Miroslav Bocan, Jiří Zajíc: Jaké jsou české děti - úvod

pondělí 9. května 2011 ·

V rámci projektu NIDM Klíče pro život byl během roku 2010 uskutečněn výzkum Hodnotové orientace dětí ve věku 6 - 15 let. Vytvoření závěrečné zprávy a hlavně interpretace výsledků je ve stadiu zpracovávání získaných dat. Proto budeme na našem webu postupně zveřejňovat vybraná základní zjištění, a to především ve formě grafů a tabulek 1. třídění.

Když byl ojedinělý výzkum zaměřený na život našich dětí a mládeže s názvem Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let ve svém poločase, rozhodl se výzkumný tým Klíčů pro život průběžně seznamovat zájemce s jeho dílčími výsledky. A toto je vstupní díl tohoto "seznamovacího seriálu".        

Data byla shromažďována dvěma technikami. Současně s dotazníkovým šetřením, které proběhlo na území celé ČR, byly realizovány také skupinové rozhovory, tzv. „focus groups“. Nejprve Vám představíme výsledky kvantitativní části, tedy výsledky dotazníkového šetření.

Základní data o souboru respondentů

   

Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký mají naše děti a mládež vztah ke svým rodinám, škole, kamarádům a k organizovaným volnočasovým aktivitám, k tzv. „klíčovým hráčům“ v jejich životě.

Dále nás zajímalo, jak tráví svůj volný čas, zda se cítí v životě šťastné a jaké mají představy o své budoucnosti.

Jednou ze vstupních hypotéz bylo i tvrzení, že děti, které aktivně tráví čas v organizo- vaných volnočasových aktivitách, jsou v živo- tě šťastnější a úspěšnější.

V úvodu Vás v kostce seznámíme se sociodemografickým složením zkoumaného souboru, které se odvíjí od výběrových kvót, jejichž velikost je dána údaji ČSÚ.

Dotazníkového šetření se zúčastnilo 2238 respondentů:1118 chlapců, 1120 dívek. Nejvíce dotázaných pocházelo z obcí o velikosti 20 000 – 99 999 obyvatel (646 respondentů), nejméně pak z obcí o velikosti do 499 obyvatel (188 respondentů). Podrobnější složení souboru respondentů znázorňuje následující tabulka:


Jak již bylo výše popsáno, jedním z tematických zaměření výzkumu byla rodina. Našich respondentů jsme se zeptali:

      V rodině, kde žiješ, máš určité povinnosti (např. pomáháš s domácími pracemi, úklidem apod.)?


Z uvedeného grafu je zřejmé a v zásadě pochopitelné, že s vyšším věkem dítěte přibývá i domácích povinností. Přesto je zajímavé, že cca 3 - 4 % dětí ve věku 10 - 15 let uvedlo, že žádné domácí povinnosti nemají.

A co Vaše děti, mají nějaké pravidelné domácí povinnosti? Myslíte, že data uvedená v grafu odpovídají realitě? Napište nám Váš názor.

Výzkumný tým KPŽ

BOCAN, Miroslav. Jaké jsou české děti - úvod. Metodický portál: Články [online]. 23. 04. 2011, [cit. 2011-05-08]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/N/11937/JAKE-JSOU-CESKE-DETI---UVOD.html>. ISSN 1802-4785. 

1 komentářů:

Dave řekl(a)...
9. května 2011 v 10:02  

Bylo by dobré autory výzkumu představit - jsou to studenti začátečníci, nebo již mají nějaké zkušenosti a výsledky práce, neboli jaká je vědecká věrohodnost šetření.
Vzorek cca 30 dětí v jednom kraji je silně málo.. zvlášť jsou-li to žáci z jedné třídy nebo školy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.