Skupina poslanců (Jana Drastichová, Dagmar Navrátilová, Marta Semelová, Ivana Levá) předložila sněmovně návrh zákona 15. 6. 2011.
 
PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
Poslanecká sněmovna
2011
VI. volební období
___________________________________________________________
396
Návrh
poslanců
Jana Drastichové, Dagmar Navrátilové, Marty Semelové a Ivany Levé
na vydání
zákona
kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, 
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
 ve znění pozdějších předpisů
zákon 
ze dne                     2011,
kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, 
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
 ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl. I
Změna školského zákona
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, 
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění 
zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 158/2006 Sb., 
zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 165/2006 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., 
zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 624/2006 Sb., zákona č. 217/2007 Sb., 
zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 343/2007 Sb., zákona č. 58/2008 Sb., 
zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 242/2008 Sb., 
zákona č. 243/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 384/2008 Sb., 
zákona č. 49/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 378/2009 Sb., 
zákona č. 427/2010 Sb. a zákona č. 73/2011 Sb., se mění takto:
1. V § 185 odstavec 9 zní:
“(9) Zkoušku podle § 78 odst. 1 písm. c) až e) koná 
žák poprvé v kalendářním roce 2014, jestliže má řádně ukončit střední 
vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2013/2014, nebo měl řádně 
ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2011/2012 
nebo 2012/2013, pokud bude poprvé konat společnou část maturitní zkoušky
 v kalendářním roce 2014.”.
2. V § 185 odstavec 26 zní:
“(26) Žák, který má řádně ukončit střední vzdělávání 
maturitní zkouškou ve  školním roce 2010/2011, 2011/2012 nebo 2012/2013,
 může konat místo zkoušky z cizího jazyka podle § 78 odst. 1 písm. b) 
zkoušku z matematiky podle § 78 odst. 1 písm. c).”.
Čl. II
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení. 
Důvodová zpráva
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, 
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění 
pozdějších předpisů, upravuje v § 78 až 82 pravidla konání maturitní 
zkoušky. Novelou vyhlášenou pod č. 242/2008 Sb. byla v § 78 odst. 1 a 2 
stanovena struktura společné části maturitní zkoušky, přičemž 
definitivní model zkoušky počítá ve společné části s povinnými zkouškami
 ze třech zkušebních předmětů – českého jazyka a literatury, cizího 
jazyka, a třetího předmětu z nabídky podle § 78 odst. 1 písm. c) až e). 
Přechodnými ustanoveními podle čl. II zákona č. 242/2008 Sb. však bylo 
zavedení třetí povinné zkoušky odloženo až na rok 2012 a zároveň se 
umožnilo, aby si žáci jako druhý zkušební předmět zvolili buď cizí 
jazyk, nebo matematiku. Obdobná přechodná ustanovení byla zákonem č. 
378/2009 Sb. doplněna do § 185 zákona č. 561/2004 Sb. jako nové znění 
odstavce 9 a nový odstavec 26.
Praxe ukazuje, že organizační a logistická náročnost 
zajištění společné části maturitní zkoušky vyžaduje, aby byla 
soustředěna pozornost na stabilizaci zkoušek z českého jazyka a 
literatury, cizích jazyků, popřípadě matematiky, zatímco třetí povinnou 
zkoušku je vhodné ještě odložit. Zavedení třetí povinné zkoušky má být 
spojeno také s bezvýjimečným stanovením cizího jazyka jako druhé povinné
 zkoušky (nebude možné nahradit jej matematikou). Na takovou změnu již 
v roce 2012 však řada středních škol, v nichž se podle dřívější právní 
úpravy povinná zkouška z cizího jazyka nekonala, není dostatečně 
připravena.
Proto se navrhuje odložit zavedení třetí povinné 
zkoušky do praxe na školní rok 2013/2014 a zachovat až do školního roku 
2012/2013 možnost nahrazení zkoušky z cizího jazyka zkouškou 
z matematiky.
Ačkoliv prvotním účelem navrhované právní úpravy není
 dosažení úspor prostředků veřejných rozpočtů, bude vedlejším důsledkem 
přijetí předkládaného zákona také dvouletý odklad nárůstu finanční 
náročnosti maturitní zkoušky souvisejícího s případnou realizací třetí 
povinné zkoušky. Roční náklady na třetí povinnou zkoušku společné části 
maturitní zkoušky lze vyčíslit přibližně částkou 30 mil. Kč. Podstatnou 
část těchto nákladů tvoří náklady na zajištění hodnotitelů zkoušek 
z cizího jazyka.
Předkládaný návrh není v rozporu s ústavním pořádkem 
České republiky, mezinárod-ními smlouvami, kterými je Česká republika 
vázána, ani s právem Evropské unie.
