3. díl seriálu zabývajícího se analýzou výukových výsledků, jež je věnován tomu, co si můžeme od počítačových systémů automatického hodnocení žáků slibovat a za jakých podmínek má smysl je zavádět.
Přestože z minulého dílu mohl vzniknout při popisu současného způsobu
zavádění systémů daty řízeného školství v USA dojem, že jejich nasazení
může mít na výuku negativní vliv, nemusí tomu tak nutně být. O tom, že
se v budoucnosti takové systémy prosadí, není pochyb. Podstatné je,
jakým způsobem budou implementovány. Rizika jsou zřejmá.
Provádí-li se na státní úrovni plošné testování žáků, jehož cílem je
hodnocení učitelů a celých škol (s hrozbou propuštění či zavření školy),
jsou nutně výsledky takového testování určující pro veškerou výukovou
činnost škol. To znamená, že testování se stává hlavním nástrojem řízení
celého školství. Pokud existují legitimní výukové cíle, které nejsou
testy ověřovány, je celkem jisté, že nebudou naplněny. Cílem
technologiemi podporovaných systémů řízení výuky se pak stává pouze
příprava na testy.
Jedním z aktuálních efektů zaváděné reformy ve Spojených státech je
propouštění učitelů. Je sice částečně vyvoláno též krizí, ale navenek je
prezentováno jako nutnost zlepšit výukové výsledky odstraněním
neschopných učitelů (např. nejnověji viz 206 D.C. teachers fired for poor performance).
Jak jsme si již ukázali, zavádění vzdělávacích technologií do škol má
na vzniklou situaci určitý vliv. I když třeba právě ve Washingtonu
používaný evaluační program učitelů IMPACT
je založen (z 50%) na výsledcích plošného testování, jež je dodnes
prováděno na papíře. Čtení a matematika jsou takto ověřovány ve 3. až
8. ročníku u všech žáků každý rok. Pokud některý učitel 2 roky po sobě
nedokáže zajistit, aby se průměr jeho žáků během jeho působení zlepšil,
dostane výpověď.
Chceme-li si udělat představu o tom, jakou roli může hrát daty řízené
vzdělávání v procesu reformy škol, musíme vyjít z výukových cílů, které
jsou pro potřeby snadnějšího definování výukových aktivit a kontroly
většinou rozpracovány do podoby standardů. Na první pohled je zřejmé, že
splnění všech cílů nelze tradičním testem ověřit. Bez problémů lze
testovat pouze 1. stupeň Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů – faktické
znalosti (Bloomova taxonomie v digitálním světě, Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí).
Kvalitní test možná dokáže ověřit i více, ale v žádném případě ne vše.
Čím vyšší úroveň myšlení má postihnout, tím komplikovanější je jeho
příprava. Takové v dnešní době vysoce potřebné kompetence, jako je
schopnost vyjadřovat se nebo spolupracovat, nelze tradičními testy (byť
počítačovými) ověřovat vůbec.
Velká data získaná používáním systémů řízení výuky, jež mohou žáky
vést k poznání značné části na fakta orientovaného učebního obsahu,
poskytují o žácích mnohem komplexnější obraz. Ani ten sice není úplný,
ale zahrnuje i takové informace, jako je úroveň vzájemné spolupráce nebo
čas strávený plněním úkolů. Jedna výhoda oproti tradičnímu
jednorázovému plošnému testování je mimořádně významná. Lze pomocí nich
sledovat průběžný vývoj, takže je možné snadněji odhalit třeba i to,
jaký pokrok dělají žáci pod vedením určitého učitele. Právě tento
ukazatel (přidaná hodnota) může za určitých podmínek být jedním ze
smysluplných indikátorů kvality učitelů. Na rozdíl od podobných
evaluačních programů, jako je IMPACT,
může být analyzováno mnohem více dat než pouhé jednorázové vyplnění
testu jednou za rok, které je nutně zatíženo velkou chybou. Dříve, než
se rozhodneme nějaký podobný systém zavádět, měli bychom důkladně
zvážit, jaké jsou jeho možnosti i nedostatky.
Sbírat data popisující výsledky žáků jen proto, aby na jejich základě
bylo možné hodnotit školy či učitele, je nejen drahé, ale navíc
vysloveně kontraproduktivní. Vede ke snahám uměle ovlivňovat všechny
sledované parametry podobným způsobem, jako americké hybridní školy
připravují žáky pouze na složení plošných testů a zbylé výukové cíle
téměř ignorují. Úplně jinak by ale zavedení takového systému dopadlo,
kdyby primárním cílovou skupinou, jíž jsou výsledky určeny, byli samotní
žáci a učitelé (jako v případě Khan Academy).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz

Bořivoj Brdička: Skutečné možnosti využití daty řízeného školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat