Výzva Asociace speciálních pedagogů České republiky ze dne 21. 10. 2011

pátek 21. října 2011 ·

Asociace speciálních pedagogů vyjadřuje svůj nesouhlas s materiálem s názvem „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015“, který je vytvořen Odborem pro sociální začleňování v romských lokalitách (Agenturou) pod vedením Martina Šimáčka, a který je na jednání vlády předkládán Monikou Šimůnkovou, zmocněnkyní vlády pro lidská práva.

Materiál je ve své podstatě, byť se to některým čtenářům nemusí zdát, textem nedemokratické povahy, preferujícím pouze jednu část našich občanů, eufemisticky pojmenovanou „se sociálním znevýhodněním“, na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu. Svým pojetím ještě více eskaluje již tak vypjatou atmosféru mezi některými skupinami obyvatel. Jednoznačně nejobšírnější kapitolou (více než 30 stran textu oproti všem ostatním o šíři 3 – 6 stran) je ta, která se zabývá školstvím, přesněji speciálním školstvím a systémem péče o ohrožené děti.


Tento zájem bychom jistě kvitovali, pokud by byl text na úrovni nepostrádající odbornost a vyváženost potřeb všech dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí ohrožených prostředím, v němž vyrůstají. Jelikož tomu tak není a návrh mnoha opatření k podpoře dětí jedné skupiny je zároveň potlačováním práv na vzdělávání a zdravý vývoj skupin ostatních, musíme tento veskrze tendenční a vše zjednodušující text odmítnout a varovat vládu České republiky před jeho případným schválením v předkládané podobě.

Je nám líto, že se Rada vlády pro lidská práva rozhodla „vlamovat“ do otevřených dveří ke spolupráci na dalším pozitivním rozvoji našeho školství a místo dialogu s odbornou veřejností militantně protlačuje kroky vedoucí k jednostranným a neefektivním řešením. Dlužno jen podotknout, že zcestnost metod typu „kde chybí argument, musí být síla“, byla mnohokrát prokázána.

Vyzýváme všechny ty, jimž není lhostejný další vývoj našeho školství, aby připojili svůj podpis pod toto prohlášení. Znění prohlášení a podpisový arch spolu s dokumentem „Agentury“ je možno stáhnout níže. Podepsané archy doručte prosím na adresu ASP ČR. Po ukončení této podpisové akce (10. 11. 2011) je doručíme předsedovi vlády Petru Nečasovi a ministru školství, mládeže a tělovýchovy Josefu Dobešovi.

Výzva na webu Asociace speciálních pedagogů České republiky
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015 (696kB PDF)
Výzva Asociace speciálních pedagogů České republiky ze dne 21. 10. 2011 (25kB DOC)
Podpisový arch (41kB DOC)

46 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. října 2011 v 20:27  

V textu výzvy je řeč o nedemokratičnosti apod. O tom by se dalo diskutovat. Po přečtení textu Strategie jsem ale nabyl dojmu, že faktické pohnutky jsou motivovány něčím jiným. Viz body o transformaci současných speciálních škol (4.5.3.3. a 4.5.3.4.)

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 7:57  

Asociace speciálních pedagogů se s odpuštěním "montuje" do řady oblasti dnešního školství, aniž by v dané oblasti měla odborné znalosti a není schopna vymyslet a konipovat vlasní návrh na cokoli.
Předkládaná strategie je nejen moudrá (alespoň ta část, která je věnována vzdělávání) a nechápu, kdo by se strategií a prioritami dané strategie nemohl nesouhlasit.
Svůj podpis bych raději připojil k vydanému materiálu, než k výzvě ASP, která je vedena Dr. Jiřím Pilařem.
Pochöpitelně, že většina následujících priorit je spojena s navýšením rozpočtu v rezortu školství. Kdo ovšem uvažuje o tom, že níže zmíněné priority lze realizovat za stávajícího rozpočtu, měl by se nechat vyšetřit na psychiatrii nebo by měl vstoupit do stávající revoluční Asociace speciálních pedagog.

Priorita 1: Změna financování mateřských základních a středních škol

Priorita 2: Posílení dostupnosti, kvality a využívání předškolní péče

Priorita 3: Posílení otevřenosti a kvality základního vzdělávání

Priorita 4: Posílení kvality profesní přípravy a podpora středního školství

Priorita 5: Transformace péče o ohrožené děti

Priorita 6: Transformace a posílení kvality poradenského systému

Priorita 7: Posílení metodické připravenosti budoucích i stávajících pedagogických
pracovníků

Priorita 8: Posílení kvality a navýšení grantové podpory opatření v oblasti vzdělávání
sociálně vyloučených dětí

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 8:08  

...místo dialogu s odbornou veřejností militantně protlačuje kroky vedoucí k jednostranným a neefektivním řešením."

Naprosto souhlasím s předcházejícím autorem příspěvku. Militantní kroky lze v poslední době zaznamenat spíše na straně Asociace speciálních pedagogů.
A jednostranná a neefektivní řešení?
Má snad ASP nějaký návrh na komplexní a efektivní řešení?
V případě, že nemá, měla by držet ....(ústa)!

