Iva Dobiášová: Chci ještě opravovat maturity?

neděle 13. listopadu 2011 ·

Minulé pondělí se v mé e-mailové poště objevil nečekaný dopis. Psal mně (a dalším jazykářům) pan Zelený z CERMATU.



Nevím, zda jste tento krok Cermatu zaznamenali, či ne. Základní myšlenkou je, že maturitní písemky 2012 nebudou opravovat ti, kteří si vloni absolvovali časově náročný kurz k tomu, aby mohli maturitní písemné práce opravovat. Respektive i já, která má osvědčení, u něhož byla garantována dlouhodobá platnost, opravovat mohu, ale jen pod podmínkou, že letos vstoupím do dalšího vzdělávání, projdu různými částmi proškolování, strávím 3 víkendy na školení a pak možná budu vybrána mezi vyvolené.

Po prvotním rozhořčení a pocitu absurdity se stále nepřestávám ptát, proč jsem vlastně dostala před zhruba rokem osvědčení, svědčící o mé způsobilosti účastnit se státních maturit.

Myslím si, že nepatřím mezi ty, kteří by se snažili svoji práci obcházet, či naopak vycházet vstříc nesmyslným požadavkům pocházejících z jakékoliv strany.

Když píši tato slova, stále se mi nabízí při čtení dopisu pana Zeleného více otázek než odpovědí.

Domnívám se, že skutečný důvod změny hodnocení písemných prací je pod slovy zapsanými v textu diplomaticky skryt. Je ale skryt takovým způsobem, že v mnoha jazykářích vyvolává otázku: Jsem to já, kdo neúmyslně, či nedej bůh záměrně opravuje jinak, než je k tomu proškolen? Byl snad proškolen nekvalitně? Nutí jej snad někdo či něco k tomu, aby opravoval jinak, než by dle kritérií měl?

Odhlédnu od toho, že nám byla garantována jistě dlouhodobější platnost našeho osvědčení než jen cca jeden rok. Přejdu fakt, že čas, který jsem práci na získání certifikátu věnovala, jsem mohla strávit jiným způsobem – ať prací pro školu či v soukromí. Rozhodně ve mně však zůstává otázka, proč nejsou důvody ke změnám řečeny jasně a srozumitelně. Proč si máme myslet, že chybujeme? Proč v nás má zůstávat pocit absurdity, bezmocnosti a zbytečnosti?

Přesto všechno, či spíše právě proto bych ráda zkusila na vlastní kůži, jak vypadá NEZÁVISLOST HODNOCENÍ.

Panu Zelenému jsem před chvílí poslala nejen text, který se více méně shoduje s tímto, ale zároveň i přihlášku do dalšího vzdělávání.

Nedělám to pro peníze, tedy z důvodu, který si dle některých reakcí na dopis zvolí jiní jazykáři, protože vím, že částka, kterou si touto cestou mohu vydělat, nebude při přepočtu na čas, který nad opravováním strávím, nijak závratná.

Rozhodla jsem se proto, abych zjistila, jak na tom jsem nejen já, ale i naše školství.

Uvidíme, jak dopadneme.

Převzato z blogy.rvp.cz

31 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 14:41  

Pani Dobiasova, vsimla jste si, ze od vaseho proskoleni doslo k vyznamne zmene zakonnych pravidel pro hodnoceni? Pokud ne, je pravdepodobne, ze tomu nerozumite. Pokud ano, pak na vasi strane postradam porozumeni psanemu textu.

Charlie řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 15:21  

Vřele doporučuji všem dosud i v budoucnu osloveným učitelům, aby ze sebe nedělali ovce slepě jdoucí na porážku do masokombinátu MŠMT&CERMAT a nic nepodepisovali. Jednak to za ty peníze nemá cenu, druhak ušetří minimálně tři víkendy a spoustu starostí. Ať si testy opravují "odborníci" v CERMATu sami po nocích. Ostatně, sami si je vymysleli.
Věřím, že jim to doporučí i velká většina ředitelů škol.
Podívejte se na lékaře, stačilo se trochu vzbouřit, a jsou platově tam, kde učitelé nebudou ani za 100 let.

