupci odborářů i ministerstva školství odpovědět například na tyto otázky:

Měli bychom zohlednit situaci venkovských škol?

Má o platu učitele rozhodovat ředitel?

Není stanovení minimálního počtu žáků ve třídě v rozporu s inkluzívním vzděláváním?

Kulatý stůl se koná ve čtvrtek 15. prosince od 10. 00 v aule ZŠ Vodičkova v Praze 1.

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 11:31  

Dobré procitnutí, páni učitelé. Víte, že celý zbytek společnosti je na tom tak, že o pohyblivé části platu rozhoduje nadřízený každého pracovníka? No chápu, že jste to nevěděli, když tlejete v akváriu zvaném školství. Platový automat, kde vám skáčou penízky za to, že nevyčníváte a hezky čekáte na důchod - to je jenom ve školství. Ostatní musej makat, pracovat na osobním růstu a taky ho předvádět.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 11:47  

6. prosince 2011 11:31

Ale vono pane kapitán mj základ 25 000,- ( tarif ), ten zbytek je nadtarif. Díky za pochopení. je vidět, že nejste učitel.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 11:49  

Platový automat


a jejej - nastupující učitel ma 2 0 000 a ten odcházející 24 000,- hrubého. Tj. automat k popukání.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 12:02  

Milý anonyme, Vám asi v té škole hodně ublížili!
Hodnocení práce učitele není od kusu. A ne vždy ani od času. Je to celý komplex: umět, umět naučit a taky formovat osobnost mladého člověka. A to jen tak dobře nelze. Jeden učitel pracuje s větší námahou /má problémy se žákovou interaktivitou/, jiný naopak - připravuje se na vyučování méně a přesto naučí více a vychová lépe.
Ale musím Vám dát za pravdu: obeně úroveň školství je mizerná, vzdělání mělké a výchova žádná.
Ale to je již jiná kapitola, obraťte se na vrchnost! A na kolegy, např. i z BEDUina.

poste.restante řekl(a)...
6. prosince 2011 v 12:57  

Anonymní 11:31
že o pohyblivé části platu rozhoduje nadřízený každého pracovníka?

A víte Vy, že ve školství je tomu naprosto stejně?
Jen má ten nadřízený k dispozici tak směšné částky, že rozdíly v odměnách mezi kantory jsou většinou v řádu stokorun.
Hodně motivující, k tomu aby "na sobě člověk makal a pracoval na osobním růstu", což?

Zkuste nejdřív procitnout sám.

Luděk Blaha řekl(a)...
6. prosince 2011 v 14:35  

automat, kde vám skáčou penízky

A proč myslíte, člověče, že v tom školství jsme?
Hele, mě skočilo před šesti lety o osm stovek a kdyby se nic nezměnilo, tak za dva ročky to bude o osmset padesát. Úplně se třesu, aby mi z toho samou radostí nepřeskočilo.
Rád bych Vás pozval na nějakou tu předváděčku, ale musím konstatovat, a dost se za to stydím, že můj osobní růst se zastavil ještě v době, kdy jsem sám byl studentem, na pouhých sto osmdesáti centimetrech.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 15:43  

"Ředitel má být lídrem pedagogického procesu". Na naší škole a asi i na mnohých dalších věta k popukání. Jak může být lídrem pedagogického procesu člověk, který téměř neučí a nikdy téměř neučil. V případě naší školy prvostupňový kantor, který než se stal zástupcem učil pár let na 1. stupni, a pak jen tělocviky a pracovky, protože s tím je nejmíň práce. Teď dělá ředitele a učí ještě míň a o výuce na 2. stupni neví zhola nic. Tak tomu říkám lídr pedagogického procesu.
Výběr ředitelů by měl být trošku jiný. Já osobně si myslím, že kvalifikace pro 1. stupeň by pro ředitelování na úplné základce neměla být dostačující. Zkušenosti s těmito řediteli na okolních školách mi dávají za pravdu. Bohužel jsou to navíc chlapi, kteří šli studovat 1. stupeň. protože na nic jiného neměli. Co od nich můžete čekat za zázraky?

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 16:13  

To je fakt připitomělá úvaha, takhle hodit chlapy z prvního stupně do jednoho pytle.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 18:23  

Může být vynikající učitel na 1. stupni a mizerný na 2. stupni. Studovali to proto, že je bavila práce s menšími dětmi. Takhle shazovat práci druhých, to je teda síla.
Před VŠ studiem jsem učil rok ve čtvrté třídě, pak po studiu dva roky na druhém stupni, poté jsem odešel na gymnázium, kde učím již přes dvacet let. Nikdy mě nenapadlo dívat se na učitele základních škol přezíravě, jejich práce si velmi vážím.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 18:31  

takhle hodit chlapy z prvního stupně do jednoho pytle.