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 17:44  

Výše uvedené příspěvky svědčí o naprosté neinformovanosti dotyčných autorů. V prvé řadě Asociace spec. pedagogů se nikdy neprojevovala militantně. Vždy se jednalo pouze o jakousi obranu proti naprosto brutální, lživé a štvavé kampani šimáčků, šimůnkových, stejskalů apod. Nikdy se také nemontovala do dalších věcí, které tady někdo uvádí. Vždy se držela pouze oblasti školství, zejména toho speciálního. Právě naopak do speciálního školství se dnes montuje kdekdo. A já se ptám proč těmto lidem tolik vadí zvláštní školy, čeho se tak hrozně moc bojí, že je chtějí zrušit? Zvláštní školy nikdy nechtěly, aby do nich chodily hlavně cikáni. Aby žák mohl přejít na zvláštní školu, musel to nejprve někdo navrhnout. Tohle dělaly přece školy základní! Další institucí pro přeřazení do zvláštní školy byly poradny! A nakonec poslední slovo měli vždy rodiče žáka. Pokud ti byli proti, tak žáka zvláštní škola přijat prostě nemohla!!! Proč se stejný odpor nevyjadřuje právě proti ZŠ a poradnám? Speciálnímu školství dnes totiž rozumí opravdu každý od vládních "expertů" šimáčka a šimůnkové až po mejstříka z nervu! Ti všichni ví, že za špatným stavem naší ekonomiky a vůbec celé společnosti mohou přece zvláštní školy! Pokud by totiž neexistovaly tak by cikáni chodili do práce, žádné problémy na Šluknovsku by nevznikly a všichni bychom tady žili spokojeně v klidu a míru že!!! Ale počkejte až se ani za 30 let nic nezmění a cikáni budou stejně problematické etnikum jako dnes či dokonce i za Jana Husa. Ten totiž už v roce 1409 napsal:
"Cikáni jsou plémě nečisté, mravů hanebných, práce se štítící,
druh druha okrádající a Boha neuznávající."
V geniální zkratce tu shrnul celý cikánský problém, jehož podstata
se za uplynulých 600 let nijak nezměnila. Koho budete hledat za viníka potom??? Pokud se zruší zvláštní školy, již nikdy se nepovede je zřídit znovu! Zato cikánům a jejich přihlouplým pomahačům se povede zřídit nás, ostatní bílé pracující!!!

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 17:58  

Je zbytečné zde vypisovat, jaký význam mají ZŠ praktické – velmi výstižně to popsala Iva Švarcová (viz článek na České škole 20. října „Za všechno mohou „zvláštní školy!?“ – doporučuji přečíst celý článek v Britských listech). Kdo se zajímá o činnost Asociace speciálních pedagogů, ať se podívá na webové stránky www.aspcr.cz a zjistí, jaké konkrétní návrhy projednávají její zástupci s MŠMT i ostatními školskými asociacemi. Kdo si přečte zmíněnou „Strategii boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015“ ať posoudí, zda zrušení ZŠ praktických (dokonce je požadováno i zrušení přílohy RVP ZV pro žáky s LMP!) a inkluzivní vzdělávání žáků s LMP (IQ 50 – 69 – tedy dost vážné postižení!) v běžných ZŠ v horizontu 4 let je za současných podmínek (nejen finančních) reálné a pozvedne úroveň českého školství. Už více než dva roky jsou ZŠ praktické terčem agresivních mediálních útoků, proti kterým není obrany. Nikdo nechtěl zveřejňovat názory nás, speciálních pedagogů, proto jsme po delší diskusi založili asociaci. To, že po takové době dostáváme občas možnost se alespoň bránit a vyjadřovat názory odborníků i učitelů z praxe, jsou militantní kroky?
Obviňovat učitele ZŠ praktických, že se bojí o svá teplá místečka, je snad špatný vtip. Ten, kdo se někdy setkal se vzděláváním dětí s mentální retardací a poruchami chování, ví, o jak psychicky náročné povolání se jedná. Ty ostatní asi nemá smysl o tom přesvědčovat.
Jsem učitel ZŠ praktické, manžel učitelky ZŠ, otec žáka ZŠ a dlouholetý pravidelný čtenář České školy. Už mnohokrát jsem se chtěl zapojit do diskusí o školské problematice. Ale až reakce na tento článek mě vyprovokovaly. Skutečně si všichni učitelé myslí, že za úroveň českého školství a chování nepřizpůsobivých občanů mohou učitelé ze „zvlášky“?

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 18:45  

"Cikáni jsou plémě nečisté, mravů hanebných, práce se štítící,
druh druha okrádající a Boha neuznávající."

Trefné a bohužel pravdivé do současných dnů. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 18:48  

"Ale počkejte až se ani za 30 let nic nezmění a cikáni budou stejně problematické etnikum jako dnes či dokonce i za Jana Husa. Ten totiž už v roce 1409 napsal:
"Cikáni jsou plémě nečisté, mravů hanebných, práce se štítící,
druh druha okrádající a Boha neuznávající."
V geniální zkratce tu shrnul celý cikánský problém, jehož podstata
se za uplynulých 600 let nijak nezměnila.

To je fakticky moc pěkná argumentace z úst patrně speciálního pedagoga. Ta mne přesvědčila, že členové a příznivci ASP nejsou žádná militantní sebranka, ale skupina humanisticky uvažujících a vnímavých učitelů 21. století.
Omlouvám se.

Má-li alespoň část kantorů "zvláštních" škol podobné názory jako předchozí pisatel, podepisuji zveřejněnou strategii vládního výboru nikoli jednou, ale hned pětkrát.

