Vláda schválila hodnocení základních škol

středa 16. listopadu 2011 ·

Vládní kabinet dnes odsouhlasil priority a opatření pro rozvoj vzdělávací soustavy v Česku do roku 2015, a to od mateřských škol, přes základní až po střední školy.

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR vychází z programového prohlášení vlády, zejména v oblastech zavedení hodnotících systémů pro základní školy, podporu technického školství, podporu profesního rozvoje učitelů, snížení administrativní zátěže škol či změn způsobu financování apod. Jeho cílem je zvýšení kvality systému školství a optimalizace sítě škol.

Testování žáků 5. a 9. tříd základních škol bylo nahrazeno pojmem zjišťování výsledků. Vláda se shodla že, testy na základních školách nebudou sloužit k selekci žáků pro jejich další studium na středních školách, to by byl podle vlády riskantní přístup. Premiér Petr Nečas považuje také za prioritu, aby zjišťování úrovně vzdělání probíhalo elektronickou formou namísto papírových testů. Stát tak ušetří za tuny papíru.

České školy budou konkurenceschopnější

Podle ministra školství Josefa Dobeše představuje schválený dokument klíčový materiál pro konkurenceschopnost českého školství. Upozornil také na zhoršující se výsledky českých dětí v mezinárodních průzkumech vzdělanosti. „Tento materiál má cíl toto zastavit, otočit a změnit,“ dodává Dobeš.

Záměr který předkládá ministerstvo školství vychází ze tří základních tezí, a to podpory učitelů, zvýšení kvality vzdělávání a zvýšení efektivity celého systému.

Pracovní skupina učitelů nastavila standardy

Na zvýšení kvality vzdělávání celý rok pracovala skupina sedmdesáti učitelů na standardech pro žáky 5. a 9. tříd z matematiky, z českého jazyka, a angličtiny. Nyní ještě dopracováváme němčinu a francouzštinu, a to proto, že celý vzdělávací systém je rozvolněný zrušením osnov a učitele nemají porovnání,“ řekl ministr Dobeš. „V klíčových bodech v 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě v České republice umět z těch tří klíčových předmětů,“ dodal.

Zavádí se také metoda hodnocení škol, které má být zpětnou vazbou pro školy, učitele i rodiče, aby se dozvěděli, jak dané dítě dosahuje či nedosahuje stanovených minimálních standardů v klíčových předmětech. „Pokud se tak nestane, bude úkolem školy to dané dítě dotáhnout do toho požadovaného standardu,“ uvedl ministr Dobeš.

Dalším důležitým bodem je podle ministra Josefa Dobeše optimalizace nabídky vzdělávání. Připomněl, že v současnosti je síť škol předimenzovaná o dvacet procent. Probíhá ale podle něj snaha o tuto optimalizaci společně s kraji. „Ve chvíli, kdy bude schválen nový model financování, tak jak koalice s tím souhlasí, ministerstvo dostane poměrně silný optimalizační nástroj,“ vysvětlil ministr školství.

Kariérní růst pedagogů je prioritou vlády

V kapitole technického a odborného vzdělávání ministr Dobeš zmínil také nutnost zvýšení praxe studentů a větší účasti zaměstnavatelů v odborném vzdělávání. V rámci koncepčního materiálu zmínil také jako stěžejní podporu kariérního růstu pedagogických pracovníků.

Materiálem se vláda zabývala již v dubnu, byl ale po dohodě přerušen kvůli nutnosti shody změny financování regionálního školství. V říjnu byl pak návrh projednán na Poradě ekonomických ministrů.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 17:46  

Naprosto souhlasím ve všech bodech. Hlavně neuhnout a dotáhnout to do reálné podoby.

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 18:06  

Kariérní růst učitele bude navázán na výsledky jeho žáků v plošných testech...

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 20:52  

"Pokud se tak nestane, bude úkolem školy to dané dítě dotáhnout do toho požadovaného standardu,"

Nějak to nechápu, škola napíše srovnávací testy v deváté třídě. Ty se vyhodnotí. S velkou pravděpodobností se zjistí, že 20% žáků ve třídě je hluboce podprůměrných. Letošní testy se mají psát plošně v červnu. Potom nechápu, jak škola takové dítě dotáhne. Chybí mi tady jeden institut a tím je, že by žák mohl propadnout vícekrát. Ideální by bylo, pokud by tyto testy byly nahrazeny povinnými přijímačkami pro všechny maturitní obory třeba v dubnu. Ignorant

poste.restante řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 22:50  

Hlavně neuhnout a dotáhnout to do reálné podoby.

Tak z toho mám docela strach.
Zatím všechny kroky, které ministr dotáhnul do reálné podoby, vedly ke zhoršení stavu.

Ono to totiž na papíře vypadá vždycky hezky, když vyhlásíme záměr, který určitě povede ke zlepšení.

Jen ta realizace, ta se nějak nedaří.
Jestli to nebude tím, že někdo mění systém, kterému zjevně nerozumí a řídí se spíše podle svých představ a chtění.

Anonymní řekl(a)...
17. listopadu 2011 v 9:58  

řídí se spíše podle svých představ a chtění

Když toužím po něčem, co jsem nikdy nezažil, nezbývá než si to představovat a chtít.
Zažil někdo školství, které šlapalo, fungovala a bylo efektivní, všichni s ní byli spokojeni? Já ne. Tak fakt nezbývá než si je představovat. A chtít.

poste.restante řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 1:40  

Zažil někdo školství, které šlapalo, fungovala a bylo efektivní, všichni s ní byli spokojeni?

Nevím, jestli byli spokojeni všichni, ale já zažil školství začátkem devadesátých let.
Byrokratická buzerace skončila. Byla obnovena osmiletá gymmnázia a já na jednom takovém učil.
Žáci, kteří se snažili a měli opravdový zájem.
Učit tehdy byla nádhera.


Tak fakt nezbývá než si je představovat. A chtít.

Hluboký omyl, kolego.
Je třeba také znát, rozumět a chápat. A když nevím, nebát se zeptat.

Jinak totiž dopadne Vaše chtění ...
... no třeba jako když Dobeš řídí školství.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.