EDUin: Hlavní zpráva z maturit: je třeba vyřešit, co se slabými žáky

pondělí 3. října 2011 ·

Odesláním maturitních propadlíků do dělnických profesí a připlácením úspěšným školám problémy našeho vzdělávacího systému nevyřešíme.



Ministr školství Josef Dobeš při čtvrtečním hodnocení podzimního kola státních maturit vyjádřil potěšení nad tím, že nastavení přísnější laťky odešle větší část populačního ročníku na učiliště a v Lidových novinách se zmínil, že hodlá připlácet školám podle úspěchu ve státních maturitách. Obojí bohužel svědčí o tom, že ministr má o fungování moderních vzdělávacích systémů zcela zmatené představy.

Z mediálních sdělení ministra Dobeše vyplývá, že je potěšen potenciálním zvýšením počtu dětí na učilištích, aniž se ale jen slovem zmínil, co se tam děti naučí. Je sice hezké, že se nám podaří uchránit maturitu před těmi, kteří jí nejsou hodni, ale měli bychom začít řešit také to, jak slabé žáky na maturitních i nematuritních oborech vytáhnout co nejblíže průměru. Asi není velké neštěstí, pokud nebudou mít maturitu, ale je zásadní problém, pokud nebudou znát ani základy cizího jazyka či praktickou matematiku. Státní maturita ukazuje, že takové znalosti neumějí učiliště a některé další odborné školy dodat ani žákům v maturitních, natož ve tříletých nematuritních oborech.

Je třeba si uvědomit, že úspěšné vzdělávací systémy v Evropě šly všechny cestou posilování metodické podpory a všeobecného vzdělávání především u slabých žáků. Nám zatím stačí, když nám nekazí maturitu, a přijde nám v pořádku, že po právu „skončí na učňáku“. Co se tam naučí, jako by nás nezajímalo.
Už dnes ale patříme k zemím, kde odchází na učiliště nejvíce dětí z populačního ročníku a naopak máme velmi málo studentů v oborech se všeobecným vzděláváním. Nedává tedy smysl, abychom počty vyučených dále zvyšovali.

Zmínku ministra Dobeše v Lidových novinách o tom, že školy, které uspěly ve státních maturitách, dostanou více peněz, považujeme prozatím za neověřenou a doufáme, že jde o omyl. Takový nápad jde jednak proti slibům ministra a proti všem pozitivním zkušenostem evropských vzdělávacích systémů. Tímto způsobem by se jen zvýšila už tak vysoká selektivnost systému. Školy, které si stihnou vybrat chytřejší a motivovanější část dětí, by se měly stále lépe, ti ostatní stále hůře. To je cesta do pekel vedoucí k nevzdělané a frustrované společnosti.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, o. p. s., řekl: „Radovat se z toho, že více dětí půjde na současná učiliště, je zcela nesmyslné. Ta zatím nejsou schopná studentům poskytnout konkurenceschopné vzdělání. Kromě jiného proto, že pro učitele je velmi obtížné vzdělávat demotivované děti s mnoha výchovnými problémy. V tom bychom jim měli pomoci a ne jim odeslat jen další dávku ,nevzdělavatelných´.“

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. října 2011 v 10:20  

Kdyby pan Feřtek ráčil věnovat trochu svého zbytečného času úrovni učilišť a nekopal jen do maturity, mohlo být hodně věcí jinak. Hledat chybu v maturitě, když jsou nepřipravení, nevzdělaní, nemotivovaní žáci vyřazeni z kola ven je asi nesmysl. Je třeba se ptát, proč jsou nemotivovaní, nevzdělaní a možná nevzdělavatelní. To ale není otáska pro státní maturitu. To je jen teploměr strčenej do recta našeho školství. Doporučuju měřit, ale nevytahovat. To by byl smrad!

Anonymní řekl(a)...
3. října 2011 v 12:09  

Pan Feřtek jako obvykle neví o čem mluví. Učiliště, která řadu let živoří na okraji zájmu a sem tam si do nich nějaký novinář kopne, jsou schopna poskytnout konkurenceschopné vzdělání. Ale už řadu let mají ty nejhorší z nejhorších žáků základní školy(a to mohou být rádi na rozdíl od těch méně šťastných, které nemají žáky žádné)a přesto jsou schopni z tohoto materiálu vytvořit člověka, který se uživí a nestojí s maturanty ve frontě na úřadu práce.
Musel by si uvědomit, že maturant na učilišti něco umí a i když neudělá státní maturitu je schopen se v nějakém oboru uživit rukama (má odborný výcvik). Na rozdíl od absolventa gymnázia, který když neudělá státní maturitu je absolutně nepoužitelný(ani do kanceláře se nehodí).
Ministr Dobeš(nebo jeho poradci) pochopil, že nemá smysl podporovat spousty neschopných a nezaměstnaných maturantů a časem i vysokoškoláků, kteří nic neumí a lepší je podpořit zdánlivě nižší úroveň vzdělání, ale ekonomicky použitelnou.
Doba budování edukačního komunizmu, kdy každý se vzdělává podle svých schopností, každému vzdělání podle jeho potřeb je utopií. Ideál je utopií.

mira.k@centrum.cz

Anonymní řekl(a)...
3. října 2011 v 15:07  

míra to napsal výstižně, bravo

Anonymní řekl(a)...
4. října 2011 v 17:11  

A co s vyučenými v jednom oboru, o který je jen minimální zájem? Když jsme opravovali byt, nebyl tu jediný řemeslník, který by byl v oboru vyučen (podlahy pokládal elektrikář, kachlíky obkládal instalatér apod.). Taky to podle toho vypadalo :0 V krabici od umyvadlové baterie jsme našli zpola vypitou vodku (a to mluvili československy!, zato peprně). Dala bych nevím co za trochu té kinderstube...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.