Chápu, že kantoři zvláštních škol se cítí ohroženi, ale podobné názory jsou alespoň pro mne poněkud silná káva.

Sdružení spiritistů z HohenElbe

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 18:54  

Již vidím třídu o počtu 26 až 30 a možná na vyjímku 34, kdy v této dejme tomu první třídě naučí učitelka číst, psát a počítat všechny žáky. Chci vidět ten individuální přístup při délce hodiny 45 minut s 10 žáky zmiňované minority, kteří se nechtějí učit a jediné co dělají je binec. V této třídě se opravdu nenaučí nikdo nic. Naopak si dokáži představit třídu s počtem 10 - 12 žáků bývalé školy zvláštní, kde mají veškerou péči a především vzdělané učitele z oboru.
Taková inkluze je sabotáž českého školství. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 18:56  

"Trefné a bohužel pravdivé do současných dnů?"

Neračte se na mne horšit, pane Ignorante, ale lehkost vašeho generalizujícího úsudku nás (in der HohenElbe) uvádí v úžas.

Přál bych Vám alespoň na jeden den život snědého Roma, žádajícího o práci. Patrně byste hovořil jinak!
Trochu té empatie by Vám neškodilo!

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 19:01  

Sdružení spiritistů z HohenElbe

Raději nic nepodepisujte, protože ČR není Kanada s obrovskými investicemi do školství. V ČR se vedle Bulharska a Rumunska dává do školství nejméně z celé EU. Bez obrovského přílivu peněz nelze tokovou inkluzi provést. Vznikne z toho stejný paskvil jako s letními pneumatikami v zimě.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 19:05  

Přál bych Vám alespoň na jeden den život snědého Roma,

a já bych vám přál prožít jeden den na střední Moravě, kde skutečně není ani to místo obyčejné uklizečky a je jedno zda žluté, černé nebo bílé. Kde nic není, tam ani čert nebere. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 19:07  

Úplně fantastické je nahánět sociálně slabé žáky, kteří chodí za školu a někteří již mají přes 100 neomluvených hodin.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 19:36  

Jejej - tady řádí placení brigádníci od Bobika.

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 20:47  

"a já bych vám přál prožít jeden den na střední Moravě, kde skutečně není ani to místo obyčejné uklizečky a je jedno zda žluté, černé nebo bílé. Kde nic není, tam ani čert nebere."

Prostě, Čechy Čechům, či Nic než národ, že?

Anonymní řekl(a)...
22. října 2011 v 21:34  

Pražáci sobě !

Luděk Blaha řekl(a)...
22. října 2011 v 22:06  

Jako obyčejně o přetřásaném problému nevím prakticky vůbec nic a nemám ani závažnosti problému odpovídající vědomosti. Takže standardně diletantsky:
1. Asociace speciálních pedagogů má dostatečně velkou odbornou autoritu, aby se k problému mohla vyjadřovat. Předpokládám, že výzva není produktem izolované skupinky kariéristů, ale že za ní stojí většina v ní organizovaných speciálních pedagogů, kteří mají vzdělání k tomu, aby řešili výchovné a vzdělávací problémy tam, kde my, běžní učitelé, selháváme.
2. Pokud se chcete k otázkám, které mohou zásadně ovlivnit budoucnost našeho školství, smysluplně vyjadřovat, vystupte z blbečkovské anonymity a se svojí odbornou autoritou, pokud nějakou máte, se vyjadřujte tam, kde můžete něco ovlivnit. Jinak si tu budete tatrmansky čechrat a přiostřovat brka svého ostrovtipu asi tak, jako to dělám já, protože mne nad míru baví nasírat pitomce. Nic víc.

poste.restante řekl(a)...
22. října 2011 v 22:23  

Vážení přátelé, na můj vkus je zde cítit příliš mnoho emocí.
(A snad i nevybouřeného testosteronu.)

Každý má právo vyjádřit svůj názor.
Nevím, proč by to neměli být i speciální pedagogové.

Přesto by mne zajímaly konkrétní výhrady vůči předkládanému materiálu.
V textu prohlášení jsem je nedokázal odhalit.

Souhlasím, že v případě praktických (dříve zvláštních) škol jde o komplexní problematiku a není dobré ji redukovat jen na "sociálně vyloučené".

Práce speciálních pedagogů si hluboce vážím, protože jestli práce nás "obyčejných" učitelů je složitá a nedoceněná, v jejich případě platí obojí dvojnásob.
Tato práce se prostě nedá dělat bez zapálenosti a snad i jistého odevzdání se službě potřebným.

Jejich názor si proto rád vyslechnu.

poste.restante řekl(a)...
22. října 2011 v 22:27  

Vida. Zdravím kolegu Blahu.
Zdá se, že jsme měli opět, nezávisle na sobě, obdobné myšlenky.
;-)

Luděk Blaha řekl(a)...
22. října 2011 v 22:50  

Vida.

A chcete, pane poste.restante, být radši Vinetů nebo spíš Ouldšetrhend?

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 1:02  

Materiál je ve své podstatě, …….. textem nedemokratické povahy, preferujícím pouze jednu část našich občanů, eufemisticky pojmenovanou „se sociálním znevýhodněním“, na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu.

Milý poste restante, chápu, že „práce speciálních pedagogů se prostě nedá dělat bez zapálenosti“, jen by část z nich, zejména pak ti, co jsou autory „výzvy ASP“ neměla mít možnost nikdy manipulovat se sirkami a s otevřeným ohněm. Mohlo by se také stát, že znovu zapálí Reichstag.

