EU peníze školám: Pozor na chybný výklad komerčního díla!

středa 9. listopadu 2011 ·

České škole se podařilo odvrátit malou katastrofu v projektech EU peníze školám a EU peníze středním školám: To že škola pedagogovi za tvorbu DUM zaplatí, neznamená, že se jedná o komerční dílo.

Na počátku byla diskuse na portálu RVP.CZ, dva snímky z prezentace na seminářích EU peníze středním školám a dotazy jedné školy, položené odboru CERA MŠMT:

  1. Je tvorba DUM považována za komerční aktivitu? Jde o to, že sice učitelé za ní dostanou zaplaceno, ale využívají DUM ve škole při výuce. 
  2. S tím pak souvisí to, zda je možné použít obrázky, které jsou pouze pro nekomerční využití, proto chci vědět, zda tvorba DUM je nebo není komerční využití.

Na otázky pracovnice odboru CERA odpověděla v pondělí ráno nejprve takto:
  1. Ano, tvorba DUMu je považována za komerční dílo, každý inovovaný materiál musí být zřejmým autorským dílem. 
  2. Ano, obrázky určené pro nekomerční užití můžete používat v DUMech. Komerční obrázky lze použít pouze po souhlasu autora nebo zaplacení.
Odpovědi na tyto dvě otázky obsahují na první pohled rozpor, na který jsme obratem upozornili. Pracovnice odboru CERA ale trvala na svém:

Má ranní odpověď nebyla mylná, po telefonické domluvě s panem Wagnerem upřesňuji (spíše snad obhajuji) napsané: 


Cituji: „Z vytvořených vzdělávacích materiálů plyne pro autora přímý finanční prospěch – jedná se tedy o komerční využití. Neplatí stejné podmínky jako pro školní díla užitá v běžné pedagogické praxi (viz §35 zákona 121/2000 Sb. Autorský zákon).“ Srov. Bližší informace najdete v prezentaci k podpoře 1.5 (Šablony klíčových aktivit) umístěné na webu www.msmt.cz).



Citace byla z prezentace pro střední školy na webu MŠMT, kde je tento snímek:


Na pováženou je na tomto snímku i zmínka o školních dílech, která je zcela irelevantní (školní dílo je dílo žáka nebo studenta) a signalizuje spíše neznalost autora snímku.

Důsledky výše uvedené odpovědi o komerčním použití by byly pro pro školy tvořící v projektech EU peníze školám a EU peníze středním školám výukové materiály a DUM nedozírné: nebylo by totiž například možné použít obrázky a jiné zdroje s licencí Creative Commons, které většinou komerční užití vylučují či obrázky z MS Office či Open Office a dalších zdrojů.

V úterý v poledne přišla naštěstí oprava:

Přeposílám Vám upřesňující stanovisko právníků MŠMT na Váš dotaz na DUMy.
  1. Je tvorba DUM považována za komerční aktivitu? Jde o to, že sice učitelé za ní dostanou zaplaceno, ale využívají DUM ve škole při výuce.  Většinou se bude jednat o autorské dílo (dle povahy DUM a s ohledem na s tím související tvůrčí činnost při jeho tvorbě). O komerční dílo by se jednalo až v momentě, kdy by škola ze DUM měla zisk (prodávala). To že škola pedagogovi za tvorbu DUM zaplatí, neznamená, že se jedná o komerční dílo.
  2.  S tím pak souvisí to, zda je možné použít obrázky, které jsou pouze pro nekomerční využití, proto chci vědět, zda tvorba DUM je nebo není komerční využití. Pro nekomerční ano.
  3. Jaké je správné citování, resp. uvedení odkazu na použití obrázku za této situace, která asi bude na většině škol nejběžnější: Škola má zakoupenou licenci na Microsoft Office a ve Wordu nebo PowerPointu vytváří DUM. Při jeho tvorbě využívá kliparty a obrázky, které jsou pro uživatele těchto produktů zdarma (Vložení – Klipart). Stačí pak pokud např. v celé prezentaci nebude použit jiný zdroj obrázků než kliparty Office na posledním snímku uvést: Zdroj obrázků v této prezentaci: Kliparty sady Microsoft Office dostupné pod licencí Microsoft Office Pokud ne, jaká je tedy správná forma citace? V případě citace je nutné postupovat podle ustanovení § 31 autorského zákona a dodržet licenční ujednání dané Microsoft Office.
Děkujeme Mgr. Zdeňce Menšíkové a právníkům MŠMT za dobrou práci!




5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
9. listopadu 2011 16:16  

Jak to tedy je, když máme MS Office zakoupený v licenčním programu School Agreement, Select? Bylo by možné získat tuto informaci oficiálně od Microsoftu? Můžeme v něm vytvářet DUMy, za které dostaneme zaplacno?