P.S. Paní Carcy jim klidně může při opravování pomáhat, má-li ovšem na to vůbec kvalifikaci.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 16:00  

Opět zářný příklad, jak lze vcelku i dobrou myšlenku zvýšení objektivity zadupat do země. Myslím si, že na dodatečné školení se přihlásí tak málo zájemců, že se na jaře bude honem rychle řešit, jak vůbec zajistit opravení písemných prací. Místo, aby bylo nejprve stanoveno, jak lze cíle dosáhnout zapojením vyškolených učitelů, vyhlásí se dobrovolný nábor za podmínek, při jejichž přečtení si zdravý člověk ťuká na čelo. Když bude málo zájemců (a to bude), bude i kvalita opravení prací ještě horší než letos. Zato si dotyční pedagogičtí zoufalci mohou přijít na slušný peníz. Budou tři týdny opravovat stovky prací, ve školách budou místo výuky spát a CERMAT bude spokojen, jak se ta objektivita pěkně zvýšila. Anebo celé to je úmysl komplexní zkoušky nechat zkrachovat a konečně nechat jenom testy tak jako všude jinde ve světě, kde mají něco podobného jako státní maturitu?

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 17:01  

Otázka pro váženou Simonu Zelenou, můžete alespoň naznačit, o jakou významnou zákonnou změnu se jedná?

Simona CARCY řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 17:53  

Takze fakt neumite cist? To me podrz. Tak si usetrete tyntri vikendy, v Lidlu bude vyprodej!

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 18:04  

Pro Simona CARCY.
Což takhle psát česky. Jste tu mezi učiteli a mohla by Vás postihnout kule. To by Vám pak doma zatrhli televizi a mejdany.

Pro pana Cermat Zeleného.
Zdá se, že jediné co Vám pomůže je někam Vás nakopat a pak Vás tamtéž poslat bez zpátečního lístku.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 18:24  

Tak co bude s tou zákonnou úpravou? Smilujte se nad negramotem. Je opravdu zákonná, nebo je zelená?

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 18:30  

Vážená paní Dobiášová,
také jsem dostal dopis pana Zeleného... Když jsem se uklidnil, optal jsem se: "Chci ještě opravovat maturity? Chci se na tom podílet?" Má odpověď byla: "(zcenzurováno)!". Až dojedete do města jménem Frága a ve dveřích Cermatu Vás uvítá, brr, hrůzná představa, Simona Carcy, pozdravujte ji ode mě.
Ale vážně,jak říká Vaněk v Audienci: "Já se přeci z principu nemůžu podílet na praxi, se kterou nesouhlasím."

Luděk Blaha řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 20:11  

O státní maturity jsem se nikdy nijak zvlášť nezajímal. Zprvu jsem nechápal úplně přesně jejich smysl a pak jsem nabyl dojmu, že jdou svým katalogem požadavků proti reformní myšlence rámcových vzdělávacích programů, s nimiž jsem ovšem také nesouhlasil, protože jsme neroumněl vysvětlení koordinátorky, že učivo je pouze nástrojem ke zkompetentnění budoucích konkurenceschopných vzdělanců. Teprve až začalo v době nedávné vycházet najevo kolik školských odborníků s maturitami nesouhlasí až do té míry, že rozesílají otevřené dopisy, popadla mne jen obtížně ovladatelná potřeba proniknout do problematiky poněkud hlouběji. Proto jsem uvítal svoji delegaci ku kulatému stolu k této otázce.