Stejně tak je totiž ve společnosti naprosto „nedemokraticky“ preferována část našich občanů, kteří jsou eufemisticky označováni jako zdravotně znevýhodnění, důchodci, nezaměstnaní, invalidé a řada dalších skupin,a to „na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu.“

Taky se vám z textu ASP neudělalo dobře a je vám z toho mírně „šoufl“?

V textu mi jedině chybí informace, ve kterém second handu se prodávají hnědé košile a výklad cizokrajného slova „sonderbehandlung“.

Na stráž!

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 8:14  

pro spiritisty:
Vážená paní, byla jste se někdy podívat, jak se pracuje s žáky na zvláštní škole? S největší pravděpodobností asi ne. Stejně tak se tam nebyli podívat ani Šimáček, Šimůnková, Kocáb či Uhl. Ve všech médiích byly zvláštní školy díky těmto lidem prezentovány jako instituce, které snad brání svým žákům ve vzdělání, budoucímu profesnímu uplatnění, jsou tam diskriminováni či vysloveně trpí (převážně ti romští). Ale tak tomu skutečně není. Chápu některé své kolegy, kteří se již na tuto situaci nemohou dívat a prezentují své soukromé názory. Asociace speciálních pedagogů rozhodně militantní není. Pouze kampaň proti ní a zvláštním školám se rozhodně nevede fér. Téměř nikdy nebyli k diskuzi o zvláštních školách přizváni jejich zástupci. Vždy se vytvořila určitá skupinka odpůrců, kteří se vzájemně doplňovali a ve všem shodli. Rozumný protiargument tam skutečně nezazněl. A to je právě to, co asi mé kolegy štve nejvíc. O speciálním školství totiž začíná rozhodovat kdekdo, jako by to snad bylo velmi jednoduché. Necelých 16 tisíc žáků přece v celkovém počtu nic neznamená!? Přál bych vám však zažít práci s žákem, který přijde ze ZŠ bez jakéhokoliv sebevědomí, je ustrašený a bojí se jakkoliv projevit, neboť má již své zkušenosti a celkově dlouhodobě selhává. Vy s ním pracujete měsíc, dva i několik let, motivujete ho, povzbuzujete za každý sebemenší úspěch a stále nic. Až po určité době, různě dlouhé, kdy už jste to i téměř vzdal, se vám žák rozmluví, vrátí se mu sebevědomí, které postupně narůstá, jeho obavy se vytrácejí, neboť je mezi podobnými žáky a ví, že se mu nikdo nebude posmívat, když něco řekne. A vy víte, že několikaleté úsilí skutečně za to stálo a jste rád, že jste vydržel a nevzdal to. A takových žáků má každá zvláštní škola dost. Představa, že se teď zvláštní školy zruší, tito žáci se vrátí zpět na velkou ZŠ, kde jejich problémy vlastně začaly, mě opravdu děsí. Co s nimi bude, neublížíme jim ještě více, než kdyby zůstali na zvláštní škole, kde byli většinou spokojeni? Je opravdu nutné rovnou zrušit zvláštní školy? Rozhodnutí o přestupu na zvláštní školu je vždy a jedině na rodičích! Nechme tedy rodiče svobodně se rozhodnout, kam své dítě umístí!
Na ZŠ budou nejlepší žáci ze ZvŠ dosahovat pouze průměrných výsledků, ale drtivá většina spíše podprůměrných. "Hlavou" se tudíž živit nebudou, což je dobře, neboť již několik let se volá po kvalitních řemeslnících. A odpovězte si prosím sami. Kde dostanou lepší přípravu - na ZŠ, kde je v posledních ročnících max 1 hod. týdně pracovních činností (a to ještě velmi často v rámci jiného předmětu) nebo na ZvŠ, kde těch hodin bývá 8 někdy i více a navíc v drtivé většine také velmi dobře vybavené dílny? Já osobně budu mít raději zedníka, který dělá hrubky ve větách, ale postaví mi rovnou zeď než naopak.
P.S. Jen aby to někdo zase neobrátil - tímto nechci říct, že ze žáků ZvŠ se stávají jen kvalitní řemeslníci. To v žádném případě! Stejně tak se ani ze všech žáků ZŠ nestávají vynikající právníci, ekonomové či doktoři. Pouze žáci ze ZvŠ mají alespoň v tomto směru daleko lepší možnosti než na ZŠ.

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 9:17  

Řeč přece není o zbytečnosti či škodlivosti zvláštních škol, ale o textu Výzvy ASP.
Která z následujících priorit se vám zdá jako nepatřičná a proč?

Priorita 1: Změna financování mateřských základních a středních škol

Priorita 2: Posílení dostupnosti, kvality a využívání předškolní péče

Priorita 3: Posílení otevřenosti a kvality základního vzdělávání

Priorita 4: Posílení kvality profesní přípravy a podpora středního školství

Priorita 5: Transformace péče o ohrožené děti

Priorita 6: Transformace a posílení kvality poradenského systému

Priorita 7: Posílení metodické připravenosti budoucích i stávajících pedagogických
pracovníků

Priorita 8: Posílení kvality a navýšení grantové podpory opatření v oblasti vzdělávání
sociálně vyloučených dětí

Co udělal pan doktor Pilař v době svého působení na MŠMT tak významného pro zlepšení speciálního školství? Tedy, kromě běžného docházení do práce a preferování neustálého rozšiřování pasťáků a dětských domovů?