Předkládaná úprava nebude mít žádné další hospodářské dopady ani finanční dopad na rozpočty územních samosprávných celků.
Z navrhované právní úpravy nevyplývají žádné negativní sociální dopady nebo dopady na životní prostředí.
V souladu s § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o 
jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, se 
navrhuje Poslanecké sněmovně, aby s tímto návrhem vyslovila souhlas již 
v prvém čtení.
Pokud má být odloženo zavedení třetí povinné zkoušky,
 které by jinak připadalo již na školní rok 2011/2012, je nutné, aby 
předkládaný návrh zákona nabyl účinnosti ještě před termínem podávání 
přihlášek k maturitní zkoušce ve školním roce 2011/2012 stanoveným v § 
vyhláškou č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání 
ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, 
na 15. listopadu 2011. Do té doby musí být zřejmé, ke kolika předmětům 
se žák musí k maturitní zkoušce přihlásit. (Posun termínu podání 
přihlášek není z technologického a logistického hlediska možný.) Proto je nezbytné, aby legislativní proces proběhl co nejrychleji a proto se též navrhuje účinnost zákona již dnem jeho vyhlášení.
Obdobný návrh na odložení třetí povinné zkoušky 
obsahuje také vládní návrh zákona předložený Poslanecké sněmovně jako 
tisk 340. Vládní návrh je však tematicky rozsáhlejší a vláda nenavrhuje 
jeho schválení v prvním čtení. Z časových důvodů je tedy vhodné 
předložit návrhy na odklad třetí povinné zkoušky a prodloužení možnosti 
nahradit zkoušku z cizího jazyka zkouškou z matematiky do samostatného 
projednání jako poslanecký návrh zákona.
K Čl. I
K bodu 1 - § 185 odst. 9
Odkládá se zavedení třetí povinné zkoušky společné 
části maturitní zkoušky (zkušební předměty matematika, občanský a 
společenskovědní základ a informatika) až na školní rok 2013/2014. Třetí
 povinnou zkoušku by tak skládali žáci, kteří mají řádně ukončit střední
 vzdělávání v uvedeném školním roce, a dále žáci, kteří měli řádně 
ukončit vzdělávání ve školním roce 2011/2012 nebo 2012/2013, pokud 
v roce 2014 konají maturitní zkoušku poprvé. Na žáky, kteří měli řádně 
ukončit vzdělávání dříve než ve školním roce 2013/2014 a ve školním roce
 konají např. opravnou nebo náhradní zkoušku, by se zavedení třetí 
povinné zkoušky nevztahovalo.
K bodu 2 - § 185 odst. 26
Prodlužuje se období, v němž v rámci společné části 
maturitní zkoušky bude možné konat zkoušku z matematiky místo zkoušky z 
cizího jazyka. Naposledy bude tato možnost přístupná žákům, kteří mají 
řádně ukončit střední vzdělávání ve školním roce 2012/2013, tzn. před 
zavedením třetí povinné zkoušky. Tito žáci samozřejmě budou mít právo 
konat matematiku místo cizího jazyka i v následujících 5 letech (viz § 
81 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb.) např. v rámci náhradní nebo opravné 
zkoušky.
K Čl. II
 Účinnost zákona je navrhována dnem jeho 
vyhlášení, neboť je nezbytné, aby odklad zavedení třetí povinné zkoušky a
 možnosti nahradit zkoušku z cizího jazyka zkouškou z matematiky byl 
účinný ještě před termínem podání přihlášek k maturitní zkoušce pro 
školní rok 2011/2012 připadajícím na 15. listopadu 2011. 
V Praze dne     června 2011
Předkladatelé:
Jana Drastichová, v.r.
Dagmar Navrátilová, v.r.
Marta Semelová, v.r.
Ivana Levá, v.r.
Platné znění § 185 zákona č. 561/2004 
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném 
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, s vyznačením navrhovaných změn a doplnění:
Přechodná ustanovení
§ 185
 (1) Podle rámcových vzdělávacích 
programů postupují školy od 1. září, které následuje nejpozději po 
uplynutí 2 let ode dne jejich vydání, a to s účinností od prvního 
ročníku a také od šestého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst.
 2 a od sedmého ročníku základního vzdělávání podle § 46 odst. 3. Tímto 
dnem končí platnost učebních dokumentů schválených podle dosavadních 
právních předpisů počínaje prvním ročníkem; do té doby se při přijímání 
ke vzdělávání, v jeho průběhu i při jeho ukončování postupuje podle 
těchto učebních dokumentů. Učební dokumenty vydané podle dosavadních 
právních předpisů je možné měnit za účelem dosažení jejich shody s tímto
 zákonem, a to postupem stanoveným v dosavadních právních předpisech.