Pokusím se shrnout svoje vnímání maturitního kvasu a omlouvám se za případné nepřesné formulace způsobené mojí diletancií v tomto směru.
Dozvěděli jsme se, že bude výrazně redukován počet hodnotitelů tak, aby na jednoho vyšlo 200 až 250 prací. Tito budou proškoleni tak, aby byly eliminovány takové jevy, jako například údajně statisticky doložené nadhodnocování prací v pásmu blízkém jakési pro úspěšnost podstatné hranici.
Odbočím mírně, poněkud zapadly námitky z pléna, že je to pokus o privatizaci hodnocení prací a že bodové zisky jsou stanoveny tak, že na tu hranici dosáhne téměř sáhne každý, kdo se umí aspoň podpsat. Nebo tak nějak.
Tak si to trošku počítám. Kolik trvá opravit jednu práci za sto korun? Aby byla alespoň částečně zaplacena značně kvalifikovaná práce, mělo by to být do půl hodiny. (Srovnejme to s taxami ajťáků nebo právníků.)
Tedy 125 hodin rozprostřených do tří týdnů? Tedy čtyřicet hodin týdně. Po deseti o víkendu a po čtyřech každý všední den k nejméně čtyřem hodinám přímé vyučovací povinnosti a dalším pracovním povinnostem. No klobouk dolů. Takže:
1. Bude se za hodnotitele suplovat? Prý ne, prohlásil patrně za sebe předseda asociace ředitelů gymnázií.
2. Nebude se suplovat? Tak pak bych chtěl vidět tu nově proškolenou a srovnatelnou superobjektivnost hodnotitelů.
3. Hodnotitelů se moc nepřihlásí a mšmt "nezbude" nic jiného než si najmout profesionály z nečekaně rychle vzniklé společnosti s akciemi na doručitele.
Tak jako tak vidím časem spění k možnosti třetí. Aspoň se hezky povyčerpají fondíky.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 20:19  

Vážená paní Dobiášová!
kraviny, kterými nás drtí Dobeš and his boys + Mr.Zelený , by jiný resort neustál,ovšem ve školství je možné patrně všechno.A my si to také necháme líbit.Na ta trapná a nic neříkající školení si vzpomínám dodnes a e-learningy mě strašily po celý minulý rok i ve snech. Vzpomínám na kolegyni, která se vyjádřila na adresu školení slovy-měli by nás dát na You Tube,aby národ viděl, jací jsme blbci , kteří celé hodiny sedí a dikutují (kromě nás dvou ovšem) nad deskriptory, podbody a nadbody.Další školení naprosto odmítám, již žádné teambuildingy, školení a víkendové už vůbec ne.Víkendy si nechávám zásadně pro svůj program, svou rodinu, přítele a svůj způsob trávení volného času.Odmítám oblbování a stohy písemek za pár kaček,,ostatně jako vždy ve školství, volný čas jsem věnovala studiu dalšího jazyka ,který mě baví, a soukromě si v klidu přivydělám .Obdivuji Vás, já bych už do toho nešla,ostatně u nás v práci nikdo z jazykářů, naše reakce byla jednoznačná.Jinak-položte si otázku-jestli by si takto dovolil jednat ministr s jiným resortem ? Jestli by si dovolil takto buzerov at a otravovat své ovečky? Představte si třeba takové právníky ,lékárníky nebo nedejbože doktory? zdravím a přeji pevné nervy,budete je potřebovat

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 20:42  

Myslím si podobně jako kolega Blaha, že se chystá malinkatý tunýlek. Podmínky pro trénink jsou tak šílené, že je rozumný člověk přijmout nemůže. Nechápu k čemu je dobré víkendové školení. V kterém kraji se bude konat? V kterém hotelu? Není počet 150 cvičných prací nadhodnocený? Nestačilo by třeba 20? Z toho se dá erudovanost hodnotitele poznat spíš než ze 150.

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 21:27  

MŠMT to má dobře promyšlené:
-o češtinářích, kteří na opravování maturitních písemných prací (s výjimkou paní Dobiášové) odmítnou participovat, prohlásí, že jsou: líní, mají peněz dost, berou si maturanty jako rukojmí (ministr se už o medializaci postará)
- MŠMT se rozhodne tuto krizovou situaci, kterou "způsobil bojkot jazykářů středních škol", urychleně řešit
- Cermatu nezbude nic jiného, než si outdoorově najmout nějakou ortografickou bezpečnostní agenturu ABL, která to (za patřičnou provizi) opraví
- nejpozději do 30. června 2012 vystoupí ministr školství a pan Green že to (i přes bojkot té pedagogické líné chásky) znovu dokázali
- pedagogové budou držet hubu a krok, jak je zvykem

