Jan Wagner: Buzerace a dezinformace v EU peníze školám 2.

čtvrtek 7. dubna 2011 ·

V úterý jsme kritizovali postup pracovníků odboru CERA MŠMT, kteří vytvořili soubor nesmyslných požadavků na evidenci a dokladování průběhu projektů a nehorázným způsobem doslova buzerovali ředitele základních škol při kontrole monitorovacích zpráv v projektu EU peníze školám. Ve středu jsme se pokoušeli najít řešení.

Po několika telefonátech na odbory 41 a 46 Sekce řízení operačních programů EU jsme se od Ing. Jany Hronové dozvěděli, že kontrola monitorovacích zpráv probíhá podle Příručky pro základní školy - žadatele a příjemce OP VK 1.4. Na dotaz kdo vytváří další upřesňující dokumenty a materiály odpověděla, že jde o práci týmu. O nesmyslnosti kontroly otisku razítka na certifikátech DVPP, které musí být v papírové podobě přiloženy k monitorovací zprávě, se odmítla bavit, opět s odkazem na zmíněnou příručku pro žadatele a příjemce. Zde podotkla, že školy si měly tuto příručku včas přečíst.

Pokusíme se shrnout naše poznatky k oprávněnosti buzerace ředitelů, kterým byla například monitorovací zpráva vrácena jen kvůli absenci otisku razítka. 

Nejprve si vyjmenujme podklady, které máme k dispozici:

  1. Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků (Sbírka zákonů).
  2. Příručka pro základní školy - žadatele a příjemce OP VK 1.4 (příručka z 17. 10. 2010).
  3. Souhrnný přehled příloh a způsob jejich předložení (dokument bez čísla jednacího a data, na web MŠMT vložila Petra Horáková 3. března 2011).
  4. Příloha č. 2 - Výstupy a monitorovací indikátory - dokládání a značení příloh (dokument bez čísla jednacího a data, na web MŠMT vložila Petra Horáková 20. února 2011).
K dokumentům ad 3. a 4. mám jediný komentář, vzhledem k absenci identifikace těchto dokumentů nemají žádný význam a jsou jen obrazem zvůle byrokratů z MŠMT.

Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků zveřejněná ve Sbírka zákonů, uvádí v paragrafu 10, odstavci 4: Dokladem o absolvování průběžného vzdělávání je osvědčení. Na podobu osvědčení nejsou kladeny žádné požadavky, tedy dle našeho názoru není vyloučena i digitální podoba osvědčení například v podobě souboru ve formátu PDF. Absence razítka nemůže být samozřejmě důvodem k jeho odmítnutí.

Příručka pro základní školy žadatele a příjemce vyžaduje prokazování dosažených výstupů takto:

Součástí Monitorovací zprávy bude prohlášení statutárního zástupce o absolvování programu pedagogickým pracovníkem. Zároveň bude přiložen duplikát originálu osvědčení.  


Tento text byl nejspíše zkopírován z jiného projektu a tvůrci příručky se neuvědomili, že v projektu EU peníze školám může jít u větších škol o stovky osvědčení. Doporučujeme proto MŠMT v tomto bodě drobnou revizi příručky a nahradit požadavek přiložení duplikátu/originálu v monitorovací zprávě jen kopií.

Dalším důležitým faktem je, že příručka nepožaduje písemnou podobu duplikátu/originálu.


Takže ještě závěrečné shrnutí:
  1. Požadavek na písemnou formu osvědčení je neoprávněný.
  2. Požadavek na otisk razítka je neoprávněný.
A ještě doporučení pro poskytovatele školení: osvědčení dávejte absolventům kurzů v digitální podobě a pro případ sporu ho označujte textem Digitální duplikát ;-)

Současně s publikací tohoto článku žádáme o vyjádření i MŠMT, zda nadále hodlá platit pracovnice odboru CERA, které dosud kontrolovaly, zda v příloze monitorovacích zpráv jsou na osvědčeních o školeních otisky razítka...












9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 7:05  

Neměla by být také nějaká ČSI pro ministerstvo? Jestli tam nedělají něco navíc? A jestli užívají selský rozum ... ?

Ano, je to rýpání ! Ale copak je běžná domluva a připomínky učitelů a ředitelů brána vážně?

Milí centrální úředníci, kolegové, lidé a odborníci .. řekněte, napište, co by vám pomohlo k lepším službám pro školy a návazně hlavně pro děti? Vzďyť z toho, co z Karmelitské vychází je už roky patrné, že učitellům nenasloucháte, že se zamotáváte v systému, který jste vytvořili, že o něj zakopáváte, že nevidíte souvislosti, že nedomýšlíte koncepčně, že jste odborníci jen na papírovou práci, že vás ten skutečný školský svět vlastně nezajímá.
Vždyť je to stále komplikovanější využívat - vlastně se podřizovat vašim nárokům, které většinou ztěžují život učitele.
Nevnímejte tak subjektivně. Vy vidíte svět spíše jen očima vlastní práce - přes dokumenty, vyhlášky, normativy. A bez kritického myšlení a bez citu se domníváte, že takto vypadá i svět na školách. No ano, skoro už vypadá, pod tou papírovou záteží se už nedá učit! Aby byl učitel osobností a mohl rozvíjet osobnost žáky, k tomu mu taková kontrola nepomůže pomoci.
Žádný učitel nemá svého úředníka, nemá sekretářku, žádný ředitel školy nemá náměstky, operační oddělení, oddělení pro EU fondy.

Je to tak těžké si to představit?
Nebo na to serete? A hlavně když vecně správně vykážete svoji nepostradatelnost.

(Za tu vulgaritu se omlouvám, ale je to také informace, která by vám mohla dát zpětnou vazbu na to, jak se ta vaše odborná podpora tady ve školách prožívá.)

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 12:01  

Moc výstižný komentář, kéž by si ho ti, jimž byl určen, skutečně přečetli a alespoň se zastyděli. Pokud už práce ministerstva nutí některé učitele používat i vulgarismy (a že byl na místě!), dostali jsme se zřejmě někam, kde nechceme být. Doufám jen, že se učitelé zapojení do "šablon" budou bránit dostatečně a natolik důrazně, že opravdu dojde ke skutečnému zjednodušení administrace. Vždyť vzpomeňte na slova předchozí ministryně, že to budou jednoduše dosažitelné peníze pro každou školu. Není to pravda a dík panu J. Wagnerovi za tyto články.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 14:05  

Jak se jako jednotlivy ucitel muzu branit?

Kdyz jim ty papiry nevyplnim, nedostanu nic, skola taky ne a nakonec na to skola doplati.

Naposledy jsem osobnim postojem branil nejake kravine "shora", ktera se mela vyplnovat a nastesti to odskakal jenom reditel, tim ze mu vyhubovali misto me. Dalsi skody asi nevznikly.

Toto jsou situace, kde by protivahou MSMT mela byt nejaka organizace ucitelu (odbory asi ne).

PN

poste.restante řekl(a)...
7. dubna 2011 v 16:26  

PN
Což takhle Pedagogická komora?
;-)

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 17:06  

Je jich tam většina k ničemu, buďto nedělají nic, to by ještě nevadilo, nebo škodí, zaplavují okolí balastem. Nezajímáme je a nemyslím si, že by si mysleli, že je potřebujeme. Při jednom osobním jednání jsme se shodli na zbytečnosti jejich práce, ale odzbrojili mne otázkou: " A vy byste to za ty prachy nedělal?"

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 21:23  

Situace je absolutně neúnosná. Místo učení blbneme okolo evropských peněz, vyplňujeme stále se měnící tabulky a studujeme již x-té vydání EU-peníze školám, neustále měníme ŠVP, do blba děláme inventarizace majetku. V tom se již nedá učit.

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2011 v 0:40  

Není pravda, že není nikde stanoveno, co má obsahovat osvědčení pro absolventy akcí DVPP akreditovaných MŠMT: http://www.msmt.cz/vzdelavani/jak-ziskat-akreditaci-pro-dvpp

(Na konci dlouhého dokumentu je uvedena i informace, že tam musí být razítko... Bohužel mám několik osvědčení, které mi vydal NIDV - organizace zřizovaná MŠMT - a některé z uvedených povinných údajů tam nejsou!)

Radek Sárközi

Janek Wagner řekl(a)...
8. dubna 2011 v 5:56  

Pane Sárközi, žijeme snad v právním státě a pro mne je dokument bez čísla jednacího a jakékoli další identifikace naprosto nezávazný, i když je umístěn na webu MŠMT.

Anonymní řekl(a)...
8. dubna 2011 v 15:20  

O tom, že požadavky na příjemce peněz z OP VK jsou z hlediska administrativy za hranicí šikany, není určitě pochyb. Jen se snažím upozornit, že v tomto případě bude spíš problém na straně oddělení MŠMT, které se zabývá DVPP... O co se opírá celá webová stránka s instrukcemi, na kterou odkazuji výše, by měli zdůvodnit pracovníci tohoto oddělení. Když instrukce v ní popsané nedodržíte, nemůžete pořádat akce DVPP. Pokud jsou z právního hlediska neplatné, nechci se domýšlet, co by to znamenalo... Kontroloři z MŠMT u OP VK chtějí v tomto případě jen to, co chtějí úředníci MŠMT z oddělení DVPP. (Radek Sárközi)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.