 (2) Učební dokumenty vyšších odborných škol vydané 
podle dosavadních právních předpisů se považují za vzdělávací programy 
pro vyšší odborné vzdělávání podle tohoto zákona akreditované na dobu 7 
let od nabytí jeho účinnosti. Vyšší odborné školy mohou uskutečňovat 
vzdělávání podle učebních dokumentů schválených podle dosavadních 
právních předpisů nejpozději do konce školního roku 2011/2012. Podle 
vzdělávacích programů pro vyšší odborné vzdělávání akreditovaných podle 
tohoto zákona postupují školy od 1. září, které následuje po jejich 
akreditaci a zápisu do školského rejstříku.
 (3) Zvláštní škola podle dosavadních právních 
předpisů je základní školou podle tohoto zákona. Pomocná škola podle 
dosavadních právních předpisů je základní školou speciální podle tohoto 
zákona. Střední odborné učiliště, gymnázium, střední odborná škola, 
učiliště, střední speciální škola, odborné učiliště a praktická škola 
podle dosavadních právních předpisů jsou střední školou podle tohoto 
zákona.
 (4) Ministerstvo zpracuje dlouhodobý záměr 
vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky podle tohoto 
zákona a předloží jej vládě do 31. března 2005. Krajské úřady zpracují 
dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji podle
 tohoto zákona a předloží je ministerstvu k projednání do 31. března 
2006.
 (5) Stupně vzdělání získané podle dosavadních právních předpisů zůstávají nedotčeny.
 (6) Střední odborné vzdělání dosažené podle 
dosavadních právních předpisů v učebních oborech v délce 1 nebo 2 let 
denní formy vzdělávání stanovených nařízením vlády vydaným podle § 58 se
 považuje za střední vzdělání podle tohoto zákona. Střední odborné 
vzdělání dosažené podle dosavadních právních předpisů ve studijních nebo
 učebních oborech v délce 2 nebo 3 let denní formy vzdělávání 
stanovených nařízením vlády vydaným podle § 58 se považuje za střední 
vzdělání s výučním listem podle tohoto zákona. Úplné střední odborné 
vzdělání a úplné střední vzdělání dosažené podle dosavadních právních 
předpisů se považuje za střední vzdělání s maturitní zkouškou podle 
tohoto zákona. Vyšší odborné vzdělání poskytované v konzervatořích 
dosažené podle dosavadních právních předpisů se považuje za vyšší 
odborné vzdělání v konzervatoři podle tohoto zákona.
 (7) Podle § 61 se postupuje od přijímacího řízení do
 prvního ročníku šestiletého nebo osmiletého gymnázia pro školní rok 
2005/2006, a to počínaje prvním ročníkem.
 (8) Žáci, kteří měli řádně ukončit střední 
vzdělávání závěrečnou zkouškou přede dnem nabytí účinnosti tohoto 
zákona, konají závěrečnou zkoušku podle dosavadních právních předpisů. 
Žáci, kteří měli řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou 
před 1. zářím 2010, konají maturitní zkoušku podle právních předpisů 
účinných do 31. srpna 2009. Studenti, kteří měli řádně ukončit vyšší 
odborné vzdělávání absolutoriem před nabytím účinnosti tohoto zákona, 
konají absolutorium podle dosavadních právních předpisů.
(9) Zkoušku podle § 78 odst. 1 písm. c) 
až e) koná žák poprvé v kalendářním roce 2014, jestliže má řádně ukončit
 střední vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2013/2014, nebo 
měl řádně ukončit střední vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 
2011/2012 nebo 2012/2013, pokud bude poprvé konat společnou část 
maturitní zkoušky v kalendářním roce 2014.
 (10) Školská rada podle tohoto zákona se ustaví 
do 1 roku od nabytí účinnosti tohoto zákona. Do ustavení školské rady 
podle tohoto zákona vykonává její funkci rada školy zřízená podle 
dosavadních právních předpisů.
 (11) Pokusná ověřování povolená podle dosavadních právních předpisů zůstávají v platnosti.
 (12) Školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny,
 které jsou zařazeny v síti škol, předškolních zařízení a školských 
zařízení ke dni účinnosti tohoto zákona, je možné zrušit pouze v 
případě, že nesplňují podmínky stanovené v § 14 odst. 2 a 3.