Prvostupňař, který jde na hospitaci do chemie v deváté třídě ? To tam ani chodit nemusí. Je to do očí bijící, zvláště jsou zajímavé jejich tlačenky v konkurzu. Možná se tito lidé cítí - třeba by tu chemii zvládli i na SŠ a ti ambiciózní i na VŠ.

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 18:44  

Ostatní musej makat

doufám, že makaj stejně jako Drobil, Vondra, Besser, John, Dobeš,Bárta,Kocourek ...- potom potěš, protože jsme v Kocourkově. Vláda rozpočtové zlodějiny.

poste.restante řekl(a)...
6. prosince 2011 v 18:52  

Souhlas s většinou předřečníků.
Na prvním stupni jsem vždy jen zasuploval pár hodin, nějaký nepovinný kroužek a letní tábory samozřejmě nepočítám.
Přesto, nebo spíš právě proto mám učitele prvního stupně v hluboké úctě a tvrdím, že my na vyšších stupních už jen budujeme na základech, který oni vystavěli.
Ale, je třeba i popravdě přiznat, že někdy doplácíme na to, když onen základ vybudován nebyl.

Myslím ale, že kolega v 15:43 snad nechtěl napadat učitele prvního stupně souhrnně, jen zpochybňuje jejich kvalifikaci pro řízení pedagogického sboru druhého stupně.
I to ale považuji za přehnanou paušalizaci.
Myslím, že záleží spíše na osobnostních kvalitách.
Znal jsem ředitele, který jako učitel byl vynikající, ovšem jako ředitel to byla naprostá pohroma. Nebyl prvoplánově zlý, ani mu nestoupla funkce do hlavy. Jen prostě neuměl řídit lidi a neměl dost empatie, aby se dokázal do jejich pozice vžít, ani dost soudnosti, aby si sehnal zástupce, který by mu v tom pomohl.
Ten člověk sice vybudoval skvělou budovu a sehnal spousty peněz, ale totálně rozvrátil pedagogický sbor, ze kterého většina dobrých kantorů utekla jinam.
A také jsem slyšel vzpomínat kolegy na ředitele, bývalého učitele malotřídky, který časem povýšil na ředitele ve střediskové obci a dodnes na něj jeho podřízení vzpomínají jako na nejlepšího šéfa, co kdy měli.

A teď mi řekněte, má být ředitel více učitel, nebo manažer?
Musí sypat z rukávu přehledy spisovatelů, nebo halogenidů, musí sám zacvičit sestavu na bradlech, nebo je jeho náplní práce vytvářet podmínky pro práci svým podřízeným a žákům?

Anonymní řekl(a)...
6. prosince 2011 v 18:54  

6. prosince 2011 18:23

Práce učitelů 1. stupně si snad váží každý, až na to ředitelování. To se jim až tak nedaří.

Luděk Blaha řekl(a)...
6. prosince 2011 v 21:40  

má být ředitel více učitel, nebo manažer?

Otázka sama připouští nevyváženost obou nezbytných předpokladů. Jako kdybychom měli volit mezi dvěma špatnými řešeními a vybrat to méně špatné, což je špatné samo o sobě.
V tomto případě je třeba se obrátit k smyslu existence školy a tam je skryta i odpověď.
Vždycky jsem tvrdil, že ředitel musí být vynikajicí pedagog, který má navíc všechny předpoklady k tomu, aby byl špičkový manažer. Asi bych použil paralelu ze zdravotnictví. Už od dob seriálu o periferní nemocnici žiju v tom, že primář je bezkonkurenčně nejlepší lékař na oddělení. Ať už typu sovovského či blažejovského. Cvachy pak zpravidla najdeme na ministerstvu.
Trvám na tom, že špatný učitel nemůže být dobrý ředitel. Což značně redukuje výběr. Platí to i pro jejich zástupce, dále pak pro inspektory a úředníky správy ve školství. Kolikrát je to fakt síla.
Vnímá-li učitel žáka ne jako partnera, ale jako protivníka, je to špatně. Tím víc to platí o řediteli vůči pedagogickému sboru. Není-li dostatečně silná osobnost, je to katastrofa. Tajtrlík v kdečem vidí osobní útok a ohrožení majestátu.
Kvalitu ředitele poznáme mimo jiné i podle toho jak se chová k uklizečkám a jak při jídle používá příbor. Stačí se jen pozorně dívat a naslouchat.

LuděkBlaha řekl(a)...
6. prosince 2011 v 21:43  

To o těch uklizečkách a příboru platí samozřejmě i pro učitele a lidi vůbec.

poste.restante řekl(a)...
9. prosince 2011 v 0:59  

Otázka takto byla položena záměrně.
(Ale to Vy určitě víte.)

Naše programátorské nebo (OR) totiž na rozdíl od "lidského" nebo (XOR) připouští souběh obou možností.

O míře pak můžeme diskutovat.
:-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.