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 13:25  

Zveřejněná strategie boje proti sociálnímu vyloučení je mimořádně moudrý a bezpochyby i komplexní materiál.
Je otázkou, zda budou pro jeho řešení v dalších letech peníze.

Cápu ovšem, že učitelům zvláštních škol se nemusí líbit, zejména některá navrhovaná opatření:

Krátkodobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením

Střednědobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením

Z. Souček, Ostrava

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 13:35  

Jak to, že není řeč o zbytečnosti či škodlivosti ZvŠ? Pokud si člověk seřadí priority Strategie tak, jak vy, tak s nimi určitě souhlasit musí. Pokud ovšem vezme Strategii jako celek a podívá se do ní podrobně, musí říct, že už je to o něčem úplně jiném! V ní se totiž na str. 61 říká toto: legislativně znemožnit zřizování a provozování ZvŠ (stále budu používat výraz ZvŠ, i když tam je to nazváno jinak, ale na věci to nemění vůbec nic), ZvŠ konkurující spádovým ZŠ zrušit a ostatní transformovat (transformované školy následně převést pod obce - co si budem namlouvat, v současné době nebudou obce, které mají velmi napjatý rozpočet, rozhodně držet ZvŠ, takže to v konečném důsledku opět znamená rušení), zrušit přílohu RVP pro žáky s LMP. Podle čeho se tedy tito žáci budou učit, jestliže učivo ZŠ z hlediska svého postižení prostě zvládnout nemůžou. Proč se tedy snaží Agentura tak rychle zrušit ZvŠ? Co za tím skutečně je? Čeho se Šimáček a Šimůnková tolik bojí? Že by to mělo přinést optimalizaci školství? To asi těžko, neboť dalším z návrhů je i zvýšení povinné školní docházky na deset let, kdy se zruší devátý ročník a nahradí se to dvěma lety střední školy tak, aby žáci dosáhli alespoň na výuční list. Za prvé: za dva roky se výuční list získat nedá. To trvá nejméně roky tři. Proč tedy toto opatření? Za druhé: je moudré veškeré učivo ZŠ z devíti natlačit do osmi let, když neustále přibývá množství učiva a žáci jsou ve školách kolikrát do pozdních odpoledních hodin? Co tam budou dělat žáci s LMP? Proč se zase chce zrušit RVP, který se před šesti lety zaváděl a musí se to kompletně předělat? Vždyť na tvorbě ŠVP z RVP strávilo velké množství pedagogů spoustu času, mnohdy i bez náriku na ocenění (v tomto případě, ale nikomu o peníze nešlo) pomalu a postupně se ŠVP zaváděly do praxe, vychytávaly se jim chyby a teď, když si vzpomene někdo, kdo vůbec není z oboru, tak se to bude zase měnit? Nebo že by mělo převedení všech žáků do ZŠ uspořit spoustu peněz, jak vypočítal NERV? Tenhle argument také neprojde. Speciální školství je sice dražší než normální, ale, že by stálo ročně až 20 mld Kč, jak to vypočítal sám Šimáček, tak to asi ne. A znovu se tedy musím ptát, z jakého důvodu se vlastně snaží agentura tak rychle zrušit ZvŠ? Mě totiž žádný rozumný nenapadá. Se současným stavem je potřeba něco dělat, ale rozhodně to nevyřeší zrušení ZvŠ. Celou věc je potřeba řádně prodiskutovat odborníky!, vyslechnout a zvážit argumenty obou stran, ne jen jedné, jak to teď bývá zvykem, a teprve potom rozhodnout. Vždyť se jedná o budoucnost dětí, což upěchat rozhodně nelze!

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 14:27  

Pane kolego, pokuste se mi po lopatě vysvětlit, proč by při základních školách nemohli být zřízeny speciální třídy pro žáky s LMP, což již dnes zcela formálně umožňuje vyhláška o základních školách, ale zřizovatelé, tedy obce, na zřizování těchto speciálních tříd nejsou ochotni poskytnout peníze?

Zvláštní školy by prostě byly rozpuštěny do základních škol, přičemž ve speciálních třídách by zcela zákonitě působili učitelé ze současných základních škol praktických.
V čem je tak závažný problém, pochopitelně kromě peněz?

Zvýšila by se dokonce i dostupnost těchto speciálních tříd,což je za současné situace nemyslitelné.

Z. Souček, Ostrava

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 18:12  

23. října 2011 14:27

Milý pane Součku, nedokáži si vůbec představit, kde bychom tyhle žáky umístili ? Učeben se nám jaksi nedostává. Jsem přesvědčen, že tudy cesta nevede, to není inkluze, tím by se nic nevyřešilo. Tady se mluví o včleňování těchto žáků do běžných tříd hlavního vzdělávacího proudu. To by byla jistá forma segregace. Mě spíše zajímá co budou v těchto třídách dělat děti bílé, žluté, černé a třeba zelené, když jejich IQ je třeba v rozmezí 59 - 69. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 18:14  

Pětinu žáků vyčleníme na osmiletá gymnázia a ten zbytek sloučíme ? Není tady něco blbě ? Rodič

Luděk Blaha řekl(a)...
23. října 2011 v 18:58  

proč by při základních školách nemohli být zřízeny speciální třídy pro žáky s LMP