Anonymní řekl(a)...
13. listopadu 2011 v 21:40  

13. listopadu 2011 21:27
"pedagogové budou držet hubu a krok, jak je zvykem"
- ono jim bohužel asi nic jiného nezbude

Simona CARCY řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 7:18  

Zatim jsem si precetla jen namety co nedelat, takova pasivni rezistence trapne schovavana za lineho Vanka z Audience. To jste se kolegyne a kolego moc nepredvedli. Cekam na neco konstruktivniho - reknete jak to delat, abychom zustali v souladu se zakonem a vyhlaskami a maturita se nevratila k trapnemu nicnerikajicimu hrani si na maturitu, jimz byla donedavna. Jen bych nebyla tak presvedcena o tom, ze stejne negativne smyslejicich je vas vetsina. Abyste nezustali v pozici bezce, jemuz souperi uz davno zmizeli za horizontem a tak se opijite pocitem, ze zbyly hloucek predstavuje cely svet, jemuz stojite v cele.

Charlie řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 7:40  

Námět co dělat:
Můj děda říkal, že nejlepší na podobná individua je "dlouhej bič a malej dvorek". Dvorek v Karmelitské velký není a do biče myslím klidně investuji. Na tu sebranku to sice bude chtít pořádný bejkovec, ale ať. Myslím, že se to vyplatí. Navíc, když vidím, kdo z politické konkurence se o místa ve vedení MŠMT uchází, to bude dobrá investice i do budoucna.
Aby nedošlo k mýlce, jsem zastánce státních maturit, ale současná podoba a provedení je naprosto tristní.
K případným poznámkám, že jsem neuctivý až neloajální ke svým nadřízeným. NEJSEM. Nejsou to moji nadřízení a žádnou loajalitu k nim cítit nemusím.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 10:25  

Je to jen další ukázka toho, že jsou v CERMATu úplně mimo mísu. Od počátku učitelé tvrdí, že opravy takto postavených písemných prací nelze hodnotit standardizovaně.
Samozřejmě že bude málo hodnotitelů - ale to se lehko změní tím, že MŠMT vydá nový pokyn pro školy, kde bude jasně dáno, kolik hodnotitelů MUSÍ škola dodat. A škola musí, ale neumí, protože jsou limity práce přesčas, a další smlouvu jaksi učitel nemusí podepsat, že?

Odpověď řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 10:47  

Dnes jsme panu řediteli CERMATu odeslali dopis.
Přikládám zkrácenou verzi:

Vážený pane řediteli,
na ředitelství škol, a jak vyplývá z kontextu materiálu i stávajícím hodnotitelům písemných maturitních prací, byl zaslán materiál „Změna v organizaci a zajištění hodnocení písemných prací od roku 2012“

Je zřejmé, že k navrhované úpravě pravidel organizace hodnocení písemných prací vedla autory snaha o objektivizaci při hodnocení písemných maturitních prací. Dle našeho názoru má však tato navrhovaná změna řadu nedostatků, na které si Vás dovolujeme upozornit.

1) Ve třetí odrážce druhého odstavce je uvedeno: „Pokud bude přijata novela „školského“ zákona, hodnotitel bude jmenován CERMATem) ….„

K tomu:
Poslední Vládní návrh novely školského zákona (č. 340/3) sice obsahuje relevantní změnu paragrafu 80, nicméně dle vyhlášky č. 273/2011 o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou ze dne 10. června 2009, v platném znění, se uvádí:
• § 38 „Ředitel školy
b) navrhuje Centru zadavatele a hodnotitele v počtu, který odpovídá počtu zadavatelů a hodnotitelů pro zajištění maturitní zkoušky v dané škole, a určuje místo působiště pro výkon jeho funkce,“
• § 41 Hodnotitel
Hodnotitel zpravidla vykonává svou funkci ve škole, jejímž je pedagogickým pracovníkem.