Janek řekl(a)...
9. listopadu 2011 16:30  

V balíku Microsoft Office můžete vytvářet DUM i jiné výukové materiály, samozřejmě s využitím Klipartů, viz třeba http://www.malotridky.cz/otevrene-galerie-obrazku-pro-tvorbu-digitalnich-ucebnich-materialu/ nebo http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?p=59827#p59827.

Anonymní řekl(a)...
15. listopadu 2011 16:30  

Jsem natvrdlý a pořád to nechápu. Můžu použít jakýkoliv obrázek z internetu když ho ocituji?

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2011 10:01  

Pokud je u něho uvedena licence, že jej lze použít pro nekomerční účely (creative commons), tak dle výše uvedeného ano. Pokud by se jednalo o obrázek, který vám najde Google a je součástí něčí běžné webové stránky (ne otevřené databáze obrázků), pak ne.

wesy řekl(a)...
20. března 2012 1:14  

Není jednoznačné, co použít můžete a co ne.
Ad jedna: to že něco tvrdí ministerstvo, neznamená, že to budou tvrdit i oprávnění vlastníci práv. Pokud totiž pedagog DUM nevytvoří, škola mu může upřít právo na odměnu (nemyslím plat, ale odměnu související přímo s vytvořením DUM) a to znamená, že autorovi plyne přímý zisk. Je otázka, jak by se k tomuto postavil soud. Pokud vím, zatím tady nemáme žádný pořádný prejudikát k tomuto případu. V lepším případě bude soud nebo arbitráž přímo s ČR, což by bylo sice nepříjemné, ale mohlo by také dojít na žaloby na konkrétní autory jako nositele autorských práv. Zatím se nic takového nestalo a dá bůh, nikdy k tomu nedojde. Opíráme se vždy o vzdělávací účely a často o víru, že tím, že něco od někoho uvedeme, tím jej propagujeme a popularizujeme.
Ad dva: Vždy a za všch okolností uvádějte v citacích nejméně tyto tři věci: Autor, Název díla, Zdroj (toto nařizuje zákon. Pokud jde o tzv.: "public domain" v našem právním rámci není nic takového možné. Takže bez citací je možné uvádět pouze díla, u nichž ochrana vyplývající z autorského zákona vypršela, nebo díla, na něž se nevztahuje ochrana vyplývající ze zák. 101/2000 sb. Ovšem, je dobré citovat třeba i Platóna, jednak se jedná o vědeckou etiku a jednak, co kdyby mě to zaujalo a chtěl jsem si o věci přečíst více? Jak zjistím zdroj?
Ad 3: Pokud publikujete vlastní materiály (třeba fotografie) vždy pod fotografie napište třeba "foto autor". Pokud publikujete materiály druhých osob, (kamarád, kolega, ale třeba i druh a družka) vyžádejte si písemný souhlas. Dnes jste přátelé, zítra být nemusíte.
Ad 4: Co se týká děl, u nichž již uplynula doba ochrany (70 let od úmrtí autora). Pozor ještě na práva výkoného umělce !!! Př: B. Smetana; Libuše, ale nahrávka je z roku 1995. V tomto případě se jedná o volné dílo z pohledu autora, ale ne výkoného umělce. Problematika je trochu rozsáhlejší, takže se zde nebudu rozepisovat.
Ad 5: Použití chráněného díla. Tady je to opravdu rozsáhlé, takže jen noticku. Budeme předpokládat, že při tvorbě DUM se jedná o nekomerční činnost. Pokud tedy chci použít něco, co je plně chráněno autorským zákonem, je poviností mou jako autora prokázat, že jsem nemohl použít něco jiného, adekvátního, co by bylo buď považováno za dílo volné, nebo mi to licence umožňovala. (tzv. oprávněné užití a oprávněný zájem).
Ad 6: Uvádějte do všech materiálů informaci o tom, že se jedná o dílo určené pro vzdělávací účely. Jakékoliv jiné využití je zakázáno (nebo jakékoliv jiné využití se řídí dle platné legislativy)
Takže na závěr: Používejte vlastní díla a vlastní hlavu. Pokud to nestačí, použijte díla, kde vám to licence dovoluje. Až v nejnutnějším případě teprve použijte chráněná díla. Ale jinak jak říkám posluchačům na přednáškách "CITOVAT, CITOVAT, CITOVAT"

Ondřej Veselý

PS: ani licence CC není bez problémů. Pokud totiž bude uveden příznak BY-SA tak je nutné zachovat licenci ale je dílo možné použít komerčně. Vzhledem k tomu, že jsme výsledné dílo povini šířit, a zachovat stejnou, nebo slučitelnou licenci, tak musíme své dílo vydat ke komerčnímu použití, jinak licenci porušíme. Toto nebylo doporučení pro nikoho, ale spíše takový námět na diskusi.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.