Mohly by být zřízeny. Proč by ne. Také by mohly být přímo ve třídách zřízeny speciální lavice pro žáky s LMP. Třeba by mohly být opatřeny bílým pruhem s patřičně velkými modrými písmeny. (Předpokládám, že zkratka znamená lehké mentální postižení, a ne lehké mozkové.) Jen si pořád říkám, jestli se vůbec kdy někdo zabýval otázkou, nehrozí-li nebezpečí, že takto zařazené děti mohou být označovány za debily, a to nejen v afektu při nějakém konfliktu, někým, kdo je sice mentálně postižen méně, ale o to větší je to blbec.
Také by mne zajímalo, kolik dětí je v "jiných" školách proti svoji vůli, lépe proti vůli rodičů.
A v neposlední řadě si kladu otázku, jestli se někdo postižených dětí, lépe jejich rodičů vůbec ptal jejich názor na připravovanou škatulaci.

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 19:13  

"...zrušit přílohu RVP pro žáky s LMP. Podle čeho se tedy tito žáci budou učit, jestliže učivo ZŠ z hlediska svého postižení prostě zvládnout nemůžou"
stejně jako děti nadané přecházejí na nižší gymnázium, tak děti z druhého konce Gaussovy křivky potřebují nějakou alternativu...
...chybí hlas rodičů, oni by se teď měli ozvat. Ne rodiče romští, ale rodiče dětí, které z různých důvodů běžnou ZŠ nezvládnou, případně jen za cenu stálého neúspěchu a stresu...
vždyť každé dítě má právo na vzdělávání v souladu se svými individuálními možnostmi a potřebami
...jaký je rozdíl v tom, že žáci s LMP budou místo v jiné škole, shromážděni v separované třídě běžné ZŠ?
Karolína

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 19:28  

23. října 2011 19:13

Naprosto v tom nevidím rozdíl, to si jen vláda ( dnes již vláda sociálně vyloučená )odškrtne "problém" a tím je, že část nepřizpůsobivých a to bílých, černých, zelených a žlutých přesune do ZŠ hlavního vzdělávacího proudu. Ten není schopen zvládnout tento problém a samozřejmě se neví co s těmi s IQ 59 - 69. Aby se inkluze zdařila, tak by ve třídě o počtu 26 - 30 musel být učitel a několik asistentů. Ty miliardy prostě a jednoduše vláda nemá a jak tak sleduji míti nebude. Jde tady evidentně o tlak multikulturní Evropy, přestože německá kancléřka a britský ministerský předseda konstatovali, že multikultura v této podobě je mrtva. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 19:57  

Příklad z praxe:
Podle vyhlášky č. 147/2011 Sb., jsme rodičům 4 žáků bez LMP, kterým přesto byla poradenským zařízením docházka do praktické školy doporučena (jedná se o "bílé" žáky, kteří na původních školách z různých důvodů totálně selhávali- těžká hyperaktivita s poruchou chování, poruchy učení, psychiatrické problémy, mentální schopnosti na spodní hranici podprůměru...)- nabídli možnost přestupu na běžnou ZŠ. Reakce všech rodičů: nesouhlas, zděšení,... jsme rádi, že je kluk konečně v pohodě, má kamarády, chování se zlepšilo, chodí do školy rád...
...uvědomme si, že zdaleka nejde jen o romské děti, jak ze zmiňované Strategie vyplývá. Rodiče by měli mít poslední slovo a právo vybrat si školu podle svých priorit a potřeb svého dítěte.
lenkari

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 20:24  

23. října 2011 14:27 - pan Souček

To byla rasová segregace !!

Anonymní řekl(a)...
23. října 2011 v 20:45  

Ve většině ZvŠ jsou kromě žáků s lehkou formou umístěni také žáci s těžší formou postižení. Ti navštěvují speciální (dříve pomocné) nebo dokonce také rehabilitační třídy a jejich potřeby jsou naprosto odlišné od potřeb žáků s LMP. Co s nimi po zrušení ZvŠ vlastně bude, kam je umístíme? A proč se vlastně se stejnou vehemencí nepostupuje i proti víceletým gymnáziím, která vlastně také segregují žáky, byť z opačného inteligenčního konce? Kdy už konečně vznikne opět další agentura proti těmto institucím? Jestliže jsme proti jakékoliv formě segregace, tak postupujme oběma směry naprosto stejně a ne pouze podle toho, kterého etnika se to právě týká. Proč by žáci ze ZŠ měli být "postiženi" tím, že mezi ně přibudou žáci s LMP a odejdou mimořádně nadaní a vlastně tahouni tříd?