Znění vyhlášky nekorespodnuje se záměrem jmenovat hodnotitele přímo CERMATem.
2) Bod 1. Zdůvodnění počtu hodnotitelů, hodnocených prací a doby na vyhodnocení.
• Zdůvodnění počtu hodnocených prací (5 – 150) na deset dnů nekoresponduje s odrážkou 2) k tomuto bodu – pouze 5% hodnotitelů opravovalo více než 80 prací.
• Počet 150 – 250 prací na jednoho hodnotitele v průběhu 20 – 25 dnů přestavuje DENNÍ „normu“ na jednoho hodnotitele ve výši 6 – 12.5 práce na jeden den, při každodenním hodnocení. Při uvedeném počtu a takto dlouhodobém vytížení hodnotitele se zcela ztrácí záruka kvalitního ohodnocení všech hodnocených prací.
• Pro cca. 81 000 maturantů (údaj ze statistik UIV pro rok 2010) při uvedených počtech hodnocených prací bude třeba cca. 320 – 540 hodnotitelů. Jestli v roce 2011 hodnotilo písemné práce 5 220 hodnotitelů, nezbývá konstatovat, že 9/10 hodnotitelů bylo proškoleno pouze k hodnocení tohoto jednoho roku, což se jeví velmi neefektivní a nekoncepční.

3) Bod 2. Distribuce písemných prací hodnotitelům
• Není uvedeno, jakou formou bude provedeno kopírování písemných prací a jejich distribuce hodnotitelům (elektronicky, papírově). Pokud v papírové podobě, jakým způsobem bude zajištěna přeprava materiálů, pokud v elektronické podobě (výstupy jsou tak plánovány), kdo zajistí odpovídající kvalitu osobního vybavení v oblasti ICT u hodnotitelů. V každém případě se jedná o nový nedořešený logistický článek, který průběh maturitních zkoušek ještě více prodraží.

4) Bod 4. Pracovně právní vztah mezi hodnotitelem a CERMATem
• Není řešena možnost, kdy vznik jiného pracovně právního vztahu je podmíněn souhlasem zaměstnavatele, což může být součástí pracovní smlouvy.
• Tento bod je v rozporu s § 38 výše uvedené platné vyhlášky, kdy ředitel školy navrhuje hodnotitele. Pokud bude uzavřen pracovní vztah mezi CERMATem a hodnotitelem, neměl by vykonávat hodnotitel svou funkci ve škole, jejímž je pedagogickým pracovníkem, jak je uvedeno v § 41 vyhlášky.
• Práci pedagoga může ředitel školy zhodnotit (například formou odměny) právě za aktivity související s pedagogickou činností, nad rámec vyučovací povinnosti, do kterých práce hodnotitele patří. Navrhovanou úpravou je vytvářena informační bariéra řediteli školy o aktivitách „svého“ pedagoga.

5) Podmínky spolupráce
• Z uvedeného textu vyplývá, že vybraná část již jednou proškolených hodnotitelů se musí zúčastnit dalšího náročného školení hodnotitelů pro (po 20 hodnotitelích na 40 školitelů) 800 hodnotitelů v šesti víkendových dnech (tedy pobytových), což přípravu na maturitní zkoušky dále prodraží.
• Je velmi diskutabilní, zda „noví“ hodnotitelé budou mít zájem absolvovat tato další náročná školení.

Mgr. Miroslav Gajdošík
zástupce ředitele
SPŠ polytechnické - COP Zlín

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 11:10  

Nejsem cvičená opice a nenechám se manipulovat Cermatem. Proto se na školení nepřihlásím. Vystudovala jsem vysokou školu a sebevzdělávám se. Nebudu plýtvat drahocenným časem na výmysly výše zmíněné organizace. Škoda, že řada učitelů se nechá dále "školitů. Kdybychom tak byli akční a jednotní jako lékaři...

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 13:10  

už loni jsem Cermatu napsal,že nejsem schopný přijmout a snášet vysokou míru právní nejistoty spojenou s výkonem práce šk.maturitního komisaře ani rizika s touto nejistotou spojená. A odstoupil z funkce ŠMK a byl klid. Nenechejme s sebou zametat, nikdy a nikým. Naučme se být seběvědomí (jako to umí naši žáci a jejich rodiče). Vím je to, pro nás, starší a učitele, těžké.... Milan

Luděk Blaha řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 13:37  

Naučme se být seběvědomí

V tom to směru mi, pane Milane, sebevědomí nikdy nechybělo. Nedovede si ovšem představit, jak to lidi okolo, zvláště pak hrbiče, vytáčí.