 (13) Kde jsou ve zvláštním právním předpisu slova 
"síť škol, předškolních zařízení a školských zařízení", nahrazují se 
slovy "školský rejstřík". Kde jsou ve zvláštním právním předpisu slova 
"předškolní zařízení", nahrazují se slovy "mateřská škola". Kde jsou ve 
zvláštním právním předpisu slova "střední odborné vzdělání", nahrazují 
se slovy "střední vzdělání s výučním listem". Kde jsou ve zvláštním 
právním předpisu slova "úplné střední vzdělání", nahrazují se slovy 
"střední vzdělání s maturitní zkouškou". Kde jsou ve zvláštním právním 
předpisu slova "úplné střední odborné vzdělání", nahrazují se slovy 
"střední vzdělání s maturitní zkouškou".
 (14) Do doby nabytí úplné účinnosti služebního 
zákona jmenuje a odvolává ústředního školního inspektora ministr 
školství, mládeže a tělovýchovy.
 (15) Při vypořádání finančních prostředků 
poskytnutých na činnost škol a školských zařízení ze státního rozpočtu 
na kalendářní rok 2004 se postupuje podle dosavadních právních předpisů.
 (16) Právo na přednostní přijetí dítěte v posledním 
roce před zahájením povinné školní docházky k předškolnímu vzdělávání 
podle § 34 odst. 4 a povinnost obce zajistit podmínky pro předškolní 
vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro 
děti s místem trvalého pobytu na jejím území a pro děti umístěné na 
jejím území v dětském domově podle § 179 odst. 2 se uplatní od školního 
roku 2005/2006.
 (17) Pravidla pro vyučování náboženství stanovená v § 15 se použijí počínaje školním rokem 2005/2006.
 (18) Podle § 28 odst. 2 až 5 se postupuje od 
školního roku 2005/2006. Do té doby se na evidenci dětí, žáků a studentů
 škol a školských zařízení vztahují dosavadní právní předpisy. Při 
poskytování finančních prostředků státního rozpočtu na činnost škol a 
školských zařízení na školní rok 2004/2005 se vychází z údajů ze 
statistických výkonových výkazů pro příslušný školní rok.
 (19) Ustanovení § 42 se použije až pro školní rok 
2005/2006. Do té doby se postupuje podle dosavadních právních předpisů 
upravujících osvobození od povinné školní docházky.
 (20) Podle § 51 odst. 5 se postupuje od školního roku 2005/2006.
 (21) Při přijímacím řízení do prvního ročníku 
vzdělávání v oborech vzdělání s talentovou zkouškou a v konzervatoři pro
 školní rok 2005/2006 se postupuje podle Opatření k zavedení pokusného 
ověřování organizace talentových zkoušek při přijímání žáků ke studiu ve
 studijních oborech skupiny 82 Umění, užité umění a rukodílná 
uměleckořemeslná výroba č.j. 28127/97-71.
 (22) Zkrácené studium pro získání středního vzdělání
 s výučním listem podle § 84 a zkrácené studium pro získání středního 
vzdělání s maturitní zkouškou podle § 85 lze uskutečňovat od školního 
roku 2005/2006.
 (23) Pravidla pro poskytování odměn za produktivní 
činnost žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol podle § 
122 odst. 1 se použijí až pro školní rok 2005/2006. Do té doby se 
postupuje podle dosavadních právních předpisů.
 (24) V případě, že vyšší odborná škola poskytuje 
vyšší odborné vzdělávání v oborech vzdělání, přestává být student 
studentem školy, nevykoná-li úspěšně absolutorium, a to:
a) v případě vzdělávání v oboru vzdělání v délce 3 roky dne 30. června roku, v němž měl vzdělávání řádně ukončit,
b) v případě vzdělávání v oboru vzdělání v délce 3,5 roku dne 31. ledna roku, v němž měl vzdělávání řádně ukončit.
 (25) Ve školním roce 2008/2009 se na přezkoumání 
průběhu a výsledků maturitní zkoušky konané podle dosavadních právních 
předpisů použije obdobně § 82 odst. 2 věty první až třetí a § 82 odst. 
4.
 (26) Žák, který má řádně ukončit střední 
vzdělávání maturitní zkouškou ve školním roce 2010/2011, může konat 
místo zkoušky z cizího jazyka podle § 78 odst. 1 písm. b) zkoušku z 
matematiky podle § 78 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004 Sb.
(26) Žák, který má řádně ukončit střední 
vzdělávání maturitní zkouškou v období školních roků 2010/2011, 
2011/2012 nebo 2012/2013, může konat místo zkoušky z cizího jazyka podle
 § 78 odst. 1 písm. b) zkoušku z matematiky podle § 78 odst. 1 písm. c).
 

 
 
 
 
 
 
 


 
0 komentářů:
Okomentovat