Luděk Blaha řekl(a)...
23. října 2011 v 21:45  

proč se vlastně se stejnou vehemencí nepostupuje i proti víceletým gymnáziím

Zatáhnout do problematiky segregace či selekce, jak se to pojme, recipročně i děti z opačného spektra je zcela legitimní, což vítám a podporuji.
Jen bych rád připodotknul, že smyslem víceletých gymnázií není ve skutečnosti vytvářet nějaké elity, ale pomoci z kolektivu vyloučeným dětem, kteří už dávno elitou jsou, neboť se mimo svoji vůli tak už narodily.
Být prudce inteligentní, nemusí být žádná slast, zvláště pak pro děti, které mnohdy až nekompromisní vyobcování z kolektivu průměrnosti může poškodit na celý život. A to tak, že radši svoji výjimečnost tají, než aby se staly terčem úsměšků, ústrků a nakonec i pronásledování či šikany.
Vím o čem mluvím. Já v hlubokém utajení žiji celý svůj život. Jen moji blízcí něco tuší a proto se ke mně, z preventivnách důvodů a aby mne ochránili, chovají jako hlupákovi. Bohužel se někdy v kritických momentech zapomenu a pak moje genialita vybuchne jako vulkán a nezměrná inteligence se valí do údolí tuposti. Podezíraví lidé, kteří naopak žijí v panické hrůze, že se provalí jejich pitomost, to zpravidla zaregistrují a pak mi to dají náležitě sežrat.
Nakonec bych se velmi ohradil proti termínu "tahouni třídy". Představa dítěte zapřáhnutého do káry plné dobře se bavících lenochů se mi poněkud příčí. Myšlenka, že je spravedlivé naložit každému tolik, kolik unese, mi přijde až nelidská.

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 0:15  

Jen co jsem si schrupnul, neb je neděle, vyrojila se hromada příspěvků, že to člověk nestačí číst.

Pardon, asi jsem nějak natvrdlý, ale stále ještě nechápu, proč by žáci s LMP nemohli chodit do speciálních tříd, které by byly součástí běžné základní školy a kde by se učili podle přílohy RVP pro žáky s LMP pod vedením učitelů dnešních ZŠPr, tedy speciálních pedagogů-psychopedů?

Po předchozí poměrně intenzivní diskuzi jsem pochopil, že výhrady ASP vůči Strategii boje proti sociálnímu vyloučení 2011-2015 směřují výhradně a pouze vůči dvěma oblastem, a to vůči krátkodobým a střednědobým opatřením transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením.

Proč je tedy ASP napadán celý materiál, kde se mi zdá hromada navrhovaných opatření velmi nosných, jestliže psychopedům vadí jen dvě výše zmíněné oblasti, které je přímo či nepřímo existenčně ohrožují?

Pan Bláha hovoří o „škatulaci“ a asi má pravdu, ale protože jsem starý kozel, vím, že při jakékoli předchozí škatulaci se nikdy, nikdo a nikoho na jeho názor neptal.

...jaký je rozdíl v tom, že žáci s LMP budou místo v jiné škole, shromážděni v separované třídě (tedy, ve speciálních třídách přesněji) běžné ZŠ“, se ptá Karolína.

No, přece v tom, že nebudou muset dojíždět do základní školy praktické, která je často daleko a má punc školy "pro blbé". Budou chodit do běžné základní školy spolu s ostatními žáky, jenom do jiných tříd. Už i dnes dostávají tito žáci stejné vysvědčení, jako by absolvovali běžnou základní školu. Zpětný přechod do běžné třídy, byť by se zdál jen jako hypotetická možnost a byl by jen ojedinělý, by byl daleko přirozenější. Nebyl by spojen se změnou školního prostředí. Žák by stále mohl docházet na některé předměty do speciální třídy.
Naprosto si dokážu představit, jak by se změnilo myšlení běžných kantorů, kdyby v pedagogickém sboru byla třetina speciálních pedagogů.

Mýlím se, jsem tak natvrdlý nebo jsem se probudil po 100 letech do doby postmoderních progresivistů?

Z. Souček, Ostrava

Luděk Blaha řekl(a)...
24. října 2011 v 0:56  

Nejspíš nás tu, pane Součku, bude kozlů víc. Ostravský, Písecký, Velkopopovický, Karmelitský...
Nechápu například, proč se ve zvláštní škole nezřídí třída pro děti bez omezení a na mnohé předměty by sem mohli žáci s omezením docházet.

krtek řekl(a)...
24. října 2011 v 5:37  

Když jsem byl žák ZŠ, říkalo se, i když dnes s tím mám trochu větší problém, že "na ZŠ jsou normální děti a hloupí učitelé, zatímco na ZvŠ je to obráceně."
Beru na vědomí, že některé děti mají různá znevýhodnění, kvůli kterým se jim na ZŠ praktických věnují více. Beru na vědomí, že Romové mají problémy při hledání práce z důvodů nízké kvalifikace. Domnívat se, že zrušením ZŠ praktických se zvýší šance Romů na začlenění do společnosti je příšerně zjednodušující zkratka. Jenže ono je jednodušší zrušit ZŠ praktické než nařídit zaměstnavatelům nediskriminovat potenciální zaměstnance podle původu.

Luděk Blaha řekl(a)...
24. října 2011 v 9:20  

než nařídit zaměstnavatelům nediskriminovat

A což teprve přimět občany, aby si ve vlastním zájmu především sami zvyšovali kvalifikaci.

zatímco na ZvŠ je to obráceně

Není to nic jednoduchého, vzdělávat dítě, které má inteligenci srovnatelnou s vámi, ne-li vyšší.
Existují speciální pedagogové i na děti mentálně akcelerované?

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 9:27  

Pane Souček, kde máme umístit ty speciální třídy, když ve škole máme 9 učeben pro devět tříd ? Tady na střední Moravě nejsme totiž ani v Praze, ani v Ostravě !!
Tím že vytvořím speciální třídy na běžné škole, tak tyto žáky v rámci školy segreguji. Budou to pro ostatní žáky jen "ti blbci z 9. A". Ze strany rodičů a různých ochránců lidských práv bude beztak vyvinut tlak na to, aby tyto třídy byly zrušeny a žáci rozptýleni do bežných tříd. Co se v nich však ten zbytek naučí, to opravdu nevím. Moc toho nebude. Tito žáci potřebují speciální péči odborných učitelů. O tom není pochyb. Takto řešit školní problematiku ? Evidentně to dělají lidé nekompetentní a neznalí problematiky. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 13:51  

Otázka Z. Součka proč nelze prostě a jednoduše rozpustit ZvŠ a přemístit všechny žáky včetně učitelů je uplně bezpředmětná. Za prvé se ve strategii vůbec nemluví o pouhém přesunutí žáků ze ZvŠ na ZŠ , ale kompletním zrušení ZvŠ a jejich vzdělávacích programů jako takových! Čili tohle způsobí totální rozvrat speciálního školství! Dokážete si představit, co by na ZŠ dělali žáci s kombinovaným postižením, kdy kromě lehkého mentálního mají ještě tělesné nebo dokonce sluchové či zrakové? Jsou na toto ZŠ připraveny? Za druhé ani všichni speciální kolegové prostě nemohou najít na ZŠ místa, čili část z nich nutně bude bez práce! A za třetí se ptám, jestli mají ZŠ takovou vybavenost jako ZvŠ například speciálními pomůckami, odbornými dílnami a podobně? Na tohle však strategie vůbec nepamatuje a jejím hlavním zájmem jsou jen a jen romové. Na ostatní postižené zde není vůbec pamatováno! Je to snad záměr? Není to náhodou další diskriminace?

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 15:26  

"kde máme umístit ty speciální třídy, když ve škole máme 9 učeben pro devět tříd ? Tady na střední Moravě nejsme totiž ani v Praze, ani v Ostravě"

Jsem z Prahy a jsme na tom stejně.

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 18:13  

Poslední dva příspěvky mne utvrdily v přesvědčení, že řada kolegů předpokládá katastrofickou realizaci "Strategie boje proti sociálnímu vyloučení" již v letech 2011-2015.

Strategie je ovšem jedna věc a její realizace je věc druhá a předpokládá řadu legislativních a organizačních změn a pochopitelně i úpravu rozpočtu školství, školského zákona a vyhlášek (staré vyhlášky 73/2005 Sb. a přímo skvělé vyhlášky 147/2011 Sb).

V souvislosti s předchozími dvěma příspěvky mne napadají jen dvě reakce:

„ve strategii se vůbec nemluví o pouhém přesunutí žáků ze ZvŠ na ZŠ, ale o kompletním zrušení ZvŠ a jejich vzdělávacích programů jako takových.“

To pochopitelně není možné, neboť vzdělávací programy jsou součástí školského zákona, který je závazný i pro ministerstvo školství (§ 3 – 4 a §16).

"kde máme umístit ty speciální třídy, když ve škole máme 9 učeben pro devět tříd?

V případě reformy speciálního školství to patrně nebude problém vaší školy, ale problém na straně zřizovatele vaší školy, tedy kraje, který nesporně finanční náklady vyčíslí v rámci připomínkového řízení při změnách obecně právních předpisů a při pravidelných jednáních Svazu měst a obcí s MŠMT.

Závěrem bych dodal pouze to známé: Klid a nohy v teple.

ministerský referent Hugo

Luděk Blaha řekl(a)...
24. října 2011 v 19:27  

Klid a nohy v teple.

Přesně tak. Jakkoli to občas chce i mokrý hadr na hlavu.
Vždycky, když před volbami politické strany šmahem vyhrožují, že to tak nenechají a došlápnou si na vzdělanost národa jako na záruku prosperity a zářné budoucnosti vůbec, zůstávám v klidu.
Všechnu svoji invenci věnují revizím a rušení všeho, co už fungovalo nebo fungovat začínalo, a zavádění čehokoli, co fungovat nebude ani když budou mlít pantem ostošest. Peníze rozfofrují na pitomostě a zjevný neúspěch svých počinů se pokusí svést na koaliční partnery.

Anonymní řekl(a)...
25. října 2011 v 10:14  

"Klid a nohy v teple. "

To již dávno neplatí, na realizaci rozbití ještě toho co ve školství funguje má grupa okolo Dobeše přes dva roky. Tak proto čekejme další originality jako třetí hodina Tv, rozpuštění bývalých zvláštních škol, super standardy jednotlivých předmětů, zrušení devátých tříd a zavedení povinné desetileté školní docházky pro flákače, kteří nechodí do školy, podstatné změny RVP, atestace,srovnávací testy, .... holt si asi někdo neuvědomuje, že neplatí "hup na krávu a je tele". Ignorant

Anonymní řekl(a)...
25. října 2011 v 10:49  

"hup na krávu a je tele"

Teda, pane kolego, vy se nezdáte. Takový tichý a slušný kantor a hned prý "hup na krávu...".

Luděk Blaha řekl(a)...
25. října 2011 v 11:23  

hup na krávu ...

Ono to spíš, pane Ignorante, vypadá, podle toho co jste uvedl ve svém výčtu možných očekávání, že se zodpovědní činovníci domnívájí, že stačí "hup na vola ...".
Tedy v mírné nadsázce, že je jedno na co, ale hlavně, že se hopsá. Hopsali jsme skvěle, ale co s takovým volem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.