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 20:31  

Pro anonymní z 11.10 a Milana -máte plnou pravdu,celé to slavné MŠMT s námi bude zametat tak, jak mu dovolíme.A hle -nyní čtu, že bude na opravy najímat šiky brigádníků.Laik žasne a odborník se diví.Ta tlupa hňupů celé roky a za hříšné peníze připravuje SM(nic proti ní,ale představuji si ji úplně jinak a hlavně erudovaně),školí nás jak stádo trotlů, celá ta hitparáda stojí miliony,papíru se promrhá na tuny, nakonec se bude znovu proškolovat, přeškolovat a doškolovat,padnou na to volné víkendy, opět to bude stát fůru peněz.......Na co tedy bylo minulé školení?Nebo už to zase neplatí?Ty certifikáty a e-learningy?Opravdu
si připadám jako cvičená opice a nutno dodat, že někteří kolegové si o tento smutný titul přímo říkají,protože se sanží ty ministerskozelené kraviny vyšperkovat a dovést do absurdity úplné.Chápu, že si nemůžeme vyskakovat, je nezaměstnanost, krize a nikdo nemá místo jisté.Ale snad můžeme stát aspoň trochu rovně sami před sebou,protože veřejnosti jsme již docela k smíchu.Jak říkala má kolegyně-jsme tu za blbce-a měla pravdu.Ještě klaunský nos nám dát.Mě osobně už smích přešel. zdravím

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 21:20  

Jen podotýkám, že by ty písemky rádi opravovali učitelé ze ZŠ. Při našich nízkých úvazcích se hodí každá koruna navíc, školení se nebojíme. Jo, platy vás středoškolských jsou holt v jiných cenových relacích...

Anonymní řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 21:46  

A ještě by mohli panu Zelenému každé ráno vyčistit boty, rádi.

Luděk Blaha řekl(a)...
14. listopadu 2011 v 22:18  

by ty písemky rádi opravovali učitelé ze ZŠ

Co nevidět se začnou nabírat brigádníci.

Josef Krátký řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 18:44  

Jsem poněkud rozladěn z reakcí kolegů a kolegyň, kteří dají na článek otištěný v denním tisku - soudím, že jsou buď totálními laiky v mediální výchově, nebo chtějí psat bít, a tak se jim hodí jakákoliv hůl. Obojí není příliš dobrá vizitka.
Věc se má tak, že se při opravách maturitních prací až příliš podvádělo, ředitel zavelel a hodnotitelé upravovali a upravovali, takže mnoho prací, které projít neměly, prošlo. Perličkou, která obletěla svět, byl telefonát jednoho ředitele do CERMATu, v němž požadoval anulaci maturitních prací svého ústavu, protože uvedl hodnotitelům jako cut-off score 5 bodů místo 6 a oni jej poslechli, tudíž poté spousta studentů propadla. Co k tomu dodat...
Samozřejmě prvotní roli zde hraje opět politika - už poněkolikáté. O tom se ale pochopitelně nemluví a nepíše. Ministr zavelí a CERMAT musí sarazit podpatky - pokud si ještě někdo vzpomenete, pak prvotní idea SM byla dvojúrovňová, pak s vládou ČSSD přišla úroveň jedna a s nástupem ODS zase dvě. Zkuste proto prosím nadávat politické zlodějské chamradi, která nám vládne, ne CERMATu.
Zvláštní je, že místo radosti z toho, že nebudeme muset s vyplazenými jazyky opravovat stohy písemek, čtu si tady povětšinou žlučovité výlevy frustrovaných jedinců, spíše bouře ve sklenici piva, řečeno mertovsky.

Luděk Blaha řekl(a)...
15. listopadu 2011 v 21:11  

Bylo-li by to, pane Krátký, jen trochu možné, neopírejte se do učitelů, když v zápětí tvrdíte, že ředitelé jsou zmetci, kteří nutí učitele k podvádění nejhrubšího zrna.
Mne státní maturity naštěstí zasáhly jen nepatrně. V rámci svojí pracovní doby jsem vykonával bedlivý dozor na prázdné chodbě, zatímco kolegové maturitně strádali. Přesto se dovedu docela dobře ztotožnit s "povětšinou žlučovité výlevy frustrovaných jedinců".
Tak velmi jste mne nasral, že jsem se patrně v první větě úplně vyšinul z větné stavby, za což se paní Valíkové omlouvám.

Josef Krátký řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 8:13  

Pane Blaho, pro úspěch nucení musejí být vždycky dva - jeden, který nutí, a druhý, který se nechá. Vina je v posledku na obou. Chápu však jak postoj ředitelů, tak těch, kdo podlehli - chceme mít práci a k tomu musíme mít žáky, které mít nebudeme, když nezískají maturitu - je to tak trochu Hlava 22. Ani učitele, ani ředitele jsem zmetky nenazval, ostré výrazy jsem použil vůči politikům, kteří za současný stav nesou největší díl odpovědnosti - školy se jen darwinisticky přizpůsobují v rámci boje o přežití. Ovšem mnoho přispěvatelů zde vrhá svůj hněv dle mého soudu nesprávným směrem. A dají-li se přitom ovlivnit články novinářských šmoků, pak bohužel musím mírně zpochybnit jejich "kompetence":-) v oblasti mediální výchovy.
A jestli někdo čekal, že první ročník tak mamutí akce, jako je maturita, proběhne bez zádrhelů a vše bude v pořádku, pak byl věru nemístným optimistou, stejně jako pokud seznal, že dvě školení jej naučí perfektně pracovat s kritérii a stane se výborným a objektivním hodnotitelem PP.
Chápu také "nasranost" těch, kdo školení vzhledem k současné změně považují za ztracený čas (což však není tak docela pravda, protože kritéria jim mohou pomoci pbjektivizovat opravování běžných slohových prací), ale já jsem spokojen s tím, že se nebudu muset prodírat kvanty maturitních písemek, byť budu tratný několik stokorun.

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 10:44  

IDEÁLNÍ PŘÍLEŽITOST PRO UČITELE, ABY DALI NAJEVO, CO SI O MŠMT A CERMATU MYSLÍ.

Co komu brání se té blbiády neúčastnit?

Luděk Blaha řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 12:07  

byť budu tratný několik stokorun

Jen drobné upřesnění: po novu může odměna dosáhnout až dvaceti pěti tisíc.

Anonymní řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 23:33  

Pro L. Blahu z 13. listopadu 2011 20:11:
Drobná poznámka, abyste do tajů státní maturity mohl vniknout ještě více. Učím také na jazykové škole, kde připravuji studenty pomaturitního studia k mezinárodním jazykovým certifikátům úrovně B1 a B2, to jest k maturitním úrovním. Ani po maturitě by u mezinárodního certifikátu stejné úrovně nebyli úspěšní, protože:
a) u maturity stačí k úspěchu 45-50%, u mezinárodních zkoušek 60-70%
b) hodnocení maturity je neskutečně mírné, například má-li maturant na základě poslechu doplnit výraz ,,tunnel", Cermat mu uzná všechno, co se jen trochu podobá (tunel, tanel, tannel), místo správného ,,Hungary" tam může být Hangery, Hungery, hungary atd. Všechno se ve mně příčí.
Tohle by u TELCu nebo Cambridge neprošlo ani náhodou.
Ve skutečnosti tak dosahujeme spíš úrovně A2. Možná.

JK řekl(a)...
16. listopadu 2011 v 23:36  

25 000 brutto vydělá ten, kdo opraví během cca 25 dnů 250 prací, tedy 10 denně. Tuto variantu jsem však neměl na mysli, neb jsem vycházel z letošní zkušenosti - opravím-li coby učitel maturitní třídy cca 25 prací, jde o 2 500 Kč, což lze u vidiny volných odpolední oželet.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.